Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla, rör pÃ¥ vinden  (läst 1139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Frikyla, rör på vinden
« skrivet: 02 mars 2020, 14:41:02 »
Hej,

Önskar lite synpunkter och hjälp på hur man ska dra rören på vinden till konvektorn till mitt frikyla projekt.

Kommer bli takhängd konvektor och undrar då vart man ska lägga rören, för att undvika kondens.
Givetvis kommer rören bli isolerade med armaflex.

Ska man försöka få rören mot innertaket eller bara 10 cm ner i isoleringen? Känns som att lägga de uppe på mot kalla sidan som är glödhet på sommaren är mindre bra.

Hur ska man tänka? Tacksam för hjälp!
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, rör på vinden
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2020, 09:02:43 »
Hej, har du rätt rör så har du ingen anledning att oroa dig för kondens. Det gäller nog mer att undvika dolda skarvar m.m. Precis som med vanlig rördragning.

Tror den allmänna uppfattningen på forumet är att 22mm Plusprisol är lämpligt att använda för frikyla. Viktigast är väl att rören är fixerade och inte riskerar att skadas, sen är det väl ingen nackdel om de då ligger en bit ner i isoleringen.

Vad som också är väldigt viktigt att få ordning på är ju kondensavloppet. Där ska man ju ha vattenlås eller kondenspump och det är ju inte bra om dessa fryser på vintern. Det är ju vatten i det röret så det fryser ju fort om det inte ligger rätt. Glöm inte att lägga fall på avloppet också. Jag har lagt mitt avloppsrör med vattenlås längst ner mot undertaket och det har fungerat bra några år nu.

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Frikyla, rör på vinden
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2020, 13:22:35 »
Tack för goda råd.

Ja det blir lite trixande men tror att det ska gå att få till på ett bra sätt.. Avloppet får man med försöka lösa, blir mysigt när man ska krypa runt i isoleringen...
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!