Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n direktel till jordvärme med nytt vattenburet system  (läst 6353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skier

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Huset är i 2 plan med 160m² nedtil och ca80-100 m². Jag skulle nog gissa på att huset behöver ca 40-45 000kWh Totalt, så din beräkning, Rickard, verkar riktigt bra. Vi väntar nu på alla intressanta offerter.
Kollektorslang. Vilken dimension har man ?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Du kommer väl ha 2 x 400 meter slang till din monsterpump. Dimensionen vet den som säljer värmepumpen  :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Huset är i 2 plan med 160m² nedtil och ca80-100 m². Jag skulle nog gissa på att huset behöver ca 40-45 000kWh Totalt, så din beräkning, Rickard, verkar riktigt bra. Vi väntar nu på alla intressanta offerter.
Kollektorslang. Vilken dimension har man ?
Man brukar använda en slang som är 40 mm utvändigt men det finns även grövre slang också. Jag skulle lägga 2*400 eller 2*500 meter om jag vore du men det beror även på vad det är för mark är det torr mark tex sand behövs mera slang än i lerjord.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Huset är i 2 plan med 160m² nedtil och ca80-100 m². Jag skulle nog gissa på att huset behöver ca 40-45 000kWh Totalt, så din beräkning, Rickard, verkar riktigt bra. Vi väntar nu på alla intressanta offerter.
Kollektorslang. Vilken dimension har man ?

Jag har en oberoende offerttjänst där i vart fall en handfull företag brukar vara rätt snabba på att lämna offert. www.energioffert.se prova gärna den.

Vill även påpeka att det finns fler tillverkare av invertervärmepumpar med uteffekter i samma intervall som skulle kunna vara intressanta, jag har dock bara tillgång till Nibes program när jag gör mina beräkningar.

En on/off-värmepump på 15-16 kW ksnake skulle fungera också, men då krävs det att du gör hela värmesystemet klart på en gång, eller sätter in en arbetstank som kan agera ackumulator för den höga momentana effekt som en on/off-värmepump ger.
En arbetstank kan ändå vara bra att ha när vi talar så pass höga effketer, och den är inte med i min kalkyl, men on/off-värmepump + arbetstank blir nog inte just nåt dyrare än en invertervärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag råkade se denna på Blocket:

http://www.blocket.se/varmland/Bergvarmepump_55010609.htm?ca=17&w=3

Ibland kan man se stora värmepumpar till salu där... Men det kanske blir för spännande med en begagnad?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tror inte det finns fler inverters av passande storlek Daikin ger max 13 kw vilket blir lågt i ditt fall och vet inte om det finns fler av de stora märkena i Sverige utan ska du ha nått annat än Nibe 1255 så blir det nog en on/off vp vilket inte alls behöver vara nått sämre alternativ.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!