Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 402, kallt i huset  (läst 1162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Trana

  • Gäst
Trana
IVT 402, kallt i huset
« skrivet: 14 november 2023, 21:11:08 »
Hej. Fick bytt ut en äldre nibe 360p i somras mot en ivt 402.

Har varit tendenser nu när temperaturen har börjat krypa ner att den inte riktigt värmer huset ordentligt. Senaste veckan när utetempen legat mellan 2-5 grader så har vi haft runt 18 grader i huset trots att pumpen är inställd på 21 grader.

Niben testade jag lite med förskjutande av kurva och upplevde att det inte var några problem att få en behaglig temperatur runt 20 grader.

Jag har ingen större kunskap om värmesystem och har inga ambitioner att optimera saker i minsta detalj men skulle vilja ha lite hjälp att få beskrivet vad jag kan labba med för att få upp temperaturen och få pumpen att fungera bättre.

Lite fakta om huset:

147 kvm byggt 2003, lösvirkeshus 1 plans med golvvärme i platta som ligger i göteborgsområdet.
Rumstermostater i alla rum som samtliga är fullt öppna.
Endast utegivare, finns kamin som stödeldning men används mest för trivseleldning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #1 skrivet: 14 november 2023, 21:14:28 »
Om förskjutningen av värmekurvan ger lagom innetemperatur så behåll den där!
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #2 skrivet: 14 november 2023, 22:26:05 »
Du behöver ställa upp kurvan ett snäpp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Trana

  • Gäst
Trana
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #3 skrivet: 15 november 2023, 11:40:56 »
Du behöver ställa upp kurvan ett snäpp.

Ok, är det jag gör när jag höjer önskad innetemperatur i displayen eller skall jag in i menyn för att ändra det?

På niben ändrade man förskjutning av kurvan i en meny och ställde värmekurvan i den andra men ivtn har jag inte riktigt förstått vad det är jag ställer in när jag höjer temperaturinställningen.

Är det rimligt att jag har 18 när den står på 21 grader eller kan det vara någon annan inställning som t.ex framledningstemperatur som kan ställa till det?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #4 skrivet: 15 november 2023, 16:23:10 »
Finns det ingen manual??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #5 skrivet: 15 november 2023, 20:21:12 »
IVT:s manualen suger.
Men Bosch säljer i princip samma grejer så denna manualen funkar.

https://cdn.jseducation.se/files/pages/bosch-compress-3800-ewman_765_6244526-2.pdf

Sid 19 värmekurva VK1, öka värdet på högsta punkten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #6 skrivet: 16 november 2023, 09:18:54 »
IVT:s manualen suger.
Men Bosch säljer i princip samma grejer så denna manualen funkar.

https://cdn.jseducation.se/files/pages/bosch-compress-3800-ewman_765_6244526-2.pdf

Sid 19 värmekurva VK1, öka värdet på högsta punkten.

Tackar 👍

Pratade med IVT center och dom ville utesluta andra faktorer innan dom gick vidare (ställdon golvvärme etc) så jag får pilla på en sak i taget.

Min kurva ser ut enligt följande men värdena säger mig inte så mycket.


Utloggad Trana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #7 skrivet: 17 november 2023, 11:41:55 »
Pratade med IVT center igen. Han tyckte jag skulle börja med att höja temperaturvärdet så jag höjde från 21 till 23 grader. (Har 18.0 grader i huset idag)

Vad händer egentligen när jag höjer inställda tempvärdet?
Kurvan verkar inte ha ändrat sig men framledningbörvärdet har ökat från 28 till 34.

Jag fick ju råd innan i tråden att höja toppvärdet på kurvan.
Jag har inte testat det än då jag ville börja med ivts råd.
På vilket sätt förändrar det jämfört med att bara höja inställda tempvärdet på vk1?

Är det för/nackdelar med alternativen eller blir det samma resultat i slutändan med energibesparingar osv?

Antar att IVT blir nöjda om dom löser problemet på enklaste sätt medans jag vill lösa det på bästa och mest energibesparande sätt.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #8 skrivet: 17 november 2023, 12:44:55 »
På följande länk kan du läsa vad som händer om man inte har innetemperaturgivare men ändrar önskad innetemperatur på värmepumpen.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78254.0

När du höjer önskad innetemp från 21 grader till 23 grader så adderas 6 grader till värmekurvan utan att det syns i värmekurvan precis som du observerat. Detta är exakt samma resultat som om du höjer bägge ändpunkterna på värmekurvan med 6 grader och behåller 21 grader som önskad innetemp

Jag skulle höja värmekurvan istället för önskad innetemp så att önskad innetemp stämmer bättre överens med den aktuella innetemperaturen.

Inget av detta finns att läsa i de dåliga manualerna från IVT utan det har skribenten i länken fått tjata sig till genom flera samtal med IVT
« Senast ändrad: 17 november 2023, 12:48:01 av ghupost »

Utloggad Trana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #9 skrivet: 17 november 2023, 13:34:24 »
På följande länk kan du läsa vad som händer om man inte har innetemperaturgivare men ändrar önskad innetemperatur på värmepumpen.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78254.0

När du höjer önskad innetemp från 21 grader till 23 grader så adderas 6 grader till värmekurvan utan att det syns i värmekurvan precis som du observerat. Detta är exakt samma resultat som om du höjer bägge ändpunkterna på värmekurvan med 6 grader och behåller 21 grader som önskad innetemp

Jag skulle höja värmekurvan istället för önskad innetemp så att önskad innetemp stämmer bättre överens med den aktuella innetemperaturen.

Inget av detta finns att läsa i de dåliga manualerna från IVT utan det har skribenten i länken fått tjata sig till genom flera samtal med IVT

DÃ¥ förstÃ¥r jag, supertack för hjälpen 👍
Jäkligt rörigt gjort av dom när man inte ser höjningen direkt på kurvan.

22 grader som jag hade innan verkar vara max på nedre änden av kurvan men jag höjde toppen från 35 till 41 grader och ändrade tillbaka temperaturen till 21 grader.

FÃ¥r se hur det blir
« Senast ändrad: 17 november 2023, 13:50:06 av Trana »

Utloggad Trana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #10 skrivet: 17 november 2023, 16:10:48 »
När jag ändå är igång och skruvar på grejerna. Hur skulle ni ställa in fördelarna. Noterade att jag har en bypassventil fast bara på ena fördelaren (har två fördelare på varsin sida i huset i ett plan). Ser ut som den står öppen. Är det bättre att stänga den eller är det en dålig ide? Har ju en slinga utan ställdon som jag förmodar går till badrummet och den borde väl säkerhetsställa att jag alltid har flöde även utan bypass?

Det lustiga är att på den andra slingan har jag ingen bypass och där har jag ställdon på alla slingor men det kanske räcker med en bypass per system då det matas från samma pump?

Har jag förstått saker rätt i följande: när rumsgivaren inte lyser så stänger den spindeln i ställdonet och stryper tillförseln i framledningen. Även om jag ställer rumstermostaten på max i alla rum så finns det en risk att den stänger ventilerna om temperaturen blir för hög.

Har jag inget ställdon på ledningen så finns det inget som stryper ventilen och vattnet flödar alltid ut.

Noterar också att jag inte har ställskruvar på returledningarna. Innebär det här att det är svårare att finjustera slingorna manuellt?

Hur skulle ni finjustera på bästa sätt?








Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #11 skrivet: 18 november 2023, 04:45:55 »
Några av ställdonen ser ut att vara lossade?
I så fall kan du stänga bypassen, det sitter en ventil nertill på denna som du kan vrida på med en mejsel.
Annars skulle jag börja med att bara ställa in dem på max och kolla att alla indikerar öppet (nr 9 ser stängd ut).
Om det är nått rum där du vill ha lägre temp är det ok att ställa in den på en temperatur, men ha dem på max i de flesta rum.

Sen har kurvan 2 värden, i din bild är det vänstra = 22 och högra 35.
Om du bara ökar värmen på vanligt sätt parallellskjuter du kurvan vilket ändrar båda.
Problemet då är att det kommer bli varmare inne oavsett vilket utetemp du har och om du är nöjd med värmen så länge det inte är jättekallt så kommer ju detta ändras med.
Om du istället bara ökar högra värdet, t ex till 40 och behäller det vänstra på 22 så kommer du ändra mer ju kallare det blir ute och jag tolkar ditt första inlägg som att det är detta du vill?

Med golvvärme så bör du undvika högre temp än 40 C, men det är väl ganska ovanligt med lägre utetemp än -17 i Göteborg?
« Senast ändrad: 18 november 2023, 04:50:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Trana

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #12 skrivet: 18 november 2023, 07:22:32 »
Några av ställdonen ser ut att vara lossade?
I så fall kan du stänga bypassen, det sitter en ventil nertill på denna som du kan vrida på med en mejsel.
Annars skulle jag börja med att bara ställa in dem på max och kolla att alla indikerar öppet (nr 9 ser stängd ut).
Om det är nått rum där du vill ha lägre temp är det ok att ställa in den på en temperatur, men ha dem på max i de flesta rum.

Sen har kurvan 2 värden, i din bild är det vänstra = 22 och högra 35.
Om du bara ökar värmen på vanligt sätt parallellskjuter du kurvan vilket ändrar båda.
Problemet då är att det kommer bli varmare inne oavsett vilket utetemp du har och om du är nöjd med värmen så länge det inte är jättekallt så kommer ju detta ändras med.
Om du istället bara ökar högra värdet, t ex till 40 och behäller det vänstra på 22 så kommer du ändra mer ju kallare det blir ute och jag tolkar ditt första inlägg som att det är detta du vill?

Med golvvärme så bör du undvika högre temp än 40 C, men det är väl ganska ovanligt med lägre utetemp än -17 i Göteborg?

Jag skruvade av alla ställdon för att säkerhetsställa att det var värmesystemet som krånglade. Nu är dom påskruvade igen. Hur ser man om dom indikerar öppet eller stängt?

Det har inte varit riktigt kallt än men jag upplever att huset blev mycket kallare när tempen kröp ner till +5 grader.
Antar att jag får labba med toppvärdet och eventuell parallelförskjutning allt eftersom jag lär känna pumpen bättre i olika utetemperaturer.
Vad har 0 värdet för funktion mitt på kurvan?

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #13 skrivet: 18 november 2023, 11:05:39 »
Om man har en helt rak värmekurva blir det ofta för kallt då utetemperaturen är runt 0 grader fast innetemperaturen är OK vid alla andra utetemperaturer. Man kan då införa en "puckel" i värmekurvan vid ca 0 graders utetemperatur.
Ofta lägger man till 2-3 grader vid puckeln.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402, kallt i huset
« Svar #14 skrivet: 18 november 2023, 11:09:18 »
Jag skruvade av alla ställdon för att säkerhetsställa att det var värmesystemet som krånglade. Nu är dom påskruvade igen. Hur ser man om dom indikerar öppet eller stängt?

Det är den vita grejer som syns i "fönstret" på donet, helt vit = öppen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!