Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt flöde geo 3  (läst 2581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anton.k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dåligt flöde geo 3
« skrivet: 15 oktober 2023, 10:04:23 »
Hej!
Jag har en ahlterma geo 3 bergvärmepump och har att problem med flödet på värme sidan. Flödet är väldigt lågt det ligger på 1-3 l/m och det är inte tillräckligt för att den radiatorn som ligger längst bort ifrån pumpen ska bli varm.
Har testat och sänkt delta t till 3 som är det lägsta. Men det ändrar bara flödet till 2-4 l/m.

Jag har tagit bort flödes begränsning men blir ingen skillnad.

Går det att forcera cirkpumpen så den går på ett konstant varvtal istället för att den ska styras av värmepumpen?

Tacksam för svar och funderingar
//Anton

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2023, 10:53:48 »
Jag gissar att du verifierat att värmen kommer fram till sista radiatorn om du stänger termostater på (några av) de radiatorer som ligger innan? (för att verifiera att det inte är något annat fel)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Anton.k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2023, 10:58:36 »
Har inte testat på det sätten. Men när jag startar om hela pumpen så går cirkulationspumpspumpen på full fart ett tag och då får jag värme i den radiatorn.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2023, 09:01:16 »
Jag har också observerat detta på vår nya pump, den puttrar gärna på 2-3l/min när värmebehovet inte är så stort.
Antar att detta är för att hålla ett delta på ~7 över kondensorn.
Men detta borde också ge att det inte avges så mycket värme ur radiatorsystemet, vilket gör att pumpen inte upplever värmebehovet som så stort.
 ???
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2023, 09:11:46 »
Och det är inte så att kompressorn står still när cirkpumpen går ned på så lågt varvtal?
Vår och höst går ju även en invertervärmepump on/off för att den lägsta uteffekten är högre än energibehovet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2023, 13:08:09 »
Vår pump jobbar åtminstone:
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2023, 19:23:03 »
Kan det vara kortslutning i radiatorer tidigare på slingan så att vattnet tar kortaste vägen? (när inte cirkulationspumpen går i full fart). Du kan mäta tillopptemp och retur på radiatorerna och kolla det är ungefär samma som framledning/retur vid värmepumpen. (om tillopp och retur på de första radiatorerna är ungefär samma blir det "kortslutning" - det mesta vattnet går där).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2023, 20:10:48 »
I en del nya VP går det att ställa pumpens drift i kont-läge eller automatik, det är det som är skit med att styra farten på en pump. Sista radden får inget flöde. Kolla i menyn om det går att ställa en minfart på den. Du behöver nog kanske ha min 10 liter/min eller något mer för sista radden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2023, 07:33:07 »
Vår pump jobbar åtminstone:

Gör den det?
Vad i din bild menar du skulle bevisa det?
HaAr du ingen bild som visar om kompressorn går eller ej, och med vilken hastighet den går, brukar finnas värden i Hz eller procent.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2023, 10:57:27 »
Gör den det?
Vad i din bild menar du skulle bevisa det?
HaAr du ingen bild som visar om kompressorn går eller ej, och med vilken hastighet den går, brukar finnas värden i Hz eller procent.

Det gör den.
Nått måste generera värmen som ger en temperaturdiff över värmeväxlaren, det är inte elpatronen för där är ingen diff över den, och så är där en viss värme i köldmediat.
Sen tog jag dessvärre inte bild pÃ¥ givarmenyn där det stod "kompressor pÃ¥" och "eltillskott av"  ^-^

Har dessvärre inte sett någon sådan siffra när jag rotat runt i menyerna för slutanvändaren.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2023, 15:48:11 »
OK, i bilden du bifogade fanns ingen deltaT presenterad, därav frågan.
Det var 32 grader fram och 32 grader på returledning elpatron, vad nu det ska innebära.
Det kan visa varmt om kompressorn gått just innan, och t.ex. värmt upp till 40 grader innan den stannat, sedan svalnar det successivt, och kompressorn startar igen.
Det borde vara så att kompressorn går om det står så, men "kompressor på" kan ju också betyda att maskinen är påslagen och kompressordrift är tillåten.
Hade varit intressant att se värden för framledningstemp och returtemp - bara för att alla tveksamheter ska kunna avföras.

Bakgrunden till att jag står på mig är det totalt vansinniga i att bara köra 1-2 liters flöde med kompressorn igång, det låter mycket märkligt att någon som vet det minsta om värmepumpar och uppvärmningssystem skulle sätta upp en styrning på det sättet.
Om det däremot är så att kompressorn vilar, så kan det vara vettigt att bara köra ett minflöde så att tempgivarna ändå känner av ett vettigt värde på fram och returledningen.

Risken att någon skapar "obegriplig" driftinformation som t.ex. "kompressor på" även om den inte är det ser jag som mycket större.
Om det verkligen är deltaT över värmeväxlaren så går självklart kompressorn, med det bevisades alltså inte med din bild, om jag inte missat något.

Du skulle bara veta hur många gånger vi fått denna typ av frågor om "konstiga fel" som beror på att kompressorn står still när man avläser temperaturer...

Uppfattar en liten ton av spydighet i ditt svar (kanske helt fel), men jag är bara här för att hjälpa till, självklart kan jag ibland förklara bättre varför jag frågar, men tveka aldrig på att frågor kommer för att jag/vi ska kunna hjälpa till så effektivt som möjligt.

Vad tycker du själv om det rimliga i att tillverkaren medvetet sätter 1-2 liter/minut flöde när alla som är i branschen vet att ett normalt egnahem med en 10 kW värmekälla behöver minst 8 liter/minut i flöde för att få flöde i hela värmekretsen?
Känns det inte lika troligt, eller mer troligt att "kompressor pÃ¥"  egentligen betyder nÃ¥t annat, t.ex. att "kompressorn fÃ¥r gÃ¥ om värmebehov finns"

Nu kan det ju förstås vara så att de inte vet hur ett värmesystem fungerar på Daikins utvecklingsavdelning, eller att de helt enkelt gjort en miss och glömt sätta en vettig parameter på minvarvtal för cirkpumpen, eller att det t.o.m är nåt fel på värmepumpen, men när flera verkar ha samma fråga så är min första och enkla felsökningsstrategi att fråga om kompressorn verkligen går - det normala vid denna typ av frågor är alltså att den inte går när man läst av temperaturerna.

Du kan självklart vara mycket mer påläst än majoriteten som söker hjälp i forumet, och då kan jag förstå om min fråga känns nedlåtande på något sätt, men som sagt, det var aldrig min tanke att få dig att framstå som mindre vetande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2023, 18:07:01 »
Jag kommer nyss från en IVT Greenline HT och är van vid att :dt: får man räkna själv. Sen kanske Daikin inte har jättetydliga namn på sina mätställen.
Saknar min Husdata som jag kopplade till IVTn och där man kunde läsa ut i princip allt, så långt har jag inte kommit med Daikinen, detta är i princip vad man får ur pumpen och jag kan idag inte logga mer än framledning, varmvatten och utegivaren.

Där är två menyval här, "Givare" som jag lagt upp bild på innan och "Ställdon" som jag lägger upp en exempelbild på (har inte en från när pumpen är igång).
Som jag uppfattar det så är kompressorn igång när den står som "Kompressor På", men det är svårt att urskilja kompressorn över cirkulationspumparna.
Jag kan inte se något uppenbart av/på i elförbrukningen heller. Däremot tolkar jag det som att där avges någon form av värme i värmeväxlaren.

HÃ¥ller med om att det känns väldigt udda, min pump är ny för säsongen och det kan ju mycket väl vara att min installatör inte konfigurerat pumpen ordentligt. Samtidigt är jag inte sÃ¥ insatt sÃ¥ att jag förstÃ¥r om det är fel eller inte, drar mig minnes att IVTn ville ha ca 7grader i  :dt: över värmeväxlaren och tänkte att detta skulle kunna vara ett sätt att uppnÃ¥ detta vid lÃ¥g kompressoreffekt. Men främst vill jag förstÃ¥ hur min pump fungerar, det är därför jag engagerar mig i trÃ¥den, hade samtidigt en förhoppning om att användaren Daikin kunde komma med lite input i frÃ¥gan =)

Förstår problematiken, har sett liknande på andra forum, tusen bilder i ett driftläge som inte är aktuellt.

Det var inte menat att vara spydig utan ville förklara hur jag sÃ¥g det och tolkade mätvärdena, för mig var det tydligt (vilket det uppenbarligen inte var för alla andra  ::))

Som jag skrev tidigare, jag vet inte varför pumpen gör så, jag tycker flödet känns lågt och funderade på om min pump kunde vara felinställd, eller om jag missat någon funktion. Jag hoppades att Daikin skulle hoppa in och skriva, hade tillverkaren haft en vettig kanal att ställa frågor i hade jag gjort det där istället.

Vill pÃ¥stÃ¥ att jag förstÃ¥r en del om värmepumpar dÃ¥ jag försökt förstÃ¥ varför den förra pumpen betedde sig som den gjorde, men den var on/off bÃ¥de pÃ¥ kompressor och cirkulationspumpar. Den nya pumpen har ju lite fler funktioner.  :o

Hoppas vi förstÃ¥r varandra bättre nu!  tOOmten
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2023, 18:14:22 »
Om köldbärarpumpen är av sÃ¥ stÃ¥r kompressorn rimligen still, annars fÃ¥r den ju inte in nÃ¥gon energi frÃ¥n borrhÃ¥let.  dontknow
Det kan du ju kolla på när det står kompressor på nästa gång.
Står det kompressor av när käldbärarpumpen är av så är det ju solklart att den gick när du tog bilden i din förra post.
Men nog är det märkligt om de inte visar fler temperaturer?

I vart fall tidigare har Daikin alltid kört köldbärarpumpen på full effekt för att de sett bäst COP då, ovasett varvtal på kompressorn.
Vet inte om det är samma på de nyare modellerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2023, 19:22:35 »
Detta var bara ett exempel, har inget värmebehov för stunden, ska se om där är imorgon bitti.

De gånger jag har kollat så har "kompressor på" kombinerats med att båda pumparna är på, kan inte komma ihåg att den kört någon cirkulationspump utan att kompressorn stått på "på".

Sorry, min första bild visade inte helhelten, jag tänkte inte att resten var relevant för att avgöra om pumpen körde, här har vi alla givare som man kan läsa ut som användare, sedan finns det säkert en laddning till för installatören.

165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

Utloggad 13th.Marine

  • Kan själv!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Hemmansägare
SV: Dåligt flöde geo 3
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2023, 08:40:06 »
Var nere och kastade ett öga på pumpen då vi har visst värmebehov just nu.
Framledning pÃ¥ 32grader,  :dt: pÃ¥ ~7.
Cirkulationspumpar och kompressor är på.

Värmebärarflöde ~4l.

Pumpen ska ju kunna reglera ner till 850W uteffekt, så jag anar att det är där nere vi är och kör.
165kvm hus + 100kvm källare anno -71 i sydligaste Skåne, Daikin Altherma 3 Geo 10kW installerad 2023. Ngenic Tune installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!