Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Arbetstank delta T för inverter värmepump  (läst 430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gsons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Arbetstank delta T för inverter värmepump
« skrivet: 14 december 2022, 09:30:48 »
Hej,

Har en Nibe s1255 med 3-rörs kopplad arbetstank. Hus på 2 våningar med golvvärme och för närvarande all termostater fullt öppna. Har inte hittat så mycket på forumet om optimering av arbetstank tillsammans med inverterpump.

VVS-firman installerade men lämnade utan extra cirkulationspump för externa kretsen och ställd på kurva 9. Nu efter egen justering har vi en extern cirkulationspump och kurva 4, vilket funkar mycket bättre, dock har jag lite funderingar om delta och hur flödena bör ställas in.

Då jag har BT 5025 installerad bör jag ställa den interna pumpen (GP1) på intermittent, då jag inte har behov att läsa av temp när kompressorn inte går?

Den interna pumpen är ställd på pumphastighet auto men går på 70% och delta på 2-4 grader över VP. Flödet är nu inställt på golvvärme och delta 7 vid DUT. Då denna kretsen bara går mot arbetstanken bör man ställa annorlunda och hur optimerar man så att det går lagom snabbt genom tank så det inte blir för varmt tillbaka? (jag misstänker att flödet är lite högt och det kommer varmt tillbaka från tank till VP)

Är det mer optimalt med kallare vatten ut högre flöde och lågt delta T eller varmare vatten ut lägre flöde och högre delta T?

Jonas

 
« Senast ändrad: 14 december 2022, 11:41:33 av gsons »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank delta T för NIBE S1255-16
« Svar #1 skrivet: 14 december 2022, 10:15:04 »
Innegivaren BT50 används endast för att finjustera kurvan så det är fortfarande viktigt att vp vet vilken temp den skickar ut vill du inte köra interna cp hela tiden är det extern framledningsgivare BT25 du ska installera. Jag skulle nog kört med lite högre flöde i radiatorer om det inte stör med tex sus från kopplen men vet absolut inte om det är optimalt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gsons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Arbetstank delta T för inverter värmepump
« Svar #2 skrivet: 14 december 2022, 10:16:33 »
Hej, fel skrivet av mig BT25 som är installerad och den jag syftade till =)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Arbetstank delta T för inverter värmepump
« Svar #3 skrivet: 14 december 2022, 11:07:41 »
I så fall kan du låta interna cp stå still när kompressorn står still.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!