Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Mitsubishi Luftvatten pump  (läst 3038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jensan89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Mitsubishi Luftvatten pump
« skrivet: 02 september 2021, 16:03:40 »
Har en Mitsubishi vatten luft värmepump som installerades oktober 2019.

Den har gått som bra tills i början av Juni, då dök felkod U2 upp.. Eftersom det är garanti på pjäsen så tog jag kontakt med installatören, som dök upp ganska snabbt, rengjorde bland annat ett filter, fyllde på systemet och luftade.
Sen gick det två dagar så dök samma felkod upp.
Service killen kom förbi, och hittade en annan felkod som innebar att innedelen och utedelen inte hade kontakt, så nya kretskort beställdes, dessa byttes när de väl kom.
Morgonen därpå kom U2 upp åter igen på displayen.
Då beställdes en ny kompressor samt att det fylldes på gas.
Samma kväll så kom åter U2 upp igen.

Är det någon som haft samma bekymmer med sin Mitsubishi luft/vatten värmepump? Känns lite surt att ett sådana dyra produkter ska krångla redan.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med Mitsubishi Luftvatten pump
« Svar #1 skrivet: 02 september 2021, 16:35:03 »
Trist när det också är så nya grejer men tur att det finns garanti, annars hade det blivit dyrt. Kan det vara expansionsventilen som krånglar eller testades den i samband med kompressorbytet? Kan ju också vara något fel på de båda temperaturgivarna till kompressorn och hetgasröret. Särskilt givaren till hetgasen är utsatt p.g.a. den relativt höga temperaturen där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jensan89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Mitsubishi Luftvatten pump
« Svar #2 skrivet: 02 september 2021, 16:52:05 »
Ja, visst är det bra med garanti, och de som installerade är oerhört hjälpsamma, men nu tror jag till och med dom börjar bli less att inte få ordning på det.
Jag antar expansionsventilen är kollad på, har för mig han pratade om den efter andra besöket..

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Problem med Mitsubishi Luftvatten pump
« Svar #3 skrivet: 02 september 2021, 17:30:15 »
Expansionsventilen borde inte ge det problemet. Tror också på givarfel hetgas och allt kan egentligen vara felfritt, eller att värmeavgivningen faktiskt inte fungerar från kondensorn, eller givarfel före och efter kondensorn (laddpumpen kanske styrs fel). Det är vad jag tror på som går testa själv.
Känn på rören vid innedelen om värmen kommer fram från utedelen, men inte orimligt mycket varmare än röret som går till värmepumpen. Kommer ingen värme alls saknas flödet helt.
Se lästa temperaturvärden från styrningen på kondensor före och efter för att se om det kan vara givarfel. Har pumpen stått stilla i timtal bör de vara nära varandra och nära utetemperatur. Vid drift borde utgående öka max 15 grader från ingående.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jensan89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Mitsubishi Luftvatten pump
« Svar #4 skrivet: 19 september 2021, 01:53:03 »
Givare byttes i onsdags. Teknikern sa att nu är det flöde från rören, och ett hopp tändes. Tills fredagskväll när jag kom hem från jobbet, så hörde jag inte utedelen så gick direkt till innedelen som är nere i källaren. Och U2 blinkade på displayen.
Måste ha fått en riktigt måndagsex.
Detta är alltså bytt sen juni: Kretskort på både ute och innedel, kompressor, rengjort filter och nu givare.. finns det något mer att göra. Som jag fattat det är U2 felkod för utedelen, men behöver det verkligen betyda att felet sitter i den?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Problem med Mitsubishi Luftvatten pump
« Svar #5 skrivet: 19 september 2021, 18:25:20 »
Har någon kyltekniker tittat på sin överhettning och underkylning vid både uppvärmning och varmvatten?

Kan du visa lite temperaturvärden från styrningen när den kör?

Finns det andra som kan titta på den?

Trots massvis är bytt betyder det väl bara att det specifika felet ännu inte är funnet, så du behöver inte vara rädd för pumpen i sig, bara oturligt att en okänd sak är sönder.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!