Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elväska / "byggcentral" i tvättstuga / källare  (läst 2048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Har en icke helt optimal lösning när det gäller elen i källaren, främst tvättstugan...

Hade behövt två uttag på varsin fas till tvätt och tork.

Just nu finns en 3fas matning med jord, eller vad som iaf ser ut som en 3-fas med jord, alt tvåfas - gammaldags uttag för uråldrig fast installerad tvättmaskin. Hade varit trevligt att dosa och sätta två uttag under, men det tråkiga är att nolla inte existerar. Förr kopplade man väl nolla och jord över samma tråd bort till central ? Känns sådär..
Tanken på att fel på "PEN" ledaren ger strömförande skyddsjord / hölje tvättmaskin är väl ingen hit.
Alternativet är att sno en av ledarna och göra om till nolla..

Den centralen som finns i källaren är redan överbelamrad med saker och utrymmet just där är begränsat, så att sätta upp en till central med säkringar och jfb är inte optimalt.

Tänkte dock tanken: dra ny matning (3fas) från central till "tvättstuga" och hänga upp en elväska med flera 220V uttag samt integrerad JFB, dels trevligt med JFB i tvättstuga, samt möjlighet att koppla förlängningssladd från den ut till trädgård när man behöver lite extra el ute.. Elväska/uttagslåda är väldigt smidig då man får allt i ett och priset är ganska bra också..

Eller ska man dra fram matning från centralen (20A direkt från skenor / huvudsäkring ) och sätta upp en liten central i tvättstuga med säkringar + JFB och sedan sätta vanliga väggmonterade uttag ?
« Senast ändrad: 17 mars 2016, 22:23:43 av karaff »
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elväska / "byggcentral" i tvättstuga / källare
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2016, 08:51:24 »
Vet inte om man får men märker man upp rätt kanske det är ok men sno en ledare till nolla tycker jag verkar smidigt då får du ju 2 st uttag på varsin fas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Om det är en gammal (50-60-tal) tvättmaskinsinstallation med fyra ledare till dosan sÃ¥ är det med största sannolikhet antingen tvÃ¥ faser, nolla och skyddsjord, eller tre faser och "PEN".  Det var mycket vanligt att man drog en "PEN" fram till objekt som krävde tre faser och nolla pÃ¥ den tiden (spisar med 220 V elementspänning mm) , och med stor sannolikhet var det lagligt Ã¥tminstone fram till 1963.
Så gott som alla tvättmaskiner har sedan urminnes tid krävt nolla.

Vad som möjligen kan ge stora förbistringar är om huset tidigare har matats med 3 x 220 V trefas utan nolla (t ex om det ligger nära en järnväg och fick ström från järnvägens hjälpkraft innan omregleringen av elmarknaden på 90-talet, då Banverket inte längre fick fungera som nätbolag). I så fall vet man aldrig hur omställningen till 230/400 V har gått till, i synnerhet inte om det gäller en gammal trefasgrupp som kanske inte var i bruk vid omställningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har du en fyrledare kan du lugnt koppla ena ledaren som nolla, tvÃ¥ som olika faser och den tredje som jord. DÃ¥ fÃ¥r du tvÃ¥ olika faser nolla och jord precis som du vill ha det. Är du det minsta osäker tycker jag att du ska ta dit en yrkesman som hjälper dig dÃ¥ felgrepp i den vÃ¥ta miljön kan vara ytterst allvarligt (livsfarligt). 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elväska / "byggcentral" i tvättstuga / källare
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2016, 16:18:35 »
Nä någon gammal järnvägskåk är det inte, normal 3*380 installation här..

Kanske ska mäta en gång till och kolla om det faktiskt inte är en nolla och tvåfas fram då.
Rev ut den gamla tvättmaskinen och fick för mig att den var tvåfaskopplad men det är ju 5år sen..

Fördelen med elväska är att man får JFB på uttagen på ett smidigt vis.

Kanske ett alternativ att sätta en liten kapslad central med två "enfas" JFB och dubbla dvärgbrytare och sedan dra ner till två uttag.

De andra centralerna i huset tror jag är kopplade som TN-C, men de sitter också på en vad jag tror är 4mm2 kabel från mätaren.. Antar att man inte bör koppla en undercentral som TN-C för att få fram 3 faser (genom att nyttja 4e ledaren för PEN) när man gör komplettering (då hade denna central avsäkrats 3*10A eftersom kabeln troligen är 4*1,5).. ?

Enklaste:
Dosa och dela för 2 st enfasgrupper, använda en ledare för N.

Bättre: sätta en liten "lokal" undercentral med två 2fas JFB, dvärgbrytare.

Bäst: dra en ny 5*2,5 och sätta en komplett 3fas normcentral med JFB osv..
(eller ännu hellre, 5*4 och sätta den direkt på inkommande och få tillgång till 20A)

Hmm..
« Senast ändrad: 18 mars 2016, 16:23:29 av karaff »
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Elväska / "byggcentral" i tvättstuga / källare
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2016, 16:28:48 »
Du kan väl ha en trefas JFB även om du bara använder två faser?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elväska / "byggcentral" i tvättstuga / källare
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2016, 16:37:56 »
Jo, det kan man ju faktiskt..

Blir så fel när man tänker 2*1fas istället för 3fas ;)

Skulle faktiskt kunna sätta upp en liten enkel central med 3f JFB och två dvärgbrytare samt några lediga moduler, förberedd för 3fas.. så har jag behovet av mer kräm senare så byter jag matarkabeln och kompletterar.. Kanske är en bra kompromiss :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Gör det enkla "i dag" och sätt upp två uttag och mata med en tvåfasgrupp. Skulle du sedan vilja ha mer "kräm" så utökar du anläggningen då. Den enda "kostnaden" som du kan förlora i framtiden är kostnaden för kopplingsdosan där du splittar tvåfasen till två enfas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elväska / "byggcentral" i tvättstuga / källare
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2016, 18:29:30 »
Yes, så blev det.

Har handlat lite uttag och dosor samt kapslade lysrörsarmaturer (2*18W) att sätta upp i källaren efter hand.
(ersätta gamla bakelitvredbrytare och glödlampshållare i taket)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Om du lämnar en fas oansluten i en trefas JFB, så se till att det inte är den fas dit testknappen är kopplad!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Elväska / "byggcentral" i tvättstuga / källare
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2016, 10:42:22 »
Konstaterade att uttaget i tvättstugan är ett 3fas, man har använt röda som nolla troligen och skärmen som jord.

Kopplade iaf om till dosa och tog en fas (så lämpligt att den fasledaren var blå) som nolla och behöll röd till jord.

Den lite mer deprimerande verkligheten är när man börjar krångla i den lilla 3*3 säkringars centralen i källaren, totalt full"proppat" med trådar åt alla håll. Centralen är nog rätt gammal för man har en PEN skena enbart :)
Sen att den har inkommande samt ett antal utgående grova trådar till de andra centralerna gör den inte mindre överfull... (på fasskenan då..). Fanns inte en skruv på PEN-skenan som var ledig utan fick göra en fullösning och skarva in på en annan nolla med kopplingsplint. ( den nollan delas av uttaget på samma grupp så ni behöver inte oroa er att jag får dubbel fas-ström och överlast ) Det går inte direkt fort heller när man gör det spänningssatt (ville inte släcka resterande 3 våningar med två lägenheter i kåken - men jobbade iaf inte själv för säkerhets skull ).
Att använda konsekventa färger på trådarna, vad är det ? Det finns ju svart, svart, svart, vitt vitt vitt :)

Kabeln till tvättstugan delade också grupp med ett CEE uttag på 16A, kunde jag komma fram till.
Hade tänkt att säkra ner de 2 faser jag använt till 10A bottnar då jag gjorde inkoppling med 1,5mm2 mot skarvdosa.
Frågan är ju egentligen också om det är absolut nödvändigt då det bara handlar om 20-25cm 1,5mm2 kabel sista biten till uttagen ? (det är ju inte fel att ha ett 16A avsäkrat CEE uttag istället för ett 10A ;) inte för att jag använder det mycket men.. )

Nä, det finns som sagt en del att förbättra..

Borde nog sätta en ny central med möjliget att dela upp i PE och N, mer plats för inkoppling av matning till övriga centraler, lite fler säkringar och plats.. Med en normcentral skulle jag kunna sätta 3fas dvärgbrytare till lägenheterna och även sätta JFB på utvalda grupper i källaren. Att kunna bryta strömmen till källare och lägenheterna separat vore verkligen guld värt. Det är dock inte så roligt när man väl börjar rycka i trådarna och måste få det klart innan spänningen åker på igen för det lär ta en stund.
« Senast ändrad: 19 mars 2016, 10:48:21 av karaff »
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!