Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme  (läst 16183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« skrivet: 20 januari 2011, 16:06:17 »
Här sitter man och sliter sitt hår igen...

Håller på att bygga övervåningen klar i vårt 1,5-planshus. Huset är byggt 2007 och är ganska välisolerat. En IVT490 sköter uppvärmningen. Vet att den är lite i klenaste laget egentligen, men vill ändå ha vattenburen värme på övervåningen. Övervåningen blir 62kvm i boyta.

Står i valet och kvalet mellan golvvärme och lågtempradiatorer. Så här långt har jag kommit

fördelar golvvärme:
frun vill ha det
samma framledningstemp som på nedervåningen (nästan i alla fall)
man slipper radiatorerna

nackdelar golvvärme:
svårare att bygga
dyrare material, spårade spån

fördelar radiatorer
enklare att installera
billigare
man kan bygga klart nästan allt och ta radiatorerna sist
funkar med vanligt golvspån

nackdelar radiatorer
fulare visuellt
kräver högre framledningstemp
verkar svårare att justera in


Jag behöver hjälp att tänka!!!! Hur skulle ni gjort?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2011, 16:39:18 »
Jag tycker inte om varma golv.......så för mig vore valet enkelt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2011, 16:49:13 »
golvvärme...  :)  fördelar .Husfrid Thumbsup  aldrig nÃ¥gra diskussioner med frugan om gardiners längd möblering med mera :)
Man slipper damm samlande stora "klumpar" som ska rengöras Thumbsup  golven ska i alla fall städas.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2011, 17:05:22 »
Framledningstemperaturen spelar inte så stor roll när du har FLVP. Så det argumentet faller anser jag.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2011, 17:22:48 »
Framledningstemperaturen spelar inte så stor roll när du har FLVP. Så det argumentet faller anser jag.

///AndersA

Om man bygger en övervåning ska man ha den i många år kanske byter till annan värmepump senare med flytande kondensering. Skulle montera stora raddar som klarar sig med samma framledning som golvvärmen nere.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2011, 17:26:45 »
Jag trodde att det var en nackdel värmeekonomiskt att behöva ha en högre värmekurva på pumpen. Men det kanske var fel?

Om man väljer golvvärme, drar man upp en matning från värmepumpen till ett förelningsskåp och därifrån ut till slingorna?

Är egentligen lite sugen pÃ¥ golvvärme men tycker det verkar komplicerat att lägga in. Tänkte  göra frivilligt själv och sedan lÃ¥ta en rörmokare koppla ihop.


Vad är förresten en värmepump med flytande kondensering? Kan man inte ha golvvärme med en sådan?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2011, 18:07:33 »
Jag trodde att det var en nackdel värmeekonomiskt att behöva ha en högre värmekurva på pumpen. Men det kanske var fel?

Om man väljer golvvärme, drar man upp en matning från värmepumpen till ett förelningsskåp och därifrån ut till slingorna?

Är egentligen lite sugen pÃ¥ golvvärme men tycker det verkar komplicerat att lägga in. Tänkte  göra frivilligt själv och sedan lÃ¥ta en rörmokare koppla ihop.


Vad är förresten en värmepump med flytande kondensering? Kan man inte ha golvvärme med en sådan?

Att det är en fördel med lägre värmekurva är det oftast med värmepump. Men det finns pumpar som värmer vattnet i en tank till ca 50 grader och därefter shuntar ut vattnet i rätt temperatur till rad eller golv då spelar det ingen roll för värmeekonomin. Men när du byter vp så blir det troligen en som arbetar runt ett börvärde beroende på utetemp dvs flytande kondensering då är det en stor fördel med låg framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2011, 18:17:55 »
Har man börjat tänka golvvärme så.., känner bara skilnaden när vi kommer in i vårt hus som är under uppbyggnad, 19gr inombus och känns betydligt varmare än 21gr i vårt gamla hus med kalla golv, nej valet är enkelt om du orkar med det extra arbetet, och borde nästan bli billigare än rad?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2011, 20:28:51 »
Kan du inte lägga slingorna i golvärmeplåtar i glespanel istället för de dyra spårade spånskivorna?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad frebor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2011, 20:54:56 »
Ska räkna på det. Är det någon speciell kvalitet av gles man behöver? När jag funderade förra vändan lutade det åt 28 x 120 med slingorna vändande under glesen. Är det ok att göra så eller behöver man såga ut så att de vänder i samma plan?

Frun är mycket bestämd angående golvvärmen..... sedan hon fick se radiatorerna.

Själv vill jag bygga så standard det går


Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2011, 21:10:40 »
När vi la på en våning på huset valde vi länge mellan golvvärme och radiatorer. Till slut blev det golvvärme och det har vi inte ångrat en sekund. Mer jobb och dyrare men riktigt skönt.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2011, 21:20:58 »
Ska räkna på det. Är det någon speciell kvalitet av gles man behöver? När jag funderade förra vändan lutade det åt 28 x 120 med slingorna vändande under glesen. Är det ok att göra så eller behöver man såga ut så att de vänder i samma plan?

Frun är mycket bestämd angående golvvärmen..... sedan hon fick se radiatorerna.

Själv vill jag bygga så standard det går



Där slingorna vänder kapar du glespanelen. Kolla på upnors hemsida. De har en principbeskrivning för golvvärmeplåtar i glespanelen.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2011, 22:00:40 »
Jag har för första gången golvvärme där jag bor och det är inget jag ångrar, snarare tvärt om troligen svårt att vara utan efter att man en gång haft det.
Jag kommer att sätta golvvärme på vår utbyggnad både uppe och nere.
Är det verkligen dyrare än radiatorer? Man får jämföra med ordentligt stora radiatorer för att komma i närheten av golvvärmens framledning.
Så mitt tips är verkligen golvvärme.
Glespanel med 70x22 eller 70x28 så lägger man plåtar och slang i var annan gles. Vända slangen kan man göra under glespanelen också. Glespanel är betydligt billigare än att köpa färdig spårfräst spånskiva. Men fräsa själv är också möjligt, men det är en del jobb med det. Jag har både provat fräsa och glespanel. Glespanelen är enkelt, men man kan nog få det snäppet bättre genom att fräsa.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Ska räkna på det. Är det någon speciell kvalitet av gles man behöver? När jag funderade förra vändan lutade det åt 28 x 120 med slingorna vändande under glesen. Är det ok att göra så eller behöver man såga ut så att de vänder i samma plan?

Frun är mycket bestämd angående golvvärmen..... sedan hon fick se radiatorerna.

Själv vill jag bygga så standard det går



Hejsan!
Hur ser golvet ut idag på ovanvåningen?
Vi köpte vår villa med oinredd ovanvåning och förra året så började vi bygga ovanvåningen och när vi kom till golvet så tvekade vi också på om vi skulle ha vattenburna radiatorer eller golvvärme. Till slut så valde vi golvvärme på hela ovanvåningen. 6 slingor av Flooré:s golvvärmesystem på totalt 52 m² som vi la ovanpå golvspånskivorna.
Det beslutet var absolut det bästa vi gjort för vi har en helt underbar ovanvåning nu med härlig värme från golvet. Skönt och slippa radiatorerna och lättare att möblera.
Vi fick ett väldigt bra pris för vårt golvvärmesystem och vi gjorde allt själva förutom inkopplingen då såklart. Lite dokumentation bifogar jag.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kan inte bestämma mig.....radiator el golvvärme
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2011, 18:26:30 »
Är lättare att gömma bort golvvärmefördelaren på nedre plan, i vilket rum hamnade lådan?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!