Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Andra märkens motsvarighet?  (läst 2119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Andra märkens motsvarighet?
« skrivet: 17 januari 2009, 11:07:06 »
Hejsan hoppsan!
Tjejen med alla frÃ¥gor fortsätter sitt korstÃ¥g..  ;)

Vi har ju som bekant fått offert på en "IVT Greenline HT Plus C7".. men vad är de andra märkenas motsvarighet till den värmepannan egentligen?
Skiljer det något mer än priset i praktiken.. eller är det på ett ut vilket man väljer (funktionsmässigt)?

Fördelar och nackdelar? Någon man ska passa sig för..?

MVH Sandra


Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Andra märkens motsvarighet?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2009, 14:32:14 »
Skakar liv i frågan då ingen skrivit något här :)

Det måste ju finnas andra bra & dåliga märken av värmepumpar..
(i samma "storleksklass" som den vi fick offert på)

Vilka skulle ni tipsa om för oss att be om offert ifrån..
Och har ni någon aning om vilken prisklass den befinner sig i..

Tack på förhand!
MVH Sandra

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Andra märkens motsvarighet?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2009, 20:17:48 »
Hej Sandra!

Utan att påstå att jag är utomordentligt påläst i ämnet så verkar de allmänna tankarna vara att det inte skiljer särskilt mycket mellan märkena (CTC, IVT, Nibe, Thermia). De har lite olika lösningar på olika problem, varmvattenberedaren ser t.ex. olika ut i Ivt jämfört med Ctc. Den pump du fått rekommenderat (HT Plus) har en högre framledningstemperatur (65 ºC) jämfört med den vanliga IVT Greenline (~60 ºC). Jag vet inte hur skillnaden är mot andra värmepumpar men det kan ju helt klart vara en avgörande faktor för ditt hushåll om ditt radiatorsystem kräver en hög framledningstemperatur.

Den största påverkan på din installation verkar isf entreprenören ha, om han är seriös och verkar sugen på att ställa upp även när pumpen är installerad och varit i drift några år.. Sånt betyder mycket.

Jag är nu också på jakt efter bergvärme och det som kommer få mig att välja leverantör är känslan och förtroende, garantier och sist pris.

Hoppas det hjälpte något :)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Andra märkens motsvarighet?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2009, 23:33:19 »
En anledning (inte den enda) till att jag kommer att installera en CTC värmepump är att den till skillnad från många andra värmepumpar inte har en stor förådsberedare för varmvattnet. T.ex. har IVT Greenline en 185 liters beredare för tappvarmvatten. CTC "tillverkar" varmvatten i takt med att det används. På det viset behöver inte varmvattnet med jämna mellanrum värmas upp till hög temperatur med hjälp av en elpatron för att minimera risken för legionella.
Om detta är så viktigt vet jag ej, men det lär i alla fall spara en del kronor genom lägre elförbrukning.
I övrigt verkar alla värmepumpar ha någon finess som är unikt just för dem och därför gör dem världsbäst, i alla fall om man läser fabrikanternas reklamblad.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Andra märkens motsvarighet?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2009, 07:16:54 »
En till stor fördel med CTC:n är att den shuntar utan värmen. Risken för knäppar/smällar i rör och radiatorer minimeras därmed. Däremot så har den ett något lägre COP, men det kan det vara värt om man slipper installera en dyr stor knäpptank.

Thermia producerar mycket varmvatten.

Många "Gör-det-självare" installerar Nibe, Nibe har dessutom lite fler roliga tillbehör som webbserver osv.

Det absolut viktigaste är att man får förtroende för installatören, för gör inte han/hon jobbet bra så är märket på pumpen oviktigt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Andra märkens motsvarighet?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2009, 18:33:52 »
HÃ¥ller med heddan! Installatören är en stor sak i valet av pump. Har t.ex. sökt TVÃ… Thermia-installatörer i Kungälvs-/Göteborgstrakten varav den ena jag ringt tvÃ¥ gÃ¥nger men ingen hör av sig. Nu fÃ¥r det vara, är de inte mer intresserade än sÃ¥ kommer de inte innanför min tomtgräns..  fiR:

Enskede: Du har rätt i att alla pumpmärken är världsbäst pga sin lilla mojäng som är världsunik etc..  Osäker pÃ¥ om verkligen elpatroner används för att värma upp vattnet till legionellasäkert, men jag är heller inte säker pÃ¥ min sak.  ;) IVT Greenline HT Plus (som jag av en händelse är intresserad av ;) klarar 65 ºC, och det hoppas jag är utan eltillskott? Annars vore det inte mycket att skryta med..  ;)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Andra märkens motsvarighet?
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2009, 19:44:23 »
En gång i veckan görs en legionella körning, och den bit som pumpen inte klarar av, från c:a 55 upp till 60 ºC görs av elpatron. Så är det i alla fall på min Thermia.

IVT påstår då att de skall klara av 65ºC utan elpatron, men frågan är med vilken verkningsgrad och hur mycket mer sliter det på kompressorn???
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Andra märkens motsvarighet?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2009, 19:58:41 »
Hehe, jag är som sagt inte alls säker pÃ¥ min sak. Vet bara att HT Plus-modellens sales point är väl just att den kan putta ut 65 ºC vatten, vet ej om den kör eltillskott (vore ju lurendrejeri isf!) eller om det är en kraftigare kompressor eller sÃ¥...  b00k

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Andra märkens motsvarighet?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2009, 08:16:16 »
Thermian går att "växla upp".
Det finns tre pressostater och standard-pressostaten bryter vid 55-56 ºC. Men kopplar man in någon av de andra två skall man kunna få ut högre temp, men det sliter också mera på kompressorn, så det gör man bara vid nödfall.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!