Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.  (läst 2086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« skrivet: 01 september 2022, 21:19:10 »
Hej! För att spara pengar tänkte jag dra ner temperaturen i kåken från de vanliga 22 till 17-18 grader och värma lite extra med en gasolvärmare. Jag har en Nibe 470 och när jag ändrade temperatur i måndags från 22 till 20 grader så hände ingenting, värmen ligger på 25 grader. Jag testade då igår att dra ner temperaturen till 17 grader, när jag kom hem idag från jobbet ligger det fortfarande på 25 grader. Vad gör jag för fel?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9673
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #1 skrivet: 01 september 2022, 22:06:22 »
Kanske inställningen av komfortvarm tilluft som är för hög? Den ska helst ligga på typ 18° på vinterhalvåret om man har 20° rumstemperatur.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #2 skrivet: 02 september 2022, 08:14:08 »
Den visar 12 C ute vid avläsningen, men är du säker på att det är tillräckligt kallt ute för att huset ska kylas ner?
Ett relativt nytt hus är välisolerat och det krävs några dagars kallt väder innan innetemp sjunker?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #3 skrivet: 02 september 2022, 08:25:52 »
Sista bilden visar 26 grader inomhus. Var sitter din inne-givare? Jag har svårt att tro att du kan ha 26 grader inne när det 12 grader ute.
Har du någon annan termometer i huset i något annat rum och vad visar den?
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #4 skrivet: 02 september 2022, 09:08:26 »
Kanske inställningen av komfortvarm tilluft som är för hög? Den ska helst ligga på typ 18° på vinterhalvåret om man har 20° rumstemperatur.

Vet du i vilken meny man ställer in det?

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #5 skrivet: 02 september 2022, 09:09:51 »
Den visar 12 C ute vid avläsningen, men är du säker på att det är tillräckligt kallt ute för att huset ska kylas ner?
Ett relativt nytt hus är välisolerat och det krävs några dagars kallt väder innan innetemp sjunker?

Huset är byggt -85, känns inte så jättevälisolerat med gamla 2-glasfönster men å andra sidan tog det ett jävla tag i somras att få ner värmen efter värmeböljan..

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #6 skrivet: 02 september 2022, 09:10:51 »
Sista bilden visar 26 grader inomhus. Var sitter din inne-givare? Jag har svårt att tro att du kan ha 26 grader inne när det 12 grader ute.
Har du någon annan termometer i huset i något annat rum och vad visar den?

Innegivaren sitter i hallen, men när det stod 26 visade det visst 22 på en digital termometer i sovrummet så den stämmer inte. Kan det vara problemet kanske?

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #7 skrivet: 02 september 2022, 09:17:05 »
Nu är jag inte helt säker, men i mina inställningar tror jag att jag ignorerar innegivaren. Men kanske någon annan vet bättre hur det hänger ihop.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9673
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #8 skrivet: 02 september 2022, 09:49:53 »
Vet du i vilken meny man ställer in det?

Komfortvärmen i tilluften ställs in med en liten trimventil nere bland röranslutningarna i ovankant. Läs om den i manualen och hur man ställer in den rätt. Har du mätt upp temperaturen på tilluften?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #9 skrivet: 02 september 2022, 12:06:02 »
Vad har du för tilluftstemperatur och uteluftstemperatur? (Inkommande luft).
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #10 skrivet: 02 september 2022, 16:17:12 »
Vad har du för tilluftstemperatur och uteluftstemperatur? (Inkommande luft).

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #11 skrivet: 02 september 2022, 16:26:40 »
Komfortvärmen i tilluften ställs in med en liten trimventil nere bland röranslutningarna i ovankant. Läs om den i manualen och hur man ställer in den rätt. Har du mätt upp temperaturen på tilluften?

I guiden står det bara kontakta installatör om man vill justera trimventilen tyvärr..

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9673
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #12 skrivet: 02 september 2022, 16:36:36 »
Vad är det för tillverkningsdatum på din F470? Finns femton olika versioner av installationsmanualer beroende på årsmodell ???

Här är den senaste installationsmanualen: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/29067/631003-1.pdf  PÃ¥ sid 35 stÃ¥r det om hur man ställer in trimventilen till tilluftsbatteriet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #13 skrivet: 02 september 2022, 16:49:53 »
Vad är det för tillverkningsdatum på din F470? Finns femton olika versioner av installationsmanualer beroende på årsmodell ???

Här är den senaste installationsmanualen: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/29067/631003-1.pdf  PÃ¥ sid 35 stÃ¥r det om hur man ställer in trimventilen till tilluftsbatteriet.

Det är en 2012!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9673
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FÃ¥r inte ner temperaturen i huset.
« Svar #14 skrivet: 02 september 2022, 16:54:15 »
Ok, här är manualen som gällde 2012-02-21 -- 2012-12-31: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/8989/031498-3.pdf
« Senast ändrad: 02 september 2022, 16:56:03 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!