Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elförbrukning IVT 490  (läst 18238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bistro

  • Fredrik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elförbrukning IVT 490
« skrivet: 17 januari 2007, 19:25:14 »
Hej!

Har en IVT490 och har lite funderingar över min elförbrukning. Först lite bakgrunds info:

IVT490 (9Kw modellen) som jag nämde till ett souturäng hus byggt 06. Boytan är på ca. 180 m2 (ca.90m2 i varje plan). Golvvärme i hela huset (den är dock inte inkopplad i källaren). Har elektriska termostater i varje rum, satta på 20 grader. Bor i Borås. Har lågenergi lampor över allt och inga 30 minuters duschande tonåringar. Vi är 4 personer, två vuxna och två barn.

Så här har min el förbrukning sett ut hittils:
september     444kwh
oktober           850kwh
november   1577kwh
december   2033kwh (medeltemperat 4.9 grader!)

Under janari så har jag förbrukat ca. 831 kwh. och det har inte varit en dag med minus än.


1) Verkar siffrorna rimmliga? Vad jag kan se så verkar vi göra åt med en väldig massa enerig, jämnfört med många andra! Kanske har gett för lite bakgrunds info. Ställ gärna frågor så skall jag svaran så gott jag kan.

2) Värmekurvan har jag gått och meckat med men för tillfället står den på 2,7.

3) Kompressorlampan lyser näsan konstant, skall den göra det?

4) Överhettningskyddet har bytts ut då den hela tiden slog ifrån.

5) Kommer antagligen på fler frågor så fort jag postat detta... :)

Är vi en slösaktig familj?

Är tacksam för era synpunkter!!!


Suteränghus byggt 06 i Borås. 90+90 m2. IVT490 som enda energikälla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2007, 20:23:12 »
Jag tycker nog det är lite hög förbrukning med tanke på hur milt det har varit ute. Några tips:
Sätt upp termostaterna på max och hitta sen rätt kurva.
Ställ FLVP på ekonomidrift.
Sänk panntemp i meny 2.3 (installatörsmeny) några grader, testa hur låg panntemp du kan ha utan att VV-komforten försämras. För att komma åt I/S-menyerna håller du in högerknappen i 5-10 sekunder och Access = Service visas en kort stund.

Sen kommer kompressorn troligen gå ganska kontinuerligt under vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bistro

  • Fredrik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2007, 19:21:57 »
Hej,

jag har hört tidigare att man skall maxa alla termostaterna. Hur kommer det sig att man sparar ebergi på detta? Borde inte pannan få jobba mer med att värma det avkylda värmevatten efter det cirkulerat i golvet?

Är det någon annan som vet ifall IVT490 har problem med att hålla en rimmlig temperatur på varmvattnet? Hade 43 grader imorse (och 11 minusgrader ute). har märkt att när det är kalt ute så sjunker varmvatten temperaturen. Varför gör det det? I manualen så står det att varmvattnet skall ligga runt 50 grader...
Suteränghus byggt 06 i Borås. 90+90 m2. IVT490 som enda energikälla.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2007, 21:44:09 »
Med alla rumstermostater öppnade så justerar man in en så låg framledningstemperatur som behövs för att hålla varmt...pumpen får då jobba med lägre vattentemperatur och man får då högre effektivitet på pumpen (COP). Sök i detta forum på "rumstermostater" och läs vidare...

Lycka till med din pump...
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2007, 07:49:08 »
Hej,

jag har hört tidigare att man skall maxa alla termostaterna. Hur kommer det sig att man sparar ebergi på detta? Borde inte pannan få jobba mer med att värma det avkylda värmevatten efter det cirkulerat i golvet?

Värme till golvet styr du med framledningskurvan som i sin tur styr en shunt, skillnaden mot att köra med golvvärmetermostat är att du får ett jämnare flöde till gollvvärmen och inga plötsliga on/off på flödet. Om gollvärmetermostaterna plötsligt slår på rusar en massa kallt vatten in i VP:n som då inte har en chans att parera med kompressorn utan får slå på eltillskott.

Citera
Är det någon annan som vet ifall IVT490 har problem med att hålla en rimmlig temperatur på varmvattnet? Hade 43 grader imorse (och 11 minusgrader ute). har märkt att när det är kalt ute så sjunker varmvatten temperaturen. Varför gör det det? I manualen så står det att varmvattnet skall ligga runt 50 grader...

Du måste skilja på tappvarmvatten GT3:1 och värmevatten GT3:3, den första mäter tappvarmvattentemperaturen i toppen av tanken och den andra temperaturen i botten av tanken, som shuntas ut till radiatorerna. GT3:1 ska ligga kring 50 ºC och GT3:3 kan vara 10 ºC kallare utan problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2007, 11:05:59 »
Jag tycker nog det är lite hög förbrukning med tanke på hur milt det har varit ute. Några tips:
Sätt upp termostaterna på max och hitta sen rätt kurva.
Ställ FLVP på ekonomidrift.
Sänk panntemp i meny 2.3 (installatörsmeny) några grader, testa hur låg panntemp du kan ha utan att VV-komforten försämras. För att komma åt I/S-menyerna håller du in högerknappen i 5-10 sekunder och Access = Service visas en kort stund.

Sen kommer kompressorn troligen gå ganska kontinuerligt under vintern.

DÃ¥ vi ocksÃ¥ har IVT490 tog jag till mig detta tipset och ställde pumpen i ekonomiläget och sänkte panntemperaturen 2 gr. samma dag alltsÃ¥ när detta skrevs 17/1. Och jäklar vilken skillnad det blev, nu tuggar kompressorn pÃ¥ utan tillskott sÃ¥ lÃ¥ngt ner som till -3 till -5 utan problem lÃ¥nga stunder och vid 0 gradigt sÃ¥ gÃ¥r tillskottet in vid varmvattenuttag eller nÃ¥gon liten stund per timme sÃ¥ det är superduper. Nu när det var nerÃ¥t -13 här i SkÃ¥ne som det varit nÃ¥gon natt har inte tillskottet varit över 2.9 kw nÃ¥gon gÃ¥ng, förra vintern jobbade det pÃ¥ ofta med över 5 kw trots mindre -grader. 

Men nu läste jag på ett annat ställe att när temperaturen kryper ner ordentligt som den gjort dom senaste dagarna så kan elförbrukningen öka när man har pumpen ställd i ekonomiläge p.g.a att tillskottet får gå in längre perioder efter att kompressorn jobbat, då det är fördröjning innan tillskottet kommer så måste tillskottet kompensera det kompressorn inte orkat med då den tydligen prioriterar vattnet i golvslingorna.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2007, 11:24:16 »
Men nu läste jag på ett annat ställe att när temperaturen kryper ner ordentligt som den gjort dom senaste dagarna så kan elförbrukningen öka när man har pumpen ställd i ekonomiläge p.g.a att tillskottet får gå in längre perioder efter att kompressorn jobbat, då det är fördröjning innan tillskottet kommer så måste tillskottet kompensera det kompressorn inte orkat med då den tydligen prioriterar vattnet i golvslingorna.

Nja, jag tror att man vinner på ekonomiläget i längden, tillskottet skulle gått i alla fall. Det är totala tiden tilskott över en period som ska räknas inte hur länge elpatronen går i taget. Man kan lätt lura sig att tro att det blir mindre tillskott om elpatron går en halvtimme i timmen än 2 timmar under en 5 timmarsperiod men det är tvärt om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2007, 16:10:55 »
Som sittande  med IVT 490 en bit utanför BorÃ¥s i hus 174 med ekonomibyggnad 60 kvm sÃ¥ är pannan för liten, enligt flera experter som varit här i tron att det varit fel pÃ¥ den. IVT själva säger att den inte ska sitta i hus större än 140 kvm, gÃ¥r man in pÃ¥ deras hemsida och knappar in alla parametrar blir inte ens IVT 490/495 valbara?? SÃ¥ sätter "byggfolk" in sÃ¥nna  >:(
För att inte Ã¥ka pÃ¥ sÃ¥ stora elräkningar har vi haft en extremt lÃ¥g värmekurva fram tills nu när det blev kallt och alla termostater vidöppna 30 grader. Nu kör vi värmekurva 2 och det är nästan för varmt... innan körde vi 0,5  ( :o)och dÃ¥ var det lite kallt...
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 16:14:46 av Solana »
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad Bistro

  • Fredrik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2007, 13:07:29 »
Citera
Då vi också har IVT490 tog jag till mig detta tipset och ställde pumpen i ekonomiläget och sänkte panntemperaturen 2 gr. samma dag alltså när detta skrevs 17/1. Och jäklar vilken skillnad det blev, nu tuggar kompressorn på utan tillskott så långt ner som till -3 till -5 utan problem långa stunder och vid 0 gradigt så går tillskottet in vid varmvattenuttag eller någon liten stund per timme så det är superduper.

Sänka panntemperaturen? Har sett att mitt tillskott slår till vid ungefär +4 grader, och nu när det legat runt 0 till minus 5 grader så har jag haft ett tillskott på ca. 3-4.5 kwh (de gånger jag tittat efter).


Citera
Som sittande  med IVT 490 en bit utanför BorÃ¥s i hus 174 med ekonomibyggnad 60 kvm sÃ¥ är pannan för liten, enligt flera experter som varit här i tron att det varit fel pÃ¥ den. IVT själva säger att den inte ska sitta i hus större än 140 kvm, gÃ¥r man in pÃ¥ deras hemsida och knappar in alla parametrar blir inte ens IVT 490/495 valbara?? SÃ¥ sätter "byggfolk" in sÃ¥nna  Angry
För att inte Ã¥ka pÃ¥ sÃ¥ stora elräkningar har vi haft en extremt lÃ¥g värmekurva fram tills nu när det blev kallt och alla termostater vidöppna 30 grader. Nu kör vi värmekurva 2 och det är nästan för varmt... innan körde vi 0,5  ( Shocked)och dÃ¥ var det lite kallt...

Jag har knappat in parametrarna som stämmer bäst överens med vårt hus och för mig finns både 490/495 valbara. Personligen blir jag mer och mer förvirrad ju mer jag tänker på detta!!! :-\ Sc:,h ;D

När det gäller varmvattnet så kommer det en installatör och tittar på det. Vattentemperaturen varierar beroende på hur kallt det är ute vilket jag tycker är mycket märkligt....

Skall läsa av elförbrukningen ikväll för att se vad denna månad kostat....

Suteränghus byggt 06 i Borås. 90+90 m2. IVT490 som enda energikälla.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2007, 15:09:04 »
Fabriksinställningen på panntemperaturen i vår IVT490 var 52 gr, jag sänkte den till 50 enligt dom instruktioner i ett tidigare inlägg här. Vi har ett 1-plans hus på 130 kvm och du har ett souteräng på 180, som Solana skrev här tidigare så max 140 kvm så räcker 490:an till annars blir det mycket tillskott. Enligt IVT själv så klarar pumpen sig hjälpligt ner till +5 utan tillskott och under det kickar tillskottet in ofta, lite beroende på väder och hur mycket varmvatten man tar ut så kan den tugga på med tillskott långa stunder även över +5 naturligtvis.
Detta är då under förutsättning att ytan är under drygt 140 kvm allt enligt IVT.

Vi kör nu pÃ¥ ekonomiläge hela tiden och haft ner till -13 nÃ¥gon natt i SkÃ¥ne och det har inte varit nÃ¥gra problem alls, tillskottet gick oavbrutet men ej över 2,9 kw dom gÃ¥nger jag tittade till och det var mÃ¥nga gÃ¥nger  ::) vi har legat över 21 gr inomhus hela tiden.

Det märkliga är att innan så har tillskottet varierat mycket ibland upp till 6 kw förra vinten när temperaturen sjönk neråt -5-10 men så är inte fallet nu utan max jag sett är 3,1 kw när vi tagit ut en del varmvatten. Så ställa termostater på max, styra med värmekurvan, sänka panntemperaturen några grader + köra i ekonomiläge har gjort riktig nytta på förbrukningen för vår del som totalt inkl.hushållsel var 1485 kw i Januari.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2007, 19:00:54 »
Fabriksinställningen på panntemperaturen i vår IVT490 var 52 gr, jag sänkte den till 50 enligt dom instruktioner i ett tidigare inlägg här. Vi har ett 1-plans hus på 130 kvm och du har ett souteräng på 180, som Solana skrev här tidigare så max 140 kvm så räcker 490:an till annars blir det mycket tillskott. Enligt IVT själv så klarar pumpen sig hjälpligt ner till +5 utan tillskott och under det kickar tillskottet in ofta, lite beroende på väder och hur mycket varmvatten man tar ut så kan den tugga på med tillskott långa stunder även över +5 naturligtvis.
Detta är då under förutsättning att ytan är under drygt 140 kvm allt enligt IVT.

Vi kör nu pÃ¥ ekonomiläge hela tiden och haft ner till -13 nÃ¥gon natt i SkÃ¥ne och det har inte varit nÃ¥gra problem alls, tillskottet gick oavbrutet men ej över 2,9 kw dom gÃ¥nger jag tittade till och det var mÃ¥nga gÃ¥nger  ::) vi har legat över 21 gr inomhus hela tiden.

Det märkliga är att innan så har tillskottet varierat mycket ibland upp till 6 kw förra vinten när temperaturen sjönk neråt -5-10 men så är inte fallet nu utan max jag sett är 3,1 kw när vi tagit ut en del varmvatten. Så ställa termostater på max, styra med värmekurvan, sänka panntemperaturen några grader + köra i ekonomiläge har gjort riktig nytta på förbrukningen för vår del som totalt inkl.hushållsel var 1485 kw i Januari.

Kul att det verkar funka.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bistro

  • Fredrik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2007, 22:43:01 »
Hej,

ingen munter läsning direkt. Det slutade på 2238 kwh. Kan detta verkligen vara rimmligt?
Suteränghus byggt 06 i Borås. 90+90 m2. IVT490 som enda energikälla.

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2007, 13:33:51 »
ingen munter läsning direkt. Det slutade på 2238 kwh. Kan detta verkligen vara rimmligt?

Hej Bistro,
Har liknande förutsättningar som dig. 190kvm i Stockholm, Kurva 4.5, golvvärme nere, radiatorer uppe:
- vår totalförbrukning var drygt 2000kwh i december, 2600kwh i Januari.


Tyvärr så stämmer nog siffrorna.

/Abbe_
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad Solana

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2007, 06:53:51 »
Som sagt pannan ÄR för liten för så stora hus... vi hoppas sälja vår IVT 490 för 20 och sätta in en ce 65 comfortzone, inom några veckor.

Vi har värmekurva 1,5 nu och här är gott o varmt, huset är 170kvm och garage/kontor 60 allt med golvvärme huset byggt 06.
Solana
Nybyggt hus i Borås inflytt april 06, hus/garage/frisersalong om ca 230kvm allt med vattenburengolvvärme och
IVT490??? Haft värmekurva 0.5 fram tills början jan 07 sedan 1,5. Hus/salong värme ca 18-19 grader, garage 15 grader. Litet elelement i salong för komplettering och inne i huset en TULIKIVI. Förbrukning under ca 1 år 30.000 kwh. Vågar inte tänka på vad den skulle varit om vi "eldat" på med en värmekurva ca 3???

Bytt till ComfortZone CE 65 2007-03-03.

Utloggad Bistro

  • Fredrik
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elförbrukning IVT 490
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2007, 07:53:12 »
Citera
Hej Bistro,
Har liknande förutsättningar som dig. 190kvm i Stockholm, Kurva 4.5, golvvärme nere, radiatorer uppe:
- vår totalförbrukning var drygt 2000kwh i december, 2600kwh i Januari.

Ok, dÃ¥ vet jag att det inte är nÃ¥got "fel" pÃ¥ pannan iallafall!  ???

Citera
Som sagt pannan ÄR för liten för så stora hus... vi hoppas sälja vår IVT 490 för 20 och sätta in en ce 65 comfortzone, inom några veckor.Vi har värmekurva 1,5 nu och här är gott o varmt, huset är 170kvm och garage/kontor 60 allt med golvvärme huset byggt 06.

Talade med en oberoende värmepumpsinstallatör igår och hur han ser på ifall pannan är under dimensionerad eller inte. Enligt honom så är pannan inte "för liten" eftersom den gott och väl klarar av att värma huset, däremot är "pumpen" (alltså återvinningen) för liten/dålig för att göra någon större nytta (tydligen bara som mest 2kwh "under optimala förhållanden", vad han nu menade med det). Så ur den aspekten så kan man säga att den är för liten. För min del är detta iofs lika illa ... Så jag får försöka hitta en väg att komma ned i uppvärmingskostnader. Att byta ut pumpen är inget alternativ för oss...

Någon som vet ifall det lönar sig att sätta in en luft/luft pump?




Suteränghus byggt 06 i Borås. 90+90 m2. IVT490 som enda energikälla.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!