Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappar effekt längs vägen i elementen  (läst 1324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas L81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tappar effekt längs vägen i elementen
« skrivet: 19 november 2018, 09:02:37 »
Hej!

Har ett problem, som jag söker hjälp med.

Vi har en AtriaDuo1 som har ca 10 år på nacken. Vi flyttade inomhus delen till garaget och det blev längre väg för värmen att röra sig (stod tidigare mer mitt i huset) nu har den flyttats 10-15 meter längre ut i ledet.

Jag tappar värme/effekt i de element som är i slutet på "slingan" pratat med en vän, som kan en del om detta, men han bor så långt bort, att han inte kan hjälpa mig.

Har tror att det är för lågt tryck på pumpen, jag måste se om den går att höja.

Vet någon hur man kontollerar detta? (har luftat elementen)

Tack för input!

/Niklas

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tappar effekt längs vägen i elementen
« Svar #1 skrivet: 19 november 2018, 10:29:43 »
Jag tror hellre att du har för dålig fart på cirkulationspumpen så att den inte riktigt orkar trycka runt vattnet. Men visst det ska även vara rätt tryck i systemet, hur högt tryck har du i dag? I en vanlig villa brukar man ha ca 1 bar i slutna system och lite lägre (ca 0,5) i öppna system.
Det sitter med största säkerhet en mätare där du kan avläsa trycket i närheten eller i pumpen. Vid pumpen sitter det även en påfyllnadsventil.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Niklas L81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar effekt längs vägen i elementen
« Svar #2 skrivet: 19 november 2018, 18:19:02 »
Tack för tips! Det stämmer det du säger. Trycket är 0,4 bar, men vet inte om det är öppet eller stängt.

Kan man se vart/om man kan ställa upp pumpen?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tappar effekt längs vägen i elementen
« Svar #3 skrivet: 19 november 2018, 20:28:22 »
Du har ett slutet system med den typen av expansionskärl. och är det ett enplanshus är det helt ok.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tappar effekt längs vägen i elementen
« Svar #4 skrivet: 20 november 2018, 07:27:10 »
När ni flyttade värmepumpen, vilken dimension och längd är det på anslutningsrören mellan den nya placeringen och anslutningen till värmesystemet.
Är det anslutet på samma ställe som tidigare eller har man bara hakat sig på någonstans närmare på systemet?

Om jag får gissa så gissar jag på att man använt för klena matningar mellan den nya placeringen och anslutningen till systemet vilket ger för lågt flöde.
Att öka hastigheten på cirkpumpen kan fungera, men mer rätt vore (om så är fallet) att installatören kommer tillbaks och gör om och gör rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!