Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?  (läst 8776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per Bellinder

  • Gäst
Per Bellinder
Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« skrivet: 23 februari 2013, 17:13:44 »
Har sedan några år en väl fungerande bergvärme anläggning (Nibe1245 10KW, 220 m borra) men ska i sommar installera en FTX på vinden för ett behagligare inneklimat samt nyttja all värme som annars sugs ut, har ett SPA bad som genererar en del värme i källaren som annars bara sugs ut....har hittat aggregatet Heru 130 S EC 2 från Östberg.
Funderar på att montera ett värmebatteri som jag sedan ansluter till värmepumpen.
Är detta en tokig idé eller ? Lägger hellre till pengar vid installationen och får en bra anläggning och inte behöver nyttja eltillskottet i FTXen. Känns lite sådär att dra upp vatten på kallvinden men i värsta fall får jag väl fylla systemet med sprit.
Jag ventilerar/värmer upp ungefär 250m2 har golvvärme i majoriteten av ytan. huset är på två plan.
Tack för lite inputs.
/Per

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2013, 17:51:28 »
Två trådar Sc:,h
Du har stängt av ditt tillskott, det har jag gjort till min FTX ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Per Bellinder

  • Gäst
Per Bellinder
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2013, 11:43:44 »
Jo det är ju ett alternativ, känns lite som att det finns risk att man trycker in kall luft.....eller att aggregatet stänger ner ?

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2013, 11:53:02 »
Två trådar Sc:,h
Du har stängt av ditt tillskott, det har jag gjort till min FTX ;)

Du har så bra verkningsgrad i en FTX växlare så det kostar ofta mera att installera ett värmebatteri än vad du tjänar in på det. Själv har jag kopplat in frikyla batteri på min FTX växlare och hoppas att det ska ge lite kyla till sommaren. Det är inte tillräcklig effekt som jag skulle behöva men lite är alltid något och kombination med markiser tror jag nog att det ska bli bra.

Det finns ett extra el-värmelement i växlaren som går igång om det är riktigt kallt ute men det är för att undvika kondens i rören men verkningsgraden är så hög så det är inte ofta den går igång. Kanske så går elpatronen in i din värmepump då med?

// Fredrik
« Senast ändrad: 24 februari 2013, 12:03:25 av fredrikru »
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2013, 16:42:37 »
Hej och tack för svar, kanske skippar idèn med värmebatteri.
Ska dra mina rör på kallvinden och tänkte göra som följer:

först dra alla rören vilandes med bjälkarna/takstolarna och sedan blåsa på med ecofiber över alltihop. tänkte på såvis slippa isolera majoriteten av rören...Bra idè eller ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2013, 20:07:37 »
något jag kan tipsa om är att skaffa bra ventiler, för om du blåser in 12*c varm luft som jag gör när det är lite kallare ute så blir det ordentligt kallras, men om du har bra ventiler så blir det perfekt... jag har fått byta några ventiler p.g.a. detta
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2013, 21:27:11 »
Okej Sad_ant, tack, namn på några ventiler (antar att det tilluft Du menar) som fungerar bra, dom flesta rören är dragna både till och frånluft under åren då jag renoverat kåken så i sommar ska ska det sys ihop.....hör mycket om "flexibla ljuddämpare" är det bara på tillufts sidan ? Eller är det för att man bara har tilluft i ljud kännsligare områden t,ex sovrum ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2013, 22:19:09 »
Har sedan några år en väl fungerande bergvärme anläggning (Nibe1245 10KW, 220 m borra) men ska i sommar installera en FTX på vinden för ett behagligare inneklimat samt nyttja all värme som annars sugs ut, har ett SPA bad som genererar en del värme i källaren som annars bara sugs ut....har hittat aggregatet Heru 130 S EC 2 från Östberg.
Funderar på att montera ett värmebatteri som jag sedan ansluter till värmepumpen.
Är detta en tokig idé eller ? Lägger hellre till pengar vid installationen och får en bra anläggning och inte behöver nyttja eltillskottet i FTXen. Känns lite sådär att dra upp vatten på kallvinden men i värsta fall får jag väl fylla systemet med sprit.
Jag ventilerar/värmer upp ungefär 250m2 har golvvärme i majoriteten av ytan. huset är på två plan.
Tack för lite inputs.
/Per

Tjena Per !

Har fÃ¥tt installerat just Heru 130 EC2  drygt 9 mÃ¥nader tilbaka i tid.

En grej som FÅ balanserade ventilasjons installatörer talar om er at du kan behovsstyra bla heru130.

jag har två ventiler på tilluft som stryper ner luft til delar av kåken. samtidig byter heru130'n til en annan driftspunkt.
det ger lägre luftutbyte och mindre förluster i rum som man inte behöver vädra.

SÃ¥ jag har gjort det . 2 ventiler.
stryper til vardagsrummet och hallen. (nattestid)
Stryper til bottenvåningen (om ute temp går under -5 på dagtid. )

Ideen hos mej blir at dÃ¥ sikrulerar jag luft inn pÃ¥ sovrummen pÃ¥ natten dÃ¥ det er kaldt och husets uppvärmningssystem har en enkel jobb at ge 20-22 i vardagsrummet pÃ¥ natten dÃ¥ det typisk er kallast ute igjenom dygnet. (kan ju fort skilja 20 grader eller mera)  utsug frÃ¥n badrummen och kök tvätt mm. fÃ¥r dÃ¥ luft men lÃ¥gare hastighet och mera värmenergi pÃ¥ natten - Heru130'n hÃ¥ller enkelt 17-18 grader pÃ¥ sovrummen om natten UTAN anna upvärmning i dom.

ska tillägga at jag har en liten luft-luft pump i bottenvÃ¥ningen (ger ca 4000w.)  och en likadan i vardagsrummet. dom dagar det blev minus 20 sÃ¥ eldar vi med lite mysved ochsÃ¥.

Troligen Kan du göra som mej, och undgå stora exstra värme tilskott. (min el eftervärmare i Heru'n har aldrig varit påslagen.)

Du kan ocså kopla C02 sensorer på Heru och behovsstyra med det.. men rekomenderar inte det. då det då styr en variabel driftspunkt. och helventilerar din bostad. Sektionera med stryp, typ 60% reduksjonsventil.

fråga om du undrar på hurdå ..vaffördå :))

/Erik
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2013, 06:21:45 »
Hej Erik-m-j, låter intressant inget jag läst om faktiskt.....lite nyfiken på hur man balanserar/reglerar flödet mellan olika rum.
Eller menar Du att fläkhastigheten på från-luften sänks på kvällarna eller görs detta med elektro-mekaniska spjäll ?
Vissa rör är ganska långa så jag funderar på om jag ska montera Irisspjäll på dessa för injustering ?
Funderar på att montera en fuktgivare då vi har ett stort bad i källaren som genererar en hel del fukt som ska ut....antar att jag då slipper forcera frånluften utan detta görs automatiskt ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2013, 12:48:53 »
Hej Erik-m-j, låter intressant inget jag läst om faktiskt.....lite nyfiken på hur man balanserar/reglerar flödet mellan olika rum.
Hela kanalsystemet blir ju inreglerat. om du så stryper en plats och samtidigt drar ner Heru'n så blir ju resultatet at en sektion av huset får mindre luftbyte. medan resten får ca samma som innan.

Citera
Eller menar Du att fläkhastigheten på från-luften sänks på kvällarna eller görs detta med elektro-mekaniska spjäll ?
Heru har en möjlighet i styret (den trådlösa ! ) at pricka in en vekkotimer. Jag har satt at min (Belimo LM230A) aktuator stryper kl23. vekkotimern i Heru'n går då ner från standard til "medium" tror jag det heter.

Citera
Vissa rör är ganska långa så jag funderar på om jag ska montera Irisspjäll på dessa för injustering ?
Om du funderar så gör så, enklare at få saker trimmat som DU vill då. om du kör med Iris eller inte.. har inte så stor betydning. mera på ljud sidan du kan plocka in förmåner med olika spjäll.

Citera
Funderar på att montera en fuktgivare då vi har ett stort bad i källaren som genererar en hel del fukt som ska ut....antar att jag då slipper forcera frånluften utan detta görs automatiskt ?

just. Jag måste medge at jag kör en billig linux hem automasjon med 1-wire sensorer. (fukt-temp) och trådlös (nexa&tellstick) actuator styrning bla til min ovan omtalad Belimo.

En annan sak at akt, lite för oss som DIY ventilasjon i gamla kåkar. luften måste ju sirkulera. jag blev tvungen at ta kapsågen och dra bort 13mm på sovrumsdörrarna nertil. så nu trykker tilluften kaldluften ner på golvet och ut under dörren. från sovrum.

/EMJ
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2013, 14:22:37 »
Vill du ventilera huset extra så finns det på fjärrkontrollen Forcerings läge och standard är att den går i 30 minuter och då går fläktarna upp i varv. Den tiden går att ändra under inställningar. Kan vara en lösning för SPA rummet utan att behöva krångla till det.

Har både till-luft som ska vara inställt på 6liter/sekund och från-luft som ska vara inställt på 12 liter/sekund i mitt badrum där jag har både dusch och badkar och har aldrig några problem med kondens där inne.

Har du ritning med beräknade luftflöden på din kommande anläggning?

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2013, 15:28:15 »

.... till-luft som ska vara inställt på 6liter/sekund och från-luft som ska vara inställt på 12 liter/sekund i mitt badrum ..

Just - en bra frÃ¥ga, det ver lite med samma tanke jag skrev om minna dörrar,.  FrÃ¥gan blir ju Hur han har planerat luft "flow".. i huset. Til / frÃ¥nluft i varje rum?  eller ventiler / dörrspringa ? 

I förhÃ¥llande til badrum, Jag har en 125 frÃ¥nlyft pÃ¥ badrummet.. och en vanlig springa under dörren. Det torkar badrummet pÃ¥ nolltid och fukt sitger inte oroande. (10-12% i frÃ¥nluften om man tar en lÃ¥ng dusj.)  men badrummet hÃ¥ller sej fritt frÃ¥n imma pÃ¥ stora spegel'n  (til frugans tjusning..) 

Jag tror med en Heru 130 och det luftutbytet den ger i kåken - vil inte tema som fukt vara nåt at behöva fundera kring. iallafall min erfarenhet. med 130 i drift i snart 1 år .. :)

Den forserings funktionen kan man kopla elektriskt ochsÃ¥ + som du sa en enkel knaptrycking , jag gillar at ha den funktionen ledig til missärer pÃ¥ köket. och dÃ¥ jag drar igÃ¥ng brasan i vardagsrummet.  :))

Det finns en sekundär funktion för "brasa" ochså ...så möjligheterna finns til et utbud av lösningar.

/EMJ
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2013, 08:20:43 »
Finns det givare som kan känna av fuktigheten i frånluften (i kanalen) istället för att ha en rumsgivare (eller flera)
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2013, 09:14:37 »
Finns det givare som kan känna av fuktigheten i frånluften (i kanalen) istället för att ha en rumsgivare (eller flera)

Jag har inga problem med fukt i mitt badrum och även min spegel är fuktfri även om man har duschat länge. Badrumsdörren har en springa längs ner så den även suger in luft från hallen. Varför krångla till det? Gör rätt från början med en bra ventilationsritning innan du påbörjar bygget. Östberg har en del olika typer av givare som går att koppla in till Heru aggregaten. Titta på deras hemsida.

Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme+FTX+Värmebatteri...bra lösning ?
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2013, 22:45:29 »
Okej Sad_ant, tack, namn på några ventiler (antar att det tilluft Du menar) som fungerar bra, dom flesta rören är dragna både till och frånluft under åren då jag renoverat kåken så i sommar ska ska det sys ihop.....hör mycket om "flexibla ljuddämpare" är det bara på tillufts sidan ? Eller är det för att man bara har tilluft i ljud kännsligare områden t,ex sovrum ?

Det beror ju på vad du har för förutsättningar, takmonterad/väggmonterad dimension på rör, flöde osv. det kan nog installatören ge bättre svar på, men jag kan bara intyga att det kan vara värt att ta en extra funderare och lägga en extra slant på till-luftsdonet
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!