Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motionera växelventil hur?  (läst 12815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
Motionera växelventil hur?
« skrivet: 27 september 2012, 18:06:29 »
Nu har jag i princip kunnat kostatera att min växelventil Honeywell VC4013 inte är helt ok. Själva ställdonet tror jag fungerar eftersom plastgrunkan på undersidan av kåpan rör sig när värmepumpen ställer om. Antar att det är när ställdonet backar tillbaka som en fjäder inte orkar stänga ventilen. Kan jag ha fattat rätt? Dvs ställdonet trycker in fjädern när det skall värma VVB och släpper när den skall stänga åt VVB och öppna upp mot radiatorerna.

Kan jag i så fall ta av hela ställdonet/kåpan och komma åt en fjäderbelsatad ventil? Och i så fall kan jag smörja och "motionera denna"

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motionera växelventil hur?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2012, 20:01:49 »
Det fungerar så som du beskriver och du kan ta av manöver delen och droppa lite olja på axel och
motionera den som du är inne på.
Det finns någon spärr nonstans som du frigör genom att trycka på och vrida lös bajonett fattningen.

Utloggad Eklew

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Motionera växelventil hur?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2012, 16:44:00 »
Det är sediment i värmesystemet som "sätter sig" på käglan i ventilen och förstör den tillslut, det finns utbytes käglor att köpa till den typen av ventil. Men den är ett h-vete att få dit utan att göra sönder den. Jag skulle nog rekommendera dig att byta hela ventilen, den är dyrare men du sparar många svordomar trasiga käglor och mycke tid. Nytt är alltid nytt!

OBS glöm inte märkningen på ventilhuset A, B och AB den går att sätta fel.

Lycka till...
Servicetekniker för IVT och Nibe.
Är lycklig ägare av en värmepump i ett hus med både väggar OCH ett tak.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Motionera växelventil hur?
« Svar #3 skrivet: 06 november 2012, 20:12:06 »
För mig känns motionerande, inoljning osv av en trög växelventil som att ta en magnecyl vid huvudvärk. Problemet försvinner tillfälligt men man har inte löst orsaken till det. Man kan således vara rätt säker på att problemet rätt snart dyker upp igen.

Jag skulle gissa att alla VC-ventiler är ungefär likadant konstruerade!
Om så är fallet håller jag inte med tidigare inlägg om att det skulle vara svårt att renovera en sådan ventil.
Jag har en IVT C7 från 2002 där växelventilen heter VC4012 som jag renoverat till nyskick för en kostnad av mycket mindre än 100 kr. Jag tyckte det var enkelt!
I min ventil var det O-ringarna som blivit hårda och som byttes ut. Det är nu flera år sedan jag bytte dessa O-ringar ( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44153.msg428736#msg428736 ) och ventilen känns fortfarande som ny.

Per L
« Senast ändrad: 06 november 2012, 20:16:09 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Motionera växelventil hur?
« Svar #4 skrivet: 06 november 2012, 21:39:07 »
PÃ¥ vilket sätt är det svÃ¥rt att fÃ¥ dit ersättnings-ventilinsatsen utan att göra sönder den?  Jag bytte nyligen insats i min växelventil och jag tyckte det var jätteenkelt.  Men hur kan jag ha förstört den?

Efter att ha tittat pÃ¥ den gamla insatsen, sÃ¥ tror jag inte att oljning pÃ¥ insatsen (utifrÃ¥n) gör nÃ¥gon större nytta. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motionera växelventil hur?
« Svar #5 skrivet: 06 november 2012, 22:19:31 »
Det kan se ut så att det hjälper inte att smörja utvändigt. Men det kan hjälpa tillfälligt
Det gjorde för mig all fal , pumpen gick flera månader efter det innan jag byte till en
motorgående ventil till båda håll. Och det beror på kärvande box.
Men jag håller med att det är bättre att byta insats eller hela ventil.
Det är jo en nödlösning när man inte har delar till hands.     

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Motionera växelventil hur?
« Svar #6 skrivet: 06 november 2012, 22:45:13 »
Hej! Skulle köpa ny insatts (249+moms) och byta och är enkelt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!