Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förslag till enkel förbättring tryckkärl  (läst 31672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« skrivet: 21 oktober 2005, 21:56:59 »
Hej
SÃ¥ har jag glort:
-Kulventil samt däckventil för luftpåfyllning.
-Manometer så att man vet att det är övertryck. Vakum lär kunna uppstå pga tempsänkning,varvid slangar kan deformeras.
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2005, 22:06:49 »
Ser vettigt ut. Jag fixar nog till något liknande; möjligen byter jag ut däckventilen mot en 'CEJN'-koppling. Precis som du säger så är ju vitsen med trycksättningen bara att säkerställa att man inte får vaccuum.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad kåke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!Men fjärrvärme är bra
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2005, 01:19:18 »
Hej
Vad håller in på med,fyller ni på luft i vattensystemet.
förklara gärna för mig hur detta fungerar

MVH L-Ã…
86m2 + 40m2 inredd vind 86m2 källare 10-högtemp element+2 i källaren

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2005, 16:06:18 »
Ehh...
Dom fyller säkert inte på luft i systemet utan i toppen på expansionskärlet som mottryck.
Självlart måste vätskenivån vara uppe i kärlet.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2005, 17:26:31 »
Man vill undvika undertryck i det slutna systemet. För att vara på den säkra sidan eftersträvar man därför ett lättare övertryck.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2005, 21:53:12 »
Kärlet på bilden är inget tryckkärl utan ett nivåkärl.
Jag föreslår att man använder ett 8-liters tryckkärl (expansionskärl) med manometer istället, och skulle trycket av någon anledning sjunka, så fyller man på med brinevätska och inte luft.
mvh Gnagaren  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2005, 08:50:23 »
Kärlet på bilden är inget tryckkärl utan ett nivåkärl.
Jag föreslår att man använder ett 8-liters tryckkärl (expansionskärl) med manometer istället, och skulle trycket av någon anledning sjunka, så fyller man på med brinevätska och inte luft.
mvh Gnagaren  ;)

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Det följer med Nibes värmepumpar och de rekomenderar att man trycksätter kärlet, det är vad jag kallar ett tryckkärl.
Den stora fördelen med denna typ av kärl är naturligtvis att man ser nivån. Med ett vanligt EXPANSIONSKÄRL ser man ju inte var man har nivån.

Har man ett dåligt system, där trycket varierar mycket, kan man dock behöva ett riktigt tryckexpansionskärl, men det är undantagsfall. (främst vid stora frikylesystem)

Gnagaren, kan du förklara varför du rekomenderar det, är det för att få sälja mer?  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2005, 10:23:28 »
Hej , Som Rickard skriver men också om man drar brineledningen under taket för att tex gå förbi något rum etc för att sedan gå ner till åumpens nivå.
Går brineledningen aldrig högre än pumpanslutningen så finns det ingen anledning att sätta in ett trycksatt expansionskärl som man i sin tur inte kan se nivån i!

mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2005, 17:52:14 »
Har man lutning från borran och in till kärlet kan man köra helt trycklöst också.
Jag har "lyft" säkerhetsventilen kör trycklöst det funkar helt perfekt!!

Men det kan nog va liiite svårare att bli fri luften initialt om man kör trycklöst.

Slutet kärl har vi på 25 kw maskinen den med fyra borror, men då måste man ju pumpa in brine om det fattas, det är inge kul!

Bättre med originalkärlet som följer med tycker jag!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2005, 22:44:35 »
Svar till Rickard. Använder man Nibes (LK) påfyllnadssats på inkommande brineledning till VP, och har Exp.kärl (8L) med manometer så behöver man inte se nivån. När systemet är urluftat så stänger man ventilen till tunnan och trycker upp rätt tryck. Skulle trycket minska så syns ju det på manometern. Det är många gånger inte möjligt att använda dom medskickade Nivåkärlen, och då är min lösning alldeles utmärkt. Till och med Nibe tycker att det är helt ok att göra så.
Nu har du fått förklarat, så du behöver inte insinuera något annat. Det finns andra lösningar än dina, och dom behöver inte vara sämre.
Ha en underbar dag ;)
mvh Gnagaren

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2005, 23:07:42 »
Svar till Rickard. Använder man Nibes (LK) påfyllnadssats på inkommande brineledning till VP, och har Exp.kärl (8L) med manometer så behöver man inte se nivån. När systemet är urluftat så stänger man ventilen till tunnan och trycker upp rätt tryck. Skulle trycket minska så syns ju det på manometern. Det är många gånger inte möjligt att använda dom medskickade Nivåkärlen, och då är min lösning alldeles utmärkt. Till och med Nibe tycker att det är helt ok att göra så.
Nu har du fått förklarat, så du behöver inte insinuera något annat. Det finns andra lösningar än dina, och dom behöver inte vara sämre.
Ha en underbar dag ;)
mvh Gnagaren

Jag har inte påstått att det är sämre med expansionskärl, men det är dyrare, och jag kan inte se någon som helst anledning att ha det i en normal installation.
Problemet med vanliga expansionkärl är att OM det finns luft kvar som separeras till expansionskärlet med tiden så kan det till sist bli så pass mycket frigjord luft i systemet att cirkpumpen slutar ta. Den risken finns inte med ett genomskinligt kärl, i alla fall inte om det är placerat på så sätt att avluftning sker till kärlet. Man kommer i de fall luft finns kvar i systemet att se hur nivån sjunker (inte trycket) och i tid hinna fyll på brine.

Visst finns det andra lösningar än mina, är de bättre tvekar jag inte att ge med mig, men i denna fråga har jag svårt att förstå vitsen.
Detta gäller naturligtvis under förutsättning att man rymmer det genomskinliga kärlet under tak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2005, 23:21:57 »
Svar till Rickard. Använder man Nibes (LK) påfyllnadssats på inkommande brineledning till VP, och har Exp.kärl (8L) med manometer så behöver man inte se nivån. När systemet är urluftat så stänger man ventilen till tunnan och trycker upp rätt tryck. Skulle trycket minska så syns ju det på manometern. Det är många gånger inte möjligt att använda dom medskickade Nivåkärlen, och då är min lösning alldeles utmärkt. Till och med Nibe tycker att det är helt ok att göra så.
Nu har du fått förklarat, så du behöver inte insinuera något annat. Det finns andra lösningar än dina, och dom behöver inte vara sämre.
Ha en underbar dag ;)
mvh Gnagaren

Jag har inte påstått att det är sämre med expansionskärl, men det är dyrare, och jag kan inte se någon som helst anledning att ha det i en normal installation.
Problemet med vanliga expansionkärl är att OM det finns luft kvar som separeras till expansionskärlet med tiden så kan det till sist bli så pass mycket frigjord luft i systemet att cirkpumpen slutar ta. Den risken finns inte med ett genomskinligt kärl, i alla fall inte om det är placerat på så sätt att avluftning sker till kärlet. Man kommer i de fall luft finns kvar i systemet att se hur nivån sjunker (inte trycket) och i tid hinna fyll på brine.

Visst finns det andra lösningar än mina, är de bättre tvekar jag inte att ge med mig, men i denna fråga har jag svårt att förstå vitsen.
Detta gäller naturligtvis under förutsättning att man rymmer det genomskinliga kärlet under tak.

Håller med dig Rickard. Ett expansionskärl med gummiblåsa (som alltid håller kvar den förtyckta luftmängden på den lägre nivån) kan vara motiverat om:
- rören för KB är (helt eller delvis) placerade ovanför kärlet
- volymen av KB-kretsen är så stor att volymen i ett 'standard' genomskinligt kärl inte räcker till för utjämning (fast då kanske det finns större genomskinliga kärl?)

I övriga fall ser jag ingen anledning att frångå de genomskiniga kärl som ofta levereras med anläggningen
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2005, 09:13:04 »

Problemet med vanliga expansionkärl är att OM det finns luft kvar som separeras till expansionskärlet med tiden så kan det till sist bli så pass mycket frigjord luft i systemet att cirkpumpen slutar ta.

Om man hänger kärlet, med luftnippeln nedåt, bör inte denna risk finnas.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2005, 12:04:29 »

Problemet med vanliga expansionkärl är att OM det finns luft kvar som separeras till expansionskärlet med tiden så kan det till sist bli så pass mycket frigjord luft i systemet att cirkpumpen slutar ta.

Om man hänger kärlet, med luftnippeln nedåt, bör inte denna risk finnas.

Och var skall då luften ta vägen?

Det är ju just detta som är ett av kärlets viktigare uppgifter, att sköta avluftningen.

Har man inte kärlet så placerat att eventuell kvarvarande luft som finns i systemet kan avluftas dit så behöver man förmodligen någon form av automatavluftare. Ytterligare en fördyring.

Se hur jag gjort i min installation, jag har kärlet på en lägre nivå än jag har min fläktradiator/frikyla (i taket), men tack vare att jag har satt kärlet som jag gjort så avluftas både brinekretsen och frikylekretsen till kärlet. (hoppas jag)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Förslag till enkel förbättring tryckkärl
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2005, 12:13:07 »
Öööh...  Sc:,h Nu vet jag inte om jag förstÃ¥r riktigt. Hur kommer luften ned frÃ¥n fläktkonvektorn (i taket) till kärlet pÃ¥ lägre nivÃ¥? Nog mÃ¥ste du väl ha nÃ¥gon form av (manuell eller automatisk) avluftning pÃ¥ den högre nivÃ¥n? Eller förlitar du dig pÃ¥ att flödet är sÃ¥ stort att det 'drar med sig' ev luft nedÃ¥t? ???
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!