Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3Com router ...och service support pÃ¥ grejer  (läst 9818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
3Com router ...och service support på grejer
« skrivet: 09 februari 2011, 14:17:23 »
Hej äger 2 st 3com routrar som ej under 2 år funkat riktigt bra,så för 2 dar sedan så tänkte jag att jag skulle blåsa in senaste programvaran i dom dvs uppdatera dom

hoho vilket jävla skämt 3coms sida funkar ej,det går att hitta filen jag behöver men ej ladda ner den,finns inga mail adresser eller tel nr så det går att kontakta dom
eller joo efter 20 min rundsurfande på sidan hittar jag ett nr å ringer glad i hågen dit
efter 57 knapptryckningar å om kopplingar får jag kontakt med nån rumän eller indier
som hjälpligt kan engelska att få han till å förstå problemet och vem jag är å vad jag har för epost
va en egen berättelse på 30 min...till sist så fick jag bryt å sa väl både det ena å andra till stackarn...

sen fick jag reda på att hp har köpt upp 3com härligt,,,,samma sak där det går inte hitta nån support avdelning å än mindre en epost adress
hittade nån adress till nån säljar avdelning å drog i väg ett mess,fick svar å ett tele nr

har nu suttit i telefon 40-60 min med samma reultat som i gÃ¥r kopplats runt runt i nÃ¥n engelsk växel Ã¥ till slut fick jag tag pÃ¥ nÃ¥n svensk avdelning  som efter 3 omkopplingar Ã¥ flera min väntetid ...inte kunde hjälpa till dÃ¥ dom inte vet nÃ¥tt om att hp köpt upp 3com...

Fy FAN va less jag blir hur svårt är det att lämmna ut en epost adress till serviceavdelningen
så man kan be dom skicka filen jag behöver på eposten ....eller se till att man i alla falll har support på grejerna man sålt....

hädan efter så blir det biltema å jula på varenda grej jag äger skit samma att det är skrot kostar routern 200kr slänger jag skiten å köper en ny i stället

hoppas på att tex 3coms grejer är kvalite och bättre har då jag slutat tro på
vilken jävla skit firma å skit företag
har fått 10 routrar på biltema för dom 2 jag köpte av 3 com å förmodligen 100x bättre support
på grejerna.....

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2011, 15:14:31 »
Att hitta ett supportnummer till 3Com tog mig under 2 minuter.

Alternativ 1
Surfa in på http://www.3com.se Hovra med markören på Support och sedan välja 3Com i menyn som dyker upp. Klicka på Europa på kertbilden så visas alla telefonnummer lite längre ner på skärmen.

Alternativ 2
Gör en sökning med Google på orden "3com support sverige". Klicka på första träffen i listan.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2011, 16:36:37 »
Att jämföra 3com med saker på biltema, det får du gärna göra, men jag hoppas inte du tror det är samma klass på prylarna... för då gråter varenda it-tekniker i sin grav.

Cisco är bra grejor annars ;)

Skulle passa mig från d-link osv ..

Har en linksys som fungerat fruktansvärt bra.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2011, 16:59:29 »
har ni ringt killen eller nr som ni hittar....?
det har jag å det funkar ej killen i alt 2 gick att få tag på som privat persson
på mobilen å han bekräftar att dom klappat i hop allt vad support heter...

skit samma men jävligt underligt att det få gå till på detta sätt,jag kan liksom inte va den enda med 3coms produkter...
näpp  nu blir det en billig tp router i stället för 200kr ...3com skrotet ska jag stampa sönder ute pÃ¥ gÃ¥rden eller slÃ¥ en spik rakt genom...

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2011, 17:05:09 »
har ni ringt killen eller nr som ni hittar....?
det har jag å det funkar ej killen i alt 2 gick att få tag på som privat persson
på mobilen å han bekräftar att dom klappat i hop allt vad support heter...

skit samma men jävligt underligt att det få gå till på detta sätt,jag kan liksom inte va den enda med 3coms produkter...
näpp  nu blir det en billig tp router i stället för 200kr ...3com skrotet ska jag stampa sönder ute pÃ¥ gÃ¥rden eller slÃ¥ en spik rakt genom...

Men Dr:n tror det var för ca 2Ã¥r sen som du skröt över dessa 3com routrarna......de va ju det bästa som gick att uppbringa för pengar.....lÃ¥ter inte riktigt lika positivt nu..... Sc:,h  :D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2011, 17:08:06 »
Routers är lite av förbrukningsvara.

Men alla jag har haft så har man kunna ladda ner ny FW direkt i routern från nätet.. Flik "Uppgradera FW" och installera förutsatt att man har en trådad koppling till sin dator.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2011, 17:12:45 »
Det är en Jä..a massa tryckande på knappar men inte direkt svårt att få tag på Firmware på HP sida
http://h17007.www1.hp.com/us/en/support/converter/index.aspx

Skriv vad din router heter i rutan "Product number:"(tex. 3CRWDR100B-72 för en trådlös) och tryck enter
Då får du fram vad det är för produkt och olika tjänster i fem rutor under den rad du precis skrev i

Rutan i mitten längs mer står "Warranty Support" och precis under den står "Software Downloads" klicka på den

Nu kommer du till alternativa filer att ladda hem tex är det olika för USA och EU och kan vara olika versionsnummer välj den som passar din region och hårdvara bäst.

för att ladda hem filen så måste du trycka på en liten svart knapp till höger på sidan precis under där det står "select"
Då kommer du till en sida där du måste välja "Select" igen med den svarta knappen (du kan också ladda hem releasnotes här)

ytterligare en sida med en kanpp denna gång "Download" (du kan också ladda hem releasnotes på denna sidan med) tryck på denna

Näst sista steget är att godkänna deras "Licens Ageement" klicka i bockrutan på vänster sida och tryck sedan download.
spara på lämpligt ställe (kanske Windows varnar att filen kan vara skadlig och du måste "godkänna" att filen laddas ner)

Citera
Skulle passa mig från d-link osv ..
har kört på D-link de senaste 8 åren eftersom det funkar har jag ingen anledning att byta
får starta om modemet var annan var tredje vecka när den tappar stationen
orsaken till dropouten är oftast sonen som spelar nåt nätverks spel eller laddar hem nåt och jag tror att det är tele stationen som droppar inte mina D-link grejer.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2011, 20:25:57 »
Japp drog hem filen från hp som dom påstår det ska va...funkar ...eller nott

står att det e fel fil å skiten botar om...weeee vilken super grej...
har flachat om säkert 50 moderkort å det har i hvette alldrig vare i närheten så jävla dumt som detta....

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2011, 21:11:44 »
Släng in ett router-os på en pc med dubbla (eller fler nätverkskort) så har du löst biffen.

Routade min 2Mbit lina med en 486sx25 i flera år utan att behöva ändra en config, uptime på över 250 dagar utan probs.. Ast bravo med moderkort som hade 16bit arkitektur och trasig kontroller, bootade från floppy :) (Freesco körde jag).

Nackdelen är att man glömmer av rootlösen när man aldrig behöver ändra några settings..

Vad är det för anledning till att du ska flasha dina routers ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2011, 22:05:29 »
Hej .. routrarna hoppar in och ut i det trådlösa nätet...får starta om den typ en x per dag för att det ska funka lite irri i längden...

tänkte som så att det bör ju gå lösa med en uppdatering av program varan i routern,misstänker att jag inte ha vare ensam om problemet då dom släppt 3 uppdateringar till routern
dom ha gjort så här ända sen dom va nya i princip fst vi stängde av dom på nätterna då vi hadde dom på firman så då kvittade det liksom.. dom funkade ändå hyfsat

har en gammal cnet router med som har samma symtom går i några timmar sen dör den trådlösa uppkopplingen av å till,den burken gick det då hitta ny programvara till så jag misstänker att jag testar den tills min nya router kommer...
 det är inte pengarna som jag retar mig pÃ¥ utan hur kan ett företag fÃ¥ lov att sälja grejer utan att ha varken support eller möjlighet till att uppdatera grejerna...

ungefär som att vi skulle köpa en v70 2011 å efter 2-3 år så går det inte att få service eller köpa tex bromsklossar eller kopling till bilen... det e det som retar mig
sen är det ju ochså så att vore det nån no name grejj från kina så skule jag lätt svälja att det va problem att hitta uppdateringar å sånt,men 3com är väl knappast nått okänt märke eller ett pyttelitet företag på den marknaden...det va därför jag köpte just en 3com grej för att lätt hitta uppdateringar å manualer på nätet

men men..nää alldrig mer ska kolla upp allt jag köper så dom har en websida som funkar + att det går att ladda hem manualer,drivrutiner och uppdateringar utan strul
sen om grejerna heter tjosan weeflop eller nått annat kvittar...

har man en cisco router utan support eller uppdateringar som krånglar är den lika förbannat
värdelös...räcker med en bugg i programvaran så lägger ju skiten av
« Senast ändrad: 09 februari 2011, 22:11:21 av Dr Chun-Lan »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2011, 00:29:48 »
Win Xp på klienterna?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2011, 07:15:47 »
Win Xp på klienterna?

japp på 2 eller 3 av datorerna den 4 kör vista

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2011, 07:38:42 »
Det råkar inte vara så att du kör båda routrarna samtidigt och använder samma kanal för WLAN på båda? Inte ett helt ovanligt problem om det trådlösa nätet kommer och går.

Jag vet inte hur många bekanta jag hjälpt med detta. Dom har plockat routern ur lådan, konfat den enligt någon guide och sen kört. Sen visar det sig att man kör på kanal 7 vilket även en eller flera grannar också gör. Kopplar ner titt som tätt och svårt att ansluta. Efter typ två minuters felsökning och en ändring till kanal 3 eller 5 eller 9 eller X så funkar allt som det ska.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2011, 07:52:03 »
hej kör inte bägge samtidigt å har fast kanal på det trådlösa kan iofs testa att byta kanal ...körde på kanal11 å ändrade till 2 få se om det blir bättre
« Senast ändrad: 10 februari 2011, 08:00:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: 3Com router ...och service support på grejer
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2011, 08:13:23 »
Trådlöst nät ?

Pratade vi inte om routrar ???  Sc:,h

Min linksys wrt54gl med 54mbit trådlöst kostade drygt en femhundring, kör en opensource mjukvara som är ganska kompetent, dd-wrt, fungerar hur bra som helst.
Har även ipv6 brygga i den så jag får ipv6 adresser till mitt subnät som fungerar publikt via 6to4 gateway.

Men den routar nog inte så snabba linor, kanske 10mbit, fungerar bra för min adsl uppkoppling.

Observera att detta är enbart en NAT-router ingen riktigt router, vilket jag trodde det gällde först.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!