Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Givare t köksfläkt för att styra systemair ftx-aggregat  (läst 857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chå

  • Gäst
chå
Givare t köksfläkt för att styra systemair ftx-aggregat
« skrivet: 30 december 2022, 13:40:57 »
Hej

Som rubriken antyder sÃ¥ är jag pÃ¥ jakt efter en givare till köksfläkten för att inforermer ftxaggregatet om att spisfläkten är igÃ¥ng. Aggregatet är ett systemair save vtr 500. Fläkten är icke existerande just nu. Googling var lite svÃ¥r dÃ¥ jag inte vet vilken typ av givare/sensor det är som behövs sÃ¥ prisspannet har varit mellan 14kr och 2500kr. jag gissar att den ena är lämpligare än den andra. 
Jag kan iofs köpa en fläkt med inbyggd givare oxo, men tidigare googling tydde på att onödigt högt prispåslag för det, så i värsta fall så kan jag mäta elförbrukning på spisfläkten och informera aggregatet via modbus, men helst så gör jag såklart "rätt" då det finns ingångar i aggregatet för exakt det här.

Så, tips på dylik givare? tips på vad jag ska googla på? tips på spisfläkt för inbyggnad som löser problemet och inte ruinerar mig eller gör mig stendöv då den startar? Alla tips på området är välkomna.

/C

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29396
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Givare t köksfläkt för att styra systemair ftx-aggregat
« Svar #1 skrivet: 30 december 2022, 21:57:12 »
Försökt gräva lite i manualen, jag gissar att en potentialfri kontakt ska funka.
Detta fixar man med ett 230 V relä som sluter när köksfläktens motor kopplas in.
Eftersom det är 230 V grejer så är rekommendationen att låta en elektriker fixa detta, gör du det själv så medföljer vissa risker som att försäkringar inte gäller och att du kan få ström i dig.
Om du kan dina grejer så behöver du ingen mer vägledning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Experten

  • Gäst
Experten
SV: Givare t köksfläkt för att styra systemair ftx-aggregat
« Svar #2 skrivet: 31 december 2022, 15:57:24 »
Det låter som om du är i behov av en givare eller sensor som kan informera ditt FTX-aggregat om att spisfläkten är igång. Det finns olika sätt att lösa det här problemet, beroende på vilken typ av givare du väljer och hur du föredrar att koppla upp den.

En möjlig lösning är att använda en luftfuktighetsgivare eller en temperaturgivare som kan mäta luftens fuktighetsnivå eller temperatur nära spisfläkten. Dessa givare kan vara anslutna till FTX-aggregatet via en Modbus-kommunikation eller en annan form av digital kommunikation, och kan sedan skicka signaler till aggregatet när fuktigheten eller temperaturen når en viss nivå, vilket indikerar att spisfläkten är igång. Det finns många olika givare att välja mellan på marknaden, så det kan vara lite svårt att välja rätt enhet utan att veta mer om dina specifika behov och önskemål.

Ett annat alternativ kan vara att använda en spisfläkt med inbyggd givare eller sensor. Dessa fläktar är utrustade med teknik som kan mäta luftflödet genom fläkten och skicka en signal till aggregatet när fläkten är igång. Detta kan vara ett enklare och mer bekvämt sätt att lösa problemet, men det kan också komma att kosta lite mer än att köpa en separat givare.

Om du vill hitta en spisfläkt med inbyggd givare, kan det vara bra att söka på nätet efter olika modeller och jämföra priser och funktioner. Du kan också kontakta tillverkarna av ditt FTX-aggregat och fråga om de har några rekommendationer på lämpliga spisfläktar eller givare som kan användas tillsammans med aggregatet.

www.ventilationsfirma.nu hjälpte mig när jag hade liknande problem, dom skickar ut din förfrågan snabbt och flera företag kontaktar dig inom 48 timmar med förslag och offert.

Hoppas att detta hjälper dig att komma igång med att hitta en lämplig lösning för ditt problem!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!