Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?  (läst 23263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #75 skrivet: 18 september 2011, 10:45:39 »
Något söder om Ånge då eller?

Är själv Sundsvallsbo och sitter med liknande funderingar.

Mitt hus tar någonstans 18-20000KW/h per år plus ca 2 m3 ved i spiskasset.
126m2 plus ett uthus på 24m2.
Tomten ligger högt och bestÃ¥r av stenrik morän. 
Allt vad luftbaserade lösningar heter är uteslutna pga fläktljuden (jag tål dem helt enkelt inte).

Idag ser det som följande:
En äldre del av huset med 45M2 från 60 talet, 10 cm isolering i väggarna,totalt 3600W elementeffekt (4 element varav 3 skulle bli vattenburna vid konvertering)
81M2 är byggda på sent 90 tal med 15 cm isolering i väggarna, totalt här sitter det 4800W elementeffekt här
Uthuset har ett 1250W element för sina behov

Har försökt titta på dimensioneringsregler osv men hamnar helt snett. Purmo:s guide för element hävdade att jag behövde närmare 15KW effekt för att klara huset och det verkar ju lite fel med 100W per M2 när elsystemet inte kan trycka mer än ca 66W per m2. Tittar jag här på forumet så verkar ju liknande hus ligga på 6-8KW pumpar

På kort sikt tror jag inte att jag kan räkna hem en konvertering till bergvärme plus vattenburet men funderar ändå på att göra det av ett par olika skäl.
1. Möjligheten att finansiera det hela utan lån på 2 års sikt finns för tillfället.
2. Jag tror inte att elpriser och överföringsavgifter kommer att gå ned direkt vilket ger att kalkylen borde bli bättre med tiden
3. Det kan komma en utbyggnad på huset vilket i sådanna fall också förbättrar kalkylen.

Jag har då räknat på att kunna spara ca 9000Kw/h per år * 1.30 per Kw/h vilket ger 11700 per år. på 15 år ger det ju 175.000 vilket man borde kunna få anläggnngen för efter rot. Nu har jag då inte räknat med sänkning av huvudsäkrigar i kalkylen alls

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #76 skrivet: 18 september 2011, 15:01:59 »
180 000kr för konvertering efter rot är ett mkt bra pris

har själv bara kollat med en firma och fått en offert på 230 000kr inkl en 8kw nibe

ekonomiskt räknat är det nog rena vansinnet för mig som sagt
200 000kr med en ränta på 5% blir 327 000kr efter 15år

alltså hela 127 000kr bara i ränta...

LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #77 skrivet: 18 september 2011, 16:11:46 »
Den som klarar investeringen utan lån bör räkna med utebliven ränta i kalkylen. 175.000 kr, 3% sparränta och 15 år ger sammanlagt 97.644 kr i ränta efter skatt. Inte försumbart kan jag tycka.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #78 skrivet: 18 september 2011, 16:39:46 »
Den som klarar investeringen utan lån bör räkna med utebliven ränta i kalkylen. 175.000 kr, 3% sparränta och 15 år ger sammanlagt 97.644 kr i ränta efter skatt. Inte försumbart kan jag tycka.
Du måste även ta hänsyn till besparingen för minskad elförbrukning med värmepumpen, annars blir det lite fel 8)
Jag kan dessutom tillägga att värmepump lönar sig alltid, bÃ¥de ekonomiskt och bekvämt. Ved är annars det billigaste men dÃ¥ krävs stor egen arbetsinsats för  att det ska löna sig.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #79 skrivet: 18 september 2011, 18:09:26 »
Du måste även ta hänsyn till besparingen för minskad elförbrukning med värmepumpen, annars blir det lite fel 8)
Jag kan dessutom tillägga att värmepump lönar sig alltid, bÃ¥de ekonomiskt och bekvämt. Ved är annars det billigaste men dÃ¥ krävs stor egen arbetsinsats för  att det ska löna sig.
Jo, den minskade elförbrukningen är ju det man ser till i första hand men inte alla räknar med den räntan du får på kapitalet och som du missar om du inte investerar. Alla korten måste upp på bordet.

Även om jag tror att värmepump nästan alltid lönar sig så kan man inte veta förrän man räknat på det. Att säga att det alltid lönar sig blir att generalisera lite för grovt kan jag tycka. Men det är upp till var och en att räkna utifrån sina förutsättningar.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #80 skrivet: 18 september 2011, 19:32:20 »
Nu måste vi nog krångla till det ännu mer.......
Man måste lägga till betydligt fler variabler för att se vinsten med VP,du måste betala skatt på räntan,du måste även ta hänsyn till inflation, dessutom får du på plussidan en värdehöjning av fastigheten och som sagt en väldigt bekväm uppvärmning. Det finns säkert mer att tänka på som ni kan fylla på med men jag hävdar att värmepump alltid lönar sig 8)

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #81 skrivet: 18 september 2011, 20:33:22 »
skatten på räntan jag får har jag redan dragit bort...så det jag skrev tidigare är netto

och bekvämt är det redan med direkt el + en lvp, trycker på en knapp eller vrider på en termostat.

har även svårt att tro att inget kommer krångla under dessa 15 år bergvärmen måste fungera för att
"jag ska få tillbaka pengarna" genom elen jag sparar.

nån större värdehöjning blir det förmodligen inte heller eftersom husen där vi bor är så billiga...och det är inget jag får "tillbaka" så länge jag bor i huset...men räntan trillar in eftersom och det är aldrig fel med en extra semester ;)

i slutändan tror jag att vi har för liten förbrukning för att det ska löna sig att konvertera för oss.
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #82 skrivet: 09 oktober 2011, 15:04:51 »
Jag har överhuvudtaget inte fått några som helst offerter. Ingen som bryr sig om att svara ens.
Men en bekant borrade ett tvåhundahål plus en 7KW ivt monterat och klart för 107' efter rot och lägger jag då på 5' X10 radiatorer så har jag ändå 20' kvar så det borde inte vara orimligt kan man tycka.

« Senast ändrad: 09 oktober 2011, 15:08:51 av mats_o »

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #83 skrivet: 21 oktober 2011, 20:57:17 »
Vart visst samma sak här :)

Jag hittar som sagt inget vettigt sätt att räkna på dimensionerningen. Går man på att man vill ha sama värmekapacitet vid dt30 som eleementen kan ge så behöver jag en pump som kan ge 9kw vid 55c. Det skulle ge en väldigt stor pump för mina 150m2 tycker jag.

I andra ändan försöker jag klura ut vilka delar jag behöver för att bygga just elementkrestsen. Element är ju enkelt. Koppel verkar ju bra men vad ska man ha mer än det och slang/rör. Har ju plintgrund så jag funderar på att göra en isolerad låda på undersidan och dra rören i den

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!