Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.  (läst 14598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #30 skrivet: 23 september 2014, 05:50:40 »
Jag tror Smurfen menade att du skulle räkna totalkostnaden efter 11 och 14 år, alltså efter att du reinvesterat i ny luft/vatten och ny bergvärmepump.

Mitt generella råd när det gäller valet mellan luft/vatten och bergvärme är att det är bättre med bergvärme.

Luft/vatten kan vara ett bra alternativ OM:

Man vet att ens radiatorsystem är av lågtemptyp, eller om man har golvvärme i hela huset.
Om man bor i södra Sverige, typ Stockholm och söderut.
Om det är "onormalt" dyrt att installera bergvärme, t.ex. långt till berggrund

Jag blir (om man nu får generalisera) allt mer säker på att det kommer att visa sig vara en avsevärd skillnad i livslängd på bergvärme och luft/vatten-värmepump, en inte oväsentlig del av av grunden till min uppfattning.

När det kommer till buller/oljud inomhus så är nog luft/vatten rent generellt tystare, Luft/vatten orsakar nog också rent generellt mer osämja grannar emellan, så även där bör man göra en avvägning om vad man prioriterar, men visst, att ha en bergvärmepump på andra sidan väggen av sovrummet skulle jag inte rekommendera någon om man inte är en tålig typ, för stomljuden är svåra att helt bli av med.
Vi som har värmepumpen i förrådet hör den aldrig.
Eller rättare sagt, enda gången jag hör den är om INGET annat, TV, radio eller liknande är påslaget i huset, då kan jag höra att den startar.
Men som sagt, visst har jag hört att de hörs i hus där de står mitt i huset på träbjälklag.
Allt beror ju på förutsättningarna, men jag skulle aldrig avråda eller råda någon att välja primärt utifrån buller, det är något att ha i åtanke, men så individuellt att det är mer eller mindre omöjligt att på "distans" ha med det som ett avgörande råd.
Det finns ett antal trådar i detta forum om grannar som klagar på utomhusdelar som bullrar, men det finns även de som klagar på bergvärmepumpar som stör inne, min bedömning är dock att det diskuteras mer om grannar som klagar...

Vår värmepump är nu 11 år (Markvärme) och jag ser ännu inga tecken på försämrad besparing eller någon typ av haveri, det kan naturligvis komma plötsligt, men samtidigt har vår värmepump rimligen betalt sig redan år 4, den sparar ca 20 000 kWh/år, 2/3-delar av detta rör husvärme och tappvarmvatten, och 1/3-del avser poolvärmen.
VÃ¥r vinst till dags dato är alltsÃ¥ ca 140 000 kr om man räknar med en genomsnittlig elkostnad pÃ¥ 1 kr/kWh under dessa 11 Ã¥r.  tummenupp
Jag räknar kallt med minst 15 års livslängd.
Den dag den havererar kan jag köpa en ny för runt 50-60 000 kr och ansluta till befintlig infrastruktur i övrigt, och den nya värmepumpen lär vara avbetald efter ca 3 år, och sedan generera en vinst på 240 000 kr innan den ger upp (om man räknar med 15 års livslängd och 1 krona elkostnad).
Sen lär det vara nÃ¥gon annan som fÃ¥r ta över, för dÃ¥ är jag gammal och gaggig, men rik  ;)

En annan inte oäven anledning till valet av bergvärme, för mig, är just känslan av att värmepumpen levererar som mest, och sparar som mest, när det är som kallast ute, och även om de relativt få riktigt kalla dagarna kanske inte kostar så många tusen/år för en luft/vattenvärmepumpsägare så innebär det ändå en viss stress att elmätarn går varm när det är som kallast ute.

Sammanfattningsvis:
Luft/luft-värmepump = Låg investering, bra besparing, kortpayoff-tid, lågt värde när huset skall säljas.

Luft/vatten = billigare än bergvärme, ger en bra besparing, och ger kortare payoff-tid, ett skapligt värde när huset skall säljas.

Bergvärme = stor investering, extrem besparing, lite långre payoff-tid, men större total besparing och ett högre värde då huset skall säljas.

Om man helt bortser från beräknad livslängd, förväntad påverkan på husets värde vid en försäljning, total besparing, och psykologiska faktorer så är det i många fall, speciellt i enplans hus, och om man gör en tioårskalkyl - billigast/bäst med luft/luftvärmepump, sen kommer luft/vatten och sist bergvärme.

Personligen anser jag (då jag själv valt det) att markvärme är absolut bäst, det kostar som regel inte mer än luft/vattenvärmepump, men har samma livslängd, besparing och "värde på huset" som bergvärme.
Tyvärr är det inte heller alla som kan förlägga en markvärmekollektor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #31 skrivet: 23 september 2014, 07:15:43 »
Att jordvärme är det absolut mest lönsamma håller jag med om. Liksom att det är billigt att borra för bergvärme om man bor på hälleberget. För den som bor på en grusås är det en helt annan historia.
Sen tillkommer allt det andra som i mycket handlar om hur man personligen värderar olika saker, vad man gissar om framtiden, osv.
Men andrahandsvärdet på huset, på landsbygden där man inte har prishysterin som i storstäderna? En grannvilla såldes nyligen för 400 000. Hur skulle bergvärme ha förändrat priset?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #32 skrivet: 23 september 2014, 07:23:50 »
Om köparen är intelligent så värderas värdet till det faktiska värdet av bergvärmen jämför med ett likvärdigt hus utan bergvärme.
Om köparen är en idiot så struntar han i driftskostnaderna och den förväntade resterande livslängden och kostnaden för eventuell reinvestering.
Man kan inte räkna med att hitta idioter när det är dags att sälja huset.
Skulle tro att samma hus med elvärme eller relativt ny (6 år eller nyare) bergvrämeanläggning skulle diffa mellan 60 och 100 000 kr mer eller mindre oavsett läge, men visst, är det i en by eller ute på landet där det kanske bara finns en köpare så är det ju naturligtvis svårare att sätta ett värde på uppvärmningssystemet..
OCH, huspriserna kan säkert variera mer beroende på läge än på viket uppvärmningsystem det är, men det gäller väl överallt.

Om inte ovanstående resonemang gäller, så har ju inte heller ett nytt garage något värde i den by du talar om, typ.
Men visst, låga driftskostnader och extra lull-lull värderas säkert högre på en överhettad Stockholmsmarknad där varje krona lägre driftskostnad kan läggas på högre lånekostnader.
Så funkar det inte i byarna i norra Sverige, vi frågar oss ju inte om vi har råd, för det har vi, utan mer om vi vill bo på ett visst ställe eller ej.
« Senast ändrad: 23 september 2014, 09:26:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #33 skrivet: 23 september 2014, 08:55:55 »
Det finns en aspekt till. Hur kommer eltaxorna att utformas i framtiden? Ska det bli en större andel förnybar el kommer troligen elpriserna att variera mer. Elen blir förmodligen dyrare vintertid och billigare under tider med lÃ¥g förbrukning. Vindkraftverk producerar ju el vare sig den behövs eller ej. Vi har redan sett att elen kan bli dyr kalla vinterdagar, jag tror att den tendensen kommer att förstärkas och kommer att pÃ¥verka eltaxornas utformning. Högt effektbehov en kall vinterdag kan bli dyrt.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #34 skrivet: 23 september 2014, 09:28:33 »
Mmm, och om det där blir extremt så kanske det blir fler vedeldare igen...
Men först och främst smartare styrningar av maskiner och värmeanläggningar.
En logger med 10 digitala ut som kan slÃ¥ av olika maskiner om/när strömmen blir dyr kommer att vara rena sparbössan.  :)

Känns som att allt som har med lägre energiförbrukning har blivit mer ointressant de senaste åren, med de låga elpriser vi haft.
Värmepumparna har mer eller mindre tagit död på vedeldning, pellets och solfångarmarknaden.
« Senast ändrad: 23 september 2014, 09:34:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #35 skrivet: 23 september 2014, 11:01:14 »
Skulle tro att samma hus med elvärme eller relativt ny (6 år eller nyare) bergvrämeanläggning skulle diffa mellan 60 och 100 000 kr mer eller mindre oavsett läge...
OCH, huspriserna kan säkert variera mer beroende på läge än på viket uppvärmningsystem det är, men det gäller väl överallt.
Utrustning spelar roll om man jämför identiska hus i exakt samma läge, exempelvis radhus eller villor i en förort, men i första hand är det läget som avgör, eftersom läget oftast styr efterfrågan. Här omkring ser vi en tydlig prisskillnad beroende på om husen ligger väster eller öster om E4 – "inland" eller "havsnära". Ett gulligt sommartorp kan kosta mer än en fullt utrustad villa, eftersom det är helt olika köpare och därmed helt olika efterfrågan. En säljare som har bråttom att sälja får ofta mindre betalt än den som kan vänta tills rätt köpare dyker upp. Osv...
Att installerad BV skulle höjt priset 60-100 000 på grannvillan ser jag som fullständigt orimligt.

Sen handlar det om vad man vill använda sin tid till och vad man rent krasst har råd med, just nu och om 5 år. Är du en heltids yrkesarbetande, eller pensionär? Roas du av att trixa med elektroniska styrsystem för att sänka elförbrukningen några Wh, eller har du andra hobbies? Lönar det sig att installera ett loggersystem, dvs spar det så många kWh per år att det betalar loggerutrustningen inom rimlig tid, eller går det på nöjeskontot?

Att ha varmt inne och varmvatten i kranen är en frÃ¥ga om levnadsstandard, pÃ¥ samma sätt som bostadsyta, mat, telefon, TV, internet, kläder, bil, husdjur, utlandsresor, biobesök, böcker, filmer, musik, fritidssysselsättningar, osv. Därför finns det inte ETT korrekt svar utan det är precis som med allt i livet inte i första hand en ekonomisk frÃ¥ga, utan en frÃ¥ga om personlig tycke och smak, hur livet rÃ¥kar se ut just dÃ¥ när man ska ta beslutet, osv. Om allt handlade om att fÃ¥ sÃ¥ lÃ¥g kostnad som möjligt sÃ¥ vore väl det billigaste att sälja allt man äger och bosätta sig i en koja i skogen? 

 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #36 skrivet: 23 september 2014, 18:40:24 »
Om jag skulle köpa ett hus i dag med gammal el eller olje panna skulle jag direkt räkna med 100000 kr vilket bergvärme kostar kan jag då köpa ett likvärdigt grann hus som redan har bergvärme för tex 60000 kr mera än mitt till tänkta hus vore det inte mycket att fundera på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #37 skrivet: 24 september 2014, 06:57:42 »
Precis, så fungerar nog de allra flesta, men visst finns med mindre lyckligt lottade som har mer otur när de tänker, som inte tar med sånt i kalkylen för sitt husköp.
Jag påstår alltså inte att Lunk har absolut fel, det kan vara så att ett hus i hans hembygd inte betingar ett högre värde om det har låga driftskostnader, men i ett forum som detta där man som regel tvingas uttala sig mer generellt får man väl ändå påstå att det NORMALA är att man får igen en rätt stor del av den investering man gör i mark eller bergvärme, dock mindre ju äldre den blir, och även ju billigare husen på orten är - just för att det på ren landsbygd oftast är viktigast att alls hitta en köpare, priset har mer att göra med vad som är "normalt" på orten, inte lika avhängigt antal kvadratmeter, antal rum och driftskostnader som det kan vara i hetare områden.

Jag gissar att situationen är liknande där Lunk och jag bor, husen är billiga, men jag hör ändå ofta att husspekulanter resonerar precis som du säger Smurfen, om huset har ved, el eller olja så räknar man kallt med en investering i nytt uppvärmningssystem, och det gör naturligtvis av sig på de priser som erbjuds, i vart fall om huset inte är så attraktivt att det blir budgivning som driver upp priserna till onormala nivåer.
I dessa fall sätter man ofta in en luftvärmepump, för de har extremt kort payoff-tid, och ändå ger de rätt stor besparing om förutsättningarna är de rätta.

Jag vill än en gång tillägga att Lunk är en av få i norra Sverige som kanske trots allt gjort ett bra val som valt luft/vatten-värmepump - han har rätt förutsättningar, och har gjort ett medvetet val.
Många andra som köper luft/vatten i norra Sverige är inte lika insatta, och heller inte lika nöjda med sina investeringar, jag har därför dragit slutsatsen att fortsätta varna för luft/vatten om man inte har de rätta förutsättningarna.

Det är extremt viktigt att man vet:

Att en luft/vattenvärmepump tappar stor del av sin angivna uteffekt när den behövs som mest.
Att man löper stor risk att värmepumpen inte kan ge max temperatur när högsta framledningstemp behövs. (Den blir en elpanna när det blir typ -10 grader)
Att de inte ger lika stor besparing i norra Sverige som i Södra.
Att de rimligen inte har lika lång livslängd.
Att de rimligen inte höjer husets värde lika mycket som mark eller bergvärme.

Lunk är en av få som haft detta klart för sig, här skapliga förutsättningar, och har begrundat kalkylen på ett sätt som gjort hans investering vettig trots allt ovanstående.
« Senast ändrad: 24 september 2014, 07:06:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #38 skrivet: 24 september 2014, 10:23:56 »
Lunk är en av få som haft detta klart för sig, här skapliga förutsättningar, och har begrundat kalkylen på ett sätt som gjort hans investering vettig trots allt ovanstående.

Tackar!  :)

Den "ovettigaste" investering vi gjort är nog kassetten i öppna spisen. Den kommer aldrig betala sig, fast det är gott och varmt när man tänder i den.  tOOmten
Nej förresten, växthuset är nog en ännu sämre investering. Det blir extremt dyra tomater...  :P
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #39 skrivet: 24 september 2014, 17:40:56 »
Det är inte mycket som lönar sig. Ska till att byta kök hur tjänar man in ett sÃ¥nt men när man kommer till värme ska det räknas pÃ¥ payoff konstigt själv tycker jag det är roligare med vp än kök men jag fÃ¥r inte bestämma  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Luft Vatten? Bergvärme? Novis och vilsen.
« Svar #40 skrivet: 24 september 2014, 18:17:30 »
Precis Smurfen.
Undrans vad jag har för pay-off på nya bilen? *skratt*
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 743
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!