Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gör Det Själv pÃ¥ elinstallationen, färger pÃ¥ ledare.  (läst 10086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Lugn, lugn nu ni som tagit sats för att mästra mej för tilltaget att pilla i elsystemet. Har läst på
http://Http://elsakerhetsverket.se/  :)

Vet alltså att jag är i min fulla rätt. Behöver inte smyga med det. Vet att jag fyllde grundkravet, det att man måsre veta vad man gör. Kunde alltså därigenom utnyttja min rätt. ;D

Bytte för några dagar sen ett jordat vägguttag som fått sig lite för många törnar. Höljet var spräckt.
Hade tjänstgjort sedan 1976. ^-^

Lite förvÃ¥nad blev jag när jag upptäckte att enfaskabeln hade färgerna svart, grÃ¥ och röd. Trodde att dessa färger inte längre användes i enfaskablar modell -76.  Sc:,h

Vårt övertagande av släktgården detta år, inleddes med om och tillbyggnad. Nytt elsystem installerades av en av de största elinstallatöreerna som då fanns på orten. :)

Kollade efter montaget av det nya uttaget att det inte fanns spänningsskillnad mellan skyddsjord och nolla ( systemet har inte integrerad jordfelsbrytare). :,v(

Än mer förvånad blev jag när jag kunde konstatera att den svarta ledaren var kopplad som nolla. :o

Öppnade grendosor och följde fram till centralen. Hittade hela vägen konsekvent att grÃ¥ var kopplad som fas och svart som nolla. Inte nÃ¥gonstans i den övriga delen av huset, har jag sett nÃ¥t liknande (inte nägon annanstans f.ö. heller). I allt övrigt har skyddsjord varit gul/grön, nolla varit blÃ¥  och  fas varit svart i enfasledeningar. ???

Jag vet naturligtvis att det finns frihet för elektriker att köra färgerna lite hur man vill, dock med ett undantag, nämligen den gul/gröna skyddsjorden. Den är helig. Men nog var väl ändå svart i första hand reserverad för fas i enfaskablar redan -76. Sc:,h

Hjärnsläpp hos elektrikern?  Eller kan nÃ¥gon behörig bistÃ¥ med nÃ¥gon annan förklaring? b00k

/Knut.


Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Första huvudet ut.

Jag tror inte det funnits regler för vilken färg man skall ha pÃ¥ fasen, har heller inte hört att nollan skulle ha en viss färg förrän c:a 10 - 15 Ã¥r sen dÃ¥  man skulle ha blÃ¥ nolla, men det var bara praxis.
Däremot JORD den var röd förr och numera gul-grön och det verkar nästa som det är lag på det men 100% är jag inte.

MVH
Messer

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Gör Det Själv på elinstallationen, färger på ledare.
« Svar #2 skrivet: 04 april 2006, 08:58:49 »
anbj
Helt förväntade elfärger i äldre hus... ja 70-talet är "äldre" nu och kan ha installerats av en då till åren elektriker.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Kan ju tänkas att han hade ett lager av röd tråd han ville bli av med.
Visst är det som du skriver, att det var implementerat redan 76, att svart=fas, blå=0 och gul/grön=jord. Jord fanns också som helt grön men det tror jag man slutat med nu. En tummregel är "aldrig ett vilkor i nollan" och betyder att man alltid bryter på fasen. Därför skall alltid blå vara noll. Många gånger snålas det när det skall kopplas 3-fas. Man använder 4-ledare och anv blå till en fas. Det är bättre att anv. 5-ledare och utesluta den blå helt, eller åtminstone märka om den blå. Annars kan en efterföljande kabelknytare omedvetet göra så att man får 400v i borrmaskinen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag hittade detta:
http://brow.se/el/
Tydligen var det 1970 som man gick infrÃ¥n röd som jord. Svart var nolla och vit fas. Lurigt att röd var bÃ¥de tändtrÃ¥d och jord  fiR:

Grön är jord i USA, man ser den ju ibland i importerade utrusningar.

Att använda blå som fas när den ingår i en fyrledare som matar en trefas utan nolla är standard. Typ till en trefasmotor.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Jag hittade detta:
http://brow.se/el/
Tydligen var det 1970 som man gick infrÃ¥n röd som jord. Svart var nolla och vit fas. Lurigt att röd var bÃ¥de tändtrÃ¥d och jord  fiR:

Grön är jord i USA, man ser den ju ibland i importerade utrusningar.

Att använda blå som fas när den ingår i en fyrledare som matar en trefas utan nolla är standard. Typ till en trefasmotor.


Jo jag tror nog att det är tillåtet att använda blå som fas i sånna fall, men jag gör det inte. Fara är när ex. en trefasmotor blir avkopplad i kopplingsdosan och nästa kopplare hittar denna samt utan att mäta, bara konstaterar med hjälp av färgerna att här plockar jag 230v, och så får han 400v istället. Det minsta man kan begära är att man märker om den blå. Prisskilnaden mellan en 4 eller 5 ledare är dessutom ganska liten, och kanske behöver man den där nollan i framtiden.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Både svart eller vit var tidigare dom vanligaste färgerna för nolla, andra färger har förekommet men det är ovanigare. Att man använder blå som fas är vanligt förekommande tex. trefasanläggningar och som tändtråd
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!