Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.  (läst 8557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« skrivet: 04 juli 2009, 11:42:33 »
Har inte varit så aktiv på detta forumet på ett tag nu men eftersom detta kan vara av intresse så skriver jag även här.

Jag har en gammal audi s4:a(92) med en ac gjord för r12, ac:n gick ej pga av för låg nivå på köldmediet.
Eftersom bilen inte är värd en förmögenhet direkt så var jag inte så sugen på att konvertera den till r134a för en halv förmögenhet(nästan 10´) som den lokale lurendrejaren(kylsnubbe) ville ha så började jag kolla upp på nätet om man kan fylla den själv.
Efter att ha kollat runt lite kan jag inte lÃ¥ta bli att bli lite förvÃ¥nad över vilket hockus pockus  bil-ac verkar vara omgärdat av i Sverige.

I usa tex kan man gå in på sin lokala wall-mart och köpa ett top up kit(r134a) för typ 200kr och sedan fylla bilen själv.
Blev ännu mer förvånad av att man idag kan köpa freon(r12) på ebay helt öppet så länge man skickar ett mail först där man lovar att man bara ska sälja det vidare!

I vilket fall här följer en liten berättelse om hur jag fyllde min egen ac:

jag har idag fyllt bilenoch det kyler som bara den!!!!!!
F**k you kylgubbe som ville ha närmare 10 000kr för att konvertera s4:an från r12 till r134a!!

Jag gjorde som sÃ¥ att jag faktiskt beställde ett r12a kitt pÃ¥ ebay:  http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R-12-R-134a-Enviro-Safe-Alternate-A-C-Recharge-Kit-R12_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZQ7c293Q3a1Q7c294Q3a30QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14Q2el1262QQhashZitem29feff788bQQitemZ180371814539QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Samma säljare har en hel shop på ebay: http://stores.shop.ebay.com/Frosty-Freeze-A-C-Products-Company__W0QQ_armrsZ1

R12a ska ej förväxlas med r12 utan är en HCblandning(liknade gasol) speciellt anpassad för att funka som kylmedel.
Det funkar med den befinliga oljan som finns i r12 system vilket ej r134a kit gör.
I vanlig gasol finns en lukt tillsatt (svaveldioxid?) som skapar syror i ac system, r12a har ist tillsatt tallbarrsdoft som ej skadar systemet.
Kan tillägga att paketet skickades som gåva med ett värde på 9,95usd så jag slapp både tull och moms.
Dock kan man här diskutera hur stor brandfaran kan vara,faktum är att r134a är mer brandfarligt under de tryck som en bil-ac jobbar.
Men personligen skulle jag nog vara mer rädd för de flera kg gasol jag har bak i husvagnen eller den extremt brandfarliga bensinen som pumpas runt under huven på flera ställen under flera bar.

Om vi tar hela proceduren från början:
Eftersom det var 30grader varmt i dag och jag svettades som en gris så orkade jag inte ta några bilder tyvärr.
Hade ju tidigare försökt lossa korken på lågtrycksanslutningen med en polygrip utan att lyckas så jag tog nu en liten handslägga och en flat skruvmejsel och knackade runt korken så den lossnade.
Jag kunde nu se att det var en riktig anslutning jag hade hittat.

Steg 1 var att kolla om det var något tryck kvar i systemet för annars var det nog ganska kört.
Siktade in skruvmejseln på schraderventilen och flyttade sedan på huvudet, med bara armen kvar underbilen(heltäckande klädsel) så tryckte jag in ventilen fram och tillbaka och hörde ett litet slött pys.
Alltså var det fortfarande övertryck i systemet och ingen fukt borde ha trängt in.

Steg 2 var att koppla första burken till slangen och sedan slangen till bilen.
Frågan var ju nu i vilken ordning jag skulle fylla burkarna för kittet innehöll tre burkar med bara kylmedel, 1 burk med hälften olja/kylmedel och en burk med hälften läcktätare/kylmedel.
Jag körde olja sedan läcktätare och sist den rena kylmediet.
Det går säkert att göra annorlunda?
Burken med olja var på 113gram och det motsvarar en full sats olja ungefär vad jag har kunnat läst mig till.
Här får man chansa lite, hur mycket kan ha läckt ut? Hur mycket tryck har du kvar när du kopplar in?
När jag kopplade på första burken(obs fyll lite i slangen innan inkoppling) så hade jag bara 5psi(0,35bar)
Jag valde därför att fylla i hela burken med olja, troligtvis så blev det lite mycket men om bilen behöver fyllas igen så behöver jag inte beställa någon olja.

Jag startade bilen ställde ac:n pÃ¥ LO, ställde sedan in kanal 52 pÃ¥ ac-displayen  för att även där kunna se när kompressorn gick.
Sedan öppnade jag på burken och började fylla.
Under fyllning av första burken slog kompressorn till och från eftersom gasnivån fortfarande var för låg.

Sedan var det samma procedur med "läcktätningsburken", observera att själva läcktätning bara gör att gamla torra packningar sväller och blir mjuka alltså inga mirakel.

Efter denna burk gick ac:n kontinuerligt men gav inte så mycket kyla att prata om.
Dax för de större burkarna med kylmedel!
I en gasolblanding ska bara runt 50%(?) av mängden r12 behöva användas så jag hade räknat med att jag skulle behöva använda 2 av de 3 burkarna med kylmedel( kom ihåg att räkna med 50% i olje och läckburken)
För mig gick dock alla tre burkarna åt för att få hyffsad kyla.
Eftersom jag inte tömde systemet så får jag fylla på tryck ist för vikt.

Enligt denna: http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html
Skulle jag vid 30grader ute ha ca 6,5bar i vilotryck och 1-2bar i arbetstryck på lågtryckssidan.
Efter tre burkar hade jag 5,8bar i vilotryck och 2,3 bar i arbetstryck och 10grader ur munstyckerna i bilen enligt medföljande temometer, så jag nöjde mig med detta.
Så här i efterhand så beror det högre arbetstrycket på att bilen gick på tomgång och inte 1500rpm som siffrorna ska stämma mot.

Ac:n funkar nu perfekt förutom det att den bara ger 10grader ur munstyckena vid stillastÃ¥ende och  7grader efter en tur pÃ¥ 10km, dock var det 30gradervarmt ute när jag kollade detta.
Fläkten går hela tiden i fall någon undrar.
Dock kan det ju även vara för mycket olja som spökar.
Nu återstår bara att se om bilen klarar av att hålla trycket, funkar det i sommar så är det ju klart värt det.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att det blev ganska lyckat och jag skulle starkt rekommendera andra att köpa påfyllnadskitt ifall ni fortfarande har övertryck i systemet.
Mig kostade det 39,95usd + 39,95usd i frakt totalt 644sek
Skulle jag sedan behöva fylla mer så behöver jag bara köpa lösa burkar.
Tips är dock: skyddsglasögon, heltäckande kläder och se till att ni har en manometer på kittet ni köper.

Nu har det gått 3dagar och bilen kyler fortfarande så jag har ingen större läcka iaf.
Jag vet att det här inte är helt riktigt gjort, men det funkar ju!
Kan inte heller låta bli att känna mig djävligt nöjd för att jag slapp bli r''vk''''lad av lurendrejaren som kallade sig kylmontör.

Avslutningsvis kan jag tipsa om denna sida om du vill läsa på lite om bil-ac : http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/
« Senast ändrad: 04 juli 2009, 11:54:57 av puttrik »
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2009, 12:21:29 »
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5311-6.pdf

Om man läser den här rapporten så kan man ju inte annat än tro att även r134a kommer att försvinna i framtiden eftersom det är en extremt potent växthusgas även fast den inte påverkar ozonet.

Som jag ser det finns det 3st naturliga alternativ: ammoniak, koldioxid och HC.
Sedan kan man fundera på vad vi kommer att ha i våra bilar i framtiden.
Ammoniak är väl knappast användarvänligt och HC är ju fortfarande brandfarligt så vem vet var vi hamnar.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2009, 15:25:25 »
Tömde du ditt system helt eller fyllde du bara på?

Mvh Thomas

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2009, 19:28:51 »
Tömde du ditt system helt eller fyllde du bara på?

Mvh Thomas

Eftersom jag inte har någon vaccumpump så hade jag ingen möjlighet att tömma systemet.
r12a är dock kompatibelt med r12 så det är bara att fylla till rätt tryck.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2009, 21:52:17 »
Ett annat tips.
Förra bilen var en SAAB 9000 och det blev sämre och sämre kyla, till slut sÃ¥ kylde den i princip ingenting. JoodÃ¥, de ville att kompressorn skylle bytas, den var nog helt slut, inget ovanligt alls hette det. Bilkmeken pÃ¥ den lokala Shellmacken tittade under huven och förklarade att " det är för stort spel i magnetkopplingen pÃ¥ kompressorn, den slirar nog". Ã…kte hem och med en insexnyckel fick jag isär magnetkopplingen, pillade ut ett schims, Ã¥termonterade och nu var det ett minimalt spel sÃ¥ den inte slirade längre.  Det blev jättebra kyla efter detta. Det tog max 30.min. och 0kr.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2009, 22:48:23 »
gÃ¥r det fÃ¥ tag i r134a pÃ¥fyllnads kit nÃ¥nstans ocksÃ¥ ?    Hade inne min kärra förra Ã¥ret pÃ¥ läcksökning de hittade ingen läcka och fyllde pÃ¥ men nu är den tom igen  huvuddunk
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #6 skrivet: 05 juli 2009, 22:56:32 »
gÃ¥r det fÃ¥ tag i r134a pÃ¥fyllnads kit nÃ¥nstans ocksÃ¥ ?    Hade inne min kärra förra Ã¥ret pÃ¥ läcksökning de hittade ingen läcka och fyllde pÃ¥ men nu är den tom igen  huvuddunk

 här
http://www.tradera.com/Fyll-sjalv-gas-i-din-AC-R134a-pa-burk-auktion_94971820
kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2009, 00:32:59 »
gÃ¥r det fÃ¥ tag i r134a pÃ¥fyllnads kit nÃ¥nstans ocksÃ¥ ?    Hade inne min kärra förra Ã¥ret pÃ¥ läcksökning de hittade ingen läcka och fyllde pÃ¥ men nu är den tom igen  huvuddunk

http://stores.shop.ebay.com/Frosty-Freeze-A-C-Products-Company_Refrigerant-R134A_W0QQ_fsubZ1241639QQ_sidZ87680832QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #8 skrivet: 06 juli 2009, 08:10:43 »
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86824
Där har vi också R134a, dock utan nipplar för bil...
Vadå dubbelmoral med att det är så viktigt att ingen gas läcker ut från våra bilar, medans man kan köpa R134a på sprayburk på biltema som är gjort för att bara "blåsa" med.

edit.. Googlade lite extra och det verkar som biltema bytt drivgas, är dock inte säker.. Förr var det R134a i deras tryckluftpsray (ca 1 år sedan)
« Senast ändrad: 06 juli 2009, 08:13:56 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fyllde upp min gamla bil ac(r12 freon) själv.
« Svar #9 skrivet: 06 juli 2009, 11:17:20 »
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86824
Där har vi också R134a, dock utan nipplar för bil...
Vadå dubbelmoral med att det är så viktigt att ingen gas läcker ut från våra bilar, medans man kan köpa R134a på sprayburk på biltema som är gjort för att bara "blåsa" med.

edit.. Googlade lite extra och det verkar som biltema bytt drivgas, är dock inte säker.. Förr var det R134a i deras tryckluftpsray (ca 1 år sedan)

De hade förut en flaska med drivgas för deras airbrusch som innehöll extremt ren 134a, när detta vart allmänt känt så byttes innehållet i burkarna illa kvickt.

Men varför slabba när du kan fÃ¥ denna levererad till dörren för 436kr :  http://cgi.ebay.com/ebaymotors/R134a-Auto-A-C-EZ-Charge-Refrig-Oil-w-LEAK-SEALER_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZQ7c293Q3a1Q7c294Q3a30QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14Q2el1262QQhashZitem5d256e6bbdQQitemZ400059952061QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!