Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krypgrund: Vad är normal fuktighet? Försöker Anticimex lura mig?  (läst 41197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hnn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag hade besök av Anticimex i början på veckan, för "gratis" fuktkontroll i min kombinerade källare/krypgrund. De mätte fuktkvoten i trät, som de fannt till 18% vilket de sade motsvarar 80% RH. Föreslagna åtgårder:
1. Köpa teknisk analys av grunden, 8.900 kr
2. Köpa deras avfuktare för 43.000 (inkl installation).

Jag har nu googlat runt och läst, och skaffat en egen fuktmätare kopplad till PCn (ELV WS300 PC) från SafeCast) och en egen fuktkvotsmätare (Clas Ohlson). Fuktmätaren visar bara 60% rel fuktighet, och fuktkvoten i trät ligger "bara" på 15%. Men trots allt tänker jag skaffa en avfuktare, det känns som en bra förebyggande åtgärd. Och antagligen blir det en sorptionsavfuktare från Fuktkontroll, de finns här i närheten och kan även installera den åt mig.

Nu till min fråga: Är 60% en normal fuktighet i en krypgrund så här års? Är det så att Anticimex har hetsat mig i onödan? Eller är det så att vintern aldrig är nåt problem det är sommar och höst man skall kolla om man behöver avfuktare eller inte?

Hans
hans(at)hansnilsson.se

Utloggad tomash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
hej Hans

Läste ditt inlägg, hur gammalt är huset?
Jag har själv ett sekelskiftehus i Nacka som är från 1884. Kryp/torpargrund i lutning vilket ger från 0,20-1,5 m höjd i grunden.
Har också själv jobbat med frågan i förebyggande syfte eftersom man "hört" och läst så myckt om fuktighetetsriskerna etc.
jag har pratat mycket med några killar från ett företag i Göteborg som heter Tryghtesvakten. Mycket sympatiska och hjälpsamma som definitivt verkar veta vad man skall göra och hur man skall fårhålla sig. Kolla in www.trygghetsvakten.se

Mvh /Tomas

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Hej!

Jag hade besök av Anticimex i början på veckan, för "gratis" fuktkontroll i min kombinerade källare/krypgrund. De mätte fuktkvoten i trät, som de fannt till 18% vilket de sade motsvarar 80% RH. Föreslagna åtgårder:
1. Köpa teknisk analys av grunden, 8.900 kr
2. Köpa deras avfuktare för 43.000 (inkl installation).

Jag har nu googlat runt och läst, och skaffat en egen fuktmätare kopplad till PCn (ELV WS300 PC) från SafeCast) och en egen fuktkvotsmätare (Clas Ohlson). Fuktmätaren visar bara 60% rel fuktighet, och fuktkvoten i trät ligger "bara" på 15%. Men trots allt tänker jag skaffa en avfuktare, det känns som en bra förebyggande åtgärd. Och antagligen blir det en sorptionsavfuktare från Fuktkontroll, de finns här i närheten och kan även installera den åt mig.

Nu till min fråga: Är 60% en normal fuktighet i en krypgrund så här års? Är det så att Anticimex har hetsat mig i onödan? Eller är det så att vintern aldrig är nåt problem det är sommar och höst man skall kolla om man behöver avfuktare eller inte?

Hans
hans(at)hansnilsson.se
Hej!
Har upplevt det som ett standardsvar från Anticimex det du beskriver, finns nog ingen torpargrund i deras ögon som är godkänd.
Verkar som de är ute efter att sälja deras luftavfuktningssytem som verkar vara fantastiskt dyrt.
Jag kommer nog själv också att satsa på Trygghetsvakten när det blir dags, får ju detta för både vind och krypgrund för c:a 22 000 kr
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Jag hade besök av Anticimex i början på veckan, för "gratis" fuktkontroll i min kombinerade källare/krypgrund. De mätte fuktkvoten i trät, som de fannt till 18% vilket de sade motsvarar 80% RH. Föreslagna åtgårder:
1. Köpa teknisk analys av grunden, 8.900 kr
2. Köpa deras avfuktare för 43.000 (inkl installation).

Jag har nu googlat runt och läst, och skaffat en egen fuktmätare kopplad till PCn (ELV WS300 PC) från SafeCast) och en egen fuktkvotsmätare (Clas Ohlson). Fuktmätaren visar bara 60% rel fuktighet, och fuktkvoten i trät ligger "bara" på 15%. Men trots allt tänker jag skaffa en avfuktare, det känns som en bra förebyggande åtgärd. Och antagligen blir det en sorptionsavfuktare från Fuktkontroll, de finns här i närheten och kan även installera den åt mig.

Nu till min fråga: Är 60% en normal fuktighet i en krypgrund så här års? Är det så att Anticimex har hetsat mig i onödan? Eller är det så att vintern aldrig är nåt problem det är sommar och höst man skall kolla om man behöver avfuktare eller inte?

Hans
hans(at)hansnilsson.se

Känner du nån lukt i grunden? Om du lyser med en ficklampa längs trossbotten, kan du då se nån påväxt?

När jag hade anticimex hemma så började han snacka om att jag skulle behöva en avfuktare innan han ens var nere i grunden.
Anticimex är även säljare så man ska ta vad de säger med en nypa salt. Att installera en krypgrundsavfuktare är inte särskillt svårt. Tom jag klarade det (så när på att jag la 700kr på att en elektriker skulle dra ner ett el-uttag i grunden.)
43000 för avfuktare med installation är mycket pengar. Med tex en munters som rickard säljer i webshoppen, en acetec eller en avfuktare från fuktkontroll så kommer du undan med ca 15-20k. (har för mig att fuktkontrolls minsting DA-160 som ska klara upp till 160 kubik ligger ca 3k dyrare än acetec och munters)

Utloggad hnn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej igen, alla som svarade så snabbt på mitt inlägg! Intressant att höra att fler har samma synpunkter/erfarenheter av Anticimex.

Huset är från 1880-talet, låter väldigt likt Tomas hus, ligger i brant sluttning, med höjd från 0,2 m till 2 m. Och alltså risk för inträngade vatten uppifrån sluttningen, även om jag aldrig sett till något. Det finns inga som helst angrepp på blindbotten, ingen vit hinna.

Jag har också funderat på Trygghetsvakten, men efter att ha läst bl.a. i detta forum där en del negativa synpunkter förts fram, och även läst den långa bloggen http://krypgrund.blogspot.com/ så vill jag nog ändå ha en riktig avfuktare. Det känns skönt att få lite rotation på luften, och inte bara värma blindbotten, även om jag inte alls känner någon lukt (Fast killen från Anticimex påstod förstås att det fanns lukt...).

Jag lutade först faktiskt åt Acetec, bl.a. tack vare råd till detta från Ljungby Fuktteknik http://www.lfs-web.se/ (den skulle dra mindre ström, inga rörliga delar) men skulle i så fall behöva installera själv, och det kan vara skönt att ha en fackman till hjälp. Nu får jag nog en DA-160 från Fuktkontroll för ca 20k inklusive montering, dragning av slangar mm.

Hans

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen, alla som svarade så snabbt på mitt inlägg! Intressant att höra att fler har samma synpunkter/erfarenheter av Anticimex.

Huset är från 1880-talet, låter väldigt likt Tomas hus, ligger i brant sluttning, med höjd från 0,2 m till 2 m. Och alltså risk för inträngade vatten uppifrån sluttningen, även om jag aldrig sett till något. Det finns inga som helst angrepp på blindbotten, ingen vit hinna.

Jag har också funderat på Trygghetsvakten, men efter att ha läst bl.a. i detta forum där en del negativa synpunkter förts fram, och även läst den långa bloggen http://krypgrund.blogspot.com/ så vill jag nog ändå ha en riktig avfuktare. Det känns skönt att få lite rotation på luften, och inte bara värma blindbotten, även om jag inte alls känner någon lukt (Fast killen från Anticimex påstod förstås att det fanns lukt...).

Jag lutade först faktiskt åt Acetec, bl.a. tack vare råd till detta från Ljungby Fuktteknik http://www.lfs-web.se/ (den skulle dra mindre ström, inga rörliga delar) men skulle i så fall behöva installera själv, och det kan vara skönt att ha en fackman till hjälp. Nu får jag nog en DA-160 från Fuktkontroll för ca 20k inklusive montering, dragning av slangar mm.

Hans


Jag tycker du gör rätt att skippa trygghetsvakten. Enl vissa är detta bara en dyr hygrostatstyrd värmekabel. Det har skrivits massor av possitivt på forum som tex bygga hus om trygghetsvakten. Ett tag senare har det uppdadgats att det varit hälsovakten själva som skrivit under falskt namn så frågan är hur mycket som skrivits som eg är av nöjda personer. Jag skulle dock aldirg handla av ett företag som försöker marknadsföra sig på ett så ruttet sätt.

Om du köper från Ljungby Fuktteknik så hjälper de dig om du undrar över något. De är väldigt hjälpsamma.
Det samma gäller  Acetec.  De är väldigt hjälpsamma och uppmanade mig att ringa om jag behövde hjälp. De hörde av sig och undrade om allt gÃ¥tt bra och om jag var nöjd. Du fÃ¥r säkert bra hjälp även här pÃ¥ forumet om du undrar över nÃ¥got.

En installation är som sagt väldgt enkel. Tog inte mig lång stund. Jag var iof lat och körde med torktumlar slang isf spiro rör.
 (fick dessa slangar med när jag köpte min acetec).

Jag kröp runt med fogskums burken och tätade alla ventiiler och andra lufthål i grunden. La ut byggplast på marken (en meter omlott eftersom jag var lat och inte orkade tejpa skarvarna)

Stälde avfuktaren på ett par leca block och la ut slangarna bortåt i grundenn.
Sist anslöt jag våtgas slangen och drog den till den ventil jag lämnat öppen.
Sen var det bara att stoppa i sladden och köra. Det var alltså bara eldragningen jag tog hjälp med.
Funderade först  Ã¥xÃ¥ pÃ¥ att fÃ¥ nÃ¥n att göra skiten, men det var sÃ¥ lätt sÃ¥ jag lät bli.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, man har rätt bra betalt för att göra det själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tomash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Hej

Jag funderade och kollade många olika leverantörer. Anledningen till att jag nämde trygghetsvakten var att de efter ett flertal kontakter faktiskt rådde mig att inte göra något alls. OM man inte har några problem med varesig tillväxt eller för låg/hög luftfuktighet, varför oroa sig. Huset har stått där i 130 år utan problem så....

Eftersom du verkar vara kunni och omdig och kring dig så skulle jag spara pengarna tillsvidare och istället fortsätta att hålla järn-koll på om läget och först om du märker at det förändras göra en insats.

Jag har gjort som så här;
Jag rensade marken i grunden frÃ¥n skräp etc. La ut Isodrän eller pordränskivor pÃ¥ marken (obs ej mot stenväggarena pÃ¥ sidorna) Tätade sen springoroch ventiler som MangeH skriver. PÃ¥ detta sätt undviker du luftvariationerna och mha skivorna pÃ¥ marken transporterar du ner all ev fukt i luften ner i marken. Funkar kanon!  Thumbsup

 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag vill inte anklaga någon för falsk marknadsföring, men när det gäller trygghetsvakten är jag VÄLDIGT skeptisk på alla nya medlemmar som rekomenderar dem.
Har även i detta forum en känsla av att "de" planterar positiva inlägg.

Trygghetsvaktens stora brist är just att den innebär i princip 0 ventilation, nåt som jag inte tror är bra oavsett om det är torrt eller fuktigt i krypgrunden - och fuktigt är det i ALLA krypgrunder, under vissa tider på året.
Det spelar ingen roll om huset är byggt på 1600-talet, fukt i krypgrunden är det ändå!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tomash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0

Ok, jag fattar.

1) Förtydligande; jag har inget med trygghetsvakten att göra, "what so ever". Jag är ej heller leverantör av annat slag. Kolla gärna upp det om ni vill. Maila mig så får ni alla kontaktuppgifter ni behöver. 2) Delar helt Rickards uppfattning om att det alltid är fukt i grunder oavsett ålder på hus, frågan är dock hur du minimerar riskerna med det, och min och många andras uppfattning är att inte tillföra en massa onödig teknik om det inte behövs. tack för mig, hej!

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Hej

Jag funderade och kollade många olika leverantörer. Anledningen till att jag nämde trygghetsvakten var att de efter ett flertal kontakter faktiskt rådde mig att inte göra något alls. OM man inte har några problem med varesig tillväxt eller för låg/hög luftfuktighet, varför oroa sig. Huset har stått där i 130 år utan problem så....

Eftersom du verkar vara kunni och omdig och kring dig så skulle jag spara pengarna tillsvidare och istället fortsätta att hålla järn-koll på om läget och först om du märker at det förändras göra en insats.

Jag har gjort som så här;
Jag rensade marken i grunden frÃ¥n skräp etc. La ut Isodrän eller pordränskivor pÃ¥ marken (obs ej mot stenväggarena pÃ¥ sidorna) Tätade sen springoroch ventiler som MangeH skriver. PÃ¥ detta sätt undviker du luftvariationerna och mha skivorna pÃ¥ marken transporterar du ner all ev fukt i luften ner i marken. Funkar kanon!  Thumbsup

 
Det som oftast är största boven när det gäller fukt är när man ändrar/byter värmekälla/system då kanske inte ventilationen hänger med.
Och med alla nya värme tekniker som kommer kan detta hända alla!
//kjulakalle
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Dodge_This!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Rickard noll ventilation har man ju om man struntar i regeneringsluften.
Många rekomenderar det för att höja undertrycket något....
Finns det någon fara där tror du?
Vad i såfall?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Faran skulle väl i så fall vara att man drar in fuktig luft från bostadsutrymmet i trossbotten och att den kondenserar där - men jag har ännu inte hört något alls om att det skulle vara några problem med det, å andra sidan kanske det dröjer 10 år innan sånt uppmärksammas..

Jag kör i alla fall fläkten kontinuerligt för att ventilera/skapa ett undertryck, i vårt hus som saknar frånluftsventilation (självdragsventilerat) bör det innebära att vi får ett flöde av luft från bostadsutrymmet och ned till kryputrymmet och vidare ut via avfuktarens våtluftsutblås.

Eventuellt dålig lukt som finns i kryputrymmet kommer alltså inte upp i bostadsutrymmet och jag känner mig nöjd med detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dodge_This!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Det där har jag tänkt på när jag eldar i kakelugnen och kaminen, blir så nedrans varmt i huset och det kan aldrig vara bra att dra ner den varma luften vilket jag tror att jag gör med mitt gammla trägolv som läcker som ett såll.....
Vi kan väl höras om 10 år =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!