Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Var skall dom bästa vinterdäcken sitta, fram eller bak?

Fram
23 (60.5%)
Bak
15 (39.5%)

Antal personer som röstat: 38

 

Författare Ämne: Bästa vinterdäcken var?  (läst 39790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Bästa vinterdäcken var?
« skrivet: 09 november 2015, 08:16:24 »
Motivera gärna ert svar.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2015, 09:00:13 »
Man både accelererar, styr och bromsar med framdäcken (om man kör framhjulsdrivet) så allt annat än bästa däcken fram vore mycket märkligt prioriterat.
Jag vet att "myndigheterna" rekommenderar det omvända, men de har ju haft fel förr.

OK för en person som aldrig förr haft sladd på en bil, då kanske det kan vara bra att ha greppet i bak, men för alla som någon gång lärt sig köra bil så kan det aldrig vara rätt.
Speciellt inte nu när vi har antisladd-system på alla nyare bilar, det är ju mer eller mindre omöjligt att få sladd idag - även om man försöker få sladd.

Bästa däcken fram, oavsett årstid är min absoluta uppfattning.
Killen som jag köper mina däck hos har samma uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2015, 09:10:24 »
Jag vet att "myndigheterna" rekommenderar det omvända, men de har ju haft fel förr.

Man ska väl se det som ett "idiotsäkert" råd, som är anpassat för att en rådtagare som totalt saknar eget omdöme inte ska göra bort sig alltför mycket.

Jag brukar försöka ha de bästa vinterdäcken på drivhjulen oavsett om de råkar befinna sig fram eller bak. Undantaget är fyrhjulsdrivna bilar med viskokoppling, där bör man ju alltid sträva efter minsta möjliga diameterskillnad mellan fram- och bakhjul för att det inte ska gå varmt i viskokopplingen i onödan. Så har man två bra och två slitna vinterdäck till en sådan är det nog lämpligast att sätta de bra däcken korsvis. Eller möjligen att sätta de bra däcken på den axel där man erfarenhetsmässigt vet att just den bilmodellen sliter ner däcken fortast.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2015, 09:19:53 »
Nja, jag är skeptisk, typ 90% av bromsverkan kommer ju från framhjulen, kan man inte få stopp på fordonet så måste olycksrisken öka dramatiskt.
Har man sämsta däcken fram så kommer dessa att halka omkring och man kan tappa styrförmågan, bromsar man hårdare så börjar bakhjulen bromsa också, men då har det ofta redan gått åt pipan.
Det är väldigt många som i princip aldrig bromsar så hårt att bakbromsarna ens börjar bromsa, därför är det så vanligt med fastrostade och kärvande bromsar bak.

Därför har tillverkarna allt mer börjat införa bromskraftsfördelning vid kraftig inbromsning, man VET att folk tror att de panikbromsar, men då har det inte ens börjat bromsa i bak - så man låter automatik hjälpa till...
Det tar för lång tid.
Man skall ha bästa däcken fram oavsett framdrivning av bilen, det är min bestämd uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2015, 09:34:46 »
Kör på halkbana med bästa fram så ser ni hur livsfarligt det är!

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #5 skrivet: 09 november 2015, 11:00:02 »
Jag är av den bestämda uppfattningen att dom bästa däcken fram.
Man styr och har ca 70% av bromskraften på framhjulen och på en framhjusdriven bil så driver framhjulen.
Jag har haft körkort i mer än 35 år och tog körkort innan det var obliatoriskt med halkbanekörning, jag har lärt mej att häva en sladd "den hårda vägen".
Men min son har kört på halkbana och hade den här diskussionen om var dom bästa däcken skall sitta med instruktören. För att bevisa det farliga att ha dom bästa däcken fram så hissade han upp bilen max bak och inget fram.
Det blir då som att köra på blankis med rallydubb fram och blankslitna sommardäck bak. Går inte att jämföra med verklig körning på en Svensk vinterväg.
« Senast ändrad: 09 november 2015, 11:03:52 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #6 skrivet: 09 november 2015, 13:25:56 »
Tror vartenda ord, på halkbanorna har dom till uppgift att få folk att förstå att de "bästa däcken skall sitta bak" och har därför extremt lite tryck på dessa, inte något som kan likställas med verkliga livet.
Som man ropar får man svar finns det ett ordspråk som säger, och jag tror att myndigheterna har som krav att man på halkbanorna skall ha en sådan inställning på bilarna att de skall släppa greppet bak väldigt tidigt, just för att "myndighetsrådet" skall få fler anhängare än det rent allmänt har.

Jag tror dig alltså Mike, men jag tror du blivit förd bakom ljuset.

När det gäller mina erfarenheter skall jag i och för sig erkänna att jag aldrig kör med dåliga vinterdäck, det finns alldeles säkert en gräns där det kan bli farligt, om man har jättebra grepp fram och sommardäck bak t.ex. - det skulle inte heller jag rekommendera, men är det samma årgång och fabrikat på däcken så lägger jag alltid de bästa fram och det har aldrig resulterat i någon oväntad sladd för mig i alla fall.

Myndigheternas råd kanske gäller för idioter som kör med två urusla däck och två nya, och då håller jag med om att de dåliga skall sitta fram.
Men jag avråder bestämt från att köra med dåliga däck alls.

För sommardäck så ökar man risken för vattenplaning radikalt om man har de sämre fram, låt de bättre spåra och trycka bort vatten så riskerar man inte vattenplaning.
Får man vattenplaning på framdäcken så tappar man kontrollen på samma sätt som om man får en okontrollerad sladd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #7 skrivet: 09 november 2015, 13:33:18 »
Jag kör inte heller på dåliga vinterdäck. Om valet står mellan att köra på dåliga däck eller att låta bilen stå - så blir det buss eller promenad. Men oftast när jag köper nya däck, så köper jag dom parvis, det första paret jag byter sätter jag bak. Nästa år när jag byter det andra paret så åker det nya på bak och det "gamla" får åka fram. Det gör att de nya däcken får en relativ lugn första säsong och blir ordentligt inkörda.

I min ungdom så provade jag en gång att sätta ett uttjänt par däck bak och bra par fram - det gör jag inte om :o
Jag provade även att sätta dom i kors, dvs ett bra däck fram tillsamman med ett dåligt fram och lika bak - det gick inge vidare det heller, det var djäkligt svårt med fäste och det drog snett vid inbromsning.
« Senast ändrad: 09 november 2015, 13:36:57 av Tommy E »
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #8 skrivet: 09 november 2015, 14:02:46 »
Nja, jag är skeptisk, typ 90% av bromsverkan kommer ju från framhjulen, kan man inte få stopp på fordonet så måste olycksrisken öka dramatiskt.
Har man sämsta däcken fram så kommer dessa att halka omkring och man kan tappa styrförmågan, bromsar man hårdare så börjar bakhjulen bromsa också, men då har det ofta redan gått åt pipan.
Det är väldigt många som i princip aldrig bromsar så hårt att bakbromsarna ens börjar bromsa, därför är det så vanligt med fastrostade och kärvande bromsar bak.

Därför har tillverkarna allt mer börjat införa bromskraftsfördelning vid kraftig inbromsning, man VET att folk tror att de panikbromsar, men då har det inte ens börjat bromsa i bak - så man låter automatik hjälpa till...
Det tar för lång tid.
Man skall ha bästa däcken fram oavsett framdrivning av bilen, det är min bestämd uppfattning.

Nja, när det gäller bromskraftsfördelning sÃ¥ börjar alla bromsar ta redan vid lätt bromsning, om det är en bil med skivbromsar runt om. PÃ¥ bilar med skivor fram och trummor bak kan returfjädrarna i trumbromsarna hÃ¥lla emot litegrann sÃ¥ att det inte blir nÃ¥gon bromsverkan bak vid MYCKET svag bromsning.  PÃ¥ bilar utan ABS finns det oftast - men inte alltid - en tryckbegränsningsventil för att minska den maximala bromsverkan pÃ¥ bakhjulen, detta för att minska risken för bakhjulslÃ¥sning vid panikbromsning. Ofta är den där tryckbegränsningsventilen lastkännande, den kan t ex vara hopkopplad med bakaxeln eller bakre krängningshämmaren via en länk och en fjäder.

Jag hade en gång i tiden en Lada Niva där tryckbegränsningsventilen hade rostat ihop, så det blev fullt obegränsat bromstryck till bakbromsarna. När det var halt låste sig bakhjulen bara man tittade på bromspedalen. Eftersom bilen var fyrhjulsdriven med möjlighet att spärra mellandiffen så ingick det så småningom i rutinen att spärra denna innan bromsning.

I lite mer modern tid hade jag en Peugot Partner som oförklarligt blev underkänd av bilprovningen för ojämn bromsverkan bak, trots att allt verkade vara i perfekt skick i bÃ¥da bakbromsarna.  Den hade korsvis uppdelade bromskretsar, och en dubbel tryckbegränsningsventil med separat ventilslid för vardera bakbromsen. Det visade sig att hävarmen som skulle hÃ¥lla emot ventilsliderna med fjäderkraft frÃ¥n bakre krängningshämmaren var rostskadad och nÃ¥got mjuk pÃ¥ ena sidan, sÃ¥ den pÃ¥verkade bara den ena sliden. Uppenbarligen ett vanligt fel eftersom mÃ¥nga piratdelsnasare lagerför den där tryckbegränsningsventilen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #9 skrivet: 09 november 2015, 15:29:16 »
Man både accelererar, styr och bromsar med framdäcken (om man kör framhjulsdrivet) så allt annat än bästa däcken fram vore mycket märkligt prioriterat.
Jag vet att "myndigheterna" rekommenderar det omvända, men de har ju haft fel förr.

OK för en person som aldrig förr haft sladd på en bil, då kanske det kan vara bra att ha greppet i bak, men för alla som någon gång lärt sig köra bil så kan det aldrig vara rätt.
Speciellt inte nu när vi har antisladd-system på alla nyare bilar, det är ju mer eller mindre omöjligt att få sladd idag - även om man försöker få sladd.

Bästa däcken fram, oavsett årstid är min absoluta uppfattning.
Killen som jag köper mina däck hos har samma uppfattning.
Så bra att man inte får sladd är inte anti sladd det går bara att köra lite fortare innan det släpper.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #10 skrivet: 09 november 2015, 16:14:23 »
Så bra att man inte får sladd är inte anti sladd det går bara att köra lite fortare innan det släpper.

Det beror väl på vad man kallar för sladd?
De gånger jag uppsåtligen försökt få sladd har antisladdsystemet gjort det omöjligt att sladda, men visst - kör man 160 km/h och vrider hårt på ratten, så nog misstänker jag att det kan bli en okontrollerbar sladd.

En gång har jag fått "en okontrollerbar sladd", oplanerat, i en vanlig trafiksituation där jag överraskades av extrem halka, utan antisladdsystemet hade jag utan tvekan varit i diket, men antisladdsystemet räddade upp situationen så att det inte ens vara nära att bli en olycka av det inträffade, i just det fallet tappade jag greppet på alla fyra hjulen och gled i sidled i kanske några tiondelars sekund innan bilens system räddade situationen på ett förträffligt sätt.
Hjärnan var då redan inställd på ett besök i diket.
Snacka om att man blev både snopen och imponerad över hur bra det fungerar.

Nja, när det gäller bromskraftsfördelning sÃ¥ börjar alla bromsar ta redan vid lätt bromsning, om det är en bil med skivbromsar runt om. PÃ¥ bilar med skivor fram och trummor bak kan returfjädrarna i trumbromsarna hÃ¥lla emot litegrann sÃ¥ att det inte blir nÃ¥gon bromsverkan bak vid MYCKET svag bromsning.  PÃ¥ bilar utan ABS finns det oftast - men inte alltid - en tryckbegränsningsventil för att minska den maximala bromsverkan pÃ¥ bakhjulen, detta för att minska risken för bakhjulslÃ¥sning vid panikbromsning. Ofta är den där tryckbegränsningsventilen lastkännande, den kan t ex vara hopkopplad med bakaxeln eller bakre krängningshämmaren via en länk och en fjäder.

Det där stämmer helt enkelt inte, du kan ju prova gå runt på en parkering och kolla hur många rostiga bakre bromsskivor det finns, beviset för att det helt enkelt inte fungerar som du säger i praktiken när bilarna fått några månader eller år på nacken och det börjar kärva i kolvar och ok.
Ej fungerande/rostiga bromsskivor bak är nog en av de allra vanligaste anmärkningarna på bilprovningen.
Lite statistik som stödjer min tes. (de 7 vanligaste anmärkningarna)

Bilprovningens besiktningsstatistik för personbilar 2013         
Radetiketter   Andel underkända   Andel underkända med krav pÃ¥ efterkontroll    Andel körförbud
4.7.1 Parkeringsbroms Bromsfunktion   2,4%   2,4%   0,0%
4.2.1 Färdbroms Bromskraftfördelning   1,5%   1,5%   0,0%
30.2.2 Avgaser Förhöjd TomgÃ¥ng   1,5%   1,4%   0,0%
30.2.1 Avgaser TomgÃ¥ng   1,2%   1,2%   0,0%
7.1.3 HuvudstrÃ¥lkastare   1,1%   1,1%   0,0%
4.2.4 Färdbroms Hjulbroms   0,8%   0,8%   0,0%
4.4.1 Bromsledning   0,8%   0,8%   0,0%
« Senast ändrad: 09 november 2015, 16:17:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #11 skrivet: 09 november 2015, 16:36:48 »
Det finns otaliga filmer på Youtube som visar hur idiotiskt det är med bästa däcken fram.
Glr som ni vill men jag hoppas att jag slipper möta er i en kurva med er bakvagn först.
Släpper bakdäcken först så är du bara passagerare utan att kunna göra någonting bilen kommer att snurra okontrollerat. Visst hjälper antisladd och abs men bara till en viss gräns, är den passerad kommer du vara glad om de bästa däcken sitter bak.


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #12 skrivet: 09 november 2015, 16:40:27 »
Fram naturligtvis, att häva en sladd om man har grepp på framdäcken är ingen konst men har man inget grepp fram så är det omöjligt att styra för att häva sladden. Och är det så halt att man börjar förlora fästet tar jag alla gånger ett bakvagnssläpp än ett framvagnssläpp.
Blir man däremot paralyserad av en sladd så kan ju fäste bak undvika det och man åker rakt fram men slipper sladden som vissa ändå inte kan göra nått med eller mot.
Och halkbanor i all ära men här där vi bor är vi uppvuxna på riktigt vinterväglag och upplogade sjöar, så kom och öva på riktig is och lär er hur det fungerar. Det är skillnad mot att köra på halkbanor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #13 skrivet: 09 november 2015, 16:41:36 »
Det är lika logiskt att bästa däcken skall sitta bak som när forskarna på Luleå universitet kom fram till att dubbfria vinterdäck var bättre än dubbade...
Men vi blir väl alla saliga på vår uppfattning.

Nu är det ju ett mycket litet antal som röstat, men jag är oerhört förvånad över resultatet, tror knappt jag träffat en enda person i mitt liv som sätter de bättre däcken bak.
Kan det ha med geografin att göra, att vi i norr kör på halt väglag 6 månader/år och har kunnat bilda oss en annan uppfattning om var greppet gör bäst nytta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa vinterdäcken var?
« Svar #14 skrivet: 09 november 2015, 16:42:22 »
En av alla bra filmer som visar hur illa det är med bästa däck fram av Vi Bilägare.


Flera dödsolyckor på R40 där jag bor har kunnat förklaras med att de bästa däcken suttit fram.
« Senast ändrad: 09 november 2015, 16:44:03 av Mike »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!