Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är det bra att Sverige delas upp i olika regioner avseende kunders elkostnader?

Ja, det är riktigt att göra så.
Nej, det är helt fel att göra så.
Jag har ingen åsikt.
 

Författare Ämne: ElprisomrÃ¥den, rätt eller fel?  (läst 20738 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Elprisområden, rätt eller fel?
« skrivet: 15 november 2011, 18:49:29 »
Själv tycker jag det är lite märkligt, Norrlänningar behöver väl inte betala mer för övriga bränslen som transporteras åt andra hållet?

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2011, 19:40:15 »
Det ska antingen gälla allt eller inget, och självklart blir då svaret inget.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2011, 09:03:08 »
Jag tycker det är bra. Jag vill inte betala för att Danskarna inte klarar av att producera egen el.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2011, 09:45:48 »
Jag har ännu inte satt mig in i hur detta påverkar oss boende i Skåne, men jag tycker också att det verkar lite kontraproduktivt. Först stänger man Kärnkraftverket i trakten, sen höjer man avgifterna för att det inte tillverkas el i tillräckligt utsträckning lokalt. Med tanke på hur lätt det är att transportera elkraft torde inte placeringen inom ett land vara särdeles avgörande.

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2011, 09:53:07 »
Elområdena har ju delvis kommit till för att det inte är så lätt som man kan tro att transportera elkraft långa sträckor.
Sen fÃ¥r man ju hoppas att de extra pengar Svenska kraftnät fÃ¥r in pÃ¥ detta används till att bygga bort flaskhalsarna som det är tänkt. Problemet är väl att när man väl fÃ¥r dessa pengar sÃ¥ vill man inte kapa källan till dom, sÃ¥ det blir lite moment-22...  huvuddunk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Damme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2011, 10:18:57 »
Först tvingar Danskarna oss att stänga Barsebäck
Sedan gnäller Danskarna pÃ¥ att vi stänger av elen till Damnark när vi själva behöver den bättre, för att hÃ¥lla en bra prisbild. Danskarna kräver inför EU att Sverige skall ha samma system som övriga eu, Sverige är mesar och gÃ¥r med pÃ¥ detta innan EU hinner diskutera frÃ¥gan.  huvuddunk

 fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR: fiR:

Personligen tycker jag att vi i södra Sverige skall ta saken i egna händer, Vi samlar ihop 50 000 personer och så sätter vi eld på kopplingstationerna till danmark!

Lite halvdan statistik över elpriset sedan införandet : http://elen.nu/
bra karta iövrigt: http://svk.se/Energimarknaden/El/Kraftsystemet/

Nej, jag är inte butter!  a:gl

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #6 skrivet: 16 november 2011, 12:07:52 »
Självklart är detta ett riktigt dÃ¥ligt förslag. El ska kosta samma vart man än bor. Samma med alla typer av infrastruktur. Och  ja  alla varor som finns.  Vi är svenskar och borde hÃ¥lla ihop, vad danskarna vill skiter väl vi i. LÃ¥t danskarna göra vad dem behöver för sin del sÃ¥ bryr vi oss om oss själva. Kanske borde danmark satsat pÃ¥ sin elförsörjning istället för att brygga öl ::)

Förstatliga ALL infrastruktur, inget annat funkar huvuddunk 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2011, 12:21:10 »
Ser att 40% tycker att det är rätt med detta förslag :o

Ska norrlänningar få betala mer för mat som odlas i söder då?
Ska vi i söder få betala mer för järn?
Kanske borde teleföretagen i söder höja taxan för telefoni och internet för dem i norr?

Nej,, samma  sÃ¥klart.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #8 skrivet: 16 november 2011, 12:30:24 »
Vi betalar väl redan mer för mat som odlas i söder? Transporterna är väl knappast subventionerade av staten...
« Senast ändrad: 16 november 2011, 13:36:59 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #9 skrivet: 16 november 2011, 13:28:31 »
+1 på purjo
När det gäller odlad mat, järn osv så är det en fri marknad och då är fraktkostnader inprisade i slutpriset. dvs. 1kg vetemjöl från skåne har några ören extra pålägg för frakten till Norrland. Dock kan varan vara billigare ändå eftersom arbetskraften i norrland säkert är något billigare samtidigt som lokalhyran osv är billigare...
Vad gäller telefontaxa så är det reglerat i anslutningsavgiften samtidigt som det säkert är vissa subventioner i samband med inkoppling. Men det är en stor skillnad eftersom telefonsamtalet sedan egentligen inte kostar mer bara för att det är till norrland...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2011, 17:18:00 »
Elpriset är ju av mindre betydelse ju mindre man behöver använda, om du bor i norraste norrland så är elnotan dubbelt så hög jämfört med skåne oavsett om skånigarna betalar mer för elen, sen är ALLT dyrare om du bor i norrland, långa transportsträckor, skall du exempelvis utomlands så skall du först betala 3000 för att ta dig till Arlanda, sen skall man då betala själva utlandsresan, bara som exempel.

Sen är den kommunala servicen sämre, går inga bussar och knappt några tåg, så vi får istället tanka våra bilar och åka runt på dom undermåliga potthålsvägarna.

Så fort du skall handla några grejjer så skall dom fraktas 100 mil så ofta är frakten lika dyrt som grejjen i sig självt.

Sen när ni mot förmodan råkar svänga förbi konsum i kiruna, jämför då priset på bensin,kött, ja råvaror i allmänhet, ni kommer se en ökning på c:a 25-30% i snitt.

Sen åker ni säkert till Abisko för att se på lapporten, när ni då tankar så sitt ner, för där ligger bensin priset ungefär 1 kr mer än i stockholm.

Dogge.

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2011, 17:47:54 »
Är det verkligen så illa. Bilden du beskriver skiljer sig lite från den jag har efter mina få vistelser i Kirunatrakten.
Jag upplevde inte att livsmedel var dyrare än i Skåne. Ej heller bensinen.
Livsmedelspriserna har jag svårt att kolla nu, men vad gäller bränslekostnad ser det utifrån www.bensinpriser.nu inte ut att skilja mer än det gör mellan olika mackar i vårt län.

Slutligen, sett till mitt egna boende kan jag konstatera att vinden påverkar dygnskostnaden mer än kylan. Min slutsat utifrån detta är att skillnaden mellan uppvärmningskostnad för ett äldre hus i norrland och ett dylikt i skåne inte nödvändigtvis behöver skilja sig åt så mycket som man vid första anblick kan tro. Observera att detta inte gäller moderna lufttäta kåkar, där differensen ser annorlunda ut.

/David

P.S. Jag har naturligtvis inget emot er boendes i norr och jag kan bara beklaga att samhällsservice etc far illa av avstånden och avfolkning.

Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #12 skrivet: 16 november 2011, 17:53:34 »
Ska det absolut vara lika villkor i hela landet ska jag ta tunnelbanan till jobbet i morgon som antagligen staten har betalat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #13 skrivet: 16 november 2011, 18:03:29 »
Är det verkligen så illa. Bilden du beskriver skiljer sig lite från den jag har efter mina få vistelser i Kirunatrakten.
Jag upplevde inte att livsmedel var dyrare än i Skåne. Ej heller bensinen.
Livsmedelspriserna har jag svårt att kolla nu, men vad gäller bränslekostnad ser det utifrån www.bensinpriser.nu inte ut att skilja mer än det gör mellan olika mackar i vårt län.

Slutligen, sett till mitt egna boende kan jag konstatera att vinden påverkar dygnskostnaden mer än kylan. Min slutsat utifrån detta är att skillnaden mellan uppvärmningskostnad för ett äldre hus i norrland och ett dylikt i skåne inte nödvändigtvis behöver skilja sig åt så mycket som man vid första anblick kan tro. Observera att detta inte gäller moderna lufttäta kåkar, där differensen ser annorlunda ut.

/David

P.S. Jag har naturligtvis inget emot er boendes i norr och jag kan bara beklaga att samhällsservice etc far illa av avstånden och avfolkning.

Jag har min familj uppe i Abisko och bott i både kiruna och malmö
åker med jämna mellanrum upp och hälsar på släkten, en tripp på 74mil, varje gång man skall handla en så enkel sak som en korv med bröd, så ångrar man att man inte började banta den dagen.
sen när man startar sin resa söderut så sjunker bensinpriset var 20 mil ungefär.

Jag har heller inget imot er boendes i söder heller, bara synd att man inte har råd å hälsa på er så ofta. :-X
nej men skämt och sido, jag hade tänkt ta mig en sista minuten med frun, men tyvärr så hinner man inte ner innan avgången, så man får beställa ett par månader i förväg, samt boka hotell nära arlanda så att man kan åka ner någon dag i förväg eftersom man inte kan lita på kollektivtrafiken.
så sista minuten resan ner till danmark gick på 8000 per person?
kiruna-malmö är det lika långt som malmö-grekland?

Dogge

« Senast ändrad: 16 november 2011, 18:07:22 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #14 skrivet: 16 november 2011, 18:33:34 »
Å andra sidan har ni ju så himla nära till Kirkenes varifrån man kan kan uppleva de ryska vägarna via Nikel till Murmansk för endast 300 NOK.
Njurbälte anbefalles och resan ger en perspektiv rörande glesbygd och vägstandard.

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #15 skrivet: 16 november 2011, 18:39:53 »
Och Norrrland fick ju en egen tunnelbana men valde att lägga den ovan jord, botnia fiaskot.

Dessutom sÃ¥ subventionerar vi i söder all renidioti,  vem äter ren???


Nej  det ska vara lika  skulle det kosta lite mer att fÃ¥ upp käk till Rickard, ja dÃ¥ subventionerar vi det. Kostar det att dra ner ström sÃ¥,, subventioner.

Lika Thumbsup


Annars blir det ju bara en massa gnäll och vips så har vi inbördeskrig som i forna jugoslavien.
Deras kanske berodde pÃ¥ religion,, men vi krigar pga orättvisa elpriser ;D   


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #16 skrivet: 16 november 2011, 18:48:51 »
Mer grejer som skiljer sig i pris.
Beg bilar är billigare söderöver p g av importen från Tyskland.
Men det finns annat som är billigare norröver, huspriser och eldningsved t ex.
Jag ser inget fel i att konsumenten får betala den verkliga kostnaden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #17 skrivet: 16 november 2011, 18:59:22 »
Men folk i norrland är väl inte intresserade av att betala mer för brödet bara för att säkerställa att finnarna får mjöl??
Bara ett exempel
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #18 skrivet: 16 november 2011, 19:03:39 »
Helt rätt att dom i söder får betalar lite mer för el, alla vinster från vattenkraften går ju söder ut, vi i norrlands inland betalar MER för drivmedel, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket men tror det var 10 12 öre/liter, det borde ju staten gå in och subventionera tycker man. Dessutom borde man få en slant till bilarna, för vägarna är dåliga, det är mil efter mil till någon service och arbete (och ingen kollektivtrafik), man måste ha två bilar om man ska jobba bägge för att jobba på samma ort med ungefär samma tider existerar inte. Så nog borde det i rättvisans namn komma ett bidrag från staten, eller kanske direkt från vattenfall nu när dom tycks få in nån krona till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #19 skrivet: 16 november 2011, 19:06:20 »
Definitivt ska ni fÃ¥ lite subventioner,  det ska vara lika.  Jag tycker definitivt att vi ska värno om glesbyggden, bor sÃ¥ själv. MÃ¥ste ocksÃ¥ ha 2 bilar och vÃ¥ra vägar är inget vidare heller.

Statlig el och infra struktur   och samma pris pÃ¥ drivmedel och käk.   :)

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #20 skrivet: 16 november 2011, 19:22:54 »
Subventioner i norr räcker väl, ska vi ha straffas i söder också.

Bor man i norrland har man väl själv valt det och får ta fördelarna med nackdelarna,
samma i söder.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #21 skrivet: 16 november 2011, 19:40:11 »
kiruna-malmö är det lika långt som malmö-grekland?

Ja, ungefär  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #22 skrivet: 16 november 2011, 20:00:12 »
Skulle vi som bor i norrland fÃ¥ intäkterna pÃ¥ det som produceras i norrland  torde vi knappast vara i behov av nÃ¥tt stöd frÃ¥n söder. Men när alla vinster flyttar söderut och utgifterna blir kvar blir det lite svÃ¥rt att fÃ¥ det hela att gÃ¥ ihop. Tyvärr sÃ¥ är det svÃ¥rt att leva pÃ¥ förvissningen att man utfört ett hederligt dagsverke och frisk luft, fisket är uselt i regleringsdammarna sÃ¥ det blir potatis och älgkött. Men nu vill man vist (i söder) att varg och björnstammen ska öka sÃ¥ dÃ¥ mister vi väl även älgköttet. Ren fÃ¥r vi inge jaga för dÃ¥ blir det synd om lappen. Kvar är dÃ¥ kanske nÃ¥n skogsfÃ¥gel men dom är inte sÃ¥ mÃ¥nga och jaktiden rätt begränsad. Sälja mitt hus och flytta blir även det lite svÃ¥rt, ingen vill köpa och skulle jag fÃ¥ sälja sÃ¥ har jag kanske bensin till bil och flyttlass. Vet om man i "södern" kan hitta nÃ¥n boning där arbete och friskluft kan tas som betalning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #23 skrivet: 16 november 2011, 20:50:10 »
Tänk om vi i norr fick betala extra bara för att vi andas frisk luft eller kanske en extra friskluft skatt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #24 skrivet: 16 november 2011, 21:58:28 »
Helt rätt att dom i söder får betalar lite mer för el, alla vinster från vattenkraften går ju söder ut, vi i norrlands inland betalar MER för drivmedel,

Kompenseras inte det av den lägre energiskatten som ni redan har eller??
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #25 skrivet: 16 november 2011, 22:30:01 »
På drivmedel har vi ingen lägre skatt och några ören på elen kompenserar inte på långa vägar de kapitalutflöde elproduktionen medför. Ska vi betala mer för att man kör hit bensin ska väl sydsvensken betala mer för att man transporterar el till södra delen eller är det bara vi som ska "betala hela kostnaden" ?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #26 skrivet: 16 november 2011, 22:35:15 »
På drivmedel har vi ingen lägre skatt och några ören på elen kompenserar inte på långa vägar de kapitalutflöde elproduktionen medför. Ska vi betala mer för att man kör hit bensin ska väl sydsvensken betala mer för att man transporterar el till södra delen eller är det bara vi som ska "betala hela kostnaden" ?

Nä jag påpekade redan från början att det skulle vara lika, jag bara menar att om du tycker vi ska betala vad det kostar så kan man ju ifrågasätta varför energiskatten ska vara lägre i norr, trodde för övrigt att det var mer, var det inte uppåt 10 öre/kWh innan + moms??
« Senast ändrad: 16 november 2011, 22:40:27 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #27 skrivet: 16 november 2011, 22:37:29 »
På drivmedel har vi ingen lägre skatt och några ören på elen kompenserar inte på långa vägar de kapitalutflöde elproduktionen medför. Ska vi betala mer för att man kör hit bensin ska väl sydsvensken betala mer för att man transporterar el till södra delen eller är det bara vi som ska "betala hela kostnaden" ?

Jag tror att denna länk gör sig bra ytterligare en gång i denna tråd:
www.bensinpriser.nu
Vad är det på den sidan som antyder att bensinen är dyrare i norr än i syd?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #28 skrivet: 16 november 2011, 22:43:57 »
För tillfället verkar det vara billigast i Dalarna med 13,40/l
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #29 skrivet: 16 november 2011, 23:01:43 »
Ni ser, det pyr redan ute i stugorna ::) 
Vi kan väl enas om att det BORDE vara lika för alla och det är ett gäng idioter som hittar på dessa sjuka grejer huvuddunk

Svensk infrastruktur bör vara lika för alla och sÃ¥ billigt som det bara kan vara. Därför ,,förstatliga el och tele grejer igen  samma med vÃ¥rd grejer. Är ju vansinniga grejer man läser om.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #30 skrivet: 17 november 2011, 00:35:31 »
Som jag ser det är det väl inte mer än rätt att vi får tillbaka lite av de pengar som åker ut ur den norra regionen av landet.

Vattenfall är statligt, avkastningskravet på vattenfall är satt av ägaren, dvs regeringen, och skattas även i statskassan. Samma gäller fastighetsskatten som vattenfall får betala för sina produktionsanläggnningar, och den baseras på produktionskapaciteten. Vad jag vet är den över 1 miljard idag för vattenkraften i norr. Även LKAB tjänar stora pengar och skattar söderöver.

Om man då väljer att kalla den norra regionen för bidragstagare eller inte, det skiter jag i, men om som nämnts tidigare, om vi hade fått behålla större delen av skatteintäkterna här uppe, då hade denna regionen varit enormt förmögen.

Personligen kan jag acceptera den ngt skeva bild en del har av Norrland, att det bara bor inkompetenta lappar och bönder här uppe, det skiter jag i, men att kalla säga att vi bor i en tärande landsdel är fel. Även vi bidrar nå oerhört med pengar i statskassan, dock på ett annat sätt än vad man gör söderöver. Mindre höginkomstagare som bor här uppe, mindre företagande osv.

Och, ja, jag har valt att bo häruppe av olika skäl, precis som ni har valt att bo söderöver. Jag behöver inte argumentera varför, det saknar betydelse. Vi är alla olika, tack och lov, annars hade väl alla bott i dom södra urbana regionerna, eller så hade alla bott häruppe, å då hade jag blivit tvungen att flytta(ja, det är en anledningarna att jag bor där jag bor)

På fordonsskatten har jag totalt sett över 1år 365kr i glesbyggdsstöd där jag bor, vad är det relativt den totala kostnaden för att måsta äga en bil pga avsaknad av kollektivtrafik, och att kanske slippa äga en bil?


Handla kapitalvaror är jag tvungen att göra online, det vet jag att de flesta gör redan, skillnaden som jag utsätts för att jag mÃ¥ste köpa grejjerna utan att kunna "klämma och känna" pÃ¥ dom, utan för gÃ¥ pÃ¥ tester och andra referenser istället. Det funkar helt klart bra, frakterna är tycker jag oftast försumbara, det  är bara när man saknar smÃ¥prylar som det kan vara ganska frusterande. Te.x behöver jag en ELJO förhöjningsram till en golvvärmetermostat just nu, kostar 50kr online, men frakt och/eller expeditionsavgift uppgÃ¥r till 119-125kr, sÃ¥ nu msÃ¥te jag vänta tills jag far ngnstans där den finns att handla, smÃ¥frusterande, men jag kan leva med det.

Bottomline:

Stora pengar åker härifrån, när vi hade kunnat ha förmögna kommuner.
Det ÄR dyrare kapitalvaror här, helt naturligt då transporterna kostar!
Av samma anledning anser jag det inte mer än rätt att elen är billigare där den produceras, den kostar att transmitteras.
Bensin är ngt dydrare här, så är även andra energislag som måste transporteras hit(gasol, fotogen mm).
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #31 skrivet: 17 november 2011, 00:39:38 »
Jag tror att denna länk gör sig bra ytterligare en gång i denna tråd:
www.bensinpriser.nu
Vad är det på den sidan som antyder att bensinen är dyrare i norr än i syd?

/David

Tja, jag som tankar diesel ser ett tydligt högre pris i den region jag bor relativt AB-län, närmare bestämt 25 öre.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #32 skrivet: 17 november 2011, 18:23:31 »
Subventioner i norr räcker väl, ska vi ha straffas i söder också.

Bor man i norrland har man väl själv valt det och får ta fördelarna med nackdelarna,
samma i söder.

Ser man det så så kan man ju likställa det med att skåningarna får väll flytta till danmark?
skämt och sido, det är faktiskt så att det är svårare att utnyttja den skatt man betalar in till staten desto mer ut på glesbygden man bor, man säger att husen är billigare, visst..men ser man det som en investering så får man ge bort huset i exempelvis vilhelmina men tjänade 800,000 utanför stockholm.
investerar man i ett nytt kök i jörn så blev den investeringen som att elda upp pengar, men samma investering i stockholm blev precis det, "En investering".

Sen kan jag hålla med om ren näringen,
Har ett år som exempel då var bidragen till ren näringen 90 milj
och intäckterna 36 milj, bättre att ge dom 90 miljoner och sedan lägga ner verksamheten?
tror det är 2800 renskötare som delar på bidragen till rennäringen, dvs dessa 90,000.000
sen är det inte vi norrlänningar som äter renköttet, utan det gör man på fina resturanger i södra sverige.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #33 skrivet: 17 november 2011, 18:34:22 »
Trist om även denna frågan skall bli den gamla vanliga: "Norrlänningar lever på bidrag- Det gör vi inte alls det är ni som gör det-tvisten"

Självklart är Norrland en resurs för hela landet, Sverige skulle inte vara det storslagna land vi idag är om vi vore utan denna region, men frågan var om något helt annat.

Att ha olika prisregioner för el är lika fel som om samtliga vägar som byggs norr om Dalälven skulle bli avgiftsbelagda. Att bygga en väg kostar ungefär lika mycket oavsett var i landet den byggs, men om den trafikeras av färre bilar så är ändå brukandekostnaden högre för de nordliga sträckorna. Skall de nordligt boende betala högre vägskatt än vi i söder?

Jag skulle kunna hitta fler liknelser, men jag tror väl att poängen når fram ändå... ;)

Heja Norrland Thumbsup

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #34 skrivet: 17 november 2011, 18:39:17 »
Jag gillar ocksÃ¥ Norrland  skulle lätt kunna bo där om det inte vore sÃ¥ kallt :D

Dessutom så verkar norrland vara värst i sverige på internet, forumet fullständigt kryllar av norrlänningar. Men skaraborgare finns bara jag och Raffen( ok inga spydigheter om oss nu ;D)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #35 skrivet: 17 november 2011, 18:49:24 »
Kan man ta bort röstresultatet i tråden och göra en ny omröstning?

Det borde vara:

 Jag är boende i söder och tycker det är rätt med elprisomrÃ¥den.
 Jag är boende i Söder och tycker att det är fel med elprisomrÃ¥den.
 Jag är boende i Norr och tycker att det är rätt med elprisomrÃ¥den.
 Jag är boende i Norr och tycker att det är fel med elprisomrÃ¥den.
 

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #36 skrivet: 17 november 2011, 19:07:04 »
Det var inte meningen att det skulle låta som "Vi i norr-mot er i söder", utan jag redogjorde bara lite för mina åsikter gällande frågan. Däremot står jag fast vid att "vissa" har en skev bild av norrlänningar!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #37 skrivet: 17 november 2011, 19:42:00 »
Jag tror nog att vi lite till mans gillar stereotyperna av varandra.  Vi i skaraborg är bönder, norrlänningar är lappar i kÃ¥tor och renar, skÃ¥ne är ju egentligen danmark osv.

Detta är ju bara snack som i 99% av fallen sägs på ett skämtsamt sätt. Vi borde hålla ihop och ta bort alla idioter som tar mutor av storföretagen huvuddunk

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #38 skrivet: 17 november 2011, 19:55:08 »
Det är väl även att "jag" har lite svårt att känna sympati när "sydlänningarna" klagar på hur dyrt det blir, och att norrlänningarna ju själva valt att bo så "avsides" att dom får skylla sig själva. Och visst ska det vara rättvist och det för ALLA och på ALLA områden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #39 skrivet: 17 november 2011, 19:58:23 »
De flesta norrlänningar har väl inte valt att bo där dem bor, dem föddes säkert där och vill inte flytta ifrÃ¥n sin hemtrakt.  Det vill inte jag heller. Fast jag pendlat till stockholm i över 10 Ã¥r nu och känner mig nästan halv stockholmare ibland, sÃ¥ vill jag inte flytta frÃ¥n min hemort :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #40 skrivet: 17 november 2011, 20:53:30 »
En varas pris inkluderar transportkostnaderna. Jag tycker det är rimligt att det gäller elen ocksÃ¥. Sen finns det undantag där det inte är praktiskt med olika pris beroende pÃ¥ avstÃ¥nd. Det är t.ex. samma porto för inrikes brev oavsett hur lÃ¥ngt det transporteras. 

Blir det för stor prisskillnad mellan olika områden beroende på flaskhalsar i ledningskapaciteten är det ett tecken på att överföringskapaciteten behöver byggas ut. Prisskillnader som beror på överföringsförluster går det inte att komma ifrån.

Men jag kan ändå inte komma ifrån en känsla av att vi konsumenter skinnas med det här nya prissättningssystemet. Svårt att ta reda på vad som är en rimlig prisskillnad mellan områdena.

Sen en fråga vid sidan av: Är det några fler än jag som när de är inloggade och skriver inlägg får upp en rad med röd text: För att slippa svara på kontrollfrågor, registera dig här! Såg det för första gången idag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #41 skrivet: 17 november 2011, 21:05:03 »
Sen en fråga vid sidan av: Är det några fler än jag som när de är inloggade och skriver inlägg får upp en rad med röd text: För att slippa svara på kontrollfrågor, registera dig här! Såg det för första gången idag.
Samma text om kontrollfråga hos mig när man postar.

För att vara lite on-topic också: Renkött är gott och jag äter det visst och är norrlänning. :) Om elpriser säger jag diplomatiskt ingenting. :)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #42 skrivet: 17 november 2011, 21:10:10 »
FÃ¥r ocksÃ¥ upp texten och forumet laggar lite med chrome  inte safari eller IE  vet inte varför men det "hackar sig" när jag scrollar ner ??? 

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #43 skrivet: 18 november 2011, 10:57:22 »
Här kan man se elpriserna i hela norden i realtid
http://www.svk.se
välj pris uppe till höger
just nu ser man att priset i söder är 75,90 och resten av landet 47,55
detta verkar vara ett mönster när det inte blåser
Själland och Sydsverige betalar runt € 0,30 mer per kWh
undrar hur länge de går med på det?
Gränsen  verkar dragen med linjal vilket fÃ¥r absurda konsekvenser
http://di.se

(det där med kontrollfrågor är väl Einstein's försök att komma till rätta med spamrobotar antar jag :))
« Senast ändrad: 24 november 2020, 08:24:36 av Rickard »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #44 skrivet: 18 november 2011, 11:21:22 »
Jag betalar ett par ören extra till Vattenfall för att jag valt vindel.
Vindkraft produceras främst i sydvästra Sverige.
Transporteras vindkraftselen till Norrland och tillbaka till mig?

Det finns brister i detta resonemang, men jag ser i alla fall likheter med kassettskatten.

Påverkas lönsamheten i att ansluta sig till ett vindkraftscooperativ med de nya avgifterna?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #45 skrivet: 18 november 2011, 12:36:16 »
Vindkraft produceras främst i sydvästra Sverige.
Transporteras vindkraftselen till Norrland och tillbaka till mig?

I princip... Vindkraft kräver ett stabilt elnät för att stabilisera spänning och frekvens.  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mats Eklund

  • Gäst
Mats Eklund
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #46 skrivet: 07 augusti 2019, 09:59:42 »
Det som känns mest tråkigt är att se nya större företag försöker etablera sig i nätområde 3 men drar sig tillbaka med tanke på den energibrist som finns i just detta område.

Var nyligen inne på www.spotpriset.se som jag besöker då o då. Ser ut som det är läge att byta till fastpris nu igen om man jämför med hur spotpriset har hoppat upp mot marknadspriserna (elavtalen) hur gör ni?

Mvh
Mats, Karlstad

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #47 skrivet: 07 augusti 2019, 14:50:03 »
Jag har rörligt pris på allt som går. Har någorlunda marginaler i hushållsekonomin och tror att det över tid blir billigare. Fast pris är ju som en försäkring: någon tror sig tjäna pengar på det. Ibland kan man ha tur, men inte i genomsnitt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #48 skrivet: 04 augusti 2022, 07:18:28 »
Tråden lyftes då det kom in ett spaminlägg här i natt, lite kul att se hur "infekterad" debatten var redan 2011, med de små skillnader som var då.
Vad tycker vi nu då?

Baserat på röstresultatet fram till nu så tycker jag mig se att var medlemmarna bor avspeglas mer än vad som kan anses vara en rationell uppfattning styrd av tillgång och efterfrågan.

Jag kan tycka att det är rimligt att vi har billig el i norra Sverige om det finns ett överskott som inte kan skikas någonstans, allt annat vore ju en ren subvention av landsdelar där man inte planerat tillräckligt väl.
Många av de som röstat på Miljöpartiet finns t.ex. att hitta i storstäderna söderut, och vill man ha den politiken så får man också bära kostnaderna för vad det åsamkar.

För oss i Norra Sverige har det varit gynnsamt med överproduktion som inte KAN exporteras vare sig till andra länder, eller ens söderut, vi har fått etableringar av datahallar, kryptogruvor, fossilfritt stål och batterifabrik för miljarders miljarder.
Energi är det som får utvecklingen att blomstra, så enkelt är det, och den skall finnas i överflöd och vara billig om en landsdel, en nation, eller världen i stort skall ha en fortsatt positiv utveckling.
Stryper vi energitillförseln så kommer utvecklingen att backa, precis som vi nu ser.
Krisen i världen beror till största delarna inte på kriget i Ukraina, utan på utfasningen av kol, olja, gas och gödningsmedel - så enkelt är det.
Vill man lösa problemen så måste man satsa på en balanserad övergång till fossilfria alternativ som säkerställer tillräcklig tillgång till energi oavsett väder, eller så måste det finnas lagringskapacitet som kan lagra intermittent kraft i tillräcklig omfattning.

Den kris vi nu befinner oss i kan inte lösas på några få år, utan oavsett vad vi väljer så är det minst 10 år innan vi har balans på energiproduktion och efterfrågan.
Som jag ser det bör kärnkraften vara en bärande del av vår energi de kommande 50-100 åren, skulle utvecklingen ta ett kliv när det gäller t.ex. fusion under den tiden så kan den avvecklas snabbare, men utifrån de energislag vi idag besitter så känns i alla fall det som helt uppenbart för mig.

Kanske kan man förbättra situationen delvis genom att ändra på lagar, t.ex. kunde man lägga på alla producenter en skyldighet att fondera vinster som kan trubba av pristopparna på Nordpool och liknande handelsplatser för el, det skulle kunna avlägsna den sjuka prissättning vi idag har, när ALL el prissätts efter den absolut dyraste producerade elen i varje enskilt ögonblick.
« Senast ändrad: 04 augusti 2022, 07:22:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #49 skrivet: 04 augusti 2022, 10:36:11 »
Rikard; Med ditt sätt att resonera ska ni norrlänningar betala 100kr/l mjölk och 100kr/kg potatis ! /Bengt
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #50 skrivet: 04 augusti 2022, 15:48:40 »
Nja, vi har nog överskott på både mjölk och potatis.
Vi har till och med ett eget mejeri NLP som konkurrerar med den subventionerade sektorn inom EU.
Bättre potatis än den vi får fram här, med långa ljusa sommarnätter finns nog knappast.

"problemet" med elpriserna är ju inte att vi stjäl den av er i söder, utan att det inte går köra mer el söderut än vi redan gör, och då är det ju rimligt att vi i norr kan köpa billigt av det överskott som finns.
Det låga elpriset i norr gör inte att vi privatpersoner förbrukar mer, men att fler företag som konsumerar energi etablerar sig här, och det gynnar hela Sverige då de flesta större företag ändå har sina huvudkontopr och beskattas i Stockholm, eller via bolagsskatten till statskassan.

Får även vi, med överskott, dyrare el, så kommer det att drabba AB Sverige negativt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #51 skrivet: 04 augusti 2022, 18:51:00 »
Och den som för ett ögonblick tror att dom i södra delarna av landet skulle få billigare el om hela landet vore ett område måste vara otroligt naiv. Det enda som skulle hända är att det blev lika dyrt i norr, dvs svindyrt i hela landet.
Ps
Och någon kompensation bör vi väl i alla fall ha för alla förstörda vattendrag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #52 skrivet: 05 augusti 2022, 10:52:27 »
Rikard; Med ditt sätt att resonera ska ni norrlänningar betala 100kr/l mjölk och 100kr/kg potatis ! /Bengt
Vi har faktiskt bönder i norr och just dessa produkter är vi självförsörjande på, däremot odlas nästan inget spannmål för direktkonsumtion utan mest som djurfoder så där kan det finnas en poäng, men begräsning är ju endast tillgängliga lastbilar och så länge transporter är rimligt billigt så kommer ju inte det ske.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #53 skrivet: 12 augusti 2022, 17:00:44 »
Och den som för ett ögonblick tror att dom i södra delarna av landet skulle få billigare el om hela landet vore ett område måste vara otroligt naiv. Det enda som skulle hända är att det blev lika dyrt i norr, dvs svindyrt i hela landet.
Ps
Och någon kompensation bör vi väl i alla fall ha för alla förstörda vattendrag.

Nja, kompensation för förstörda älvar!
Ni ville ju ha jobben så ni förstör ju naturen hela tiden i norr, nu ska ni gräva sönder marken där renar har betat i århundranden.

Sen var du ju med pÃ¥ att förstöra naturen genom att försöka upplÃ¥ta vindkraftverk som sen slÃ¥r sönder vÃ¥ra rovfÃ¥glar och skapar ett helvetes oljud, det där med älvar lÃ¥ter som en efterhandskonstruktion.  ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #54 skrivet: 12 augusti 2022, 17:10:19 »
Är väl inte konstigt om nån vill gräva där renar betar vill man ha egen betesmark finns det ju att köpa. Korna gick och betade i dikena bredvid riksvägen förr i tiden men det gör dom inte längre eller tycker du det vore ok ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #55 skrivet: 21 augusti 2022, 21:08:00 »
Är väl inte konstigt om nån vill gräva där renar betar vill man ha egen betesmark finns det ju att köpa. Korna gick och betade i dikena bredvid riksvägen förr i tiden men det gör dom inte längre eller tycker du det vore ok ?

Nä det är inte konstigt att markägaren vill gräva pÃ¥ sin mark, det konstiga är att andra ska böla och vilja ha kompensation för förstörda naturomrÃ¥den och det är ännu konstigare att man bölar för förstörd natur dÃ¥ man själv försökt profiterar genom att förstöra naturen. 

Det finns fortfarande kor som betar i dikena "utan stängsel eller färist"  ;)
Där finns det dock ingen gatubelysning och det gjorde det förmodligen inte då korna betade utmed riksvägen heller för 80-100 år sedan typ.

I somras så gick vi till en fäbodvall och när vi gick ut på andra sidan staketet så trodde jag att vi gick in i en kohage och passerade korna med 5 meters avstånd, vår hund låssades inte se korna för dom var så stora, vi gick och gick men kom aldrig ut ur hagen tills vi förstod att det var vi som varit inhängande och inte korna, dom var fria i naturen.

Absolut ska korna få vara lösa om det går i naturen, det gillar jag.

 

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #56 skrivet: 22 augusti 2022, 08:38:10 »
Jo att markägarna vill gräva pÃ¥ sin mark eller sköta skogen är en sak men dom fÃ¥r ju inte i vissa för att tex renar betat där tidigare. Jag har inte sett nÃ¥gra kor i diket efter trafikerade vägar att dom gÃ¥r lösa vid nÃ¥n fäbodvall är inte alls samma sak. Är väl väldigt fÃ¥ norrifrÃ¥n som gnäller över förstörd natur pÃ¥ grund av vatten eller vindkraft däremot söderut där dom vägrat satsa pÃ¥ elproduktion utan förlitat sig pÃ¥ el norrifrÃ¥n där gnälls det väldigt över elpriset  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #57 skrivet: 22 augusti 2022, 09:35:50 »
Ja visst är det typiskt att dom som bor i "söder" skriker i högan sky om "förstörd natur" och protesterar och tycker att det ska byggas i Norrland. Nej bygg där el behövs sÃ¥ klarar vi även av alla flaskhalsar, slipper  överföringsförluster, och alla tusentals hektar nya ledningsgator.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!