Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med reglering och styrning.  (läst 2496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp med reglering och styrning.
« skrivet: 01 december 2017, 23:21:54 »
Hej! Jag har gjort om min gamla värmepump Comfortzone, delvis.
Värmepumpsdelen har havererat, men tank,styrning, växelventil,  elpanna och anslutningar till värme/varmvatten fungerar.
Den är nu ihopkopplad vattenmässigt med en annan värmepump luft/vatten.

Däremot sÃ¥ reglerar pumparna var för sig, den gamla styr vattentanktemperaturen när den blir lÃ¥g sÃ¥ växlar växelventilen till tankvärmning elpannan gÃ¥r in och värmer till börvärdet pÃ¥ tanken uppnÃ¥tts  (jag skulle vilja slippa elvärmningen)
Samtidigt känner luft/vattenpumpen (som värmer golvslingor) av en stadig temperaturökning och stänger av sig.
Luft/vattenpumpen har också en givare för varmvattentanken som är kopplad och fungerar. Men jag hittar ingen anslutning för växelventilen.
En ide vore kanske att koppla in via relä på vxl.ventilen, ett motstånd på sistnämnda tankgivare och lura värmepumpen att dra igång varmvattenvärmning samtidigt som tanken växlar och kallar på elpannan.
Jag har ju kört manuell tankvärmning med värmepumpen och det funkar ju utmärkt.
Jag har dock ingen aning om hur en givare skall kopplas, i serie med motstånd eller paralellt eller vilken resistans över huvudtaget.
Hoppas därför på att någon med elektronikkunskap kan hjälpa mig. tack på förhand Mvh John

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65351.msg692164#msg692164

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Hjälp med reglering och styrning.
« Svar #1 skrivet: 02 december 2017, 12:35:30 »
Du hade en av Julas 6kW Amitime kloner inte sant?

Nu är jag inte hundra säker då jag aldrig satt upp just en sån, däremot gäller för de flesta tidigare kloner att dom visserligen hade en utgång eller kontakt på inre styrkortet för växelventil men ingen programvara som styrde detta utan denna kontakt matade ett tilläggskort som styrde ventilen.

Givarna i dom här pumparna är typiskt NTC motstånd, 5K och nån enstaka 50K. Säkert kunde det gå att fixa till en egen styrning för växelventil med ganska enkel styrning, eventuellt som du funderar tom med hjälp av passligt relä med växlande spetsar. Gäller dock att fundera vad det innebär tex vid eventuell avfrostning och andra avvikande situationer om man gör en dylik modifiering.

Är först på nyare modeller, motsvarande dom V5 Plus modeller som ES säljer som det ingår styrning för växelventilen från början i apparaten.

Men helt säkert vågar jag som sagt inte säga hur läget är med Jula versionerna.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med reglering och styrning.
« Svar #2 skrivet: 02 december 2017, 13:57:43 »
Ja jag har en julapump Anslut 6kw. Tack för ditt svar Krtek, du är väldigt insatt märks av dina inlägg.
Ja hur den uppför sig vid avfrostning har jag inte tänkt på, är det inte så att den återgår till ursprungsläget som var då frostningen började?
kontakt på inre styrkortet för växelventil men ingen programvara som styrde detta utan denna kontakt matade ett tilläggskort som styrde ventilen.

Aha det förklarar anslutningen som det står "valve" på, som har spänning hela tiden.
Kan det finnas nån annan referens att använda på styrkortet när den värmer vatten?
Mvh John

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!