Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2  (läst 6341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2
« skrivet: 27 juli 2008, 19:09:52 »
Tänkte köpa mig en L/L för att kyla 90m2  hur stor behöver man, den behöver inte kyla ner till 20 ºC  men klarar den 22-23 ºC är jag nöjd.  Tänkte mig en fuiare eller nÃ¥got annat billigt alternativ
värme behöver jag inte tänka på för jag har en L/V pump
on off eller inverter, misstänker att den får gå på fullt skaft hela tiden när det är varmt ute.
Vad finns det mer för billiga alternativ,  chansar gärna pÃ¥ nÃ¥n kina pump, hÃ¥ller säkert mÃ¥nga Ã¥r med tanke pÃ¥ att den inte kommer gÃ¥ mÃ¥nga dar per Ã¥r.
men ett snäpp större än fuiaren skulle jag nog behöva misstänker jag. i gÃ¥r kväll hade jag 28 ºC inomhus   fiR:
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2008, 20:01:58 »
90m2   9kw kyla  snarare 2-3 l/l pumpar men annars 2st 3-fas ac-maskin on off   
pris ca 20k/st     Du var visst nöjd med 22-23 grader dÃ¥ kanske det räcker med 1 centralt placerad.
Bergvärme är inte så dumt dessa dagar när man nyttjar frikylan för fullt och grannarna vädrar för fulla hus medans vi har så mkt som möjligt stängt.
Driftkostnad en 5kw ac-maskin  2,5kr/h
Driftkostnad frikyla 5kw            0,1kr/h
Men sen kostar det ju att få installerat åsså
Mest kyla men lite värme också

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2008, 20:10:05 »
Bästa är om man kan kyla ner hela huset på morgonen när det är svalt ute. Sedan stänger man alla dörrar och fönster dagtid samt stoppar även ventilationen. Sedan på kvällen när det är svalare ute så startar jag ventilationen och öppnar fönster och dörrar.

Har själv nu 24 grader inne och 28 grader ute så det går nog sova gott i natt med.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2008, 20:26:54 »
Hej!

Börja med att montera en luftvärmepump/sovrum. Det viktigaste är att få bra sömn.

Jag vistas utomlands stora delar av året och min erfarenhet är att det är oerhört svårt och dyrt att kyla ned en hel bostad med en pump.
Jag har en billig pump/sovrum både i Spanien och Sverige.

Det estetiska kan ju vara problemet. Jag har löst det så här för att slippa se burkarna.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2008, 21:35:05 »
Någon som har en matematisk formel för kylning här ?
Ser att Luckyman verkar räkna 100W per m2 (90m2=9kw).

Om man tänker sig ett rum pÃ¥ 20m2 i rakt söderläge med 1 stort fönster pÃ¥ runt 1,5m2  blir det lätt +30-40 ºC sommartid med sol. Eftersom solinstrÃ¥lningen ligger mellan 800-1000w per m2 under högsäsong kan man väl dÃ¥ räkna med 1500W per fönster i uppvärmning samt nÃ¥gra hundra w via väggar och luft frÃ¥n olika rum, sen magasinerar väl dÃ¥ matrialet i rummet värmen för ett par timmar framÃ¥t. Har själv provat med korsdrag i ett rum där det var +35 inne, det var +22 ute, efter 30 min var det +22 inne i rummet, stängde fönstret och värmen kröp Ã¥ter upp till runt +27-28  (solen var dÃ¥ nere). Sen kommer det stora ablet, den varma inomhusluften ligger uppe i innertaket som ett stort lock eftersom självdraget sommartid i vanliga hus är pÃ¥ ett minimun i effektivitet.

Vore det då inte bättre att ha forcerad ventilation genom ventilationskanalerna, så att istället för att köra rekommenderad halv omsättning per timme, gasar man på rejält och evakuerar ut den varma luften som då ersätts med svalare luft (under förutsättningen att det finns svalare luft i huset eller utomhus).

Ett rum på 20m2 och takhöjd på 2.50 ger 50m3.
Normal ventilation ska alltså omsätta halva innehållet= 25m3/tim
När temp stiger till 30-35 pga av värmeböljan/solinstrålning m.m bör Luckymans effekt vara 2000W för 20m2, om man då kopplar in en kanalfläkt som kan gasa upp luftomsättningen typ till 4ggr ( 50m3 x 4 = 200m3/tim) vilket i praktiken blir 8 ggr luftomsättning per tim borde "normaltempererad" luft på +20-22 ºC som då kommer in kunna hålla nere temperaturen i rummet. Sen kan man naturligtvis nyttja en fulpump till att kyla ner än mer, och då borde en forcerad ventilation medverka till att en fulpump borde kunna klara större ytor än beräknade 100w per m2.

Rätta det som är fel i mina antaganden.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2008, 20:42:41 »
Någon som har en matematisk formel för kylning här ?
Ser att Luckyman verkar räkna 100W per m2 (90m2=9kw).

Om man tänker sig ett rum pÃ¥ 20m2 i rakt söderläge med 1 stort fönster pÃ¥ runt 1,5m2  blir det lätt +30-40 ºC sommartid med sol. Eftersom solinstrÃ¥lningen ligger mellan 800-1000w per m2 under högsäsong kan man väl dÃ¥ räkna med 1500W per fönster i uppvärmning samt nÃ¥gra hundra w via väggar och luft frÃ¥n olika rum, sen magasinerar väl dÃ¥ matrialet i rummet värmen för ett par timmar framÃ¥t. Har själv provat med korsdrag i ett rum där det var +35 inne, det var +22 ute, efter 30 min var det +22 inne i rummet, stängde fönstret och värmen kröp Ã¥ter upp till runt +27-28  (solen var dÃ¥ nere). Sen kommer det stora ablet, den varma inomhusluften ligger uppe i innertaket som ett stort lock eftersom självdraget sommartid i vanliga hus är pÃ¥ ett minimun i effektivitet.

Vore det då inte bättre att ha forcerad ventilation genom ventilationskanalerna, så att istället för att köra rekommenderad halv omsättning per timme, gasar man på rejält och evakuerar ut den varma luften som då ersätts med svalare luft (under förutsättningen att det finns svalare luft i huset eller utomhus).

Ett rum på 20m2 och takhöjd på 2.50 ger 50m3.
Normal ventilation ska alltså omsätta halva innehållet= 25m3/tim
När temp stiger till 30-35 pga av värmeböljan/solinstrålning m.m bör Luckymans effekt vara 2000W för 20m2, om man då kopplar in en kanalfläkt som kan gasa upp luftomsättningen typ till 4ggr ( 50m3 x 4 = 200m3/tim) vilket i praktiken blir 8 ggr luftomsättning per tim borde "normaltempererad" luft på +20-22 ºC som då kommer in kunna hålla nere temperaturen i rummet. Sen kan man naturligtvis nyttja en fulpump till att kyla ner än mer, och då borde en forcerad ventilation medverka till att en fulpump borde kunna klara större ytor än beräknade 100w per m2.

Rätta det som är fel i mina antaganden.


 100 watt per m2 är nog over kill ?
 förr när jag hade en E-12 = 4kw kyla pÃ¥ 150 m2 & 9 st stoora 2 glas fönster
 + 3 smÃ¥ ca 120x80 cm
 fick man behaglig temp ca 21-22 grader utom i sov rummet ca 25
 nu har jag en te-9 i sovrummet = 3kw kyla
 helgen som var = 30 + var det 19-20 i hela huset
 sov rummet 17 har den in ställd pÃ¥ det
 kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
SV: HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2008, 12:12:30 »
Jag kör med 4 kw kyla på 100 kvm och ligger på 23-24 inne.Och det är inga problem alls.
Har kostat c:a 4 kw per dygn den går(när huset väl är ner kylt).
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: HUR STOR L/L BEHÖVS FÖR KYLA 90M2
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2008, 14:02:35 »
Jag har 100kvm på en toshiba som som mest drar 500W i kyldrift dvs den ger väl ca 2kW kyla i det läget och det räcker för att klara 21 grader inne vid 30 ute om man åtminstone skuggar med öppna persienner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 773
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!