Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 september 2018, 19:59:40 »

Å ni som har lastbilsdäck på ex husbilar, se till att ni har stålventiler.

Och har ni redan stålventiler men verkstaden där ni byter till nya däck inte har det, byt inte bort dom mot gummiventiler.
Det finns visserligen högtrycksventiler i gummi, men hur ska vi amatörer se skillnaden dontknow,
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 02 september 2018, 08:50:05 »

Jag håller med om att främmande föremål är den vanligaste orsaken till plötsliga punkteringar. Glasskärvor, vassa stenar vid vägarbeten mm är också vanligt.

En annan vanlig orsak är ventilen på slanglöst monterade däck. Om ventilen är gammal kan gummit spricka utan förvarning, det händer också att det småläcker mellan ventil och fälg. Tyvärr finns det en del gummiverkstäder som inte bryr sig om att byta ventil när de lägger på ett nytt däck på en fälg om inte kunden uttryckligen beställer ventilbyte. Sådana gummiverkstäder kan inte längre räkna med mig som kund. Ska man få ett par nya däck pålagda lönar det sig att fråga om verkstaden byter ventil också.

Cordskador som ger bulor på däcket och risk för senare explosion är vanligt på däck som har varit pumpade över max tillåtet tryck (det brukar alltid finnas angivet bland den finstilta texten på däcksidan). Vanligt på hyrsläpvagnar!  Jag har också fått cordskada ett par gånger i samband med svåra potthål eller brunnslock som har legat på trekvart. En gång bucklades fälgen till på kuppen.
I vissa fall kan det gå att reparera cordskador, det är vanligt på stora och dyra däck där det inte ställs så stora krav på balans, perfekt rundhet mm. T ex däck för stora dumpers, bakhjul på traktorer mm.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 02 september 2018, 08:25:29 »

Jag har fått sex punkteringar de senaste fyra åren.

I ett fall hade metallcorden gått sönder eftersom jag körde ca 50 m med ett lufttomt däck.

Jag upptäckte ej att luften hade gått ur under vintern.....så jag körde en liten bit med min gamla husbil.

Efter att jag hade pumpat upp däcket körde jag ca 100 mil innan det exploderade...mycket obehagligt i 60  km/h.

I övriga fall hade främmande föremål; spikar, skruvar, krokar, bultar trängt in och punkterat däcken.

I inget fall har däcket punkterats pga ålder eller torrsprickor.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 02 september 2018, 08:12:22 »

Bilen besiktigades i torsdags. Inte en anmärkning. Det var besmannen som visat detta. Jag tyckte det var konstigt att han sa, du kan fortsätta köra.

Jag har iaf beställt nya Dunlop.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 september 2018, 23:03:44 »

Se min ändrade post med en länk...
Med rätt lagring förlänger man åldrandet men åldras gör det.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 01 september 2018, 23:00:02 »

Har du någon gång testat hur ett gammalt gummiband fungerar?
Gummi åldras definitivt.

Det är skillnad på gummi och gummi. Prylar som inte ligger under någon som helst myndighetskontroll på kvalitet (gummiband, billiga gummistövlar mm) beter sig på ett helt annat sätt än gummi som måste uppfylla bestämda krav från myndigheter eller inköpare (bildäck, elkablar, gummidetaljer som är fabriksmonterade i bilar från välkända tillverkare mm).
Det finns gummiisolerade elkablar från slutet av 1920-talet som fortfarande är som nya!

Och det finns ju ett otal olika gummikvaliteter som kemiskt sett inte har något alls gemensamt, men ändå för ögat och känseln verkar likartade. Naturgummi (latex), nitril, kloropren, silikon, EPDM osv osv. Vissa tål väder och vind bra, andra är oljebeständiga, en del klarar hetvatten...
Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 september 2018, 22:52:33 »

Har du någon gång testat hur ett gammalt gummiband fungerar?
Gummi åldras definitivt.

http://mvif-online.se/pdf/avsnitt/220_01.pdf
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 01 september 2018, 22:43:32 »

3 decibel lägre betyder att ljudstyrkan har halverats mot innan eftersom decibelskalan är logaritmisk.

3 dB innebär en halvering eller fördubbling av effekten, men dB-skalan är ju logaritmisk bl a för att den är anpassad till hur människans hörsel fungerar. I praktiska sammanhang är 3 dB den minsta ändring i ljudstyrka en människa kan uppfatta, vid laboratorieförsök kan en del mycket känsliga personer uppfatta mindre skillnader ner mot knappt 1 dB.

När det gäller att gummit skulle åldras och hårdna i gamla däck så är även det en myt som omhuldas av bilgummibranschen. I verkligen kan gummit hårdna på ytan och kanske någon tiondels mm in. Visst kan gamla däck bli hårda och kännas bakelitaktiga när man tar på dem, men den hårda ytan nöts bort efter några dagars körning.
Skrivet av: boek
« skrivet: 01 september 2018, 21:45:41 »

3 decibel lägre betyder att ljudstyrkan har halverats mot innan eftersom decibelskalan är logaritmisk.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 september 2018, 19:31:23 »

Står oftast på däcken men kan missbrukas, det är däcktillverkaren som sätter siffran och tillverkarna kan ha olika bedömningar...

Min erfarenhet är dock att de stömmer hyfsat väl.
Gislaved som fanns en gång i tiden hade 240-260 och rullade inte långt. Goodyear och Michelin med 320-340 rullade däremot väldigt långt.

Min erfarenhet av livslängd där jag lagt märke till det är att Gislaved som sagt rullade kort och så även Bridgestone samt Continental. Michelin och Goodyear långrullande.

https://www.consumerreports.org/cro/magazine/2015/09/the-truth-about-tire-treadwear/index.htm
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 september 2018, 19:04:57 »

Med bra däck kan en bil idag stå still efter mindre än 35m vid broms från 100,med dåliga däck kan du ha 40km/h där de bra står still, det är en j...a skillnad.

Största skillnaden brukar dock vara i väta där dåliga däck blir äckligt hala.

Vad gäller treadwear har ofta bra och dyrare däck som är för vanligt bruk över 300 idag medan många lågprisdäck ligger på 220-260, bara där kan merkostnaden sparas in.
står treadwear på däcken eller vart får man reda på den uppgiften var en helt ny grej för mig.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 01 september 2018, 15:49:28 »

Husbilen rullar inte speciellt många mil och däcken var 10 år gamla men med bra mönster så att bara köpa nya för att dom var gamla kändes inte speciellt lockande. Fast jag har haft dåligt samvete och framförallt på dess sista Europaresa, förra året köpte jag nya i samma fabrikat "Michelin" och sort, inte för att jag egentligen behövde för det var fortfarande godkänt mönster kvar och inga sprickor.

Ljudvolymen blev märkbar lägre, ca 3-4 decibel mindre å det låter som lite men det är stooor skillnad.
Gummiblandningen hårdnar på gamla däck och blir pissdåliga i vått väglag eller på snö.

Fast den största förvåningen var priset, hade räknat med det dubbla priset eftersom det krävs lastbilsdäck.
Vi betalade ca 5500kr monterat och klart för alla 4 hjulen så jag borde ha bytt långt tidigare.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 01 september 2018, 00:04:55 »

Med bra däck kan en bil idag stå still efter mindre än 35m vid broms från 100,med dåliga däck kan du ha 40km/h där de bra står still, det är en j...a skillnad.

Största skillnaden brukar dock vara i väta där dåliga däck blir äckligt hala.

Vad gäller treadwear har ofta bra och dyrare däck som är för vanligt bruk över 300 idag medan många lågprisdäck ligger på 220-260, bara där kan merkostnaden sparas in.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 31 augusti 2018, 19:25:53 »

När jag besiktade hobbybilen i våras påpekade besiktningsmannen att framdäcken började bli lite slitna på insidan. De satt på, och var inte nya, när jag köpte bilen år 2000. Jag lämnade iväg hjulen och fick de ”nya” däcken monterade som jag hade liggande på hyllan. De gamla var från 1996 och de ”nya” från 1999. Båda är/var Yokohama AVS1 och det fanns inga sprickor eller nåt som indikerade att det var gamla däck.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 31 augusti 2018, 19:24:31 »

Om däcken bara har sprickor på ena sidan kan det vara lämpligt att vända dem på fälgen så den spruckna sidan kommer inåt och är skyddad mot solljus.

Då ska man kunna göra det själv. Att betala för omläggning och balansering
på halvdåliga, billiga däck, är att kasta pengarna i sjön. :::_)
Dessutom sitter de ju redan med sprickorna på insidan!
Snart blir det dags för vinterdäck igen.
Köp nya däck till nästa sommar-säsong. Man ska inte köra på däck, som man inte vågar lita på.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 31 augusti 2018, 18:59:54 »

Med en någotsånär modern personbil med bra väghållning brukar det inte inträffa några större otrevligheter vad som än händer med däcken. Det är mer kritiskt på tunga fordon som t ex frambyggda lastbilar som det inte finns en chans att hålla kvar i rätt körfält om man får däckexplosion på ett framhjul, eller på äldre personbilar med mindre lyckade framvagnskonstruktioner, olämplig viktfördelning etc.
Släpvagnar som är tunga i förhållande till dragbilen bör också förses med pålitliga däck.

Jag skulle vilja hävda att det här talet om att man skulle kunna spara bränsle på dyrare däck är en myt som omhuldas av bilgummibranschen. I de opartiska undersökningar som har gjorts, har man inte kunnat påvisa någon skillnad alls mellan olika däcktyper så länge dimension och lufttryck är desamma.
Ska man spara bränsle genom omsorg om däcken, så gäller det att hålla rätt lufttryck (rekommenderat tryck från biltillverkaren bör vara en minimigräns, och det högsta tillåtna trycket som står finstilt någonstans på däcket är en maximigräns som aldrig bör överskridas), att inte köpa bredare däck än nödvändigt samt att inte överbelasta däcken. Har man en tung bil, eller ofta kör med tung last, så måste man se till att de däck man köper har tillräcklig bärighet och tål tillräckligt högt tryck.

När det gäller livslängd på olika sorters däck så har ju däck sedan många år typprovats för slitagetålighet och märks med ett s k treadwear-värde. Ju högre det värdet är desto längre livslängd kan man vänta sig hos däcket. På 50- och 60-talets diagonaldäck brukade det ligga omkring 100 , och moderna radialdäck för personbilar har oftast värden mellan 200 och 300. En del snobbiga typer som är optimerade för bra väggrepp i samband med banracing och liknande, har lägre värde och följaktligen också kortare livslängd.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 31 augusti 2018, 18:56:19 »

Byt däck om dom börjar spricka, dom kan säkert hålla ett tag men som sagt så är dom enda kontakten mellan bil och väg samt om du slår ut kostnaden på några år är det knappast den tyngsta kostnaden för bilen.
Och på dom däcken ser det ut som om dom ska rulla åt ett vist håll, så ska man byta sida måste man lägga om däcken.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 31 augusti 2018, 17:45:18 »

Kan inte för mitt liv förstå varför man ska spara in på det enda som har kontakten med vägen och har en enormt stor påverkan på säkerheten.

Oftast rullar riktiga märkesdäck betydligt längre också samt med lägre bränsleförbrukning så i verkligheten kan de dyra däcken bli billigare i längden.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 31 augusti 2018, 13:39:24 »

Ja, de bör gå bra att använda tills de är utslitna. Om däcken bara har sprickor på ena sidan kan det vara lämpligt att vända dem på fälgen så den spruckna sidan kommer inåt och är skyddad mot solljus.

Det som är farligt när det gäller sprickor i däck är om sprickorna är belägna så att de antyder att däcket har körts tomt, då kan corden ha skadats på kuppen. Men sprickor i yttergummit utan tecken på cordskador (bulor, svår obalans etc) gör inte så mycket på kort sikt, när det gäller moderna däck med stål- eller syntetcord. Forna tiders däck med cord av naturfiber (t ex bomull) var mer farliga, där började corden ruttna om fukt nådde in till den via sprickor.
Skrivet av: BigGitt
« skrivet: 31 augusti 2018, 13:06:08 »

3.5 år gamla Achilles däck som rullade 2500 mil. Och sprickor.
Törs man köra med dom?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!