Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att fylla pÃ¥ vatten!?  (läst 2034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jättenybörjare

  • Gäst
Jättenybörjare
Hjälp att fylla på vatten!?
« skrivet: 24 september 2014, 09:00:09 »
Hej!
Har nu haft min bergvärmeanläggning i 1½ år och det är i princip omöjligt att vara mer nöjd. Sitter på en NIBE 1226-8kW.
Nu till min otroliga nybörjarfråga: När anläggningen installerades visade tryckkärlet strax under 1 precis efter att pumpen gått och lägsta siffran låg på 0,85 typ. Nu 1½ år senare visar det 0,65 efter att pumpen gått och 0,55 när pumpen vilat. Det känns som att det är segare för systemet att få upp värmen i elementen på övervåningen än vad det var i vintras.
Har pratat runt lite med folk, som definitivt inte är experter, men de pratade något om att trycket ska vara 0,1/m mellan lägsta och högsta element +0,5. Jag värmer upp 3 plan så höjdskillnaden mellan källarelementen och övervåning torde vara 5-6m. Alltså ska jag ligga runt 1 i tryck om detta nu stämmer...?
Min fråga är dock då, vilken kran ska jag dra och slita i för att fylla på systemet så trycket höjs?
Jag har tagit massa bilder men fattar inte hur man bifogar dem i detta forumet??? Men någon kanske vet direkt hur denna kran ser ut så det är enkelt at göra utan bilder?
Tack för respons i förhand!

Jättenybörjare

  • Gäst
Jättenybörjare
SV: Hjälp att fylla på vatten!?
« Svar #1 skrivet: 24 september 2014, 09:49:10 »
När jag tittar på alla rör så verkar alla "stora" kranar vara helt öppna, den enda som verkar vara stängd är en liten svart nippel som går mot tryckkärlet. Är det förmodligen den eller är det något helt annat?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att fylla på vatten!?
« Svar #2 skrivet: 24 september 2014, 10:08:52 »
Påfyllningen är ofta ansluten på röret mot expansionskärlet, det skall gå en ledning mellan inkommande kallvatten och radiatorkrets/expansionskärl.
Ventilen skall ju normalt vara stängd, så du skall leta en helt stängd ventil och prova öppna den lite och se om det händer nåt med trycket.

På Nibe är det inte ovanligt att det läcker ut lite vatten runt packningen på elpatron, där har i vart fall jag blivit av med vatten.
I början läcker det så långsamt att det aldrig syns några droppar, det hinner avdunsta, men ibland kan det börja droppa efter att man fyllt på vatten.
Om du luftat radiatorer eller manteln på värmepumpen kan det vara därför trycket sjunker också.

För att bifoga bilder klickar du på länken "Bilagor och andra tillval" som du hittar precis nedanför textfältet när du skriver ett svar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jättenybörjare

  • Gäst
Jättenybörjare
SV: Hjälp att fylla på vatten!?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2014, 10:47:40 »
Ok, jag ska testa med den kranen när jag kommer hem så får vi se vad som händer.

Det enda som händer när jag trycker på Bilagor och andra tillval är att det kommer upp en ikryssbar box med texten "Återgå till ämnet efter postandet" och en annan ikryssbar box med texten "Använd inte smileys"...inget annat händer...?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att fylla på vatten!?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2014, 10:49:47 »
Gäster kan inte bifoga bilder.
Det är inte besvärligare att registrera sig än att fylla i kontrollfrågorna du gör varje gång du postar som gäst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jättenybörjare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att fylla på vatten!?
« Svar #5 skrivet: 24 september 2014, 11:07:43 »
Nämen nu går det ju!
Tack Rickard!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att fylla på vatten!?
« Svar #6 skrivet: 24 september 2014, 11:17:02 »
Det är nästan säkert den lilla svarta ventilen högst upp i första bilden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jättenybörjare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att fylla på vatten!?
« Svar #7 skrivet: 24 september 2014, 11:32:43 »
Tack!

Stämmer det som mina bekanta sa att man ska ligga ungefär på 0,1 x höjdmeter + 0,5? Jag antar att det är bar trycket anges i...?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp att fylla på vatten!?
« Svar #8 skrivet: 24 september 2014, 11:53:13 »
Ja. Håll koll på trycket och efterfyll när du luftar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!