Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vibrationer i radiatorkrets  (läst 1273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calleman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vibrationer i radiatorkrets
« skrivet: 20 februari 2022, 10:17:20 »
Hej!

Vi, jag och min fru, flyttade in i ett hus för snart tre år sedan med en bergvärmepump av märket Nibe. Kan ju inte säga att jag är någon större fena på detta, utan har tidigare läst runt på olika trådar och generellt har det fungerat bra, både pumpen och de tipsen jag kunnat ta från det jag har läst mig till.

Denna vintern har det dock börjat vibrera i radiatorkretsen. Första gången uppkom det i början av december, men försvann av sig själv, och sedan ca tre veckor tillbaka kommer och går det sporadiskt, men nu mer frekvent.
Vid bergvärmepumpen upplever har vi bÃ¥de in och ut en del som är flexrör, innan de gÃ¥r pÃ¥ röret ut i kretsen. Jag upplever att det är kännbara vibrationer i returledningen pÃ¥ radiatorkretsen och inget pÃ¥ tillförseln. Vibrationerna fortplantar sig genom huset och lÃ¥ter naturligtvis mycket värre i huset än vid själva pumpen  tummenupp

Jag har gjort enklare åtgärder för att se om det kunnat vara något man har förbisett:
På nytt avluftat elementen (fanns lite luft i, men inga större mängder. Senaste avluftningen i november).
Öppnat alla termostater på elementen
Tillfört mer vatten i systemet, då trycket var lite lågt

Några adhoc-grejer som jag uppmärksammat
Vid ett tillfälle, när jag fyllde på bara en gnutta mer vatten i system, så upphörde vibrationerna helt i några dagar
Vid ett annat tillfälle, testade jag att stänga returledningen in till pumpen och sakta öppna den igen. Då försvann också ljudet i några dagar.

Jag misstänker att det är något med själva cirkulationspumpen på radiatorkretsen, eftersom ljudet kan vara närvarande oavsett om systemet producerar värme eller inte.

Vad har ni andra, som verkar besitta väldigt mycket erfarenhet, tillskillnad från en annan, får tankar, idéer och synpunkter?

Tacksam för input!  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vibrationer i radiatorkrets
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2022, 10:23:31 »
Vad är det för modell på bergvärmepumpen?
Frågan är om cirkpumpen styrs mot tempdiff eller har ett manuellt vred för hastigheten?

Har den ett manuellt vred (äldre modell) så ställ ner farten ett snäpp och kolla vad det ger?
Du bör då även kolla tempdiff mellan fram och retur när kompressorn går och värmer huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Calleman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vibrationer i radiatorkrets
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2022, 11:13:52 »
Vad är det för modell på bergvärmepumpen?
Frågan är om cirkpumpen styrs mot tempdiff eller har ett manuellt vred för hastigheten?

Har den ett manuellt vred (äldre modell) så ställ ner farten ett snäpp och kolla vad det ger?
Du bör då även kolla tempdiff mellan fram och retur när kompressorn går och värmer huset?

Hej Carl,
och tack för snabb respons. Det är en Fighter 1225. Cirkulationspumpen har ett treställigt vred. Den var inställd på högst och när jag vred ner den både ett och två snäpp så avtar vibrationerna i motsvarande takt, men går åter när jag ställer upp den igen.

Temperaturdiffen är jag lite osäker på hur jag kollar. Värdena som jag tror att du menar är:
VB-fram: 43 (39)
VB-retur: 34 (46)

Utetemp i dag är -1.

Vad jag har förstått enligt manualen, så är värdena inom parantes ett önskvärt läge och då ser det ju lite konstigt ut att ha ett önskat inmatningsvärde som är lägre än det önskade returvärdet.

Inser ju att jag har missat mycket information i mitt första inlägg, sÃ¥ även att det finns vissa element som är kalla och vissa som upplevs som tomma. Tyvärr vet jag inte om nÃ¥gon tidigare ägare har kopplat ur vissa element (rör sig om element i källaren och ett pÃ¥ entréplan(där finns det dock vatten). Övriga pÃ¥ entréplan och övre vÃ¥ning är varma). Skulle det kunna vara som sÃ¥ att efter de tre Ã¥ren som vi har bott här, sÃ¥ är systemet trögt i en av kretsarna (vi har tvÃ¥ rör ut i huset och tvÃ¥ returer som gÃ¥r ihop in och ut till systemet). 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vibrationer i radiatorkrets
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2022, 11:40:11 »
Tempdiffen är OK, värdena i parantesen på framledning är börvärde men ärvärdet rör sig över/under när kompressorn går/står eftersom det är en on/off.
Värdet på returen är maxvärde innan kompressorn stängs av (och elpatron tar över), det är OK det med.

Ditt problem kanske beror på att det är dåligt flöde i systemet överlag.
Vi provar med denna lösning först.
PÃ¥ de kalla radiatorerna, montera loss termostaten helt.
Under denna sitter en metallpigg som troligen fastnat i intryckt läge.
Prova att trycka in och se om den fjädrar ut (den är normalt lite trög)?
Om den inte går ut så antingen knacka på ventilen eller ta en tång och lirka med metallpiggen, men dra inte i den så den lossnar helt.
Det brukar funka att bara skruva på piggen med tången så fjädrar den ut.

Se om detta får fart på de kalla radiatorerna?
Lyssna om oljuden ändras av detta?
Annars är nog cirkpumpen dålig helt enkelt.
« Senast ändrad: 20 februari 2022, 11:42:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Calleman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vibrationer i radiatorkrets
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2022, 17:54:46 »
Tempdiffen är OK, värdena i parantesen på framledning är börvärde men ärvärdet rör sig över/under när kompressorn går/står eftersom det är en on/off.
Värdet på returen är maxvärde innan kompressorn stängs av (och elpatron tar över), det är OK det med.

Ditt problem kanske beror på att det är dåligt flöde i systemet överlag.
Vi provar med denna lösning först.
PÃ¥ de kalla radiatorerna, montera loss termostaten helt.
Under denna sitter en metallpigg som troligen fastnat i intryckt läge.
Prova att trycka in och se om den fjädrar ut (den är normalt lite trög)?
Om den inte går ut så antingen knacka på ventilen eller ta en tång och lirka med metallpiggen, men dra inte i den så den lossnar helt.
Det brukar funka att bara skruva på piggen med tången så fjädrar den ut.

Se om detta får fart på de kalla radiatorerna?
Lyssna om oljuden ändras av detta?
Annars är nog cirkpumpen dålig helt enkelt.

Hej igen!
Efter lite handpåläggning enligt dina förslag, så har en hel del saker förbättrats. Det elementet på entréplan som inte hade någon värme var det första jag gav mig på. Elementet har aldrig varit avstängt från vår sida, så därför slog det mig inte riktigt att det skulle kunna vara piggen som kärvat (det är ju alltid bland de första förslagen i alla trådar när något inte fungerar, haha). Den var mycket lättöppnad och krävde nästan inget mer än bara lite tryck från tummen. När väl det elementet flödade igen så flödade det i de flesta andra elementen i källaren också, för min del så måste det ju ha inneburit att det elemeten har varit bland de första på den kretsen. Bara de i garaget återstod, varav båda var intryckta, men endast en bråkade. Lite lätta slag med en hammare och lite rotation, så släppte även den tillslut.
Så nu har vi flöde i alla elementen i huset. TACK! :)

Vad det gäller ursprungsproblematiken, så gav den inte med sig omedelbart och inte heller 30 minuter efter flödesöppningen ovan. Trixade lite med att öppna och stänga kretsarna, som jag tidigare hade testat framgångsrikt, om än bara för någon dag. Stängde av radiatorkretsstyrningen på anläggningen och väntade någon minut. Startade den därefter igen. Vid första uppstarten var ljudet väsentligt förminskat och vid en upprepad procedur några minuter senare, så har ljudet helt upphört.

Nu återstår ju att se om det håller i längden och att boven i dramat har varit en tät krets, som där något kan ha skapat det ljudet, eftersom trycket inte kom vidare, eller om pumpen är dålig, som du menade på också är en möjlighet.

Utloggad Calleman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vibrationer i radiatorkrets
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2022, 18:40:40 »
Hej!

Efter att ha genomlidit ytterligare en vecka av konstigheter, så återkopplar jag här och hoppas att någon har något klokt att säga :)

Som tidigare sagts, så med lite kärlek så öppnades alla radiatorer. Det kanske inte var helt genomtänkt, men men, man måste ju göra något fel för att lära sig något. Jag hade fin värme och bra flöde (vad jag upplevde) i samtliga element.

Ljudet/vibrationerna kom dock tillbaka efter någon dag och i lite vredesmod juckade jag lite på den flexslang som går mellan returledningen och in i pumpen. Därmed upphörde ljudet och kom in tillbaka.

Dock så har vi kalla element på bottenplan, där också pumpen står. Det element som är på entréplan som sedermera går till de elementen på bottenplan är dock varmt och gött.
Element på bottenplan har återtagit samma form som de hade innan jag fick hjälp i den här tråden, dvs, två vattenfyllda och två som inte ger något vatten alls genom nippeln. De låter också väldigt tomma när man knackar på dem. Har skruvat av samtliga termostater för att det inte skulle kunna bli något galet där och piggarna löper fritt och fjädrar ut på samtliga berörda element.

Uppmärksammade att kommit en del rost i systemet, förmodligen från de elementen som inte hade körts på åtminstone tre år.

Har försökt tömma systemet på vatten, plockat ut filtret på returen från radiatorkretsen och rengjort det (det var hyfsat skitigt) och numera gör radiatorkretsen knappt ljud ifrån sig när den går.

Pumpen verkar fungera, eftersom vi har värme på både entréplan och andra våningen, men som sagt inget på bottenplan, vilket känns lite skumt.

NÃ¥gon som kan ha nÃ¥gra bra tips pÃ¥ vad som man kan göra för att förstÃ¥ varför vissa element har blivit tomma och inget flöde alls i? (naturligtvis kan ju pumpen vara dÃ¥lig, men det känns ju konstigt att den skulle orka pumpa 10 meter upp i huset, men inte till entréplan för att sippra ner i källaren igen)  dontknow

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vibrationer i radiatorkrets
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2022, 21:36:47 »
Det kommer inget när du öppnar luftningsnippeln?
I så fall är de helt avstängda på nått sätt, men det borde gå att hitta ventilerna som är stängda.
Antagligen är returerna stängda helt, men öppnar du dessa då blir det ingen cirkulation om det inte kommer in i andra änden.
Det hela är lite skumt.....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vibrationer i radiatorkrets
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2022, 21:49:27 »
Hej igen!
Efter lite handpåläggning enligt dina förslag, så har en hel del saker förbättrats. Det elementet på entréplan som inte hade någon värme var det första jag gav mig på. Elementet har aldrig varit avstängt från vår sida, så därför slog det mig inte riktigt att det skulle kunna vara piggen som kärvat (det är ju alltid bland de första förslagen i alla trådar när något inte fungerar, haha). Den var mycket lättöppnad och krävde nästan inget mer än bara lite tryck från tummen. När väl det elementet flödade igen så flödade det i de flesta andra elementen i källaren också, för min del så måste det ju ha inneburit att det elemeten har varit bland de första på den kretsen. Bara de i garaget återstod, varav båda var intryckta, men endast en bråkade. Lite lätta slag med en hammare och lite rotation, så släppte även den tillslut.
Så nu har vi flöde i alla elementen i huset. TACK! :)

Vad det gäller ursprungsproblematiken, så gav den inte med sig omedelbart och inte heller 30 minuter efter flödesöppningen ovan. Trixade lite med att öppna och stänga kretsarna, som jag tidigare hade testat framgångsrikt, om än bara för någon dag. Stängde av radiatorkretsstyrningen på anläggningen och väntade någon minut. Startade den därefter igen. Vid första uppstarten var ljudet väsentligt förminskat och vid en upprepad procedur några minuter senare, så har ljudet helt upphört.

Nu återstår ju att se om det håller i längden och att boven i dramat har varit en tät krets, som där något kan ha skapat det ljudet, eftersom trycket inte kom vidare, eller om pumpen är dålig, som du menade på också är en möjlighet.

Dina egna ord """   När väl det elementet flödade igen sÃ¥ flödade det i de flesta andra elementen i källaren ocksÃ¥,
LÃ¥ter som att du har 1-rörs-system och dÃ¥ kan detta bli om strypningen i kopplet är stängt. Eller sÃ¥ är det felkopplat pÃ¥ in och ut. Stämg av och vänta ett tag , öppna och känn pÃ¥ rören vilket som blir varmast  Ta ett foto pÃ¥ elementet och ett i lite närbild pÃ¥ kopplet nere vid golvet. Brukar vara lite streck och pilar pÃ¥ det .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!