Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blev ny bil igÃ¥r  (läst 981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Blev ny bil igår
« skrivet: 19 mars 2024, 07:59:35 »
Kia Sportage Diesel, 1.6 liter, 135 hk, automat, 4WD, drag, årsmodell 2019.
Förhoppningsvis har man bil i ca. 10 år nu.
Lite surt med 3000 kr/år i skatt, men det får man ta.
OCH, den väger 10 kg mer än den får för att vi ska kunna dra vårt husvagn, men det löser vi i så fall med den andra som blir kvar.

Växellådan på den nyare av de två andra Sportage vi har (2014, 16000 mil, diesel, 2WD, 1.7 liter 115 HK manuell med drag) ska renoveras, 11500 kr kostar det byta synkringar, ca 5000 kr för en service, och sen ca 6000 för nya vinterdäck till hösten, förhoppningsvis ska den klara 2500 mil/år i 5 år till innan vi byter bort den.

OM allt går enligt planerna så blir den äldsta vi har (2012, 12000 mil, diesel, 2WD, 1.7 liter, 115 hk manuell utan drag) till salu när jag får den andra klar.
Då blir det storstädning och maskinpolering så de både två är i toppskick inför framtiden.

Så om det är någon som vill ha en 2012 Kia Sportage med nya sommar och mycket fräscha vinterdäck, men utan drag så kan ni höra av er.
Det finns så vitt jag vet bara ett fel på bilen, och det är att fönsterhissen på passagerarsidan fram bara går öppna, inte stänga.
Men det funkar bra att göra från förarplats.
105 000 kr verkar kunna vara rimligt med tanke på att den har gått lite och bara i Piteå, ingen rost och nästan nya SoV däck på alufälgar.

https://www.blocket.se/bilar/sok?filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.makeModel.make%22%2C%22values%22%3A%5B%22Kia%22%5D%2C%22type%22%3A%22nested%22%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.makeModel.model%22%2C%22values%22%3A%5B%22Sportage%22%5D%2C%22type%22%3A%22nested%22%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.vehicleModelYear%22%2C%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%222012%22%2C%22end%22%3A%222013%22%7D%2C%22type%22%3A%22int%22%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.milage%22%2C%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%228200%22%2C%22end%22%3A%2217600%22%7D%2C%22type%22%3A%22int%22%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22car.details.mainPropellant.fuel%22%2C%22values%22%3A%5B%22Diesel%22%5D%2C%22type%22%3A%22string%22%7D&q=1.7
« Senast ändrad: 19 mars 2024, 08:03:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blev ny bil igår
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2024, 08:28:05 »
Kia Sportage Diesel, 1.6 liter, 135 hk, automat, 4WD, drag, årsmodell 2019.
Förhoppningsvis har man bil i ca. 10 år nu.
Lite surt med 3000 kr/år i skatt, men det får man ta.
OCH, den väger 10 kg mer än den får för att vi ska kunna dra vårt husvagn, men det löser vi i så fall med den andra som blir kvar.


Hur gör du? Leasar du den i företaget eller har du köpt den privat och betalat hela summan på en gång?

Själv funderar jag på en ny Mazda 2 hybrid eller Toyota Yaris.

Finns även bensinmodeller (Suzuki Swift, Mazda 2 Homura) som är betydligt billigare i inköp, men som har dyr skatt de första tre åren.

Så Mazda 2 hybrid eller Toyota Yaris är väl ett bra val eftersom de också drar mindre.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2024, 08:51:53 »
Att ha en bil på firman kostar mer än att köpa privat, möjligen kan det vara en aning billigare med elbil, men absolut inte med en fossil bil.
Jag har köpt den kontant.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blev ny bil igår
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2024, 09:05:01 »
Att ha en bil på firman kostar mer än att köpa privat, möjligen kan det vara en aning billigare med elbil, men absolut inte med en fossil bil.
Jag har köpt den kontant.

Hade också tänkt att köpa privat. Trots att jag nästan bara kör i företaget (förutom under sommaren).

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Blev ny bil igår
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2024, 14:24:32 »
Att ha en bil på firman kostar mer än att köpa privat, möjligen kan det vara en aning billigare med elbil, men absolut inte med en fossil bil.
Jag har köpt den kontant.
Med elbil skall man väl äga den privat och köra mil efter mil för företaget....  :)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2024, 15:46:38 »
Jo, men jag kör så lite i jobbet, däremot min Sambo som åker iväg med paketen varje dag, 47 km/dag.
Hur stor ersättning har du för att köra i tjänsten?
(Tror vi kan ta upp 32 kr/mil som mest på firman om jag minns rätt, betalar vi ut mer än så så blir det ej avdragsgilla kostnader som innebär mer bolagsskatt och mindre pengar i kassan, så det lönar sig inte.)
Enligt mina beräkningar får vi en milkostnad på nya bilen (om den bara körs 1000 mil/år) på ca 41 kr/mil, så man får inte ens betala bilägaren vad det kostar att köra.
Värdeminskning 18 000/år (Räknar med restvärde 50 000 om tio år)
Däck, ca 2400 kr/år
Försäkring, 3500 kr/år
Skatt 3000 kr/Ã¥r
Drivmedel 11 kr/mil (11 000 kr/Ã¥r)
Service ca 2500 kr/Ã¥r
Totalt 40 400 kr.

Säkert nåt jag glömt också, som reparationer, men det brukar vara försumbart på en KIA.

Min sambo som kör med paketen, med gamla bilen, hon klarar nog att hålla kostnaden nere på 32 kr/mil skulle jag tro, och så sparar vi ju 7000 kr/månad på avgifter vi slipper betala till postnord för att de ska hämta upp paketen här hos oss.
Bara det blir en slant/Ã¥r.

Kanske hade varit billigare med en Tesla Model 3.
Har du någon kalkyl på den RDX?

Provade göra en kalkyl på tesla model 3 och kom fram tlll ca 70 kr/mil om jag bara kör 1000 mil/år, har den i tio år, och den är värde drygt 60 000 kr efter tio år.
Bara 1000 kr/år i Service, och det fanns ingen rad för däckkostnad i "teslakalkylen.se" så det tillkommer väl också.
Räknade inte med några räntekostnader heller, vilket man väl borde göra, för man har ju trots allt några procent på sparkontot idag.


« Senast ändrad: 19 mars 2024, 16:14:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Blev ny bil igår
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2024, 21:40:05 »
Är schablonavdraget inte 25 kr/mil? (bilersättningen).

Schablonavdraget gäller om man använder sin privata bil i företaget (för resor i firman).

« Senast ändrad: 19 mars 2024, 23:35:03 av Ewald »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2024, 07:11:14 »
Är schablonavdraget inte 25 kr/mil? (bilersättningen).

Schablonavdraget gäller om man använder sin privata bil i företaget (för resor i firman).

Avdrag och reseersättning är två skilda saker, reseavdrag får man till/från arbetet, och reseersättning betalar företaget ut om du kör privat bil i tjänsten.
Men, för att små företag som mitt inte ska kunna gynna sig själva med en reseersättning som är högre än de faktiska kostnaderna (och skattefritt) så sätter man ett tak som med säkerhet inte ska kunna överstiga de faktiska kostnaderna.
Antagligen för att man räknar med att alla företagare är kriminella och tar upp fler mil än de faktiskt kör i tjänsten.
Jag kan väl vara OK med att man inte ska kunna betala ut hur mycket som helst, men det finns ju objektiva aktörer som gör bedömningar över milkostnader på olika bilar, så ett sådant register skulle ju inte vara svårt att upprätta och avstämma emot.
Nu är ju inte Svenska staten så intresserad av små och medelstora företag, de vill primärt gynna stora företag, och ta in så mycket skatt som möjligt - inte se till att ersättningarna är korrekt för de som äger små företag - de är alla kriminella och bedriver mer eller mindre sin verksamhet bara för att fuska med skatten.
Typ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2024, 07:26:24 »
Värdeminskning 20000
Däck 2400:-
Försäkring 6000:-
Skatt 360:-
Drivmedel 1500:-
Service 0:-
Totalt ca 30,250:-

Ingen fast service men naturligtvis kommer det dyka upp saker med tiden.  Vet inte vad du räknat med i dina 2500.  FrÃ¥n när jag hade en diesel sÃ¥ räcker inte 2500:- för mer än byte motorolja m.m som ingÃ¥r i Ã¥rlig service.

Din försäkring kan jag inte veta men min i Gbg kostar 8000 så uppskattar din till ett par tusen mindre.

Värdeminskningen är du säkert bättre pÃ¥ att uppskatta.  Köp en 3 Ã¥r gammal som gÃ¥tt ca 4500 mil för 350,000:-.  Efter 10 Ã¥r har du en 13 Ã¥r gammal bil som gÃ¥tt 14,500 mil.  Vad kan en sÃ¥dan ligga pÃ¥?  Beror antagligen pÃ¥ teknikutveckling.  Om vi gÃ¥r pÃ¥ vad en sÃ¥dan skulle kosta idag sÃ¥ kanske 150,000?   En kraftig teknikutveckling sÃ¥ blir det antagligen mindre.

Däck vet jag inte vilken storlek/lastindex du räknat pÃ¥.  Ingen specialist pÃ¥ däckslitage/mil och vet inte om du köper Premium däck osv.

Skatt är nuvarande skattekostnad. Finns ju risk för att den normaliseras till en högre nivå, men å andra sidan finns det väl ännu större risk att dieseln i dit räkneexempel får ännu högre skatt framöver?

Nu tror jag ju att en 13 år gammal tesla kommer att vara omöjlig att sälja, min egen kalkyl som hamnade på 70 kr/mil för en tesla var baserad på om jag köpte en ny, jag skulle nog svårligen vilja börja med en begagnad elbil, det har jag faktiskt inte haft en seriös tanke på, möjligen då förutom som en lösning för min sambo, som "paketbil" som ska gå mellan byn och Piteå ett par gånger/dag.
Men inte som en "förstabil" så att säga.
Jag hade kunnat tänka mig att köpa en Mazda MX30 med 20 mils räckvidd som andrabil, men då är det samma pengar som för den jag nu istället köpte och som kan få gå som förstabil i familjen.
Troligen rullar vi alltså på med den gamla Sportagen som paketbil i 4-5 år till innan det blir en första elbil i hushållet.

Den gamla tappar ca 10 000 kr/år i värde.
Försäkring 2500 kr
Skatt 2300 kr (om jag inte minns fel)
Däckkostnaden är samma, runt 6000 för en omgång som håller i 4 år, totalt blir det 12 000 kr vart fjärde år eller 3000 kr/år
Service kostar runt 5000 kr vartannat år, men eftersom hon kör 2500 mil/år så blir det tätare mellan servicen, säg ca 4000 kr/år (men kan bli billigare om man bara byter olja efter 1 år och väntar med servicen i övrigt tills 2 år gått) Jag räknar istället med 3000 kr/år för service.
Reparationer kanske 1000 kr/år, inte världens bästa bromsar på KIA.
Den drar 0.63 liter/mil så med 18 kr för dieseln (Vi köper lite billigare än så) blir det 11,34/mil

Totalt blir det 21800 kr exkl diesel
Med 2500 mil/Ã¥r blir det 8,72 kr/mil
Tillkommer 11,34 kr diesel/mil
Totalt 20,06 kr/mil om vi kör vidare med den gamla bilen i 4-5 år till utan att åka på några större reparationer.

Den faktiska kostnaden är ju egentligen högre, för ju längre vi kör vidare med den gamla bilen, desto större kommer ju de årliga kostnaderna att bli när vi väl köper oss en nyare bil, men man kan ju inte räkna värdeminskningen på den "kommande" bilen i den gamla bilens kalkyl heller - så man får väl anse det vara så korrekt som möjligt.
Kan säkert bli något öre billigare också, eller upp till ett par kronor dyrare/mil om nåt inte går enligt planerna.

Jag köper bara kvalitetsdäck, men online, och får dem skiftade för 500 kr av en kompis.
Sommardäcken kör jag tills de är slut, vinterdäcken byter vi när greppet blir dåligt, oberoende av hur mönstret ser ut.

Som exempel kostade däcken vi just beställt till firmabilen 4500 kr (Maxis premitra 5, testvinnare i Vi bilägare).
Rent allmänt kan jag dagtinga lite med kvalitén på sommardäcken, men vinterdäck köper jag alltid Hakka eller Continental, eller om något annat premiummmärke toppar testerna utan att sticka ut allt för mycket prismässigt.
Sommardäcken behöver ju egentligen bara vara runda och inte från kina.
« Senast ändrad: 20 mars 2024, 07:33:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Blev ny bil igår
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2024, 07:36:55 »
Att ha en bil på firman kostar mer än att köpa privat, möjligen kan det vara en aning billigare med elbil, men absolut inte med en fossil bil.
Jag har köpt den kontant.

Kör du inget privat så kan du ha en företagsbil, inte billigare, men Ulf Kristersson betalar merparten.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2024, 07:44:04 »
Nu har jag inte ens kollat på en ny bil, och jag vet inte om det går köpa en begagnad bil som firmabil, men det har under de 17 år jag drivit firman aldrig blivit billigare för mig privat med en firmabil än med en privat bil.
Dessutom tillkommer ju flera tusen/månad i kostnader för firman, som också är min, det minskar löneutrymme och möjlighet att ta ut aktieutdelning, så totalt sett är det en riktigt dålig affär om man äger företaget själv i alla fall.
De som kör företagsbil privat och tror de sparar pengar är enligt mig inte de skarpaste knivarna i lådan direkt, men det är min högst personliga uppfattning och jag kan som vanligt ha fel.
Det finns en möjlighet att man kan tjäna på det, och det är om man har bra kontakter på bilfirman där man handlar, som gör att de kan skriva ned värdet rejält när leasingen gått ut, då kan man eventuellt lösa ut den billigt från firman efter 3 år och ha en "billig", men nästan ny bil privat sedan i ett antal år.
Som jag ser det är det enda chansen att det ska kunna löna sig med firmabil som man kör privat med.
Bäst affär är det förstås att köra med en gammal privat bil som kostar 20 kr/mil att köra, och betala ut 32 kr/mil i reseersättning.
på 2500 mil/år blir det 30 000 kr/år skattade pengar i vinst.
Även om det förstås inte ÄR vinst, för som sagt, den bil man ska ersätta den gamla utslitna bilen kommer ju att vara dyrare, men det kan hjälpa till att lägga en grundplåt för nästa bil i alla fall om man la dessa pengar på ett sparkonto för framtida bilbyten till exempel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2024, 07:52:49 »
Jag tror som du antyder att teknikutveckligen och utbudet kommer att öka i snabb takt.
Jag tror dessutom att man kommer att backa på förbudet mot förbränningsmotorer, men OM man inte gör det så kommer 13 år gamla bilar med förbränningsmotor att ha ett högre värde än elbilarna som man nästan säkert vet kommer att vara värdelösa samma sekund som det tänds en varningslampa som indikerar fel på inverter, motor eller batteri.
Att köpa en 13 år gammal elbil kommer att vara ett äkta rysk roulette med dagens (och framförallt gårdagens) batteriteknik.
Dessutom finns det massor med kylning på en elbil som kommer börja läcka, och en värmepump som lär kosta mer än hela bilens värde att reparera om den lägger av.
Nja, jag är väldigt skeptisk mot gamla elbilar och tror de kommer att bli mer eller mindre värdelösa när batterigarantin går ut, i vart fall den dag det finns en uppsjö av elbilar att välja bland på begagnatmarknaden.

Nästan oavsett vad som händer på en elbils drivlina eller värme så kommer kostnaderna att vara jämförbara med ett totalt motorhaveri på en fossil bil, och de sker väldigt sällan.
För mig som bara kör 1000 mil/år är också försärkingskostnaden en skapligt viktig faktor, blir fort flera kronor dyrare/mil med en elbil än med en fossil bil.
Kanske inte så det uppväger kostnaden för drivmedel, men jag tror ju att elpriserna kommer fortsätta stiga dessutom.
Skatten på bensin och diesel lär stiga rejält om MP någonsin igen får någon makt i Sverige.
Det får man också ha i åtanke.
Nu hoppas jag ju att det aldrig ska ske så länge jag lever, så det är väl så att säga min "gamling" ala rysk roultett, att MP aldrig mer tillåts styra i Sverige.
« Senast ändrad: 20 mars 2024, 07:57:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Blev ny bil igår
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2024, 08:14:14 »
Lämnar trÃ¥den nu.  Trodde som du uttryckte det i ditt inlägg jag besvarade var seriös i att jämföra kostnader för din sambo bil.  Jag vet att det inte är meningsfullt att prata med dig om framtiden och ice och elbil generellt.  Du är helt rabiat där.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blev ny bil igår
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2024, 09:23:22 »
Tråkigt att du känner så, jag är helt klart öppen för, och intresserad av, en elbil, men tycker de är för dyra än, och att batteritekniken är för dålig.

Din jämförelse stämde väl rätt bra med den nya bilen vi köpt (2019), inte den gamla som redan är 10 år.
Jag jämförde den därför med den nya bilen, och då visade ju din kalkyl att det hade blivit billigare med en begagnad tesla.
Eftersom jag inte vill köpa en begagnad elbil så gjorde jag en kalkyl på vad en ny skulle kosta, och då blev det rejält mycket dyrare.
Hade du jämfört med Sambons "nu gamla" Sportage så skulle du dessutom delat kostnaderna med 2500 mil/år och det hade blivit ännu billigare med teslan.
Om man bortser från det högre inköpspriset, och att jag inte tror på ett restvärde efter 13 år på mer än 50-100 000 kr, alltså kanske värdeminskning på närmare 30 000 kr/år.
Men allt det där beror ju förstås hur man räknar och vad man jämför med.
I bästa fall tror jag att elbilarna när det blir äldre kommer att ha ungefär samma begpriser som ICE, men med högre inköpspriser blir värdeminskningen större. Och när man kommer till en viss punkt så blir de omöjliga att sälja.
Det blir förstås alla bilar.

Ber om ursäkt om du inte delar min uppfattning om hur moderna bilar allt snabbare kommer att bli allt "farligare" att äga när de blir äldre, och därvidlag är det nog möjligen inte någon större skillnad mellan en ICE och EL-bil, en modern bil kommer alla att ha olika typer av hybrid eller laddsystem och en hoper systemfunktioner och larm som blir hutlöst dyra att reparera den dag lampan tänds.
Dyrare på en elbil än på en ICE.

Med tiden kommer det troligen att utkristallisera sig tillverkare som kan bygga teknik som håller över tid, men det kommer att ta tid, och lite som med en luftvärmepump så vet man först efter 5-10 år vilka bilar som var bra och vilka som var dåliga, det är omöjligt att veta när bilarna är nya.

Nu lär väl ICE-bilar bli historia inom ett par årtionden, så debatten lär dö ut, både du, jag och andra lär köra elbilar, de flesta kommer inte äga dem, men vara "lyckliga ändå" som Klaus Schwab brukar säga.

Framtidens elbilar kommer allt mer att bli en slit och slängvara, de kan mycket väl bli billigare i drift än en ICE, men när de väl gÃ¥r sönder blir det som med en värmepump - bättre köpa nytt än att lägga ned en massa pengar pÃ¥ nÃ¥got som kan fÃ¥ ytterligare ett lika dyrt fel nÃ¥gon mÃ¥nad senare.  dontknow

Och än en gång, det fanns ett tag en tanke på en Mazda 30 elbil, med 20 mils räckvidd, den hade ju blivit otroligt billig att köra för min Sambo (230 000 kr i inköp) men recensionerna på dem är väl inte direkt superba, och den uppfyller inte de behov vi har i fråga om utrymme att lasta, eller att ha bilbarnstol i baksätet på.
Så den föll bort.
« Senast ändrad: 20 mars 2024, 09:31:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Blev ny bil igår
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2024, 09:27:18 »
Vad betyder ICE?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!