Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare  (läst 2884 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« skrivet: 26 mars 2022, 14:51:58 »
Har efter att ha kopplat ur och in den trådlösa rumsgivaren igen i min IVT 402 fått pannan att visa aktuell temperatur, men vad får det för effekt? Den jobbar på som vanligt med kompressorn för att värma elementen. Se bild. Eller tar det många timmar innan den använder sig av den uppgiften?

Bett om 21 grader. Det är 23.

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2022, 05:29:52 »
jadu....

jag har exakt samma problem. Min pump värmer inte alls just nu. Har nyligen aktiverat smartgrid och det har fungerat hyfsat 2 veckor. Sen försvann all värme. Ser att installatören som varit här senast verkar ha stängt av tillskottet helt. Jag klickade i ja nyss.

Jag har också ställt min på 23, rumsgivaren visar 21 och går sällan upp men huset har hållit värmen tills det blev kallt nu igen.

Verkar inte som att rumsgivaren och utegivaren lirar så bra ihop. Enligt uppgift går den inte helt på innegivaren men jag är osäker på hur kombon ser ut.

Det jag greppat är att om man kör smartgrid får pumpen gå ner i temp en grad. Men den går ner 2,5-3 grader och verkar inte komma upp igen oavsett spotpris.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2022, 16:38:27 »
Hittade just en inställning som anger hur mycket inomhusgivaren ska påverka från 0-10. Min stod på en låg siffra, minns ej vilken, men dom rekommenderar att man börjar på 5 vilket alltså inte var default. Drog upp den till 8 :) Syftet med den är ju att den ska ha dominerande effekt.

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2022, 16:42:12 »
Ja, jag satt och felsökte min pump till 05:30 inatt. Hittade också den inställningen. Satte den på 10 för att se att den verkligen går på den.

Däremot behöver det redas ut vad smartgrid gör. Den har fungerat bra 1,5 vecka. Kapat alla toppar. I lördags kväll slutade det fungera helt och den slutade helt köra värmepumpen.

Nu när jag justerat innemätaren till att bli mer dominerande får jag inget diagram alls på smartgrid. Det måste väl ändå finnas en manual eller instruktion om logiken kring det systemet.

Nu värmer huset igen efter att ha varit värmelöst något dygn. Jag testade verkligen igenom allt i systemet. Luftade, testade cirk.pumpar med mera. Ser även att smartgrid gör sin egen inställning när det gäller tillskott. När smartgrid är aktiverat verkar tillskott bli inställt på av. Problemet är väl att den sen alltid står på av. Inget vidare.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2022, 16:55:00 »
Inte vågat testa smartgrid. Går den att slå av?

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2022, 17:02:46 »
Tror jag börjar förstå vad nivå 10 på rumsgivaren innebär. Det gör att pumpen kör enligt givaren tills den når givarens nivå.

Sen fortsätter den uppåt. Pumpen ligger nu över rumsgivaren. Lite oklart varför. Kan vara smartgrid som laddar på extravärme för att förbereda sig på höga spotpriser.

Å andra sidan stämmer det inte alls med dagens spotpriser. Gåtan fortsätter. Det gäller att se tjusningen med ett system som randomiserat styr hushållets värme.

Japp. Den går helt klart att slå av! Sen säger appen att det blev fel när du slog av den. Då får man gå in i appen in och ut några ggr för att se om den blev avslagen eller inte. Jag fick aldrig igång min. Det slutade med att min installatör med hjälp av supporten fick dra igång den. Jag kunde inte ens ange valuta då appen kraschade. Men sen dess har jag med olika självutvecklade metoder lyckats slå av och på (tror jag).

Rent generellt brukar jag få igång och av den. Men tanken är ju att ha igång den. Problemet är att den ändrar pumpens inställningar (om jag förstått allt rätt när jag kikat runt). Min egen teori är att det blev något väldigt fel vid tidskorrigeringen i lördags när dagens spotpriser för söndagen skulle justeras med en timme. Jag tror en del system fick rejäla problem. Det var då mina problem började nämligen.

Smartgrid har hittills fungerat väldigt bra när det är plusgrader ute. Därefter har jag råkat ut för situationer där värmen helt enkelt slutar komma helt, för att tillskottet vägrar kicka in.

Kan tillägga att jag hittade inställningen för byggnad tidigare också. Den var inte aktiverad alls. Jag har krypgrund, trähus och valde alternativ 1. Oklart vad som sker men nåt roligt hittar säkert pumpen på med bas av den inställningen.

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2022, 17:06:47 »
Jag tror inte du kommer få igång inställningen men prova om du vågar :).

Men ett tips är nog att göra det på en vardag så någon går att nå. Jag ska själv höra av mig till vanliga supporten (om det finns någon) istället för min leverantör. Jag vill ha all information som någonsin skrivits om smartgrid. All påverkan, alla justeringar som görs och vilka inställningar som påverkas hur i vilket scenario. det går inte att få kontroll på den här maskinen annars.

Det här är för övrigt min 4:e IVT-pump. jag fick 3 st utbytta IVT 302 pga av diverse problem. Sen byttes den ut till en IVT 402.

Ny pumpmodell = nya problem. Men jag är positiv. Det är kul med förändring...

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2022, 17:12:08 »
Den lilla tid jag kört med trådlösa givaren så har den kört upp förbi den temp jag ställt in (men då var den ju ställd på låg inverkan). För se hur det blir nu med 8/10. Igår i alla fall var den väldigt återhållsam med värme i elementen så länge det var tillräckligt varmt inne. I stället körde den kompressor för varmvatten timme efter timme. Rätt ovanligt att den gör så. Tycker den brukar braka på med elpatron rätt snabbt.

Har du några bilder på dina inställningar? Fördröjningarna och sådant. Min verkar vara inställd på annat än det handboken säger är default. Ställt om vissa saker själv från låga värdet till dom i fetstil i handboken.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2022, 17:17:45 »
Finns ju en tröghet i systemet som kanske får den att ”missa målet” på vägen upp mot önskad temperatur.

Hoppas dom får igång en bättre app också. Dom säger att det är på gång men att dom råkat ut för problem.
« Senast ändrad: 27 mars 2022, 17:26:47 av Micleg »

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2022, 17:29:34 »
Absolut, visst är det så. Sen ska man ju veta att smartgrid (vad jag vet) tittar på hela dygnet och drar slutsatser av det. Om priset varierar mellan 1 och 5 öre kommer den ändå sänka effekten delar av dagen, även om det för konsumtenten i prismässigt ger någon vinst. På samma sätt som den givetvis beaktar skillnaden mellan 700 öre och 55 öre vilket är så det sett ut några ggr här under våren.

Mitt mål är inte behöva ha 100% kontroll på smartgrid. Men vid det tillfällen jag kollat i appen tidigare har det stämt rätt bra varje dag. Men när systemet slutar värma helt och felsökning ska ske, då är det nödvändigt att förstå vad som blockerar och inte.

Då appen är rejält buggig men ändå sköter styrning....då kan man räkna med att pumpen beter sig på samma sätt.

Därtill kvittar det nästan vad pumpen gör nästa timme. Enda sättet att kolla hur något har funkat är ju att testa en inställning och vänta ett dygn för att sen kolla i appen hur energin rört sig.

Jag får dock inte upp sista energikurvan. Det verkar vara en ytterligare bugg enligt andra forum. ("Totalt avgiven" saknas helt)

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2022, 17:32:59 »
Smartgrid lanserades 2013 som något revolutionerande. Jag kan hålla med om att det var det då. Anledningen till floppen då är nog att ingen brydde sig om energipriser då de generellt inte var ett stort problem.

Sen kom 2021/2022 och det vi har just nu. Helt plötsligt är smartgrid helt i tiden.

Jag vore mycket tacksam för om du kan nämna var du hörde av dig gällande denna funktion. Var det via något supportnummer som ligger upplagt?

Det jag hört är att en del haft problem, andra tyckt det fungerat ok. Därtill har jag hört om vissa installatörer och försäljare som rekommenderar kunder att undvika tjänsten.

Jag själv vill nog tro att den går att få till rätt ok om man känner till buggarna och hur man kommer runt dom, samt vilka relationer med pumpens inställningar man måste ha koll på. trodde jag inte på det hade jag avinstallerat appen för längesen.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2022, 17:40:03 »
Jag kör dock inte den där funktionen. Kopplade bara in givaren för att slippa varma element när solen strålar in och det är kallt ute och 25 inne :)

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2022, 18:07:25 »
Ska jag vara ärlig så ville jag uppnå samma effekt. Jag ville ha jämnare temperatur och motverka precis det du nämner. Framförallt på våren kunde vi det enormt varmt eftersom huset värmde på ordentligt varpå sen solen drog upp tempen så högt att vi fick lufta ur huset.

Det var i samband med solcellsinstallation och energioptimering av huset jag insåg att den där funktionen kunde hjälpa till rätt rejält. Jag kan även se att den för det mesta gjort så. Den har kapat alla situationer med rejäla differenser över dagen.

Enda problemet är att jag måste köra element när det strular och ingen värme kommer alls. Då får jag betala tillbaka allt jag tjänat.

Men som sagt, det ska nog gå att få till det sista om jag får kläm på beroenden till andra inställningar.

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 och effekt av trådlös rumsgivare
« Svar #13 skrivet: 27 mars 2022, 18:15:25 »
Men hur gick det med ditt datum på första bilden?

:)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!