Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan grundvattnet stÃ¥ lägre än sjön?  (läst 2328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Kan grundvattnet stå lägre än sjön?
« skrivet: 15 januari 2007, 09:02:46 »
Nu kommer borraren vilken dag som helst. Har beställt 170 m borra (totaldjup) till en Ecoheat 7.5.
Undrar om det finns någon risk att vattennivån hamnar under den sjö som ligger 10 m nedanför borrhålet...Alltså finns det risk att aktivt djup blir mindre än 160 m? Berget ligger i dagen

Mvh
Millan
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kan grundvattnet stå lägre än sjön?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2007, 17:38:07 »
Normalt sett så har grundvattnet (vid en sjö) ung. samma nivå medelnivån i sjön och oftast rinner grundvattnet ut i sjön som kallkällor i bottnen. Jag har en bekant som bor i en svag sluttning 250 meter från en liten sjö han borrade 200 meter och där trycker vattnet på så mycket att han har fått en liten bäck på tomten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kan grundvattnet stå lägre än sjön?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2007, 18:39:20 »
Vet inte svaret på din fråga. Men för mindel så är min tomt ca 2-3 m ovan havsnivå. Jag har 1m ner till vattenytan i hålet.
Vore underligt om grundvattennivån understiger nivån i närliggande sjö tycker jag.


AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan grundvattnet stå lägre än sjön?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2007, 19:49:51 »
om man borrar på en ö i skärgården (östersjön) 20 meter från stranden och där får man fint sötvatten och grundvattennivån ligger under havets nivå
kan då grundvattnet ligga under nivån på en sjö ????

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kan grundvattnet stå lägre än sjön?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2007, 20:08:51 »
Varför har då inte saltvatten trängt in i brunnen Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan grundvattnet stå lägre än sjön?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2007, 20:38:43 »
jaa säg det
det var 7 meter till sötvattnet + ett par tusen timliter också
om man sedan borrar 300 meter in på ön, får borra 50 meter till vattnet och där är det bräckt vatten
har borrat 5-6 mil in från kusten och fått bräckt vatten ibland har det även funnits saltare vatten än det är i havet
det hände att borren bara försvann ner på matningen, kunde hänga på 10 meter och nådde ej botten, hörde hur det bubblade från hammaren
dit med en provpump och där fanns fint med vatten, det måste ha varit en stor vattenfylld grotta.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kan grundvattnet stå lägre än sjön?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2007, 10:19:20 »
Varför har då inte saltvatten trängt in i brunnen Sc:,h Sc:,h
Om man kunde förklara allt här i livet. Vid Galtarön norr om Stenungsund finns det ett ställe där det finns 5 grävda brunnar i strandkanten till havet (saltvatten). I dess brunnar finns det mycket perfekt sötvatten. Märkligt fenomen men gott vatten är det.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!