Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.  (läst 3852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danneee

  • Gäst
Danneee
Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« skrivet: 14 mars 2018, 10:24:01 »
Hej,

Skulle vilja komplettera vår fjärrvärme med en luft/vatten vp för att få ner effekttaxan på fjärrvärmen.

Har tittat på två modeller, en Panasonic Aquarea Monoblock 9kW (ca 60 000kr) eller en Mitsubishi SHW 80 med hydrobox (ca 90 000kr).
Panasonicen är av generation G (det verkar ha kommit en ny generation H nu).

Några kommentarer på modellerna? Tanken är att koppla dom på returen på värmesystemet (ska ej göra varmvatten, det får fjärrvärmen göra). Alltså, retur radiatorer -> VP -> fjärrvärme -> ut till radiatorer.

Kan det bli problem med styrningen? Känns det som en vettig idé? Jag sparar nog ca 6000-8000kr/år på fjärrvärmen. Hur lång livslängd kan man räkna med att pumpen har?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2018, 17:27:38 »
90 kkr för en Mitsubishi SHW 80?  :o
Hutlöst, polarpumpen säljer den för ca 60 kkr, fast du har kanske ett pris inklusive installation?
Dock vet jag inte om grejerna har nån vettig styrning, gissar att man kanske kan styra dom med en rumstermostat?
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 17:32:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jo_e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2018, 20:29:38 »
Hudroboxen till Ecodan innehåller allt förutom vv tank.
1 1/2 plansHus på 148 +40m2 garage i Enköping uppvärmt av en Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW 75 YAA

Utloggad cholmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: København / Danmark
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2018, 08:52:50 »
6000/60 = 10 år + el + installation + højere pris grundet dårlig afkøling af fjernvarmen, kan ikke betale sig, KISS er en bra regel. Jeg ville ikke gøre det.
Octopus IS61X, 160l VVB, 160l akktank.
125m2 mellem isoleret.
http://e-logger.se/pub?holmen

Magnus LVP

  • Gäst
Magnus LVP
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2018, 12:02:01 »
Varför inte bara köra en luft/luft värmepump? Billigt och stora besparningar.

Danneee

  • Gäst
Danneee
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2018, 19:02:35 »
Tack för svar.

Jag har redan en luft/luft och den har gett en bra besparing på fjärrvärmen. Den är 7år gammal och dessutom har vi har vattenburen golvvärme i delar av huset och vill gärna använda den.

Under 4 vintermånader sätts effekttaxan på fjärrvärmenför ett helt år. Effekten baseras på dom tre dygnen som man har haft högst förbrukning under dom 4 månaderna. Detta gör att man blir snål och springer och sänker kurvan under dom kallast ndagarna.

Känner att en luft/vatten skulle vara ett bättre alternativ att kombinera med fjärrvärmen än luft/luft.

Kanske är jag helt fel ute och besparingen blir noll. Men jag slipper reta mig på effekttaxan på fjärrvärmen och kan ha varmt i alla rummen.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2018, 20:11:51 »
Sitter du bunden med ett långt avtal på fjärrvärmen?
Ska du ändå investera i en komplett LVVP borde det vara betydligt mer lönsamt att slänga ut hela fjärrvärmeanläggningen. Tänker mig att det blir många tusen i abonnemangskostnader fördelade på få kWh (=dyra kWh).
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Danneee

  • Gäst
Danneee
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2018, 08:49:44 »
Nej egentligen kan jag säga upp det på 3månader.

Gillar dock fjärrvärmen för att producera varmvatten, det ger ju obegränsat med varmvatten och dessutom under den varma halvan på året relativt billigt.
Man vet ju inte vad som händer med elpriset i framtiden.

Jag tänkte därför ha dom 3kW som stöd till värmepumpen.
Effekttaxan på fjärrvärmen sätts på dom 3 dygnen med högst förbrukning (dygnsförbrukning/24) november t.o.m. mars.
Det innebär att om det är riktigt kallt under natten och varmare på dagen så blir inte dygnseffekten så hög.

Jag betalar 3600kr om året i grundtaxa och då ingår 3kW (i detta ingår dessutom service/reparation och ev. utbyte av fjärrvärmecentral). Varje extra kilowatt kostar 1428kr/år enbart i effekttaxa.

Energin kostar,

dec, jan, feb 64,8kr/kWh
mars,april,maj,sep,nov 47,5kr/kWh
jun,jul,aug 14,1kr/kWh
 
Tackvare luft/luft värmepumpen så sparar jag nog ca 4-6kW (5712-8568kr) i effekttaxa plus något billigare energi (beroende på utetempen och SCOP).

Med tanke på åldern på luft/luften och fördelarna med luft/vatten (möjlighet att använda radiatorer och golvvärmen, mindre oväsen). Så tänkte jag det kunde vara en bra idé.

Man jag kanske tänker helt fel? Kanske det blir en förlustaffär? Jag skulle kunna satsa på en ny luft/luft när den går sönder och höja fjärrvärmen något så jag får ut lite värme på golven m.m. Kanske är en bättre affär?

Hur länge kan man räkna med att en luft/vatten tex. Mitsubishi SHW 80 håller?

Jag tänker enbart köra på fjärrvärme april-september. Tar pumpen skada av att stå still?

Utloggad Jompa3882

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2022, 18:10:13 »
Nej egentligen kan jag säga upp det på 3månader.

Gillar dock fjärrvärmen för att producera varmvatten, det ger ju obegränsat med varmvatten och dessutom under den varma halvan på året relativt billigt.
Man vet ju inte vad som händer med elpriset i framtiden.

Hej,
Gammalt inlägg, men intresserad av hur det gick med dina planer för luftvatten? GÃ¥r i samma tankar...🙂
Mvh//Jonas

Jag tänkte därför ha dom 3kW som stöd till värmepumpen.
Effekttaxan på fjärrvärmen sätts på dom 3 dygnen med högst förbrukning (dygnsförbrukning/24) november t.o.m. mars.
Det innebär att om det är riktigt kallt under natten och varmare på dagen så blir inte dygnseffekten så hög.

Jag betalar 3600kr om året i grundtaxa och då ingår 3kW (i detta ingår dessutom service/reparation och ev. utbyte av fjärrvärmecentral). Varje extra kilowatt kostar 1428kr/år enbart i effekttaxa.

Energin kostar,

dec, jan, feb 64,8kr/kWh
mars,april,maj,sep,nov 47,5kr/kWh
jun,jul,aug 14,1kr/kWh
 
Tackvare luft/luft värmepumpen så sparar jag nog ca 4-6kW (5712-8568kr) i effekttaxa plus något billigare energi (beroende på utetempen och SCOP).

Med tanke på åldern på luft/luften och fördelarna med luft/vatten (möjlighet att använda radiatorer och golvvärmen, mindre oväsen). Så tänkte jag det kunde vara en bra idé.

Man jag kanske tänker helt fel? Kanske det blir en förlustaffär? Jag skulle kunna satsa på en ny luft/luft när den går sönder och höja fjärrvärmen något så jag får ut lite värme på golven m.m. Kanske är en bättre affär?

Hur länge kan man räkna med att en luft/vatten tex. Mitsubishi SHW 80 håller?

Jag tänker enbart köra på fjärrvärme april-september. Tar pumpen skada av att stå still?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten i kombo med fjärrvärme.
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2022, 19:03:00 »
Nej egentligen kan jag säga upp det på 3månader.

Gillar dock fjärrvärmen för att producera varmvatten, det ger ju obegränsat med varmvatten och dessutom under den varma halvan på året relativt billigt.
Man vet ju inte vad som händer med elpriset i framtiden.

Jag tänkte därför ha dom 3kW som stöd till värmepumpen.
Effekttaxan på fjärrvärmen sätts på dom 3 dygnen med högst förbrukning (dygnsförbrukning/24) november t.o.m. mars.
Det innebär att om det är riktigt kallt under natten och varmare på dagen så blir inte dygnseffekten så hög.

Jag betalar 3600kr om året i grundtaxa och då ingår 3kW (i detta ingår dessutom service/reparation och ev. utbyte av fjärrvärmecentral). Varje extra kilowatt kostar 1428kr/år enbart i effekttaxa.

Energin kostar,

dec, jan, feb 64,8kr/kWh
mars,april,maj,sep,nov 47,5kr/kWh
jun,jul,aug 14,1kr/kWh
 
Tackvare luft/luft värmepumpen så sparar jag nog ca 4-6kW (5712-8568kr) i effekttaxa plus något billigare energi (beroende på utetempen och SCOP).

Med tanke på åldern på luft/luften och fördelarna med luft/vatten (möjlighet att använda radiatorer och golvvärmen, mindre oväsen). Så tänkte jag det kunde vara en bra idé.

Man jag kanske tänker helt fel? Kanske det blir en förlustaffär? Jag skulle kunna satsa på en ny luft/luft när den går sönder och höja fjärrvärmen något så jag får ut lite värme på golven m.m. Kanske är en bättre affär?

Hur länge kan man räkna med att en luft/vatten tex. Mitsubishi SHW 80 håller?

Jag tänker enbart köra på fjärrvärme april-september. Tar pumpen skada av att stå still?
NU fÃ¥r du förklara mer det med din effekttaxa, verkar dyrt, ska du ha en LV-VP sÃ¥ ska den styras i sekvens, sÃ¥ VP  tar första delen och FJV spetsar om VP inte klarar det. Helt beroende pÃ¥ vad du har för reglercentral nu, om den gÃ¥r att kopplas i sekvens, allting gÃ¥r om man tänker till. Men 60 KKr är mÃ¥nga kW FJV , har du räknat pÃ¥ det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!