Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump pÃ¥ bÃ¥t  (läst 15670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Värmepump på båt
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2006, 10:41:34 »
Är det inte strömt tillräckligt så sätt en strömbildare under båten som styrs av VP. Går VP går strömbildaren. Dessutom slipper du att båten fryser fast i isen.
Här är ett exempel:
http://www.batbryggan.se/data/pdf/firstright.pdf
Det finns säker begagnade ute på marknaden.


Utloggad large

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag gör fel och blir oftast klokare...
SV: Värmepump på båt
« Svar #16 skrivet: 07 mars 2006, 08:40:10 »
Hej alla svar:
Ang djupgående är det endast 3m djupt vilket innebär att jag endast har 1m under kölen samt att temperaturen är densamma från botten och upp, dvs idag ca 0,2javascript:void(0);. (och -13 i luften!). Inte mycket att bygga vertikalt på tyvärr.

En Ice-master är ingen dum idé. Det lär t.o.m. finnas en "tunna" på väg ut på marknaden som i princip består av 60m slang lindat i en rulle med en ice-master som sprutar på i mitten. Enl. utsago skall man kunna få ut 150W/m(!) ur slangen. Hittar jag en beg strömbildare (ice-master) så blir det en sådan manick. Nya är dom dyra, typ 10000:-

Parallellkopplade vvxl har jag prövat. Problemet blev då istället brinepumpen - med 100W pump fick jag ett deltaT på 8grader (Inkommande-Utgående Brine). Med den sammanlagda pumpeffekt som då krävs blir det snart billigare med direkt eljavascript:void(0); Och så mycket känsligare... problemet är att plattisarna går sönder rätt fort...

Båtar och salta hav behöver en himla massa anoder. Och det har jag - men det dröjer några år innan nästa torrsättning (70ton är dyrt att få upp på land :)) så vad gäller koppar och stål så tar jag det försiktigt. Jag har sett skrov där man inte gjort det...

Tills jag hittat min ice-master/kasco eller vad det blir har jag nu repat mod att kasta min 100liter rörvärmeväxlare i sjön med en pump i ena änden. Jag återkommer med rapport.

Tack igen för alla inspirerande inlägg!
/Lars

M&E Hotline 6 med 120m slinga i sjökollektor/solfångare/vedakamin - allt kopplat till en liten acktank och instuvat på min båt.

Utloggad large

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag gör fel och blir oftast klokare...
SV: Värmepump på båt
« Svar #17 skrivet: 30 mars 2006, 12:37:47 »
Hej igen,
Jag pajade ryggen i skidbacken så det blev ingen värmeväxlare i sjön (den väger...) Istället byggde jag och min granne en "tunna" av gunnebostängsel kring vilken vi lindade 40m 25mm PEM slang. Den hänger nu vertikalt i vattnet över en omrörare (ice-master som tidigare rekommenderats :-)). Jag har -5grader in och -8 ut så lite kallt är det - MEN DEN GÅR! I alla fall sedan ett dygn. Nästa steg blir att linda på lite mer slang för att få upp tempen lite. I vattnet blir det ingen isbildning på slangen (0,5 grader vattentemp) - ovanför vattnet däremot är det plenty, jag får isolera lite...
Men som sagt, nu fungerar det!
/Lars
M&E Hotline 6 med 120m slinga i sjökollektor/solfångare/vedakamin - allt kopplat till en liten acktank och instuvat på min båt.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Värmepump på båt
« Svar #18 skrivet: 31 mars 2006, 14:46:23 »
 8)

En ny variant på flygande tunnan. Frysande tunnan. ;D

PEM slangen är nog bra för att förhindra isbildning men värmeledningstalen är riktigt dåliga jämfört med nästan vilken metall som helst. Vad tror du om att skala ett prisolrör från plasten?
Mjuk koppar som är lätt att linda i stora cirklar. Inte heller så dyrt.

Utloggad large

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag gör fel och blir oftast klokare...
SV: Värmepump på båt
« Svar #19 skrivet: 01 april 2006, 22:26:44 »
Ja...jo...det kan vara. fast nu får den ligga i till sommaren... Som sagt - ryggen är paj för tillfället så i princip kan jag bara få i saker i sjön, inte upp. Och så går den (nu är jag inne på tredje dygnet!)
M&E Hotline 6 med 120m slinga i sjökollektor/solfångare/vedakamin - allt kopplat till en liten acktank och instuvat på min båt.

Utloggad laban2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepump på båt
« Svar #20 skrivet: 13 april 2006, 14:24:43 »
I början av 1900 talet så byggdes det ett fartyg som skulle gå i Polar trakterna, dvs det var inte så nära till att komma upp på varvs besök, så vad göra? Jo man byggde undervattens kroppen i Mässing med stålspant, och över delen i stål! gissa hur länge det fartyget höll? Man behövde inte bekymmra sig om första varvs besöket i alla fall... Det vart upphuggning i stället!

Stål o koppar hör inte i hop! Om man inte gillar att sila vatten genom skrovet vill säga...

En annan av mina grannar hadde ett koppar rör som lÃ¥g emot den rf skorstenen... koppar röret gick det hÃ¥l pÃ¥ efter nÃ¥gra Ã¥r! Pann killen som var där och skulle serva olje-pannan pÃ¥stog att det var kondens vatten  :o Jojo... Mycket kondens var det, konstigt att det inte fanns vatten i elementen....

Det finns även exempel på propeller axlar i RF, med propeller i mässing legeringar... Propellern brukar klara sig, axlarna går rätt av...

// lasse

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Värmepump på båt
« Svar #21 skrivet: 13 april 2006, 15:25:45 »
Det ligger en pråm i stockholm som tydligen har en stor slingtank på botten.....Tror IVT är inblandad i projektet, men vet faktiskt inte. Nån annan som vet mer ?

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump på båt
« Svar #22 skrivet: 28 april 2006, 23:57:05 »
Höj förÃ¥ngningen...  sÃ¥ slipper du frysa sönder fler växlare..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump på båt
« Svar #23 skrivet: 29 april 2006, 10:29:14 »
Höj förÃ¥ngningen...  sÃ¥ slipper du frysa sönder fler växlare..

Det där fÃ¥r du förklara...  Sc:,h

Höjd förångningstemp får man bara med högre temp på köldbäraren, hur värmer man den på lämpligt sätt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump på båt
« Svar #24 skrivet: 01 maj 2006, 21:53:53 »
Det beror på vad för strypdon du har. Exp. ventil är ju enkelt att bara öppna och sedan justera fyllningen så du får rätt överhettning.

Har du kapilärrör blir det lite knepigare men det går att byta ut mot en väldigt liten exp. ventil eller helt enkelt dimensionera om kapilärröret..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump på båt
« Svar #25 skrivet: 02 maj 2006, 08:18:27 »
Det beror på vad för strypdon du har. Exp. ventil är ju enkelt att bara öppna och sedan justera fyllningen så du får rätt överhettning.

Har du kapilärrör blir det lite knepigare men det går att byta ut mot en väldigt liten exp. ventil eller helt enkelt dimensionera om kapilärröret..

Aha, det var nog inte förångaren som frös sönder, det var en extern värmeväxlare, om jag fattar inlägget rätt.
« Senast ändrad: 02 maj 2006, 08:20:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad large

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag gör fel och blir oftast klokare...
SV: Värmepump på båt
« Svar #26 skrivet: 02 maj 2006, 09:28:05 »
Jo, det var en extern vvxl mellan brinesidan och sjösidan. Vattentempen stiger så här fram på våren så snart skall jag pröva den varianten igen. Under tiden tuffar min "frysande tunna" på. Tyvärr pajade värmepumpen för ett tag sedan. Ett flexrör hade läckt ut allt köldmedium. Och så har M&E som tillverkat pumpen (Hotline6) gått i likvidation så ingen fanns som kunde täcka garantin . Så )%/&(% trist javascript:void(0);
M&E Hotline 6 med 120m slinga i sjökollektor/solfångare/vedakamin - allt kopplat till en liten acktank och instuvat på min båt.

Utloggad bjerkas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump på båt
« Svar #27 skrivet: 02 maj 2006, 15:42:39 »
Ehhh.... kan du rita ett rörprincipschema pÃ¥ hela rasket, för jag tror inte att jag är helt med iaf.  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!