Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F 2020 Delta ?? 3 grader under nibes kurva .  (läst 1611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stam59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe EVP 270 med 2020-8
F 2020 Delta ?? 3 grader under nibes kurva .
« skrivet: 08 juni 2010, 19:01:37 »
Har problem med olika sorters larm har haft den i tvÃ¥ Ã¥r nu, hög framledningstemp, hög returledningstemp, korta drift tider under 2 min. och lite till, Högtryckspressosstaten har löst ut,  givarna är bytta och kollade, kretskortet bytt.
Deltat var stält strax under det som nibes kurva visar (alltså ökat flöde) men det bara larmar kylteknikern har varit hos mej minst 20 gånger, nu ska visst nån från nibe komma.

Nu har jag ställt ner deltat så det ligger 3 ºC under deras kurva alltså ökat flödet och då verkar det funka, men det jag undrar är om jag tappar effekt på pumpen då??
« Senast ändrad: 10 juni 2010, 08:08:31 av stam59 »
Nibe EVP 270 med 2020-8    installerad Hösten 2008 i PiteÃ¥ enplansvilla ca:100 kvm bygg Ã¥r 1959 ej tillägs-isolerat, Ã¥rsförbrukning ca:30000 kwh innan F2020-8 installerades. Nu efter ett Ã¥r ca:19000 Kwh

Utloggad stam59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe EVP 270 med 2020-8
SV: F 2020 Delta ?? 3 grader under nibes kurva .
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2010, 08:07:41 »
Har problem med olika sorters larm har haft den i tvÃ¥ Ã¥r nu, hög framledningstemp, hög returledningstemp, korta drift tider under 2 min. och lite till, Högtryckspressosstaten har löst ut,  givarna är bytta och kollade, kretskortet bytt.
Deltat var stält strax under det som nibes kurva visar (alltså ökat flöde) men det bara larmar kylteknikern har varit hos mej minst 20 gånger, nu ska visst nån från nibe komma.

Nu har jag ställt ner deltat så det ligger 3 ºC under deras kurva alltså ökat flödet och då verkar det funka inga mera larm, men det jag undrar är om jag tappar effekt på pumpen då??
Nibe EVP 270 med 2020-8    installerad Hösten 2008 i PiteÃ¥ enplansvilla ca:100 kvm bygg Ã¥r 1959 ej tillägs-isolerat, Ã¥rsförbrukning ca:30000 kwh innan F2020-8 installerades. Nu efter ett Ã¥r ca:19000 Kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F 2020 Delta ?? 3 grader under nibes kurva .
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2010, 09:40:06 »
Nu har jag ställt ner deltat så det ligger 3 ºC under deras kurva alltså ökat flödet och då verkar det funka, men det jag undrar är om jag tappar effekt på pumpen då??

På sommaren är det lugnt, men på vintern så tappar den i effekt. Synd att du inte har VVM300, denna reglerar flödet på laddpumpen så att tempdiffen blir konstant oavsett utetemp. Har man inte en sån är det nästan bättre att ställa om laddpumpen höst och vår så att flödet är lite högre på sommaren och lägre på vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F 2020 Delta ?? 3 grader under nibes kurva .
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2010, 00:24:10 »
För att slippa hög framledningtemp mm med din kombination (hade EVP270 tidigare) under sommarhalvåret så måste man på EVP 270 sänka frånslagstempen för VP på pannan till 50 ºC under sommaren då behöver du kanske inte öka flödet på laddpumpen.

När utetempen är över 13 gr så går VP:n med låg fläkthastighet och då ligger du ca 1 gr under nibes kurvor som visar deltaT för hög fläkthastighet, så egentligen ligger du bara 2 gr under deras kurvor om du nu inte kompenserat för detta alla redan.

Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: F 2020 Delta ?? 3 grader under nibes kurva .
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2010, 08:07:12 »
om din installation är inte i balans flödesmässigt fÃ¥r man dom felen du beskriver  . vvs firman som installerade  vad säger dom .

har du haft kylteknikern ute ca 20gÃ¥nger  :o . vad gör han när han kommer ?

skulle du ha balans i systemt och kan bevisa det tycker jag du ska be Nibe representanten ta med MÃ¥ndags exemplaret hem till Nibes egen verkstad eller en annan kyltekniker .
cocacola   

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!