Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu-info!  (läst 6282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nerko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Fujitsu-info!
« skrivet: 25 oktober 2006, 22:03:03 »
Hej!

Jag undrar på alla fujitsus maskiner är det DC Rotary kompressor till skillnad mot dom andra "större" tillverkarna som har Twin rotary eller scroll kompressor,Är det en mycket sämre lösning tänker på driftsäkerhet,livslängd och effektivitet? tänker främst på deras prisbild verkar lägre (8,4kw för runt 20000:-) än andra fabrikat?

Mvh Nerko  :)

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Fujitsu-info!
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2006, 22:59:51 »
Kan tyvärr inte svaret på din fråga.

Däremot tänkte jag ge dig ett tips om rubriksättning när du skapar en tråd. "Fujitsu-info!" indikerar att man har info att komma med. "Fujitsu-info?"...eller ännu bättre "Fujitsu-info eftersökes" visar att trådskaparen har en eller flera frågor.

Besserwisser? Jag? Inte då...

Välkommen till forumet förresten!  :)

//P

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu-info!
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2006, 08:28:07 »
Jag är inte så säker på att Fujitsus lösning är sämre än de andras.
(Snarare kanske bättre)
Sedan kan det här med prissegmentering vara en lyckad strategi
för att ta marknadsandelar.

Mvh,
Gamblern  *vinkar*
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Fujitsu-info!
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2006, 09:26:37 »
HÃ¥ller med dig Gamblern jag tror oxÃ¥ att fujitsus kompressor är minst lika bra som övriga tillverkares.....för övrigt tror jag att fujistsu kommer att skörda stora framgÃ¥ngar och sälja grymt mkt av nya nocria-serien eller det gör med ju redan med tanke pÃ¥ att FG nordic inte kan  fÃ¥ fram nocria 14 i tillräckligt stor volym vilket medför att Ã¥terförsäljarna blir erbjuden att köpa/sälja nocria 18 till samma pris som nocria 14.  Undra om det finns andra tillverkare som har samma angenäma problem som fujitsu?  ;D




//Krister    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu-info!
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2006, 10:14:52 »
Mer eller mindre samtliga märken har svårt att få fram produkter till alla kunder, vissa modeller är helt slut.
Men det är inga angenäma problem som du verkar tro att det skulla vara. När kunden väl har bestämt sig för en modell vill han/hon
självklart ha just den modellen efter mycket efterforskningar och när då kanske just den modellen är slut så blir dom lite besvikna och då kanske dom inte orkar sätta sig in i nya fabrikat och modeller och deras köp rinner ut i sanden.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad nerko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu-info!
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2006, 10:49:07 »
Hej!

Scrollkompressorn är väl den bästa typen följt av Twin Rotary vad jag förstått.Scrollen tar väl mindre effekt från start och mindre rörliga delar som kan gå sönder! Twin Rotary får man väl lugnare och tystare gång!
Alla andra "Större" tillverkare kör med ovanstående lösningar förutom Fujitsu eller finns det andra med den lösningen?

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Fujitsu-info!
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2006, 11:43:01 »
Mer eller mindre samtliga märken har svårt att få fram produkter till alla kunder, vissa modeller är helt slut.
Men det är inga angenäma problem som du verkar tro att det skulla vara. När kunden väl har bestämt sig för en modell vill han/hon
självklart ha just den modellen efter mycket efterforskningar och när då kanske just den modellen är slut så blir dom lite besvikna och då kanske dom inte orkar sätta sig in i nya fabrikat och modeller och deras köp rinner ut i sanden.
mvh
TS



Det jag menade med angenämt problem va att om de har problem att få fram tillräcklig volym av en modell så måste det förmodligen vara en stor efterfrågan på den......eller??



//Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu-info!
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2006, 13:16:34 »
Nerko jag tror inte att de kompressorer du nämner är bättre. Läs detta http://www.infolink.com.au/articles/91/0C03D591.aspx "The award-winning Nocria family welcomes the arrival of another two models while the AST wall mounted range has been enhanced with new plasma filtration technology.

With the government introducing improved air conditioning MEPS (Minimum Energy Performance Standards) in April this year, inverter air conditioners will increasingly become the heating appliance of choice among Australian households.

Inverter models automatically adjust the speed of the compressor in response to any change in room temperature making them smoother, quieter and more energy efficient to run than conventional types.

This sophisticated DC inverter technology developed for the new Nocria and ASTB plasma air conditioners will give both types an outstanding energy rating in heating and cooling.

Further contributing to these high energy ratings is Fujitsu’s advanced filter technology. The Nocria was the first air conditioner in the world to offer an automatic self-cleaning filter and also has a UV sterilisation lamp which disinfects and deodorises the air. The entire filter is cleaned in approximately two minutes and removes all matter of airborne germs and odours including dust, pet fur and bacteria.

Fujitsu’s new ASTB plasma filter is also designed to quickly remove small dust particles and odours via a polyphenol ceraglaze sterilisation process. As positively charged dust particles pass through the plasma filtration unit they are collected on negatively charged electrodes. Coupled with ozone sterilisation and an inner drying process that removes moisture from the indoor environment, the ASTB ensures cleaner, fresher air.

With vertical air flow diffusers the new inverter air conditioners deliver powerful floor level heating almost three times faster than Fujitsu’s conventional wall hung split systems.

Improvements to the DC motor of the indoor units as well as to the control board and compressor of the outdoor units make the new Nocria and ASTB air conditioners even more energy efficient. These refinements improve heat exchange, enable greater operating temperature ranges and considerably reduce the operating noise of the indoor units.

Läs även det här http://www.hotwire.co.nz/includes/air-conditioners/nocria-ceiling-wall.pdf
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu-info!
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2006, 08:22:07 »
Jaha, det var den tvivlaren som blev omvänd... *roflmao*

Mvh,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad nerko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu-info!
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2006, 21:56:03 »

Tror säkert att Fujitsu gör bra maskiner!  :)
Men dom har en nackdel och det är att Panasonic,Mitsubishi,IVT osv.. klingar mer igenkännade i gemene man/kvinnas öron och när man jämför något märke som är billigare kollar i.a.f jag upp skillnader...
den artikeln som du hänvisar till ser jag inte svaren till mina frågor om Kompressorns livslängd,driftsäkerhet och effektivitet i vårt klimat!

hälsningar
nerko

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Fujitsu-info!
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2006, 22:22:23 »


den artikeln som du hänvisar till ser jag inte svaren till mina frågor om Kompressorns livslängd,driftsäkerhet och effektivitet i vårt klimat!

hälsningar
nerko
[/quote]



Hmm vart hittar du sÃ¥na uppgifter till övriga tillverkare av luft-vp typ panasonic, ivt, toshiba??  Sc:,h






//Krister 
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Fujitsu-info!
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2006, 00:42:04 »

Tror säkert att Fujitsu gör bra maskiner!  :)
Men dom har en nackdel och det är att Panasonic,Mitsubishi,IVT osv.. klingar mer igenkännade i gemene man/kvinnas öron och när man jämför något märke som är billigare kollar i.a.f jag upp skillnader...
den artikeln som du hänvisar till ser jag inte svaren till mina frågor om Kompressorns livslängd,driftsäkerhet och effektivitet i vårt klimat!

hälsningar
nerko

Om man ser till europa så är Fujitsu en JÄTTE.
Varken Panasonic, IVT (Sharp) eller Mitsubishi Heavy eller elektric har det produktutbudet Fujitsu har.

Sen när man talar om Scroll, Twin rotare eller Rotary så finns inga långa tester som säger att den ena är bättre än den andra. De har alla för och nackdelar.

mvh Rickard

Utloggad VK System AB

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungens Kurva (Stockholm)
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
    • VK System AB
SV: Fujitsu-info!
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2006, 17:39:43 »
Varken Panasonic, IVT (Sharp) eller Mitsubishi Heavy eller elektric har det produktutbudet Fujitsu har.

Jo, Fujitsu har större utbud än Panasonic och Mitsubishi Heavy, men marginellt gissar jag då sidantalet är 10-12% lägre i huvudkatalogerna. Det skall icke förglömmas (lät lite gammalmodigt va?) att wall splits bara är en liten, liten del av de fulla produktsortimenten.

Mitsubishi Electric-katalogen är dock bland de fetaste jag sett (10-12% fler sidor än Fujitsukatalogen), ett relativt (läs: väldigt) slimmat utbud på wall splits, men ett äckligt brett sortiment av VRF-system och Big RAC.

IVT/Sharp - inte en blekaste aning.

Å andra sidan kan du ju ha rätt i antal olika modeller och kombinationer som erbjuds, jag orkar inte räkna...
Lycklig ägare av nyinstallerat kanalaggregat Panasonic Y28DD3E5, oisolerad lägenhet på plan 2/2 i tegel-/betonghus med klinkergolv 67m2 boyta + egen inomhustrappa, lägsta utetemp sedan inflyttning 2005 -4,4°C (nattemp, jan 2009), högsta utetemp +36,8°C (skuggtemp, aug 2007).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!