Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Eltjyv...mitt FTX!  (läst 44508 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
Eltjyv...mitt FTX!
« skrivet: 27 januari 2011, 13:05:03 »
Har under de kalla månaderna haft i mitt tycke 500 kWh för hög elräkning. ( vem har inte det kanske ni säger då) men jag gick upp på vinden och öppnade mitt FTX RDAA 2.4.1 och kände på förvärmaren som var i full drift - 13 grader ute. Sagt och gjort så kopplade jag ur den och efter litet tag stannade tillluften pga av för kall hörnet blit lägre än +3 grader. Vid -6 grader har inte till luften startat, jag hör dock att den gör små skutt ibland men det är väl på gränsen. Hur ofta har det varit högre temperatur än -6 grader i år inte är det ofta, det har inneburit att 2 kW konstant drift sedan början av November. Funderar starkt på att uppgradera mitt FTX till en roterande istället dock investering på ca 25000:- Tycker iaf den borde klarar av -15 - 20 grader innan förvärmaren slår till??!!!
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2011, 13:31:15 »
Täta filter?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2011, 16:05:35 »
Har under de kalla månaderna haft i mitt tycke 500 kWh för hög elräkning. ( vem har inte det kanske ni säger då) men jag gick upp på vinden och öppnade mitt FTX RDAA 2.4.1 och kände på förvärmaren som var i full drift - 13 grader ute. Sagt och gjort så kopplade jag ur den och efter litet tag stannade tillluften pga av för kall hörnet blit lägre än +3 grader. Vid -6 grader har inte till luften startat, jag hör dock att den gör små skutt ibland men det är väl på gränsen. Hur ofta har det varit högre temperatur än -6 grader i år inte är det ofta, det har inneburit att 2 kW konstant drift sedan början av November. Funderar starkt på att uppgradera mitt FTX till en roterande istället dock investering på ca 25000:- Tycker iaf den borde klarar av -15 - 20 grader innan förvärmaren slår till??!!!

en bra fungerande ftx behöver väl ingen värmare i sig?  bättre o värma me värmepump än direktel i luften.
kan inte tro det sitter nån förvärmare i min heru 75 iaf? nää de tror ja inte.
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2011, 16:14:39 »
Ja en förvärmare till inluften till ventilationen kan inte vara någon billig affär att köra med, så jag håller helt med Gb79 här att det är självklart avsevärt billigare att värma upp luften med värmepump istället. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2011, 18:03:22 »
Har under de kalla månaderna haft i mitt tycke 500 kWh för hög elräkning. ( vem har inte det kanske ni säger då) men jag gick upp på vinden och öppnade mitt FTX RDAA 2.4.1 och kände på förvärmaren som var i full drift - 13 grader ute. Sagt och gjort så kopplade jag ur den och efter litet tag stannade tillluften pga av för kall hörnet blit lägre än +3 grader. Vid -6 grader har inte till luften startat, jag hör dock att den gör små skutt ibland men det är väl på gränsen. Hur ofta har det varit högre temperatur än -6 grader i år inte är det ofta, det har inneburit att 2 kW konstant drift sedan början av November. Funderar starkt på att uppgradera mitt FTX till en roterande istället dock investering på ca 25000:- Tycker iaf den borde klarar av -15 - 20 grader innan förvärmaren slår till??!!!

Kolla HH-elen i min log http://spiff.hax.se/log.html. Så ser det ut när värmaren i min RDAA hoppar in och ut, och den börjar vid någon enstaka minusgrad.

Om jag stänger av värmaren blir den full med kondensvatten som läcker ut och droppar ned genom taket i köket.  huvuddunk Upptäckte det efter att överhettningsskyddet löst ut pga att fläktarna stod stilla.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2011, 18:48:17 »
är kondensvattnet inte nåt som går att hantera då? med uppsamling o rör eller nåt? eller är din ftx byggd för att bara fungera tillsammans med förvärmare? då kan de ju va ide o byta kanske, en heru 75 som ja har om de duger är väl kanske 18000
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2011, 08:12:02 »
Har under de kalla månaderna haft i mitt tycke 500 kWh för hög elräkning. ( vem har inte det kanske ni säger då) men jag gick upp på vinden och öppnade mitt FTX RDAA 2.4.1 och kände på förvärmaren som var i full drift - 13 grader ute. Sagt och gjort så kopplade jag ur den och efter litet tag stannade tillluften pga av för kall hörnet blit lägre än +3 grader. Vid -6 grader har inte till luften startat, jag hör dock att den gör små skutt ibland men det är väl på gränsen. Hur ofta har det varit högre temperatur än -6 grader i år inte är det ofta, det har inneburit att 2 kW konstant drift sedan början av November. Funderar starkt på att uppgradera mitt FTX till en roterande istället dock investering på ca 25000:- Tycker iaf den borde klarar av -15 - 20 grader innan förvärmaren slår till??!!!

Kolla HH-elen i min log http://spiff.hax.se/log.html. Så ser det ut när värmaren i min RDAA hoppar in och ut, och den börjar vid någon enstaka minusgrad.

Om jag stänger av värmaren blir den full med kondensvatten som läcker ut och droppar ned genom taket i köket.  huvuddunk Upptäckte det efter att överhettningsskyddet löst ut pga att fläktarna stod stilla.


Det finns ett kondens uttag där man drar en slang till avlopp. Här om året upptäckte jag ett muffen hade rostat sönder. RDAA verkar ingen bra affär ur el synpunkt om förvärmaren är igång hela tiden bara efter några enstaka minus grader.
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2011, 08:13:34 »
Ja en förvärmare till inluften till ventilationen kan inte vara någon billig affär att köra med, så jag håller helt med Gb79 här att det är självklart avsevärt billigare att värma upp luften med värmepump istället. :)

Mvh Raffen.

Det är ju inte meningen att den skall förvärma luften hela tiden ( vilket min verkar göra), bara nära kalla hörnet är lägre än +3 grader för att förhindra isbildning.
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2011, 08:47:19 »
är kondensvattnet inte nåt som går att hantera då? med uppsamling o rör eller nåt? eller är din ftx byggd för att bara fungera tillsammans med förvärmare? då kan de ju va ide o byta kanske, en heru 75 som ja har om de duger är väl kanske 18000

Det finns ett rör för avtappning, men det verkar som det endera pluggat igen med åren, eller möjligen frusit när det läckte in.

Sedan jag sett till att fläktarna alltid går, och blåst rent röret har jag inte haft problem med det. Vi har också sprutat mera isolering på taket, vilket bör hjälpa mot frysning.

Jag har också funderat på att värma med VP:n, men då måste man nog fixa en krets med gykol så det inte fryser.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2011, 16:34:57 »
Ett ftx återvinner naturligtvis mer då skillnaden mellan frånluften och uteluften är stor. Att förvärma uteluften för att få det att fungera är från början ett tankefel hos tillverkaren. Vid -20 grader,ett flöde på 150 kbm luft/tim och 70% verkningsgrad återvinner aggregatet ca: 1,5 kw. Förvärmer du då uteluften till 0 grader återvinner du bara hälften + att det går åt 1 kw i eleffekt. Även en plattväxlare skall inte behöva avfosta så ofta om luftflödena är rätt och du har 20 grader inomhus. Det suger inte månne från nån ventil i nåt ouppvärmt källarförråd el liknande som sänker frånluftstemperaturen radikalt?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2011, 17:15:44 »
Nix, har två frånluftsventiler i duschen och en ovanför torktumlaren. Har ingen källare, tack och lov.

Anläggningen skulle nog behöva gås igenom och justeras.

Från början var en spiskåpa ansluten till FTX:en, men den skrotade vi och installerade en riktig köksfläkt. Anledningen till att vi har två utsug i duschen är att det från början fanns en bastu, och det satt en ventil i bastun och en i duschen. Eftersom bastun var risig, och duschen liten, så skippade vi bastun och gjorde duschen dubbelt så stor, och då hamnade båda utsugen i samma rum.

Inget har gjorts för att trimma/justera efter dessa ombyggnader.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2011, 18:11:16 »
Börja med att leta upp nåt mindre hål( nyckelhål finns väl idag inte). eller öppna mycket lite (2 mm) på ett fönster och känn om det suger in såpass mycket kall uteluft som släcker en tändsticka på 5 cm avstånd. Gör det inte det måste du minska uteluften, alternativt öppna mer på ventilerna i dusch, tvätt o badrum. I det gamla systemet sög det ständigt lite från spiskåpan som nu skall kompenseras från de övriga utsugen.Detta fixar du själv. En ordentligt gjord luftmängdsmätning kostar ett par tusen och slutar ofta med att luftflödena ställs in med råge av sbn-normen och förorsakar ljudproblem vilket gör att du av självbevarelsedrift vrider ner varvtalet på fläktarna till en ännu lägre nivå och får en ännu mer försämrad ventilation.Det viktiga är att du åtminstone har ett undertryck (helst ett mindre) i huset när både till o frånluftsfläktarna går.

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2011, 16:39:56 »
Kollade mitt aggregat i dag. Det har varit ca 3 grader varmt ute idag. Öppnade sÃ¥ gick till lufts fläkten dock även förvärmaren(!!!?) och efter ca 10 sek. stannade tillluftfläkten vilket iofs är OK om det skulle varit smällkallt ute och pÃ¥ vinden. Men jag börjar tro att termostaten är Ã¥t helsike. Förvärmaren verkar i princip gÃ¥tt hela vintern($$$$$$$) oavsett om det varit kallt eller varmt ute.  I princip borde  inte förvärmaren behövas dÃ¥ tillluft fläkten stannar och jag fortfarande har frÃ¥nluften som skulle kunna värma upp tillräckligt för avfrostning.

 
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2011, 20:44:15 »
be en vent nisse kolla på grejerna. om det inte går att köra utan förvärme hade jag bytt ut aggregatet som säkert är avskrivet vid det här laget. har du tur går det att trimma befintligt agg
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
SV: Eltjyv...mitt FTX!
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2011, 07:38:41 »

Skall ta hit min Elektriker polare och gå igenom elektroniken först......men

Funderar starkt på att byta ut mot en med roterande värmevxl. typ HERU eller SystemAir ca pris 24000:- ( Känns lite motigt dock) Men shit vad tung dessa är så att HERU vägde 100kg.
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!