Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: claesc
« skrivet: 14 januari 2015, 10:33:46 »

Det går utmärkt att tvätta filtren. Använd vanligt diskmedel till det lilla filtret. Spraya det stora med kallavfettning (finns i pumpflaska på macken), låt verka en stund, skölj och avsluta med diskmedel.

Om fläktarna låter och vibrerar kan det bero på att fläkthjulen är smutsiga. Mina hade en hel del beläggning efter 20 år, när jag rensade dem för första gången. Det är bara att skruva loss fläktarna och lossa anslutningarna (kolla hur trådarna sitter så att dom kommer tillbaka på rätt ställe) och skrapa och borsta. Kallavfettning funkar här också, men håll motorn torr.

I övrigt kan jag bara hålla med, bra inomhusklimat året om, jämn temperatur i hela huset. Enda underhållet på 35 år förutom filtertvätt är två omgångar filter och ett nytt lager i en av fläktarna för en femtiolapp. Lite meckigt att byta, men det gick att ordna själv. Elförbrukningen är inget problem (i södra Skåne).
Skrivet av: PL83
« skrivet: 14 januari 2015, 00:50:42 »

Hej!

Det är en gammal tråd etc. men för de som snubblar in hit och läser, som jag själv gjorde, tänkte jag göra ett litet inlägg gällande Rexovent.
Det känns lite oroväckande att läsa allt negativt men än så länge tänker jag Den dagen den sorgen.

Jag bor i en 1½-plansvilla utanför Umeå byggd 1981. ca 150kvm boyta + 50-70 kvm biyta. Vi har bergvärme med vattenradiatorer och ett Rexovent-aggregat för ventilation, RDAA 1-4-1.
Vi är väldigt nöjda med inomhusklimatet. Jämn temperatur trots dramatiska ändringar ute, känns fräscht osv. det enda är väl att tilluften hörs ganska tydligt när vi ska sova men det är inget vi stör oss på. Blåser rätt bra.
Enda gången jag har vart med om att den stängt av tilluften i omgångar var här om dagen - jag hade slarvat när jag satte tillbaka locket så det var en rejäl glipa.

Jag kollade just statistiken för 2013 och 2014 och då har vi legat på en total elförbrukning på ca 11000 kwh. Vi är två vuxna och ett barn.
2012 låg förbrukningen på ca 19000 kwh men det var med 2 vuxna och 6st ungdomar som duschade ofta och länge(förra ägaren).

Jag har ingen koll på vad rexoventen drar men totalen är jag väldigt nöjd med.
Även om jag har svårt att tro att vi kan komma nå mycket lägre så blir dock lite sugen på att sätta dit en elmätare.
Måste dock byta filter då det var grymt skitigt. Får se hur det påverkar helheten. Borde ju bli bättre verkningsgrad.

Anledningen att jag intresserat mig för aggregatet är att vi ska koppla ur flödet från köksfläkten och leda ut den direkt i det fria för att få bättre sug(och komplettera med ett frånluftsdon i köket istället).
Sen så har vi ärligt inte kommit på tanken för än nu att det kanske borde bytas filter och rengöras.. så filterna har ju 2 års matos i sig :/
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 26 oktober 2013, 11:12:44 »

Kan man inte bara koppla ur förvärmaren eller  Sc:,h
Skall koppla ur 11 grad termostaten. Frostfunktion kanske kan vara bra att ha kvar. Får kolla.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 oktober 2013, 08:12:20 »

Kan man inte bara koppla ur förvärmaren eller  Sc:,h
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 18 oktober 2013, 22:28:43 »

Intressant. Jag har extremt torr luft inne på vintern. Ett problem då vi har astmatiker i familjen. Men i mitt fall måst jag isf dra ett rör genom taket, eftersom jag har den på vinden. Men är intresserad av analyser.
Fixade en "återluftningsbypass" vid nyinstallation av ett ventaggregat Nilan, återkommer efter analyser, finns bilder här:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47973.msg549528#msg549528
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 08 oktober 2013, 13:31:40 »

Verkar vara det detta läge som går in vid ca + 8 grader ute. Nu går den i On/off enligt denna bild :(....kan man och hur ändrar man brytpunkten på dessa givare. Har inte hittat nått, det enda som har någon typ av inställning där står +/- men verkar inte vid inspektion ha en möjlighet att ställa. drog bort tåtarna på den so är närmast fläktarna då stannade tilluftsfläkten.
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 04 oktober 2013, 13:21:07 »

Var och inspekterade lite mer. Det sitter ett rätt stort värme element vid inkommande uteluft. Själva givaren sitter vid nr 8. Jag har även en givare Nr. 7 men inget eftervärmare element nr.12. Så den enda som kan gå av och på är förvärmaren av uteluften, den går på vid +3-4 grader.  >:( Undra på att jag ligger högt så fort det närmar sig 0 gradigt i förbrukning. Ligger på ca 17-18000 kWh/år när jag borde komma runt 15000-16000 kWh/år som max även med ett FTX som inte är en LVP som denna blir. Verkar inte finnas där jag kan ställa en termostat. Finns några + - inställningar ingen ratt kvar och jag kopplade bort den som var närmast givaren och då stannade fläkten. Iof skall den göra det när den skall frosta av.

Blir lite trött på detta FTX aggregat.
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 03 oktober 2013, 07:59:28 »

Neeeeej. Nu börjar den förbannade förvärmaren att slå till/från igen. Vid ca 3-4 grader ute. 21 ggr under 4 timmar inatt.  >:(...Trots helt rent aggregat och frånlufts rören rengjorda.

Känner igen mitt problem i denna tråd....dax att börja spara ihop lite pengar tror jag.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1232.0


Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 10 september 2013, 16:33:26 »

Absolut inte, det är mera likställt med en hårfön eller en byggfläkt.

Men varför ska man öppna upp och suga begagnad luft om man inte behöver, sänk farten på fläkten istället. Då spar du iallafall kilowatt också;)
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 10 september 2013, 09:18:12 »

Att installera en vanlig LLVP är allstå likaställt med att man återanvänder allt duschvatten?
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 07 september 2013, 06:55:32 »

Återcirkulation var någonting som jag misstänker tog sin form under 70-talet..

Första gången jag hörde detta pratade jag med en ventilationskille, detta var på 90-talet och han undrade om jag ville koppla duschavloppet på samma sätt, med lite återcirkulation för duschen knUp

När det gäller ventilationen är det bättre att sänka farten på aggregatet än att kasta in skitig luft en gång till..
 
Det var precis samtidigt som jag fick höra ett annat namn "Våtluftspjäll" coolsmiley
Men som vanligt, alla gör som man själv vill.. 3some
Nu tappade jag sugen helt, det där med återcirkulation på duschvattnet lät ju lite halv trevligt...
Roterande FTX-växlare återcirkulerar väl en del av frånluften? Med en bypass som bilden visar skulle man väl få en liknade funktion?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 06 september 2013, 17:28:37 »

Återcirkulation var någonting som jag misstänker tog sin form under 70-talet..

Första gången jag hörde detta pratade jag med en ventilationskille, detta var på 90-talet och han undrade om jag ville koppla duschavloppet på samma sätt, med lite återcirkulation för duschen knUp

När det gäller ventilationen är det bättre att sänka farten på aggregatet än att kasta in skitig luft en gång till..
 
Det var precis samtidigt som jag fick höra ett annat namn "Våtluftspjäll" coolsmiley
Men som vanligt, alla gör som man själv vill.. 3some
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 06 september 2013, 13:38:47 »

Intressant. Jag har extremt torr luft inne på vintern. Ett problem då vi har astmatiker i familjen. Men i mitt fall måst jag isf dra ett rör genom taket, eftersom jag har den på vinden. Men är intresserad av analyser.
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 04 september 2013, 14:47:33 »

Jag stängde av mitt direktverkande-elelement i FTXen direkt, trots att det har varit över 20 minus ute, har vi aldrig upplevt några problem..

Nu finns det inget svart eller vitt och det som fungerar för mig kanske inte alls fungerar för er, men jag kör hellre LLVP hårdare än att sätta på ett elelement..
Var o kikade på en ventilationsanläggning och hittade en smart lösning för att tillfälligt höja Tilluftstempen utan att låta en termostat styra en ineffektiv För- eller Eftervärmare på FTXen. Idén går ut på att vid uteluftinstaget montera en T-koppling på ventröret innan aggregatet som "manuellt" kan justera återcikulationen efter behov. På detta sätt kan man återcikulera en viss procent varm inomhusluft i systemet och höja tilluftstemeperaturen några grader när det är som kallast ute på vintern utan att sänka fläkthastigheten!

Fenomenet med att inomhusluften kan upplevas väldigt torr vintertid (RH ofta under 25% i välventilerade hus), kan man ju med denna metod återfukta luften enligt samma princip...

Vad tror ni om detta, finns det några risker?

Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 21 augusti 2013, 12:35:26 »

Min värmeväxlare och även från lufts kanalerna var riktigt skitiga. Får se vad det gör för skillnad i vinter. Skall sätta in temp mätning på friskluft - till luft och från luften och logga detta.Skall även kolla upp funktionen på mina värmare om de funkar som de skall och/eller kan ta bort efter värmaren.
Skrivet av: superpalten
« skrivet: 18 augusti 2013, 15:10:36 »

Ett par frågor.

Har också ett RDAA aggregat ( 1-4-1 ) + RCDA luftvärmesystem. (Norrbotten.)

Går i funderingarna om isoleringen i själva RDAA lådan, skulle det vara någon vinst med att sätta t.ex 45mm isoleringsmatta runt den?

Använder ni vinterluckan på vintern för att ta luften från vinden? Jag har luckan men det är inte satt dit en T korsning för att montera den. Vinden är frisk utan påväxt.

Läste här att man inte ska ta luft från vinden för att det skapar undertryck?

Gjorde ett test för några veckor sen och stoppade ett A4 papper under FL ventilen i badrummet och den orkade inte suga fast det men ett toapapper sögs fast.

Köpte 10mm avloppsrensarwire och nylonborste i rätt dimensioner och rengjorde alla FL kanaler och återluft till RCDA. VÄLDIGT mycket damm som kom ut. Efter rengöringen så prövade jag A4 testet igen och nu sögs det fast väldigt lätt. Har det haft stor inverkan på mitt system eller är det marginell skillnad?

Så här såg Växlaren ut när jag skulle rengöra den, förra ägaren hade haft Dubbla filter på frånluften och inget filter från uteluften.  :o

Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 03 augusti 2013, 20:49:33 »

Rexovent...
Hade precis en sån i förra villan :)
Fast den var igen höjdare, i alla fall inte min :-\ Kräver ständig rengöring!!


Tror du skall sikta in dig på en ny vad tiden lider.. tummenupp
Kan du inte få in den i avloppet igen Sc:,h

Precis kräver en hel del skötsel. Håller på att kolla på ett nytt aggregat, men den får nog gå minst den här vintern också. Skall kolla höjden var den gick in sist, hoppas jag kan använda befintlig påstick. Är typ >30 grader där, fukten är låg iaf just nu. 
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 02 augusti 2013, 21:19:41 »

Rexovent...
Hade precis en sån i förra villan :)
Fast den var igen höjdare, i alla fall inte min :-\ Kräver ständig rengöring!!


Tror du skall sikta in dig på en ny vad tiden lider.. tummenupp
Kan du inte få in den i avloppet igen Sc:,h
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 02 augusti 2013, 16:11:29 »

Före och efter bilder. Enda frågan jag har är hur jag skall göra med min kondens avrinning nu. Aggregatet stod högre förrut och de hade stoppat in slangen i avlopps avluftningen.

Typiskt bilden blev vriden.

Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 01 augusti 2013, 22:24:32 »

Skall uppdatera denna från mina första inlägg. I går hade jag en ventilations firma på besök. Detta för att flytta ut mitt aggregat så att jag kan sköta det som man skall göra. Sagt och gjort. Idag har de flyttat ut aggregatet, gjort rent från lufts kanalerna (SKITIGT som F_N), lyft ut vvx och gjort rent (SKITIGT som F_N). Konstaterat att det var från 1984 (!!!!) inte 2002 som jag trodde då det var installerat då. Kunde man verkligen in tro när man såg det. Nån fläkt var bytt. Kommer att börja kolla på ett nytt då detta är under dimensionerat för huset idag.  Stoppar in före och efter bilder imorgon.
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 21 juli 2013, 11:19:14 »


Vad är fördelen med en roterande värmevxl?

Verkningsgraden!
Och att det inte bildas kondensvatten, eller kondensen som fälls ut ur frånluften när den kyls blåses tillbaka och hjälper till att "fukta" den mycket torra tilluften.

Kör själv ett Heru130S sedan sex år.
Funkar kanon, ingen extra värme här. Ger ca 16 grader tilluft vid -20 ute.
Tänk också på att luftflödena påverkar FTXens prestanda, 5-10% högre frånluftsflöde än tillluftsflöde ska ge både lagom undertryck och bra återvinning.
Heru sänker också hastigheten på tillluftsfläkten ett steg om aggregatet inte skulle orka med att hålla en inställd min gräns för temp på tilluft.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 17 juli 2013, 20:25:33 »

Och hur värmer du upp tilluften i huset vintertid (då utetemp understiger -5)?

Har inte haft några problem vare sig i detta hus eller det förra, trots att jag aldrig använder kanalvärmaren..
Jag vet inte vad din tilluft är på vintern utan eftervärmeren på, vet du?
Kan det vara så att du inte ens har testat att stänga av kanalvärmaren?
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 17 juli 2013, 20:22:02 »

Jag stängde av mitt direktverkande-elelement i FTXen direkt, trots att det har varit över 20 minus ute, har vi aldrig upplevt några problem..

Nu finns det inget svart eller vitt och det som fungerar för mig kanske inte alls fungerar för er, men jag kör hellre LLVP hårdare än att sätta på ett elelement..

 
Skrivet av: Crank
« skrivet: 16 juli 2013, 23:44:18 »

Intressant tråd detta, måste jämföra med vårt hus från 1996 med "gammalt" FTX-aggregat. Ganska lika husegenskaper och med direktel som huvudsaklig uppvärmning. Huset är en trävilla på 145 kvm, 3-glas fönster, FTX typ korsvärmeväxlare med förvärme 1000W och en årlig förbrukning på ca 16000 kvm belägen i stockholm...

Crank: Om ni har 24 000 kwh/år måste ni bo långt norröver (i förhållande till Stockholm) annars måste ni ha problem med köldbryggor, husets täthet eller något annat fel på huset... har du koll på hur mycket VPn du skaffat påverkat den totala energiförbrukningen? ( e nämligen inne på samma bana att skaffa LLVP för att få ner förbrukningen ett snäpp)

Vi har en vridbar termostat inuti vårt FTX-aggregat, öppnar man locket så hittar man den där "friskluftintaget" sitter, där sitter också elspiralen (förvärmaren). Termostaten går att vrida mellan 0-30 gr, har loggat aggregatet på 4 ställen, strax innan växlaren, direkt efter, mätt innetemp samt temp på utgående. (med trådlösa givare och väderstation från Clasohlson). Mätningarna har gjort att jag själv lärt mig aggregatets arbetskurvor vid olika utetemperaturer och kunde själv kalibrera efter det. Har upptäckt att inställt värde på termostaten inte stämmer överrens med temp i tilluftsdonen, har hittat en optimal inställning för vårt agg. med att ställa termon på 23 gr (säkert olika på andra äldre aggregat). Med den inställingen går förvärmaren på med "intervalluppvärmning" vid utetemp lägre än -5 gr. Detta gör att tempen i tilluften inte understiger 16 gr vilket jag tycker är gränsen för att inte uppleva kallras. Vrider jag ner termostaten till "0" så stängs förvärmaren av helt, men som "snuppesno" beskriver som kan man få följdproblem med avstängd för-/eftervärme i FTX-ventilationen då metallrören får fuktutfällningar på utsidan (inne i bjälklagen/i vindsisoleringen).

Vårt hus finns i Stockholm, tror det är ett lösvirke hus då väggarna är tjockare än standard. Isolering är bra med isolerad vind. Kan dock tycka golven är lite kalla så jag ska lägga in en markisolerings matta i krypgrunden. Köpte en energimätare på claes ohlsson och upptackte en eltjuv till som drog konstant 1kw, har en termostat som jag skruvade ner från 25 till 0 och då sjönk förbrukningen med 1kw, förmodligen nån extra kanal värmare. Märkte ingen skillnad på inner tempen efter att stängt av den. Testade att ställa upp termostaten här om dagen och då luktade det bränt, förmodligen damm i ventilations kanalen.

Kanal värmare och förvärmare slukade totalt 3kw 24/7 under mer än 7-8 månader per år. och inte blev det speciellt varmt heller så för att nå temp på 18 behövdes elradiatorer och golvvärme. Vilket resulterade i runt 110kw/h per dygn under vintern.

Installerade LLVP i april så jag har inte så mycket data ännu. Men har kört i gång den på morgonen och inför kalla nätter och den förbrukar nog inte mer än 1kw kanalvärmaren som dessutom inte genererade nån märkbar värme. Den ger otrolig värme och jag tycker både innerdel och ute del är väldigt tysta.

Hittade en termostat bredvid FTX systemet och ska testa att mäta tilluft/frånluft på det sätt du gjorde och se om jag kan justera in det bättre.

Vad är fördelen med en roterande värmevxl? 





Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 maj 2013, 18:11:14 »

En snabb sökning ger följande resultat. Finns säkert fler.
Har jag missförstått TS var det inte liknande som efterfrågades. dontknow
Klart att strypa luftflödet är ju inte det bästa sättet och kan säkert ställa till obalans. Det gör det å andra sidan om man startar köksfläkten också, hur noga är det?


http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F470/

http://ivt.se/pages/products.asp?lngID=391&lngLangID=1&product=ivt-450-tilluftsaggregat

http://www.comfortzone.se/vara-produkter/tillbehor/comfortzone-t12
Skrivet av: claese
« skrivet: 18 maj 2013, 09:07:06 »

Han menar säkert på uteluften..? Lite större undertryck blir det men tilluftstemperaturen blir högre.
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 18 maj 2013, 07:48:44 »

....det finns lösningar med tilluftsvärme från vp.
....men man kan alltid sätta ett enkelt spjäll på frånluften om man vill minska flödet.
Vilka "lösningar med tilluftsvärme" känner du till? Hade varit intressant o höra mer om detta.
Att styra FTXen med att strypa frånluften är ingen bra idé då man garanterat inkräktar på tryckbalansen och resultatet blir övertryck i huset... inte bra. Ska man styra ett ftx måste man göra motsvarande med tilluftsflödet och då är det naturliga att sänka fläkthastigheten på båda fläktarna synkroniserat. Styrningen kan göras efter behov med t ex en veckotimer.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 16 maj 2013, 23:34:05 »

Hur stor är luftomsättningen?
Det spelar mindre roll om du värmer tilluften eller rumsluften, vad som spelar roll är hur stor mängd du värmer, om man vill ha ned kostnaden för uppvärmning.
Är det möjligt att värma med vp sjunker så klart kostnaden, det finns lösningar med tilluftsvärme från vp.
Tipset är annars att inte ventilera mer än nödvändigt, möjligheten att styra ett FTX vet jag inget om, men man kan alltid sätta ett enkelt spjäll på frånluften om man vill minska flödet.
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 16 maj 2013, 22:07:24 »

Ni har ju en elradiator i ventilationen.

Klart det kostar pengar.
Och hur värmer du upp tilluften i huset vintertid (då utetemp understiger -5)?
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 16 maj 2013, 21:02:06 »

Ni har ju en elradiator i ventilationen.

Klart det kostar pengar.
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 16 maj 2013, 20:48:55 »

Till någon administratör:
Varför saknas denna tråd när man går in via rubriken "Bostadsventilation"? Man hittar den endast om man går in via "Ventilation, fukt och Radon-forum", kan ni flytta den rätt?
Skrivet av: Seglarvännen
« skrivet: 16 maj 2013, 20:43:46 »

Har samma problem, mitt FTX system har en förvärmare på 2KW som går 24/7 under dom 5 kallaste månaderna. Inte blir det speciellt varmt heller, huset byggt 2000 på 155kvadrat har tjocka välisolerade väggar, isolerad vind samt 3 glasfönster. Elförbrukning ca 24.000 kw/h år. Filter är bytta och systemets luft flöde blev injusterat strax innan vi flyttade in. Hittade n termostat och skruvade ner den till 0 från 24 och då sjunker elförbrukningen med 1 kw, kanske är det någon kanalvärmare/eftervärmare.

Håller ca 20 grader värme ner till 0 grader utetemp med 2 KW värmare på, vid -10 ute så klarar det att hålla 16grader inne och vi får komplettera med elradiatorer och värmegolv. Har en förbrukning på minst 100KWh/dygn dec/jan/Feb för att hålla 18 grader inne.

När det var 5 grader ute temp så testade jag att ställa om systemet från Värme till Ventilation, och på ca 30 minuter så märktes det hur mycket kallare det blev innomhus.. svin kallt .. på så kort tid. Jag får kännslan av att vi har ventilerat ut större delen av vår värme under vintern och att systemet inte kan återvinna speciellt mycket.

Har nu installerat en luftvärmepump och ställt FTX systemet på lägsta fläktnivå "30%" och 18grader. kör upp till 24grader och stänger av LVP, ca 1h senare har temperaturen sjunkit från 24 till 20 grader. vid en ute temp på ca 10 grader.

Jag skulle vilja stänga av min förvärmare, men vet inte om det går eller hur man gör.

Intressant tråd detta, måste jämföra med vårt hus från 1996 med "gammalt" FTX-aggregat. Ganska lika husegenskaper och med direktel som huvudsaklig uppvärmning. Huset är en trävilla på 145 kvm, 3-glas fönster, FTX typ korsvärmeväxlare med förvärme 1000W och en årlig förbrukning på ca 16000 kvm belägen i stockholm...

Crank: Om ni har 24 000 kwh/år måste ni bo långt norröver (i förhållande till Stockholm) annars måste ni ha problem med köldbryggor, husets täthet eller något annat fel på huset... har du koll på hur mycket VPn du skaffat påverkat den totala energiförbrukningen? ( e nämligen inne på samma bana att skaffa LLVP för att få ner förbrukningen ett snäpp)

Vi har en vridbar termostat inuti vårt FTX-aggregat, öppnar man locket så hittar man den där "friskluftintaget" sitter, där sitter också elspiralen (förvärmaren). Termostaten går att vrida mellan 0-30 gr, har loggat aggregatet på 4 ställen, strax innan växlaren, direkt efter, mätt innetemp samt temp på utgående. (med trådlösa givare och väderstation från Clasohlson). Mätningarna har gjort att jag själv lärt mig aggregatets arbetskurvor vid olika utetemperaturer och kunde själv kalibrera efter det. Har upptäckt att inställt värde på termostaten inte stämmer överrens med temp i tilluftsdonen, har hittat en optimal inställning för vårt agg. med att ställa termon på 23 gr (säkert olika på andra äldre aggregat). Med den inställingen går förvärmaren på med "intervalluppvärmning" vid utetemp lägre än -5 gr. Detta gör att tempen i tilluften inte understiger 16 gr vilket jag tycker är gränsen för att inte uppleva kallras. Vrider jag ner termostaten till "0" så stängs förvärmaren av helt, men som "snuppesno" beskriver som kan man få följdproblem med avstängd för-/eftervärme i FTX-ventilationen då metallrören får fuktutfällningar på utsidan (inne i bjälklagen/i vindsisoleringen).
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 16 maj 2013, 09:34:50 »

Installerade 2007 ett FTX-system i nedervåningen på mitt hus (REC Thermovex 400) och konstaterar att den inblåsta luften blir väldigt kall när det är kallt ute. Det finns elektrisk eftervärmare i utrustningen som jag inte använder (pga elkostnaden).

Min bergvärmeutrustning klarar inte av att värma upp nedervåningen utan "extravärme". Lösningen blev en värmeväxlare (vatten-luft) kopplad på FTX-utblåset som värmepumpen är inkopplad på. Denna vatten-luft värmeväxlare ersätter då den inbyggda elektriska eftervärmaren och gör värme till en mycket fördelaktigare kostnad.

Per L
Skrivet av: Crank
« skrivet: 15 maj 2013, 23:11:39 »

Har samma problem, mitt FTX system har en förvärmare på 2KW som går 24/7 under dom 5 kallaste månaderna. Inte blir det speciellt varmt heller, huset byggt 2000 på 155kvadrat har tjocka välisolerade väggar, isolerad vind samt 3 glasfönster. Elförbrukning ca 24.000 kw/h år. Filter är bytta och systemets luft flöde blev injusterat strax innan vi flyttade in. Hittade n termostat och skruvade ner den till 0 från 24 och då sjunker elförbrukningen med 1 kw, kanske är det någon kanalvärmare/eftervärmare.

Håller ca 20 grader värme ner till 0 grader utetemp med 2 KW värmare på, vid -10 ute så klarar det att hålla 16grader inne och vi får komplettera med elradiatorer och värmegolv. Har en förbrukning på minst 100KWh/dygn dec/jan/Feb för att hålla 18 grader inne.

När det var 5 grader ute temp så testade jag att ställa om systemet från Värme till Ventilation, och på ca 30 minuter så märktes det hur mycket kallare det blev innomhus.. svin kallt .. på så kort tid. Jag får kännslan av att vi har ventilerat ut större delen av vår värme under vintern och att systemet inte kan återvinna speciellt mycket.

Har nu installerat en luftvärmepump och ställt FTX systemet på lägsta fläktnivå "30%" och 18grader. kör upp till 24grader och stänger av LVP, ca 1h senare har temperaturen sjunkit från 24 till 20 grader. vid en ute temp på ca 10 grader.

Jag skulle vilja stänga av min förvärmare, men vet inte om det går eller hur man gör.

Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 01 januari 2013, 09:53:13 »

Om man stänger av eftervärmaren så tillufttempen blir låg finns risk för kondensbildning på de oisolerade tilluftskanalerna, det kan medföra problem med fuktskador i närliggande konstruktioner.

Snuppesno
Skrivet av: Harpya
« skrivet: 01 januari 2013, 07:36:47 »

Bumpar tråden även jag då jag inte sett den förut. Antar att Tipo bytt ut sitt aggregat för att laga det rekommenderar jag inte. RDAA är alltså ett väldigt gammalt system från Svenska Fläkt med platt-vvx, att förvärmare finns beror på att eftervärmaren i dessa gamla aggregat inte är ställbar, den ska bara se till att tilluften är varmare än 11 grader.
Att stänga av förvärmare/eftervärmare skulle jag inte göra, då blåser det ut väldigt kall luft från tilluftsdonen - och du får ställa upp kurvan på vp´n väldigt mycket för att kompensera för kalldraget.

Tändstickor vid öppna fönster...nja...är själv ventilationsinjusterare och det finns faktiskt en anledning att normerna finns och att vi justerar efter dessa.
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 31 december 2012, 10:52:23 »

Tar upp detta igen för någon intresserad.

Loggar nu med:
http://e-logger.se/pub?kajutvagen

Allt blev stenklart att mitt FTX är en eltjyv för mig. Kolla in bilden hur det ser ut utan och med. Under Decembers 2 försa dagar fick jag 40 kWh mer än normalt pga av denna. Är nu avstängd då elvärmarna går in även om det är mellan 0- -5 grader ute. Förstår att den kan gå in om det är -15-20 grader ute. Troligtvis beror det på att den inte värmeväxlar inne luften med uteluften pga den är igensatt och jag inte kommer åt att tvätta den. Till våren blir det att flytta ut aggregatet 3 dm så jag kan få upp och tvätt rent det. Klåpare som monterat det!

Skrivet av: DKT
« skrivet: 17 februari 2011, 13:24:28 »

Jag kan tänka mig det. Installerade precis ett nytt RDAE istället för mitt gamla Vex1 och ska bli spännande att se om det är någon skillnad.
Men det är väl bara att konstatera att så länge det är kallt ute måste eftervärmaren på 1000W gå och då blir det dyrt. Jag skulle vilja veta hur styrningen för eftervärmaren fungerar, är den steglös upp till 1000W eller går den in i pulser eller hur funkar det.
Det är inte gratis med bra inneklimat. >:(
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 16 februari 2011, 10:19:08 »

Nu har jag kollat min RDAA ett dygn, och den har slurpat i sig över 18 kWh  >:(  fiR:  huvuddunk

Den utgör mer än hälften av HH-förbrukningen, vilken inkluderar elgolvet och ett par timmars elpatron i handdukstorken.

Det är mer än en fjärdedel av vad värmepumpen dragit, och då har den även brassat på med elpatron ett par timmar.

Om vintrarna skall fortsätta hålla sig under 0-an måste man nog göra nåt åt det.
Skrivet av: whoppi
« skrivet: 06 februari 2011, 18:00:20 »

jag har stängt av eftervärmaren helt och hållet.
har hittils inte haft problem med kall luft i tilllufts donen även när det varit svinkallt nu som i december.
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 01 februari 2011, 07:26:44 »

  Infoga citat
"Jag har på förvärmaren hela vinterhalvåret så att det minst är 20C på inblås luften, annars blir det för kallt inne tycker vi. Men trots det så har vi minskat elförbrukningen med 2000kwh sen vi installerade FTX. Har även ett luft/vattensystem. Din anläggning är nog defekt."
 Det är eftervärmaren som skall göra det jobbet. Förvärmning är en medicinering för ett undermåligt aggregat men i detta fall är naturligtvis anläggningen även defekt,om det beror på termostaten eller annat. Att ta ett exempel på 15% värmeförluster ur bostaden krävs att huset är byggt tidigare än 1980 vilket energimyndigheten borde uppmärksamma och revidera vissa sajter. I ett nybygge idag närmar sig ventförlusterna 70% om huset hade fått byggts utan återvinning.

Tror att ni blandar ihop svaren lite. Det var jag som startade tråden, men det är en som lånat den lite oxå. Har förmodligen problem med termostaten då den verkar vara på i tid och otid trots att det är varmt ute +3 grader, förvärmaren går på när det är risk för isbildning tydligen när tempen är under +3 grader i det kalla delen på FTX. Den stannar då även tilluftfläkten vilket innebär att eftervärmaren oxå stannar (skall göra det iaf) frånluftsfläkten går fortfarande vilket borde i normala fall räcka för upptining enligt mitt tycke. Alla rör runt FTX är isolerat bra. Hade en vent gubbe i våras som kollade 2 frånlufts don och konstaterade att det inte var riktigt drag trots full kräm. Nu till våren skall jag upp till skorsten å kolla så jag inte har nått kråkbo där frånluften från huset är i kopplad, därav det dåliga draget.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2011, 20:02:30 »

Hej Claese,

Intressant detta du nämner om 15% på äldre hus och avsevärt mycket mer på nyare hus. Först tänkte jag att det var en tankevurpa men du har ju så klart helt rätt!!

Men samtidigt är det ju ofta så att ventilationsproblem och uppvärmning med dålig effektivitet mestadels hör till äldre hus. Nya är ju byggda under helt andra regler och krav som du nämner.

--

förvärme är väl mest för att aggregat inte skall frysa ihop och eftervärme är för att tilluften i huset inte ska bli för kall. Det förstnämnda kan ju innebära att det sistnämnda inte behövs gissar jag. Men oavsett vilket så ska ju intetdera behövas i en modern roterande växlare samt inte heller i vissa välpresterande äldre FTX.

Tilluften ska ju ha något lägre temp än inomhusluften för att ge bästa spridningseffekt (om det är ett korrekt ord vet jag inte). Jag är ingen dignitär på området men har gjort en del efterforskning. Kan ju hurusomhelst minnas fel :)
Skrivet av: kojak
« skrivet: 31 januari 2011, 19:24:36 »

Förvärmare eftervärmare eller vad det nu är som värmer luften. Inser med era siffror att jag förlorat värme på ca 5000kwh som blåst rakt ut genom ventilerna per år. Tack gode gud för värmeväxlaren, den verkar vara klockren att ta till vara på värmen från mitt luft/vatten-system.
Skrivet av: claese
« skrivet: 31 januari 2011, 19:21:15 »

  Infoga citat
"Jag har på förvärmaren hela vinterhalvåret så att det minst är 20C på inblås luften, annars blir det för kallt inne tycker vi. Men trots det så har vi minskat elförbrukningen med 2000kwh sen vi installerade FTX. Har även ett luft/vattensystem. Din anläggning är nog defekt."
 Det är eftervärmaren som skall göra det jobbet. Förvärmning är en medicinering för ett undermåligt aggregat men i detta fall är naturligtvis anläggningen även defekt,om det beror på termostaten eller annat. Att ta ett exempel på 15% värmeförluster ur bostaden krävs att huset är byggt tidigare än 1980 vilket energimyndigheten borde uppmärksamma och revidera vissa sajter. I ett nybygge idag närmar sig ventförlusterna 70% om huset hade fått byggts utan återvinning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 januari 2011, 19:05:48 »

Du ventilerar väll iväg en 15% av totala uppvärmningen vid "reglementsenlig" ventilation. Om du närmar dig 90% i återvinning så är det en bra besparing och samtidigt jättebra luftkvalité inomhus!

Som sagt tidigare så behöver inte ett modernt aggregat för- eller eftervärme, i normalfallet. Lägger du köp av ny FTX på huslånet, exempelvis, så bör ju inte månadskostnaden öka i alla fal.

om jag inte tänkt fel :P

och om nuvarande aggregat redan är åldersmässigt avskrivet samt inte fungerar "normalt" så blir ju kalkylen ännu bättre!
 
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 31 januari 2011, 16:31:49 »

Jag har på förvärmaren hela vinterhalvåret så att det minst är 20C på inblås luften, annars blir det för kallt inne tycker vi. Men trots det så har vi minskat elförbrukningen med 2000kwh sen vi installerade FTX. Har även ett luft/vattensystem. Din anläggning är nog defekt.

Det är säkert 2500 kWh bara att värma upp tillluften. plus själva värmeväxlingen...verkar lite overkill.
Skrivet av: kojak
« skrivet: 31 januari 2011, 15:53:25 »

Jag har på förvärmaren hela vinterhalvåret så att det minst är 20C på inblås luften, annars blir det för kallt inne tycker vi. Men trots det så har vi minskat elförbrukningen med 2000kwh sen vi installerade FTX. Har även ett luft/vattensystem. Din anläggning är nog defekt.
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 31 januari 2011, 07:38:41 »


Skall ta hit min Elektriker polare och gå igenom elektroniken först......men

Funderar starkt på att byta ut mot en med roterande värmevxl. typ HERU eller SystemAir ca pris 24000:- ( Känns lite motigt dock) Men shit vad tung dessa är så att HERU vägde 100kg.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 januari 2011, 20:44:15 »

be en vent nisse kolla på grejerna. om det inte går att köra utan förvärme hade jag bytt ut aggregatet som säkert är avskrivet vid det här laget. har du tur går det att trimma befintligt agg
Skrivet av: mattias.jo1
« skrivet: 29 januari 2011, 16:39:56 »

Kollade mitt aggregat i dag. Det har varit ca 3 grader varmt ute idag. Öppnade så gick till lufts fläkten dock även förvärmaren(!!!?) och efter ca 10 sek. stannade tillluftfläkten vilket iofs är OK om det skulle varit smällkallt ute och på vinden. Men jag börjar tro att termostaten är åt helsike. Förvärmaren verkar i princip gått hela vintern($$$$$$$) oavsett om det varit kallt eller varmt ute.  I princip borde  inte förvärmaren behövas då tillluft fläkten stannar och jag fortfarande har frånluften som skulle kunna värma upp tillräckligt för avfrostning.

 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!