Skrivet av: ace
« skrivet: 21 september 2008, 11:56:20 »Lite förvirrande, eftersom ett P-band(proportionellt regler-band) normalt anger den avikelse som krävs för full utsignal= ju större p-band ju långsammare/mindre reaktion ,..... och vid för litet p-band får man svängningar /överreaktion!
om det däremot står förstärkning (inverterat P-band) så är funktionen den omvända (100/först = P-band i % K).
I- tiden är enbart (i detta fall)till för att kompensera en regleravvikelse.
om du har en stabil P-regulator så har du alltid vid utsignal en regleravvikelse som är proportionerlig med utsignalen, denna "äter man upp" med hjälp av att dubbla den stabila utsignalen inom en vis bestämd tid = I-tid.
vid väldigt stor I-tid så har den alltså ingen inverkan...
en grundregel vid reglering är :
kör utan I-reglering = stäng av funktionen eller ställ den på max.
justera P-bandet tills regulatorn ligger precis på "pendlings-gränsen" = mycket liten pendling men med regleravvikelse.
registrera hur lång tid det tar för pendlingen att pendla från topp till nästa topp.
ställ I-tiden på 2/3 av den uppmätta "pendlingstiden"
nu är regulatorn grundinställd !
gick det att förstå
mvh. ACE
om det däremot står förstärkning (inverterat P-band) så är funktionen den omvända (100/först = P-band i % K).
I- tiden är enbart (i detta fall)till för att kompensera en regleravvikelse.
om du har en stabil P-regulator så har du alltid vid utsignal en regleravvikelse som är proportionerlig med utsignalen, denna "äter man upp" med hjälp av att dubbla den stabila utsignalen inom en vis bestämd tid = I-tid.
vid väldigt stor I-tid så har den alltså ingen inverkan...
en grundregel vid reglering är :
kör utan I-reglering = stäng av funktionen eller ställ den på max.
justera P-bandet tills regulatorn ligger precis på "pendlings-gränsen" = mycket liten pendling men med regleravvikelse.
registrera hur lång tid det tar för pendlingen att pendla från topp till nästa topp.
ställ I-tiden på 2/3 av den uppmätta "pendlingstiden"
nu är regulatorn grundinställd !
gick det att förstå
mvh. ACE