Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: W/m Jordvärme  (läst 5748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
W/m Jordvärme
« skrivet: 24 augusti 2004, 12:46:06 »
Tjena.

Ska försöka prata allvar med en bekant, men kommer inte ihåg hur många W/m man kan räkna med vid jordvärme. Anläggningen är kallt till, men för saken skull så kan vi väl räkna med bästa möjliga överföringsförmåga. Är det nån som kommer ihåg vad som är rimligt att räkna på, eller måste jag fram med SGI-undersökningen?
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Re:W/m Jordvärme
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2004, 13:41:08 »
Jag håller på att lägga ytjordvärme just nu.
Jag har räknat med ca 25 W/m.
Tror att jag såg en siffra på 20-30 W/m beroende på jordtyp. Läste på webben, men kommer inte ihåg vart. :(

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:W/m Jordvärme
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2004, 15:51:15 »
Jag har kört en vinter med jordvärme.(en vinter med fast kondensering en med flytande).
Jag har lera i marken slangen är 40mm och ligger på djupet 90cm.
jag belastar 22W/m.(kan ni räkna ut själva från info nedan)
Som ni ser nedan har jag 170 meter i marken.
Jag skulle nog villja ha ett par meter till då det är lite väl kallt mot senvintern -6 grader :(.
http://ellak.dyn.ee/vp.php?Day=2004-04-09
Pumpen känns klen efter Feb.
Jag har nära 100% täckning av pumpen.

Om man har 50% täckning av pumpen skulle så är 20W/m för mycket tycker jag.
Sedan beror det på vad man har i marken också.
« Senast ändrad: 24 augusti 2004, 15:55:26 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:W/m Jordvärme
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2004, 17:15:35 »
Jag har en Nibe 7 kW, den tar ca 6 kW från marken när den går kontinuerligt, min slinga är på 500 meter. Detta innebär att jag plockar ut ca 12 W/m slang.

Vad som är viktigt att tänka på när man pratar effekt/meter slang är att den effekt som värmepumpen momentant belastar slangen/marken med när den är i drift endast begränsas av den värmeöverföringsförmåga som slangen har, och den brukar man säga ligger runt 30 W/m. Fuktig mark mer, och torr mark mindre.

Har man så lite slang att det inte räcker till för att ge en tillräcklig värmeöverföring mellan slang och mark så kommer man att råka ut för att KB-vätskans temperatur sjunker för varje varv som vätskan cirkulerar i slangen.

Har man tillräckligt lång slang för att den ekvationen skall gå ihop, men slangarna för tätt lagda så kan man få låg inkommande temp p.g.a. att man tagit mer energi ur marken än den kan ge och fortfarande hålla en temp över nollstrecket.

Jag skulle tro att det är detta fenomen som händer för alexander pettersson. Du har tillräckligt lång slang för att din värmepump skall kunna ta effekt ur marken. Men för liten markyta som du förlagt slangen på så att markens ackumulerade energi inte räcker till, du får därför en betydande temperatursänkning mot slutet av säsongen.

Hade Alexander haft 2 meter mellan sina slingor så hade förmodligen tempen i slutet av säsongen legat någon grad högre.

Hänger ni med...

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:W/m Jordvärme
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2004, 19:59:55 »
Jag håller med. (om jag nu hängde med).
Jag har en yta på ca 300M2. :-[

Som ni ser på länken så tvångskörs KB-pumen från kl12:15 och visar på en 'tomgångstemp' på -0,5 medans kl05:30 låg belastad temperatur på -4,5.
Skulle inte delta temperaturen bli mindre om jag hade längre slang(mindre W/m) på samma yta?

/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:W/m Jordvärme
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2004, 20:11:23 »
Det tror jag nog, en eller kanske två grader framförallt sommartid, men den långsiktiga sänkning som du får över säsongen skulle påverkas mindre om du hade förlagt din befintliga mängd slang på en större yta.

Jag har 500 meter med ca 130 cm mellan slangarna, och jag har -2 in som lägst. Hade jag haft 2 meter mellan slangarna hade jag förmodligen legat över 0 grader hela säsongen.

Märk väl att jag har nästan lika stor förbrukning av energi under sommaren när jag värmer min utomhuspool.

När cirkpump/värmeväxlare stått stilla några timmar (sommartid) har jag ca 12 grader inkommande temp, men när VP:n gått i tio timmar ligger jag på ca +7 grader in. Det sjunker inte lägre även om jag kör den i ett dygn i sträck.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:W/m Jordvärme
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2004, 20:12:37 »
Tack ska ni ha för svaren, har nu lite siffror att räkna på då han börjar få in offerterna. Är dock lite orolig att han ger fel ingångsvärden till lev, och för tjurig för att inte tror på att man kan räkna hem någé annat än "50% av effektbehovet ger..." etc etc men men..han kan ju alltid komma förbi och värma sig hos en annan när det blir kallt ;D
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:W/m Jordvärme
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2004, 20:18:13 »
50% effekttäckning yrade man om förr, men det var när räntan var hög och elen var billig.

För 10-15 år sen valde man ofta 100% dom pumparna funkar oftast bra än!!
Med dagens låga finansieringskostnad och det höga priset för ev. tillskottsel då är det helt fel väg att gå med en liten VP.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:W/m Jordvärme
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2004, 21:31:39 »
Håller helt med dig Bertil, men du vet, å ena sidan jag som tycker jag begriper, å andra sidan STEM som jag tycker borde veta bättre...Men jag ska låta han få hem ett par offerter, med lite tur så tar nån installatör sitt ansvar..annars ska jag försöka prata me´n å ge i alla fall vettiga siffror
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:W/m Jordvärme
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2004, 00:08:43 »
Helt rätt ingen draghjälp hos STEM det är nÃ¥t slags fossil tror jag  ;D ;D  läs här där dom rekommenderar att värmepumpen skall klara drygt halva maxeffektbehovet Sid 29.
Skrivet 2002 den borde skrotats redan dÃ¥ tycker jag.  :o
 
Oljepriset 6.900:- det är inte smickrande för dom precis, dom har ju datorer en revidering skulle var klädsam och ta max en timme!!! men dom har väl annat att göra  :o


http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET172002.pdf/$FILE/ET172002.pdf?OpenElement
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!