Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypt ventil?  (läst 5753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hanan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Strypt ventil?
« skrivet: 10 december 2012, 15:39:40 »
Har problem med vissa element i huset. I huset sitter enrörssystem och det har varit en oljepanna innan, nu när jag bytte till L/V panna så får jag ingen värme i sista tre elementen. Det är varmt fram till termostaten men bara ljummet i "början" på elementet. Har luftat och knackat på ventil/piggen innanför termostaten. Elementet blir varmt när jag luftar men sen blir det kallt igen. Har just nu så hög framledning att L/V pumpen ballar ur. Fråga! Kan det vara så att elementen är strypta? Isåfall går det att öppna strypningen på ventilen på bilden. Med vänlig hälsning, micke
Ctc EcoEl 1550, ecoair 107 v3 2011, Nibe Es23 -210l. 1 plansvilla -77 med enrörsystem. Boyta 112 m2 plus 40 m2 tvätt/pannrum. Fryser tanten finns det filt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Strypt ventil?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2012, 16:21:45 »
Hej! Eftersom ditt system är gjort för högtemsytem från början så räcker helt enkelt inte din framledningstemperatur till dom sista radiatorerna när din pump jobbar mot lägre framledninstemperatur.Du har ingen fast instrypning på radiatorn.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hanan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypt ventil?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2012, 16:37:07 »
Okej. Men returen är för hög bara 2 grader under framledning på pannan. Den borde tappat mer på returen. Rören är jätte varma fram till ventil på bild men element kallt. Betyder det inte att det är stop, strypt eller dylikt?
Ctc EcoEl 1550, ecoair 107 v3 2011, Nibe Es23 -210l. 1 plansvilla -77 med enrörsystem. Boyta 112 m2 plus 40 m2 tvätt/pannrum. Fryser tanten finns det filt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Strypt ventil?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2012, 16:54:42 »
Okej. Men returen är för hög bara 2 grader under framledning på pannan. Den borde tappat mer på returen. Rören är jätte varma fram till ventil på bild men element kallt. Betyder det inte att det är stop, strypt eller dylikt?
Okej Fattade som att tilloppet vart kallt efter du fick igång dom.Kan du inte ta ett kort på hela radiatorn och se vad det står på ventilen eller vad har du för termostater.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hanan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypt ventil?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2012, 17:13:27 »
På ventilen står instansat 9821 tycker jag mig se Sc:,h. Det är mma termostater. Bilden blev så där bra men kanske duger.
Ctc EcoEl 1550, ecoair 107 v3 2011, Nibe Es23 -210l. 1 plansvilla -77 med enrörsystem. Boyta 112 m2 plus 40 m2 tvätt/pannrum. Fryser tanten finns det filt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Strypt ventil?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2012, 18:17:35 »
På ventilen står instansat 9821 tycker jag mig se Sc:,h. Det är mma termostater. Bilden blev så där bra men kanske duger.
Jodå den duger.Frågan är om det är så bra att köra med termostater när du har det systemet.Skulle nog föredra handrattar(billiga plastrattar).Misstänker att du redan har provat kollat stifftet (tryck in så ska den fjädra tillbaka).Testa och sänk kurvan lite och ställ ner cirkulationspumpen ett snäpp(om det går) och för att göra ett test så kan du prova att ha på termostater som ligger närmast din vp och ställ dom på max och dom som ligger sist kan du köra utan termostater.Ska udersöka om det sitter en förinställning på din ventil.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hanan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypt ventil?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2012, 18:37:41 »
Ska testa detta!  tummenupp
Ctc EcoEl 1550, ecoair 107 v3 2011, Nibe Es23 -210l. 1 plansvilla -77 med enrörsystem. Boyta 112 m2 plus 40 m2 tvätt/pannrum. Fryser tanten finns det filt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Strypt ventil?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2012, 19:40:17 »
Ska testa detta!  tummenupp
Hej Skriv upp vad din framledningstemperatur och retur är efter nÃ¥gra timmar.Sedan gör du likadant och ställer ner termostaterna.Den som ligger närmast vpn behöver vara lite öppen nr 1 exempel och  nr 2 lite mer öppen osv och skriv fram/retur.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hanan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypt ventil?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2012, 21:50:01 »
Det ska ja göra. En tanke som slog mig. Har en kran pÃ¥ returen vid pannan vÃ¥gar man strypa den eller balar cirkulations pumpen ur dÃ¥? För dÃ¥ kan man tvinga ut värmen i elementen  dontknow
Ctc EcoEl 1550, ecoair 107 v3 2011, Nibe Es23 -210l. 1 plansvilla -77 med enrörsystem. Boyta 112 m2 plus 40 m2 tvätt/pannrum. Fryser tanten finns det filt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Strypt ventil?
« Svar #9 skrivet: 10 december 2012, 22:19:16 »
Det ska ja göra. En tanke som slog mig. Har en kran pÃ¥ returen vid pannan vÃ¥gar man strypa den eller balar cirkulations pumpen ur dÃ¥? För dÃ¥ kan man tvinga ut värmen i elementen  dontknow
Hej visst kan du strypa men ta bara lite i taget och du kan försöka eftersträva en runt 8-10grader men försök skriv upp vad du gjort så du kan falla tillbaka om det strular.En fråga satte dom inte in en innegivare när dom satte dit pannan för vet inte om att köra termostater på ditt system är helt optimalt för om termostaterna börjar strypa så påverkar det ditt flöde rätt så mycket och skickar du ut en för hög framledning så stryper dom ännu mera.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hanan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypt ventil?
« Svar #10 skrivet: 10 december 2012, 22:24:32 »
Framledning 45 och retur 43 när jag kör Max på första och utan på dom sista. Han tyckte inte det behövdes för man skulle köra allt på Max och styra på kurvan. Det är inget som havererar om man stryper returen på pannan?
Ctc EcoEl 1550, ecoair 107 v3 2011, Nibe Es23 -210l. 1 plansvilla -77 med enrörsystem. Boyta 112 m2 plus 40 m2 tvätt/pannrum. Fryser tanten finns det filt.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Strypt ventil?
« Svar #11 skrivet: 10 december 2012, 22:43:49 »
Framledning 45 och retur 43 när jag kör Max på första och utan på dom sista. Han tyckte inte det behövdes för man skulle köra allt på Max och styra på kurvan. Det är inget som havererar om man stryper returen på pannan?
Hej okej Den där strypningen som sitter på returen är din fasta instrypning och det är den du justerar tur och retur men ta bara lite om du är osäker för du vill få större diff mellan tur och retur och stryper du så ökar diffen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Strypt ventil?
« Svar #12 skrivet: 10 december 2012, 23:17:55 »
Hej Är du minsta osäker pÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ kontakta den som installerade pannan och rÃ¥dfrÃ¥ga och har du en diff pÃ¥ 2 °C  sÃ¥ är det inte riktigt som det ska och helt klart sÃ¥ är det flödesrelaterat och tycker din installatör borde (om han/hon inte redan har gjort det) hjälpt dig med intrimmningen av ditt värmesystem.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strypt ventil?
« Svar #13 skrivet: 11 december 2012, 07:56:28 »
Jag är ingen expert på 1-rörssystem, men om du bara har 2 graders delta vid pannan och kalla radiatorer längst bort så låter det som att du har kortslutning nånstans. Lösningen borde vara att strypa de radiatorer som sitter tidigt på stammen så att du tvingar ut mer vatten till de som sitter längre bort. Stryper du på kranen vid pannan så får du visserligen ett bättre delta-T där, men ändå sämre flöde i de missgynnade radiatorerna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hanan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strypt ventil?
« Svar #14 skrivet: 11 december 2012, 15:35:12 »
Testade och sänkte termostaterna pÃ¥ dom första men elementen blev inte mycke varmare. Kan det ha satt sig avlagringar eller dylikt i ventilerna eftersom värmen finns fram till termostaten men inte efter?  Sc:,h
Ctc EcoEl 1550, ecoair 107 v3 2011, Nibe Es23 -210l. 1 plansvilla -77 med enrörsystem. Boyta 112 m2 plus 40 m2 tvätt/pannrum. Fryser tanten finns det filt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!