Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lämplig huvudsäkring  (läst 5489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Juppy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Lämplig huvudsäkring
« skrivet: 01 januari 2010, 19:16:04 »
Hej.
Är en ganska ny husägare som blev smått förundrad när kylan slog till här om veckan.
Jag bor i Sveriges södra del, dvs oftast något mildare.
Känns inte som att min värmepump med el-komplement orkar med att få upp temperaturerna i mitt system.
Har ett hus med inredd källare 90/90, har Sanyo CO2 4,5 pump från 06.
Har förstått att den är i minsta laget för detta hus i lite kallare klimat.

Min första fråga är vilken huvudsäkring bör man egentligen ha för att systemet skall få jobba på rätt sätt?
Jag har idag 16A huvudsäkring, vilket jag förstått är förlitet, jag har dessutom precis bytt kök, vilket verkar bidra med något högra energi förbrukning.
El-pannan blir ganska ofta effektbegränsad så den inte kan jobba upp temperaturerna i systemet.

Kan en för låg-huvudsäkring bidra till onödigtvis hög strömförsörjning då el-pannan måste gå mer fast på låg-effekt under långa tider, istället för att gå på högeffekt under en kortare tid?

/Jonas

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2010, 19:39:22 »
Varför skulle nytt kök ta mer Ström? Pannan blir inte bättre av större huvudsäkring, ligger alla 3 faser någotsånär jämt belastade, så håller dem, samt att du sparar, i vårt fall ca 1100:-/år i nätavgift.

Oj missade..

Har du effektbegränsare på elpatronen? Bor du i sveriges södra del skulle jag inte säkra upp, väldigt få dagar det är så kallt där..

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Juppy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2010, 20:42:51 »
Tack för snabbt svar.

Jätte sant att vi inte har så kallt speciellt ofta.
Prata med min lokala elektriker som hjälpt mig med mina köksinstallationer, han nämnde att de flesta nya kök som installeras ligger med 20A huvudsäkring.
Själv trodde jag att vitvarorna skulle bli energisnålare, men det kanske inte är hela sanningen.

Jag är ganska säker på att min central kan vara ganska ostrukturerad vilket ju antagligen leder till att faserna är väldigt ojämnt belastade, vilket ju leder till att pannan effektbegränsar eftersom det inte finnas tillräckligt med ström. Verkar vara lite väl många uppdateringar över tiden, utan ett ordentligt omtag.
Hos mig ligger skillnaden mellan 16A till 20A på ca 700kr.
Jo jag har effektbegränsare på elpatronen.

Enligt vad jag har förstått så skall el-patronen gå in med högeffekt under en kort tid för att få upp temperaturen snabbt i system, eftersom den effektbegränsas så känns det som är den hoppar lite mellan hur många steg den har aktiverat på el-delen beroende på vad jag i övrigt använder i huset, så vida den är inte helt effektbegränsad.

/Jonas

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2010, 20:45:29 »
Kan en för låg-huvudsäkring bidra till onödigtvis hög strömförsörjning då el-pannan måste gå mer fast på låg-effekt under långa tider, istället för att gå på högeffekt under en kortare tid?

Nej

Pannan drar inte mer för att den går på låg effekt
Om pannan är effektbegränsad till låt säga 500W och får gå 2timma för att värma till en viss temperatur så har den dragit 1kWh
Om pannan inte är begränsad och drar låt säga 1000W och klarar att värma till samma temperatur på 1timma så har den likaväl dragit 1kWh.
De som kan bli lidande i ett begränsat system är värmekomforten (vilket jag ser att det blivit i ditt fall) men man får försöka planera vilka storförbrukare man kör med om man inte vill säkra upp(inte ekonomiskt)
tex. bara köra tvättmaskinen istället för både tvätt och torktumlare samtidigt
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Juppy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2010, 21:06:33 »
Tack, det jag skulle vilja uppnå är att få upp temperaturen på kran-vattnet utan att vänta en hel dag, vilket det faktiskt kan vara just nu då vi har kallt även här i söder, det är ju när det är kallt ute man vill kunna kran upp ett varmt bad.

Som sagt så tror jag att min central är lite ostrukturerad, kan nog detta lösa en del av problemet om förbrukarna placeras ut jämnt.

/Jonas

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2010, 21:25:11 »
Frågan är väl om DU anser att 700:- är värt den komforthöjning du får med en större huvudsäkring, för min personliga del är det ingen tvekan. Jag har 20 A alltid varmt och behöver aldrig bevaka att man inte kör kupevärmare, diskmaskiner, torktumlare, mm mm på samma gång.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Juppy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2010, 21:38:25 »
Jag är av typen, jag vill att saker skall funka.
Om det är lösningen på problemet att byta till 20A gör jag mer än gärna det, har inga problem att betalar för det.
Men jag ville gärna lägga in frågan här innan jag väl bestämmer mig för det.
Det står ju i KCCs frågor och svar att, minsta huvudsäkringar bör vara minst 20A gärna 25A men varje fall är ju unikt typ.

/Jonas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2010, 21:42:17 »
Hej Juppy!  Har du haft nÃ¥gra problem med dina nuvarande huvudsäkringar pÃ¥ 16A?? Dvs har det gÃ¥tt säkringar för dig nu när det har varit kall väderlek eller?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2010, 21:57:56 »
Jag säkrade ned från 20A till 16A, för oss inga problem, men väldigt individuellt, men klart går Vvb och spisen och tvätt och diskmaskin och värmepumpen, så blir det nog svårt, är ju vart enfasbelastningarna ligger, för oss skiljer det 1100:-/år.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2010, 22:31:44 »
Kan en för låg-huvudsäkring bidra till onödigtvis hög strömförsörjning då el-pannan måste gå mer fast på låg-effekt under långa tider, istället för att gå på högeffekt under en kortare tid?
/Jonas

Hej Jonas!  Naturligtvis sÃ¥ har det ingen som helst betydelse för strömförbrukningen om pannan gÃ¥r en längre tid pÃ¥ en lägre effekt jämfört med om pannan gÃ¥r en kortare tid pÃ¥ en högre effekt utan elförbrukningen blir exakt den samma, sÃ¥ i det perspektivet sÃ¥ skall du givetvis inte byta upp storlek pÃ¥ säkringarna. Däremot om du har problem med att dina 16A-säkringar löser ut sÃ¥ att du fÃ¥r hÃ¥lla pÃ¥ och byta dem dÃ¥ och dÃ¥ sÃ¥ skall du isf byta upp dig till 20A. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Juppy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig huvudsäkring
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2010, 07:43:32 »
Hej Juppy!  Har du haft nÃ¥gra problem med dina nuvarande huvudsäkringar pÃ¥ 16A?? Dvs har det gÃ¥tt säkringar för dig nu när det har varit kall väderlek eller?? :)

Mvh Raffen.

Nej , inga säkringar har gått för mig, eftersom pannan effektbegränsar.
Men jag tycker det är sällan jag får ut full effekt av pannan framförallt el-delen. Status på pannans display visar ibland strömbegränsad vilket innebär att el-delen inte alls kan gå till, då körs en del annat i huset, men man behöver inte köra speciellt mycket annat. Oftast är det så att el-delen ligger och kör på 1,5KW eller 3KW, även 6KW förkommer.
Någon som vet hur pannan väljer hur många steg på el-delen som den skall koppla in, försöker den alltid välja max effekt för att snabb uppnå börvärdena?
Vad jag har läst mig till i pannans manualler att tanken är att el-delen skall gå in vid behov med hög-effekt under kort tid.

/Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!