Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad säger ni om Östberg Heru 300 S EC (FTX-system, 300+ kvm)  (läst 3975 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ska installera ett FTX-system här hemma i tre plan (källare, entréplan och ovanvåning). Totalt 300+ kvm.

Jag har nu fått mina ventilationsritningar och det föreslagna FTX-aggregatet är Östberg Heru 300 S EC. Någon som har någon feedback gällande detta aggregat? Det finns ju ett antal leverantörer - Östberg, System air, Swegon...

Enligt projektören så ska detta aggregat vara bra dimensionerat och inte gå på max för min installation.

Jag vill att det ska vara tyst och bra kvalité.

Vid sida av att det ska vara ett bra aggregat undrar jag över att det i produktbladet står det "App controlled via cloud service". Någon som vet om det är det vanliga - förvinner cloud-tjänsten så har man inte längre någon app-funktionalitet. Hade ju varit trevligt med ett öppet API eller något som gör att jag kan få in aggregatet i HomeAssistant.

Tacksam för lite tips, råd och erfarenhet :)
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 10:52:59 av goldfish »

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen som har någon åsikt om detta FTX-aggregat?  :)

Utloggad Maximuspenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hej, jag fick nyligen en offert på att uppgradera mitt frånluftssystem (gammal takfläkt) till ftx av nåt litet ventilationsföretag men dom verkar ändå kunniga. Fick offert på swegon r5h och frågade om östberg, dom sa då att swegon har lägre ljudnivåer, håller mer och strular mindre. Skulle också behöva lite mer kött på benen faktist, bra om man får höra nån sakkunnig i det här.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Verkar vara lite efter tycke och smak av återförsäljare då jag fått rekommendation att välja Östberg heru 160 istället för swegon på grund av hållbarhet och enklare att hålla rent !

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Maximuspenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
goldfish: hmm... din östbergare 300 verkar ha mke högre flöden än t ex swegons R9:a när man googlar, verkar som att du måste köra östberg? eller om de finns nåt annat men tror du kan stryka swegon, dom har iofs R15 men den verkar ju va massiv och myyyyycke dyrare, hur många kvm ska ditt ftx system försörja? jag har läst på som en tok, har astmatiker inom familjen så har behövt gräva djupt i aggregat, flöden osv... östberg ska enl samtliga företag jag varit kontakt med vara riktigt bra, bra support och hållbara


ska själv fatta beslut inom 2-3 veckor om aggregat och vem som kör installation osv

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har ett litet Heru 100 S EC som monterades i höstas. Något större aggregat fick inte plats på den minimala kattvinden.
Min tempgivare för frånluften visar typ 4°C för lite. Något annat har jag inte att klaga på.
Jag har inga dämpare direkt vid varken tilluftsdon eller vid frånluftsdonen. Tilluften hörs inte alls, lite sus vid frånluftsdonen. 100mm rör. Frånluftsfläkten går på 65%.
Själva återvinningen är riktigt imponerande över!
Elförbrukningen låg på 72W när det var -18,6°C ute. Nu när det är varmt ca 55W. När vi var i Spanien för ett par veckor sedan valde jag Borta läget för första gången, 25W i elförbrukning. Bra luft inne när vi kom hem och ingen förhöjd luftfuktighet inomhus.

Att få in aggregatet i en smart app går säkert men jag är pissdålig på sånt. Hade jag varit bortrest längre perioder hade det varit intressant.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Själva aggregatet blev jag rekommenderad av den som ritade upp ventilationssystemet efter mina powerpoint-ritningar. Vi har tre plan på 190 biyta och 120 kvm biyta som används. Så ca 310 kvm i tre plan. Vill ha lite överdimensionerat så att aggregatet kan gå lite lugnare.

Nu är detta aggregat med i bygganmälan så det blir nog till att köra på det. Östbergs app verkar inte superuppdaterad, men jag kommer nog att installera så att jag få aggregatet i min Home assistant-installation via det som kallas för modbus.


goldfish: hmm... din östbergare 300 verkar ha mke högre flöden än t ex swegons R9:a när man googlar, verkar som att du måste köra östberg? eller om de finns nåt annat men tror du kan stryka swegon, dom har iofs R15 men den verkar ju va massiv och myyyyycke dyrare, hur många kvm ska ditt ftx system försörja? jag har läst på som en tok, har astmatiker inom familjen så har behövt gräva djupt i aggregat, flöden osv... östberg ska enl samtliga företag jag varit kontakt med vara riktigt bra, bra support och hållbara


ska själv fatta beslut inom 2-3 veckor om aggregat och vem som kör installation osv

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Får hoppas att inte Heru 160 låter för mycket då det är beställt en sådan.
Störst anledning för att minska pollen och annat skräp som några är allergiska mot.
Får man lite besparing jämfört med nu då jag skickar varm luft rakt ut så gör det inget om man säger så !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Maximuspenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
då blire nog super, jo men man ska väl köra ett aggregat på typ max 60-70% beroende på tillverkare enl olika offerter jag fått. Det där kommer nog funka bra, som sagt ej hört något dåligt om Östberg, förutom möjligtvis ljudnivåer, men det ska ju vara okej om man inte maxar den och sätter ljuddämpare, det är något jag kommer va petig med att sätta extra isf och ha det som krav.

Själva aggregatet blev jag rekommenderad av den som ritade upp ventilationssystemet efter mina powerpoint-ritningar. Vi har tre plan på 190 biyta och 120 kvm biyta som används. Så ca 310 kvm i tre plan. Vill ha lite överdimensionerat så att aggregatet kan gå lite lugnare.

Nu är detta aggregat med i bygganmälan så det blir nog till att köra på det. Östbergs app verkar inte superuppdaterad, men jag kommer nog att installera så att jag få aggregatet i min Home assistant-installation via det som kallas för modbus.

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yes, ljuddämpare kommer finnas överallt.  tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kickade igång Östberg Heru 160 idag .

Man skulle vänta i 15 minuter för att den skulle pyssla med något och sen skulle den starta upp med grundinställning.
Stog bredvid skåpet och försökte begripa displayen via manualen och trodde något var fel då den inte startade!
Men det var igång och gick så tyst så jag inte hörde den  tummenupp

Tyvär har jag inte dragit klart alla tilluftsdon så injustering får dröja och kör på lite måfå med till och frånluften.
Verkningsgraden pendlar mellan 79-86% när man pillar lite på flödena.
Suger i sig 22 grader och kollade för skojs skull vad tilluften var i sovrummet och den låg på 18 grader, 2 grader ute och har inte hunnit isolera kanalen tillräckligt bra som går utomhus 8m så tycker 18 grader var bra.

Lite konfunderad på om man ska ha samma flöde på till och frånluften eller om man ska ha lite övertryck för att inte få in så mycket av tex pollen när man öppnar dörren ?
Någon som har tips på det och i så fall hur stor skillnaden ska vara ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad säger ni om Östberg Heru 300 S EC (FTX-system, 300+ kvm)
« Svar #11 skrivet: 27 november 2022, 19:10:48 »
Man ska ha ett visst undertryck i huset för att inte riskera att fuktig inomhusluft trycks ut i husets konstruktion och kondenserar där. Skulle kunna leda till fuktskador och mögel. Har man t.ex. 60 lit/sek frånluft kan man ha 55 lit/sek tilluft.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kikat på svar om detta och många rekommenderar ca 10% skillnad så man får undertryck, tänkte mest att nyare hus med plast kors och tvärs i väggarna så man bor som en guldfisk så är risken liten att man trycker in fuktig luft i innerväggarna.
”Balanserad” till och frånluft borde väl rimligen fungera med samma flöde eller är undertryck sjukt viktigt , kanske fått den här jäkla polleneländet på hjärnan 😂
Med damm i frånluften som fastnar blir det i och för sig svårt att få samma flöde och filtren blir även dom skitiga.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad säger ni om Östberg Heru 300 S EC (FTX-system, 300+ kvm)
« Svar #13 skrivet: 28 november 2022, 23:41:17 »
Nu minns jag skillnaden i liter men det var mindre än 10% hos mig.
Fläktarna går på 65% frånluft och 55% på tilluft.

Kan säga att jag såg ingen tillstymmelse till pollen inne i år med Heru 100 aggregatet. Med glesa G2 filter i frånluftsvärmepumpen var det gult överallt.

Undertrycksventilation eller balanserad är ju det fina med FTX att man kan välja själv.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ja det blir undertryck som alla rekommenderar och låter bra att du inte verkar få in så mycket pollen.
Måste nu få tid till att dra färdigt 3st tilluftkanaler så man kan ställa in allt.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!