Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic HZ25UKE underhållsvärmeläget  (läst 2359 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Sundstedt

  • Gäst
Peter Sundstedt
Panasonic HZ25UKE underhållsvärmeläget
« skrivet: 02 december 2019, 18:27:05 »
Hej!

Fick en HZ25UKE installerad i sommarstugan idag. Tänkte att det var perfekt för att hålla underhållsvärme.
Men - varför går fläkten på max vid underhållsvärmeläget? Går ej att justera ner.  Jag vill ju bara pytsa in lite värme i huset utan ha grejorna går på MAX!

Pratade med polarpumpen och dom sa att det skall vara så, så att luften sprids. Går ej att ändra i "underhållsläget"
Man önskade att det var ett val jag själv kunde göra.
Huset är inte så stort så läge 2-3 på fläkten hade varit nog och inte max på 4.

Så funderar på om jag kan ställa den på AUTO läget istället med låg temp som val om det går. Hann inte testa pumpen efter installation då jag hade annat planerat.
Vad tror ni om det?

Installerade en Mitsubishi Electric FH35 VEHZ 665 för 2v sedan i en annan stuga. Där kan man med e-save/underhållsvärme ändra fläkthastighet. Men däremot gick det inte att ändra temperaturen utan det var fast på 10 grader. 

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Panasonic HZ25UKE underhållsvärmeläget
« Svar #1 skrivet: 03 december 2019, 19:33:08 »
Underhållsvärme så blåser innerdelen Max för att cirkulera all luft i huset så att du inte får några kalla hörn. Sen vilar den en stund och börjar om. Effektivast då maskinen själv bestämmer effekt efter omständigheter och har fläkt som kan göra sig av med uppsamlad värme.

Att köra på låg hastighet kommer maskinen att få begränsa/effekten mängden insamlad värme då den ej kan sprida den inne i huset. Samt att rum och hörn som ej är i direkt riktning och ”blåsavstånd”  kommer att bli klart kallare än ditt inställda värde. Så 10 grader invid taket är förmodligen 5-6 i sovrummet och ytterligare lägre vid avfrostning.

När man är där så cirkulerar man själv luft under bord mm så då sprider man själv den varma/kalla luften.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Panasonic HZ25UKE underhållsvärmeläget
« Svar #2 skrivet: 03 december 2019, 19:57:41 »
Det är svårt nog att få värme så det räcker till avfrostning om fläkten går sakta i underhållsvärmeläget. Bäst verkar det fungera om man har ytterligare en värmekälla i närheten av innedelen.

Vissa pumpar kan annars hamna i ett läge där innetemp inte räcker till att avfrosta, och den kan inte höja värmen då det är mycket frost på utedelen.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Ulf Stenberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fd. Daikin Caldo X ägare
SV: Panasonic HZ25UKE underhållsvärmeläget
« Svar #3 skrivet: 03 december 2019, 21:51:15 »
Har samma som du, blev dock lite nojig att det skulle bli för lite värme för avfrostningen, så nu kör jag på min (+16) på det vanliga uppvärmnings programmet & fläktläge 3, dom få kronor det kostar mer märker jag inte

Hej!

Fick en HZ25UKE installerad i sommarstugan idag. Tänkte att det var perfekt för att hålla underhållsvärme.
Men - varför går fläkten på max vid underhållsvärmeläget? Går ej att justera ner.  Jag vill ju bara pytsa in lite värme i huset utan ha grejorna går på MAX!

Pratade med polarpumpen och dom sa att det skall vara så, så att luften sprids. Går ej att ändra i "underhållsläget"
Man önskade att det var ett val jag själv kunde göra.
Huset är inte så stort så läge 2-3 på fläkten hade varit nog och inte max på 4.

Så funderar på om jag kan ställa den på AUTO läget istället med låg temp som val om det går. Hann inte testa pumpen efter installation då jag hade annat planerat.
Vad tror ni om det?

Installerade en Mitsubishi Electric FH35 VEHZ 665 för 2v sedan i en annan stuga. Där kan man med e-save/underhållsvärme ändra fläkthastighet. Men däremot gick det inte att ändra temperaturen utan det var fast på 10 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!