Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smartgrid i geo 3?  (läst 1446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bearberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smartgrid i geo 3?
« skrivet: 18 oktober 2020, 12:59:59 »
Hej! Någon där ute som aktiverat smartgridfunktionen på sin värmepump och kör den mot timpris på elbörsen? Finns det några erfarenheter av hur det fungerar och framför allt hur man går till väga? Manualen faller mig inte riktigt i smaken på den punkten. Behöver jag fysiskt koppla om något i pumpen? Känns ju lite bakåtsträvande när pumpen ändå är uppkopplad.


Utloggad Bearberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smartgrid i geo 3?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2020, 19:46:54 »
Ingen som är uppkopplad mot elbörsen?

Utloggad barco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Smartgrid i geo 3?
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2021, 12:04:47 »
Jag har modellen innan, med externa LAN adaptern ansluten. Men i manualen ser det ut att fungera på samma sätt, samma anslutningar och samma instruktioner så det är nog exakt samma.

Jag har kopplat in ett 2x relä zwave  sÃ¥ jag kan styra frÃ¥n min Homey som plockar in kwh pris per timme frÃ¥n Tibber (som är min elleverantör). Har man ingen Homey sÃ¥ kan man göra det pÃ¥ annat sätt.


Verkar fungera rätt bra, se grafen mellan effekten som Daikin:en drar ovan och priset i SEK nedan.

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Smartgrid i geo 3?
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2021, 14:31:10 »
Hej,
Jag har funktionen i en Geo 512, har kört den aktiv under vintern, den aktiverar sparläge genom att sänka börtempen inne med 1grad. Kan inte tycka att det fungerar toppen bra. Den försöker att få kanske 40% av dygnet på sparmodus och det baserar den i förhållande till andra priser på dygnet men inte utifrån om priset verkligen är högt..

Nu på vårkanten har jag avaktiverat det för jag tyckte att temperaturen inne har åkt jojo.. Fungerar okej när det är kallare ute, då känner man det inte lika mycket tycker jag utan kompressorn taggar ner lite och drar mindre ström men med varmare utetemperatur så gick det ut för mycket över komforten.

Tror de ska behöva jobba lite med styrningen av det, kanske lite mindre spann på innetemp eller sänka framledning med x antal grader..

Har helt klart sparat pengar på inköpspriset av elen men tror inte jag sparat mängden kWh för sänkningen inne ska tas igen senare på dygnet..

PÃ¥ min pump aktiverar man funktionen i appen..
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!