Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värt att gå över till timdebitering (med en Nibe 730)?  (läst 1021 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas7777

  • Gäst
Andreas7777
Värt att gå över till timdebitering (med en Nibe 730)?
« skrivet: 10 augusti 2022, 16:29:08 »
Med målsättningen att sänka vår elräkning under vintern funderar jag på att gå över till timdebitering med Tibber och försöka optimera huset liksom vår förbrukning därefter. Att ladda bilarna och ev köra tvätt och diskmaskin under lågtaxa bör inte vara något problem alls (om jag får med mig resten av familjen vill säga), men uppvärmningen och varmvattnet blir ju lite klurigare. Min stora fråga är om det kommer funka och om det är värt oss för oss att gå över till timdebitering. Jag är nybörjare på detta och hoppas få hjälp av forumet.

Förutsättningar
•   Friliggande villa 1,5-plan 189 kvm i Stockholm byggd 1999
•   Betongplatta med golvvärme bottenvåning
•   Radiatorer övervåning
•   Nibe FLV 730 installerad jan 2021 med endast utomhusgivare
•   Panasonic LLV på övervåning (installerad 2019 för att få kyla på sommaren men används även för värme under vintern)
•   Två badrum med el-golvvärme (som går att styra och programmera med wifi)
•   Contura kamin på bottenplan från 2018 (blir varmt medan man eldar men tyvärr rätt så snabbt kallt igen)
•   Idag rörligt elpris med en total årsförbrukning om ca 23000 kWh - inklusive ett extra gästhus om 36 kvm som borde dra ca 2000 kWh och två elbilar som borde dra 3-4000 kWh. 20 ampere huvudsäkring och lastbalansering på laddboxen till elbilarna.
•   Familj på 4 personer, vi avskyr att frysa och vill om möjligt ha minst 21 grader inomhus (men kan acceptera lite fluktuationer under dagen)
•   Jag håller även på att ta in offerter på solceller (med eller utan batteri) men det kommer ju inte hjälpa märkbart på vintern

Jag tänker att första steget blir att aktivera Smart Price Adaption på Niben och koppla ihop den med Tibber. Jag har redan Nibe Uplink Premium.

•   Någon som kan förklara hur Smart Price Adaption funkar, väljer den tex själv att bara köra varmvatten och att använda tillsatsen när priset är lågt?
•   Är det smart att gå över till timdebitering och använda Smart Price Adaption, kommer jag kunna nyttja de billiga timmarna eller riskerar jag istället att få tillsatsen att gå för fullt under superdyra timmar?

Nästa steg är att aktivt försöka styra värmen och varmvattenproduktion till att köra på timmarna på natten när det brukar vara lågt pris, vanligtvis kl 01-05, och nyttja betongplattans tröghet samt möjligheten att komplettera med luftvärmepumpen på övervåningen och kaminen på bottenvåningen. Jag har ingen aning om detta är görbart med hyfsat bibehållen komfort eller om det bara är en utopi. 

•   Vad tror ni om detta generellt, kan det fungera det eller riskerar jag bara att få väldigt dålig komfort i vinter?
•   Om jag väljer att bara blockera tillsatsen så den endast får gå in kl 01-05, kommer det räcka att värma huset och varmvattnet? Kommer jag spara mycket på detta?
•   Samma fråga om jag blockerar både tillsatsen och kompressorn att endast gå kl 01-05? 
•   Kan jag höja upp temperaturen på varmvattnet rejält och välja att värma så mycket som möjligt under kl 01-05, går det att göra en sådan inställning? Hur bra ”termos” är varmvattenberederaren i en 730, kommer vattnet hålla temperaturen på kvällen?

Sen har jag alltså en luftvärmepump på övervåningen som jag kör på vintern. Installerade den för att få kyla under varma dagar på sommaren men som såklart bör användas maximalt om det är lönsamt.

•   Är det vettigt att köra den konstant om jag har timdebitering, eller ska jag försöka schemalägga den med så den inte går under de dyraste timmarna?
•   Jag har förstått att man generellt ska ha alla termostater helt öppna på såväl golvvärme som radiatorer men jag tänker att jag bör dra ner dem på övervåningen där luftvärmepumpen värmer, kommer det påverka min förbrukning märkbart? 

Blev ett långt inlägg med massor av frågor, vissa kanske dumma, men förhoppningsvis kan jag lära mig mer!

Tack!
Andreas



Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Värt att gå över till timdebitering (med en Nibe 730)?
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2022, 18:08:55 »
Det tål att fundera på hur man ska få Smart Price Adaptation att fungera när elpriset är högt hela tiden!?? Jag misstänker att Nibe själva sitter och klurar på det nu när spelplanen ändrats om fullständigt, kanske därför som tjänsten tydligen varit ur funktion dom senaste dagarna?

I min värld är det faktiskt helt orimligt att ha allt avstängt mellan kl 07 - 22 om elen är dyrast då som det är i diagrammet från Nordpol (dagens och morgondagens priser). Då lär det bli svinkallt i kåken en kall vinterdag om inte kompressorn ensam klarar behovet. Frågan är hur diagrammen kommer se ut längre fram, hallå, vi är mitt i sommaren och den kostar redan 3 spänn när den är som dyrast idag?

Det billigaste sättet du kan värma kåken på är via dina kompressorer, dom kanske har ett COP på 3, din LLVP något högre, så visst, du kan köra din LLVP också men jag skulle själv aldrig vilja ha det så, jag hatar blås i nacken ackompanjerat med fläktljud

Om det kommer funka att enbart köra på kompressor (för jag tror inte du är beredd att stänga av allt) beror på hur bra den ensam klarar husets behov och ner till vilken temperatur. Så det bör du försöka ta reda på, tex under kommande vinter, då kommer du att "lära känna" ditt hus minimi behov. I vårt fall gjorde jag så att jag "plågade" systemet utan tillsats och på det sättet fick framp när enbart kompressor inte räckte till, i vårt fall klarar den det ner till minus 10 (förutsatt att vi inte förbrukar massa vv såklart). Vår kompressor är väl ungefär som den du har i en 730 men sedan beror det ju på annat också, tex hur väl isolerat det är mm
 
« Senast ändrad: 10 augusti 2022, 18:11:47 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Andreas7777

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värt att gå över till timdebitering (med en Nibe 730)?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2022, 18:42:29 »
Tack för bra och användbar information. Låter vettigt att prova sig fram i vinter, ska prova att låta bara kompressorn gå under dagtid och blockera tillsatsen under natten. Ska bli intressant att se hur huset klarar sig vid olika temperaturer. Luftvärmepumpen har jag gärna igång, störs inte av ljudet och tycker den blåser varmt och skönt när det är lite ruggigt inne.
  • Du nämner kl 07-22, brukar det generellt vara dyrast då? Jag har inte haft timdebitering och därför bara kollat timpriser sporadiskt men hade gissat på åtminstone 06-00.

  • Hur har du gjort med varmvattenproduktionen? Vad tror du är bäst att göra här - ska man sikta på att minska förbrukningen genom att sänka temperaturen (sätta på eko-läget?), eller ska man sikta på att höja temperaturen och bara producera varmvatten under natten och hoppas det håller värmen under hela dagen? Vi två vuxna duschar alltid på morgonen men barnen oftast på kvällen. Hoppas kunna få alla i familjen att korta ner sina duschar...

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Värt att gå över till timdebitering (med en Nibe 730)?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2022, 19:06:25 »
Citera
Du nämner kl 07-22, brukar det generellt vara dyrast då
Det är här det stora kruxet, priset kommer förändras dynamiskt. Vad du ser i diagrammen är bara vad som gäller idag resp imorgon. Räkna med mycket högre priser i vinter

Citera
Hur har du gjort med varmvattenproduktionen?
Eftersom vi bara kör med kompressor så bryr jag mig inte, den värmer upp vattnet till 55 grader, sedan håller det sig så ganska bra. Kompressorn går in väldigt sällan och bygger på om den sjunkit. Som exempel i natt så värmde den vv kl 21 igår kväll, nästa gång var 06 på morgonen och den kör då ca 12 minuter


CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!