Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga kring lvp  (läst 1612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonaslatt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga kring lvp
« skrivet: 10 augusti 2022, 11:08:06 »
Ska försöka hålla mig kort.
Är helt ny inom detta.

Jag kör pellets nu. 130 kvd.
Golvvärme i ena halva och nya element i andra halvan.

Tydligen får man inte köpa en luft vatten pump split utan cert.
Finns någon modell som man får det?

Kollade luftvatten pump monoblock. Denna fÃ¥r man köpa och installera själv. Men dÃ¥ ska den kopplat mot panna.  Jag vill slänga min panna dÃ¥ den snart e sönder rostad.
Vad måste man i så fall köpa i stället för att få detta att funka?

Ny panna också? Buffert tank?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga kring lvp
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2022, 11:11:00 »
T.ex. NIBE VVM S320 inomhusdel med S2125 utedel är en väldigt bra kombination. Värmevatten mellan ute- och innerdel. Finns liknande från CTC, IVT osv.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jonaslatt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring lvp
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2022, 11:38:20 »
Jag sökte snabbt på det. Blir rätt dyrt om man ska köpa båda delarna.
Finns något billigare alternativ

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga kring lvp
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2022, 11:43:39 »
Köp i så fall en monoblock och en begagnad elpanna i bra skick.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/elpanna_ctc_ecoel/102784750
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jonaslatt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring lvp
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2022, 11:45:59 »
Tack för tipset. Hade jag inte alls tänkt på.
Ska man över dimisonera när man väljer pumpen?

Kan man koppla ihop ett mono block system med i princip vilken panna som helst?
« Senast ändrad: 10 augusti 2022, 11:49:51 av Jonaslatt »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Fråga kring lvp
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2022, 12:46:11 »
Du kan även köpa en styrenhet t ex Nibe SMO s40 om du vill köra valfri begagnad "död" tanklösning. SMO-manualen har inkopplingsförslag.

Förmodligen har du tappvattenautomat idag, den kan du ta ut ur pannan och återanvända mot annan tank om du är lite klurig.
Då får du fler begagnade tankar att välja på om behovet skulle finnas. En varmvattenberedare för värmepump är invändigt tvådelad annars.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jonaslatt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring lvp
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2022, 13:35:07 »
Tack för alla snabba svar. Fått veta mer nu än de två dagarna jag har suttit i telefon köer och försökt ta reda på mina frågor.

För det första den pannan jag blev tipsad om här ctc Ecoel. Ska funka ihop med en lv pärmepump?

Jag har kollat tvÃ¥ pumpar.   Den enda stÃ¥r det. MÃ¥ste ha extern varmvattenberedare. AlltsÃ¥ funkar den inte ihop med en panna som har inbyggt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga kring lvp
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2022, 16:09:27 »
Denna elpanna är förberedd för att köra värmepump mot, är dock osäker på om det behövs någon form av anslutningskit för dockningen, och om den fungerar oavsett fabrikat, eller om du måste köpa en CTC luft/vattenvärmepump:
https://www.blocket.se/annons/skane/elpanna_/101911426
http://www.energiladan.se/sites/default/files/Produktblad_EcoEl_1550-1800.pdf

En monoblock luft/vattenvärmepump kan man sätta istället för en elpanna att gå direkt mot värmesystemet, men för att värma tappvatten behövs en beredare med mantel eller slinga invändigt, för man kan ju inte blanda tappvatten och värmevatten hur som helst.

Med en SMO kan du då välja att den värmer hus, eller varmvattenberedare, så kan du få fatt i en begagnad mantelberedare eller liknande så kan det vara en lösning.

Men pannan som jag länkar till ovan har redan dockningsmöjligheterna som du är ute efter, jag är dock inte så hemma på CTC så jag vågar inte svara på om den fungerar med vilken utedel som helst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jonaslatt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring lvp
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2022, 20:43:40 »
Att det är olika vatten till kranvattnet och värmen förstÃ¥r jag helt. 😀 Men jag tänkte om pannan är uppdelad och har inbyggd varmvattenberedare sÃ¥ kanske den värmer den ocksÃ¥ när ändÃ¥ monoblocka pumpen gÃ¥r. Men sÃ¥ funkar det alltsÃ¥ inte.


Står inget om att vissa funkar med vissa.
TrÃ¥kigt att köpa in det inte funkar men vet inte vem man ens ska kunna rÃ¥dfrÃ¥ga med. Förutom er här dÃ¥ 😄.

« Senast ändrad: 10 augusti 2022, 22:43:14 av Jonaslatt »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Fråga kring lvp
« Svar #9 skrivet: 11 augusti 2022, 01:38:25 »
F2040 behöver du som lägst en SMO 20 (ganska billig och kan ganska mycket) för att köra, eller Nibes överprisade innedel.

Panasonic bör du på ett eller annat vis få ett fungerade system med oavsett vad du köper till. Många äldre Nibe luft/vatten F2030 och neråt hade termostatingång, så länge valfri potentialfri kontakt sluter så startar pumpen.

Kolla manualen till Panasonic vad det finns för styrmöjligheter och måla upp en bild hur det kan se ut i praktiken.
Någonstans ska ett värmebehov bestämmas. En värmekurva är vanligt, utetemperatur översätts till framledningstemperatur.
Det borde finnas i Panasonic. Då kan den köra värmen själv. Du kan lägga in en arbetstank om du känner för det.
Dra givare till varmvattnet så borde Panasonic kunna styra en växelventil. Se om du ser något av det i manualen.

Lösningar med termostatingång som en enda rumstermostat är inte så tokigt som enda sätt att bestämma värmebehovet, närmare verkligheten kommer man inte. Förutom att innetemperaturen måste svaja någon grad för att termostaten ska slå till och från.

Lusläs den Panasonics manual och SMO 20 för att se vad som känns lättast för dig.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/nibe-smo-20-inst.pdf
« Senast ändrad: 11 augusti 2022, 01:40:01 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jonaslatt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring lvp
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2022, 07:23:22 »
Tack för all hjälp.
Hade ingen aning om att jag va tvungen att ha en styrenhet mellan. Detta står heller inget om när man kollar pumpar.

Är det bara nibel som behöver styrenheten eller gör panasonic det också?

Pump, styrenhet, el panna. Plus lite kopplingar mm. Blir ca halva priset mot att ringa ut en firma och de installerar ett split system om ett Ã¥r. När jag vill ha allt nu 😀.

Blir faktiskt lite orolig bara att jag inte ska få ihop allt och få det att funka. Att justera in allt sen mm.

Min släkting som har jobbar på kommun som rörmokare i typ 40år som nu är pansionär säger att det är så enkelt och han har kopplat in massa luft pumpar och luft vattenpumpar. Kanske är skillnad på dagens och de han installera?

Jag har dragit bytt alla min element själv. Installerat shunt, tryckkärl mm Plus installerar allt i källaren till pelletsen mm så lite kan jag. Men detta känns som något helt nytt.
Pelletsen värmer, vattnet blir varmt och skickas ut i elementen.

Men hur man får vattnet från pumpen in i pannan och göra egentligen samma uppgift förstår jag fan inte.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga kring lvp
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2022, 07:34:39 »
Styrenheten sluter en kontakt när kompressorn behöver gå, den kontaktslutningen startar kompressorn, om värmepumpen har en sådan ingång.
Har du en varmvattenberedare så sitter en givare i den som säger åt styrningen att det behövs varmvatten, då startar kompressorn, och en växelventil växlar över flödet från värmesystem till varmvattenberedare.
Det du måste säkerställa är att styrningen kan hantera både värme och varmvatten, och att det finns en ingång som tvingar igång kompressorn på din utedel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Fråga kring lvp
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2022, 01:59:42 »
Tack för all hjälp.
Hade ingen aning om att jag va tvungen att ha en styrenhet mellan. Detta står heller inget om när man kollar pumpar.

Är det bara nibel som behöver styrenheten eller gör panasonic det också?

Pump, styrenhet, el panna. Plus lite kopplingar mm. Blir ca halva priset mot att ringa ut en firma och de installerar ett split system om ett Ã¥r. När jag vill ha allt nu 😀.

Blir faktiskt lite orolig bara att jag inte ska få ihop allt och få det att funka. Att justera in allt sen mm.

Min släkting som har jobbar på kommun som rörmokare i typ 40år som nu är pansionär säger att det är så enkelt och han har kopplat in massa luft pumpar och luft vattenpumpar. Kanske är skillnad på dagens och de han installera?

Jag har dragit bytt alla min element själv. Installerat shunt, tryckkärl mm Plus installerar allt i källaren till pelletsen mm så lite kan jag. Men detta känns som något helt nytt.
Pelletsen värmer, vattnet blir varmt och skickas ut i elementen.

Men hur man får vattnet från pumpen in i pannan och göra egentligen samma uppgift förstår jag fan inte.
Det är alla som inte är monoblock som behöver något mer, tror det gäller alla tillverkare. Så Panasonicen bör gå utan göra något mer. Tror jag aldrig tittat själv i en sån manual.

Tror inte du behöver oroa dig, det finns många som kan hjälpa till på forumet.

Försök följa en principskiss som finns i manualen, då blir det hela förmodligen enklast. Använd manualen som primär källa på information.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jonaslatt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga kring lvp
« Svar #13 skrivet: 12 augusti 2022, 07:26:04 »
Det är alla som inte är monoblock som behöver något mer, tror det gäller alla tillverkare. Så Panasonicen bör gå utan göra något mer. Tror jag aldrig tittat själv i en sån manual.

Tror inte du behöver oroa dig, det finns många som kan hjälpa till på forumet.

Försök följa en principskiss som finns i manualen, då blir det hela förmodligen enklast. Använd manualen som primär källa på information.

Du tror panasonicen ska funka med ecoel pannan.  Utan styrenhet mellan?
Jag har försökt läsa på men detta är verkligen något nytt. Och olika bud över allt.
Jag hoppas nästan att det är sommarjobbare s om m svarar i alla telefoner jag har ringt. För Inget vet verkligen något när jag ringer och rådfrågar.

Över väger att bita i sura äpplet och köpa pellets för dubbla priset i år och gilla läget. Ändå om det blir runt 5 tusen i månaden i pellets.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga kring lvp
« Svar #14 skrivet: 12 augusti 2022, 07:30:28 »
Nu känner jag att jag blir irriterad, inte på dig Jonaslatt, utan på tillverkare av elpannor, luft/vattenvärmepumpar, och Mono-block-värmepumpar.
Är det verkligen så svårt att fatta att det finns tiotusentals potentiella kunder som behöver klarare förklaringar av vilka pannor och utedelar som kan kombineras?
Riktigt irriterande det här, att man skall vara ingenjör för att fatta, om ens det räcker, kanske KRÄVS det att man köper och testar sig fram.  dontknow

På första sidan i produktbladet för Panasonics monoblock borde stå en lång lista med pannor som man kan kombinera pumpen med.
Försäljningsargument 1A

HUR SVÃ…RT KAN DET VARA?
« Senast ändrad: 12 augusti 2022, 07:32:01 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!