Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring  (läst 8259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« skrivet: 05 maj 2013, 18:09:23 »
Har en Nibe fighter 1210 (7kw) som har börjat bråka med mig. Det började med att jag fick Hp/Ms-Larm. Gjorde då rent smutsfilter och cirkulationspump, "öppnade" termostater och luftade systemet. Fortfarande samma larm. Slog på EP-Drift och åkte bort på en kort semester till London. Nu hemkommen och provar "vanlig" drift, då går en huvudsäkring 16A ute i proppskåpet. Misstänker att kompressorn är gången, men kan jag på något sätt fastställa att kompressorn är död? Går det att mäta med en Fluke (23) Multimeter? Inga tecken på att kompressorn har gått varm.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2013, 18:32:38 »
Ett litet tillägg. Förut löste motorskyddet, varför gör det inte det nu? Borde väl lösa innan säkringen går, eller?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2013, 18:33:31 »
Det kan gå att mäta om du mäter mellan fas och jord där ska motståndet i princip vara oändligt. Sedan kan du mäta över lindningarna (mellan faserna) där ska du ha mycket nära samma motstånd oavsett vilken "fas" du mäter över. Det här ska du naturligtvis mäta sedan du gjort pumpen spänningslös, och sett till att det endast är motorn som du mäter mot. Men först tycker jag att du ska kontrollera kontaktorn som startar pumpen, det är inte ovanligt att spolarna i dom "brinner". Det brukar man kunna se och lukta sig till och även mäta.
Det är inte säkert att motorskyddet hinner med.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2013, 18:46:14 »
2,6 ohm mellan alla faser, alltså samma motstånd. Vad menas med oändligt? Mellan fas och jord får jag uppåt 3.xxxx M ohm, känns som "oändligt".
Kontaktorn som startar kompressorn är frånslagen så det innebär väl att det är spänningslöst? Hur mäter jag kontaktorn?

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2013, 19:38:38 »
NÃ¥gon som vet hur man kontrollerar kontaktorn?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2013, 19:46:40 »
Mät mellan A1 och A2 på kontaktor koppla först bort anslutningen. Då mäter du spolen, motståndet ska va ca 1,5 k ohm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #6 skrivet: 05 maj 2013, 19:52:10 »
Måste jag koppla loss alla kablar, eller räcker det med dem som går in i A1 och A2?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2013, 19:57:41 »
Bara A1 och A2
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #8 skrivet: 05 maj 2013, 20:05:32 »
Jag har 0,47 k ohm, säger det något?
Mäter jag på startkontaktorn (den som sitter innan motorskyddet) så har jag där 0,52 k ohm.
Och kontaktorerna ser identiska ut
« Senast ändrad: 05 maj 2013, 20:40:08 av Sverkele »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2013, 21:36:42 »
Då är det troligen inget fel på dom. För att kolla om felet sitter efter kontakttorn för kompressorn kan du koppla bort manövern (tex A1) från kontakttorn och sedan slå på strömmen. Går säkringen nu sitter felet inte i kompressorn, håller säkringen kan du ta en skruvmejsel och trycka in kontakttorn (tvångsköra) en liten stund (10 -15 sek) startar kompressorn är den ok, ryker säkringen är den trasig. Det är ett lite "grovt"sätt att kolla kompressorn men ganska effektivt. a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2013, 21:56:46 »
Ingen säkring gick, men när jag tvÃ¥ngskörde sÃ¥ slog den andra kontaktorn ifrÃ¥n och blinkade HP/MS Larm. Jag tror inte att kompressorn gÃ¥r ordentligt, man hör ett svagt brummande men jag är ganska säker pÃ¥ att kompressorn lät högre när den funkade bra. Känns som att det blir en dyr historia.  :(

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #11 skrivet: 05 maj 2013, 22:18:32 »
Koppla bort dom ledningarna som går från kontakttorn till kompressor. Starta pumpen så att kontakttorn drar och mät så att du har 400 volt mellan dom 3 utgående anslutningarna efter motorskyddet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #12 skrivet: 05 maj 2013, 22:42:15 »
Okej, det får bli imorgon. Nu är jag (som du säkert redan vet) ingen elektriker. Men exakt hur ska jag mäta? Efter motorskyddet och innan kontaktorn, 3 anslutningar. Alltså röd sticka på en utgående från motorskydd och den svarta på jord, eller? Eller mellan vilka punkter ska jag få fram 400 volt? Uppskattar verkligen din hjälp och ditt tålamod.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #13 skrivet: 05 maj 2013, 22:48:11 »
Det är tre ledningar på "undersidan" av motorskyddet som går till kompressorn dom ska du lossa (och hålla koll på så att du kan lägga tillbaka dom senare) det är mellan dom tre skruvar som ledningarna är anslutna till som du ska ha 400V. Oavsett vilka skruvar du mäter mellan ska det vara 400 V (det kan skilja några enstaka Volt).
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sverkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1210-7 skjuter säkring
« Svar #14 skrivet: 05 maj 2013, 22:56:24 »
Jaha, det är 400v mellan faserna alltså. Ser ut så här:
startkontaktor-->motorskydd-->driftkontaktor-->kompressor, ingående faser heter 1-3-5 och utgående 2-4-6. Då ska jag alltså mäta mellan 2-4-6 på motorskyddet med driftkontaktorn urkopplad? Eller ska jag koppla ur utgående kablar på driftkontaktorn och mäta där mellan 2-4-6 när kontaktorn "drar"?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!