Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i hÃ¥let  (läst 5261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meltdown

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Nylanders Mattor
Kallt i hålet
« skrivet: 15 januari 2014, 23:36:50 »
Hej, i februari 2013 installerade jag en IVT Premiumline EQ10 med 210 meter hål, 7 meter ner till berget.

Jag har dålig koll på hur många gånger den startar och stoppar och hur länge den går.

Det jag oroar mig lite över är att köldbärare in är låg, borde den inte vara högre?

Här är siffror från idag efter att den kört en bra stund, -1 grad ute och 23 grader inne.

T6 Hetgas = 80,7C
T8 Värmebärare ut 42,5C
T9 Värmebärare in 35,6C
T10 Köldbärare in 0,4C
T11 Köldbärare ut -3,4C

Det jag funderar på är när man behöver oroa sig för lågt T10 värde? Med 210 meter hål bör väl hålet hålla en högre temperatur än vad jag har? Enligt han som borrade så har jag mycket vatten i hålet, bor 50 meter från en sjö.

Hur lågt kan T10 sjunka innan man bör få panikångest?

Det jag har hört är att skillnaden mellan T8 och T9 skall ungefär vara 7 grader och att skillnaden mellan T10 och T11 skall vara runt 3 grader. Detta stämmer ju bra med mina siffror men jag har fortfarande ångest över att hålet är så kallt.

Har jag för varmt inne kanske som gör att pumpen får gå hela tiden och kyler ner hålet för länge genom att pumpa ner -4. Permafrost?

Många dumma och konstiga frågor för er som är experter antar jag =)
IVT Premiumline EQ10
Rumsgivare
210 meter borrhål
Hus: 2 vån + källare

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i hålet
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2014, 07:34:28 »
Hej!
Jag tror inte du behöver oroa dig ännu så mycket, kolla i augusti hur varm T10 blir då?
Återhämtar sig temperaturen på sommaren så kommer det funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i hålet
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2014, 08:55:02 »
Det är inget problem med T10. Temperaturen kanske kan sjunka med någon grad till men det finns ingen anledning att oroa sig över det. Många anläggningar är dimensionerade för - 2 grader in utan att det är något problem med det annat än det är lite dumt ekonomiskt sett. Eftersom du inte skriver var huset ligger går det inte att svara på om T10 är rimligt eller inte.

Att det är mycket vatten i borrhålet behöver inte betyda något. För att man skall ha glädje av det måste grundvattnet röra sig så att det tillför värme till berget runt borrhålet.

Vad är det för hastighet inställd på köldbärarpumpen? Det är låg temperaturdifferens med tanke på borrhålets djup men det kan också vara felvisning på givarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kallt i hålet
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2014, 10:42:36 »
Vad är det för hastighet inställd på köldbärarpumpen? Det är låg temperaturdifferens med tanke på borrhålets djup men det kan också vara felvisning på givarna.
Och vill du kolla givarna så kör du cirkulationspumpen utan att kompressorn går. Då ska ju givarna visa precis samma (ingen värme tas ut från hålet och avges inte till värmesystemet). Och om det skiljer på givarna så vet du felet i din uträknade temperaturdifferens.

Detta kan du göra på både varma och kalla sidan (med respektive cirkulationspump gående).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i hålet
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2014, 12:02:01 »
Det talar dock inte om hur mycket fel en viss givare visar. Jag tror jag har köldbärargivare där den ena visar ca 1,6 grader fel och den andra 0,3. Man luras av att de visar tiondels grader och tror att det är riktiga värden som visas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i hålet
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2014, 12:16:07 »
Det talar dock inte om hur mycket fel en viss givare visar. Jag tror jag har köldbärargivare där den ena visar ca 1,6 grader fel och den andra 0,3. Man luras av att de visar tiondels grader och tror att det är riktiga värden som visas.
Ja så är det. Antalet decimaler i displayen säger inget om onoggrannheten i mätinstrumentet.
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i hålet
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2014, 12:36:43 »

Vad är det för hastighet inställd på köldbärarpumpen? Det är låg temperaturdifferens med tanke på borrhålets djup men det kan också vara felvisning på givarna.

3,8 grader  :dt: är väl inte lÃ¥gt värde Sc:,h
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i hålet
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2014, 14:56:13 »
Jag missade tecknen och fick det till i hastigheten till 3,0. Det tyckte jag var lÃ¥gt med tanke pÃ¥ pumpens effekt och borrhÃ¥lets djup. 3,8 grader är en annan sak. Tryckfallet i slangen blir dÃ¥ 0,6 bar i stället för 0,94. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad meltdown

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Nylanders Mattor
SV: Kallt i hålet
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2014, 18:46:24 »
Tusen tack för alla svar, fan vad jag gillar detta forum, ni är grymma.

Jag är själv tekniker så jag borde kunna min panna utan och innan men jag inte haft tid att sitta och nörda mig. =(

En fråga, hur i €#%&/ kör jag köldbärarpumpen manuellt på min IVT premiumline, i administratörsläget? Gör man det för att se vilken riktig temperatur man har i hålet? Jag menar, om jag pumpar runt vätskan utan att varken tillföra värme eller kyla så bör ju mätaren visa vilken temp det är i hålet?
IVT Premiumline EQ10
Rumsgivare
210 meter borrhål
Hus: 2 vån + källare

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i hålet
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2014, 19:03:18 »
Framför allt ser du om givarna visar rätt. Visar dom hyfsat lika efter en stund så kan man anta att dom visar rätt. Visar dom olika så är nån (eller båda) felande.

Tempen i hålet är det lite vanskligt att mäta och dra några slutsatser av under uppvärmningssäsong eftersom det är så många faktorer som spelar in. Typ hur mycket energi man har plockat ut senaste timmen/dygnet/veckan, hur länge sen det var VP'n gick senast, etc...
« Senast ändrad: 16 januari 2014, 19:06:43 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i hålet
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2014, 19:08:50 »
Det man ser vid rundpumpning är en genomsnittstemperatur, det är varmare i botten av borrhålet. Har för mig att det handlar om ungefär en grad per 100 meter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i hålet
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2014, 08:31:48 »
Framför allt ser du om givarna visar rätt. Visar dom hyfsat lika efter en stund så kan man anta att dom visar rätt. Visar dom olika så är nån (eller båda) felande.
Nej, du ser inte om de visar rätt eller fel. Däremot ser du om de visar lika relativt varandra vilket är en helt annan sak. Med den metoden kan man alltså bara kalibrera givarna för mätning av deltaT, inte vilken temperatur du har på inkommande brine.
Att mäta temperatur rätt är ingen enkel uppgift.
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i hålet
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2014, 09:08:25 »
Jo, i och för sig, men sannolikheten att dom skall visa lika mycket fel är väl inte så stor? Visar dom lika inom nån tiondel så kan man nog utgå ifrån att dom visar hyfsat rätt också. Sen är ju inte precisionen på en vanlig termistor så bra att man egentligen skall lita på tiondelarna över huvud taget förutom när man mäter förändringar eller skillnad mellan två parade givare. Oftast är det ju skillnaden som är intressant och det duger dom till...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i hålet
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2014, 09:28:13 »
En fråga, hur i €#%&/ kör jag köldbärarpumpen manuellt på min IVT premiumline, i administratörsläget? Gör man det för att se vilken riktig temperatur man har i hålet? Jag menar, om jag pumpar runt vätskan utan att varken tillföra värme eller kyla så bör ju mätaren visa vilken temp det är i hålet?

Tittade i användarhandboken men där stod det bara om kundinställningar. Jag skulle tro att det är meny 5 i administratörsläget. Förmodligen finns det två varianter som i min gamla pump:

1. Man kan ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och vänta tills kompressorn tar en vilopaus
2. Det finns det en funktion för handkörning av pumpar och kompressor där man väljer att köra köldbärarpumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt i hålet
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2014, 09:36:40 »
Jo, i och för sig, men sannolikheten att dom skall visa lika mycket fel är väl inte så stor?
Om givarnas visning är normalfördelad bör väl differensen ocksÃ¥ bli normalfördelad.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!