Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bil med etanol i tanken  (läst 27976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Bil med etanol i tanken
« skrivet: 01 maj 2006, 13:33:06 »

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2006, 21:13:48 »
Läs nästa nummer av svenska Auto motor och sport så kommer du att få läsa om en Viper på etanol också!
Vad tor du händer med tillgången på etanol efter det här:
http://www.guardian.co.uk/usa/story/0,,1699391,00.html

(Räcker det inte med trådar i ämnet snart?)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2006, 22:00:04 »
Läs nästa nummer av svenska Auto motor och sport så kommer du att få läsa om en Viper på etanol också!
Vad tor du händer med tillgången på etanol efter det här:
http://www.guardian.co.uk/usa/story/0,,1699391,00.html

(Räcker det inte med trådar i ämnet snart?)

Koenigsegg kör Ã¥xÃ¥ pÃ¥ etanol  :) Ã… idag sÃ¥g jag pÃ¥ "Bloomberg Televison" att aktierna för etanol tillverkande företag, i Ã¥r stigit med mellan 60-170%, sÃ¥ visst är det mÃ¥nga som tror pÃ¥ etanolen som drivmedel...

mvh humlan.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2006, 09:30:27 »
(Räcker det inte med trådar i ämnet snart?)

Jag tycker också det räcker med etanoltrådar i vårt allmänna forum nu och ett tag framåt. (För övrigt startas det för många trådar överlag, i samtliga forum. Och trådarna har ofta intetsägande namn.)
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2006, 11:27:42 »
Tisdag 9 maj
21.30 Motorist
Bilprogram med Pia Jurvanen Conde och Joppe Pihlgren.
Del 6 av 10. Pia träffar Västeråsborna Wai Man och Mikael som pendlar långa sträckor i sin bränslesnåla bil. Men det stigande bensinpriset gör att även de drabbas av allt högre bilkostnader. Med hjälp av bilexperten Bengt Diedens "gyllene regler" lär sig paret att sänka kostnaderna på andra sätt. Joppe är med i Värmland när en gammal Opel förvandlas till modern miljöbil. Den bensindrivna veteranen görs med enkla medel om till etanolbil. Men varför gör inte de stora tillverkarna själva det? Och behöver det vara dyrt?
* Även i SVT2 10/5 och SVT2 13/5
* Textat sid 299
-------------------------------------
Kan va intressant å se, både för å motståndare av etanol lär säkert få en del argument..

mvh humlan.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2006, 13:51:14 »

Kan va intressant å se, både för å motståndare av etanol lär säkert få en del argument..

mvh humlan.

Låter intressant. Även för oss som varken är för eller emot etanol.

Har du tänkt på att man kan vara kritiskt objektiv utan att vara emot. Teknik är inte religion eller politik för mig. Teknik och naturvetenskap bara är.
Man är oftast inte för eller emot pytagoras sats eller relativitetsteorin (även om det finns undantag).

Sen håller jag med om att etanol gränsar till politik då många andra aspekter såsom miljövård och statsekonomi spelar in, men jag förstår fortfarande inte varför du vill få det till en sorts "ni som inte är med oss är emot oss" argumentation. Många är bara försiktigt kritiska till något som inte är vältestat ännu.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2006, 13:59:13 »

Kan va intressant å se, både för å motståndare av etanol lär säkert få en del argument..

mvh humlan.

Låter intressant. Även för oss som varken är för eller emot etanol.

Har du tänkt på att man kan vara kritiskt objektiv utan att vara emot. Teknik är inte religion eller politik för mig. Teknik och naturvetenskap bara är.
Man är oftast inte för eller emot pytagoras sats eller relativitetsteorin (även om det finns undantag).

Sen håller jag med om att etanol gränsar till politik då många andra aspekter såsom miljövård och statsekonomi spelar in, men jag förstår fortfarande inte varför du vill få det till en sorts "ni som inte är med oss är emot oss" argumentation. Många är bara försiktigt kritiska till något som inte är vältestat ännu.

Visst kan man vara kritiskt objektiv utan att vara emot, men som Du säkert märkt sÃ¥ gillar jag att provocera lite Ã¥xÃ¥  :) ;).

mvh humlan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2006, 14:09:24 »
Läser man mellan raderna så är t ex Humlan, HerrBrun och Mike inte särskilt långt ifrån varann i sin inställning till etanol. Det som avgör hur inläggen blir är snarare hur stort behov man har av att uttrycka sig & diskutera. Är behovet stort hakar man upp sig på t ex ett tveksamt ordval och besvarar kanske i lite upphetsade ordalag. Så kommer kanske lilla jag och raljerar över uppenbara tokigheter.
Sen är cirkusen igÃ¥ng...  ;)

För oss blir det bensindrift och vp utan solfångare de närmaste åren, men det känns bra att bli löpande informerad om utvecklingen.
So keep up the good work!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #8 skrivet: 03 maj 2006, 14:47:43 »
Som sagt, tar man sig råd att vara pionjär, så visst går det få det mesta att fungera. Om det lönar sig för pionjärerna är nog en helt annan sak. (förutsatt att pionjären i fråga inte tänkt göra affärer av det hela)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #9 skrivet: 03 maj 2006, 17:27:42 »
Som sagt, tar man sig råd att vara pionjär, så visst går det få det mesta att fungera. Om det lönar sig för pionjärerna är nog en helt annan sak. (förutsatt att pionjären i fråga inte tänkt göra affärer av det hela)

Om Du menar att jag skulle vara nån pionjär, så är jag minst 5 år för sent ute. Ett antal miljoner Brasilianare har redan kört sen åtminstone 2001, med eller utan konvertering, å i Sverige har tusentals gjort samma sak. Å affärer lär det knappast bli för mig, möjligen som glad amatör då. Till det krävs betydligt mer kapital än vad jag har lust/vågar satsa. Sen är jag övertygad om, att det kommer att finnas massor med billiga konverteringskit, i handeln inom kort. Ett från Brasilien finns redan ute, å ett annat helsvenskt är på G, som testas på flera bilar just nu.... Förresten så tankade jag i ytterligare 12 l E85 idag, för att få upp procenten, å förbrukningen hade ökat med väntade dryga dl/mil. Inblandningen bör nu ligga nånstans kring 80-90%. Jag har slarvat med beräkningarna, därför vet jag inte den exakta inblandningen av E85. Passade åxå på att fråga ut mack-killen, om han märkt nån ökning på försäljningen av E85. O ja, svarde han, det är många som tankar E85 numera...., antar han avsåg blandat BF95 å E85. Åkte åxå iväg till "min" verkstad för att höra hans åsikter om etanol, utan att först säga att jag körde på det såklart. Han svarade att hört, att packningar å tätningar kan förstöras, men aldrig själv haft inne nån bil som skadats av etanol. Han menade åxå att nyare bilars styrboxar, säkert klarade stora mänger inblandning av E85, utan problem.... Inget nytt alltså, utan bara vad de flesta redan vet.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #10 skrivet: 04 maj 2006, 10:52:11 »
Ok, lyckades inte komma upp i 100% E85 innan ODB-2 systemet började varna (övervakningssystem för div avgaskontrollfunktioner) Misstänker själv, att jag var för snabb med att öka % av inblandad E85. Men ska gå vidare med hjälp, för kolla upp om styrdonet inte klarar att adaptera 100% E85, å dessutom samtidigt titta på vad felkoderna säger. Vad som exakt behöver göras, återkommer jag till senare.... Förövrigt så märker jag ingen skillnad, på hur bilen/motorn arbetar. Svara snällt på gaspådrag, å går hur lugnt å fint som helst. Möjligen kan en tendens till tomgångsrullning märkas, men inget som jag med säkerhet kan påstå. Det kan lika gärna bero på, att jag håller mer koll på varvräknare å varningslampor, just nu. Vid rent lyssnande märks inget sånt..

mvh humlan.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
Etanol är hemskt!
« Svar #11 skrivet: 04 maj 2006, 14:40:36 »
Inte nog med att bilförarna är på fyllan - nu ska motorerna dricka oxå!

Skämt å sido - etanol som motorbränsle är väldigt dåligt genomlyst - tramsarna är ni inte med oss är ni emot oss borgar för det, tyvärr!

Har någon tänkt på att Etanolbussar luktar Salubrin?! Någon?

Det gör dom eftersom etanol som inte förbränns fullständigt bla. ger etansyra och etylacetat som avgaser. Etansyra kallas oftare för ättiksyra. Jag jobbade tidigare som (under min studietid) deltidsbusschaufför på SL, mina kvarvarnde kompisar på SL klagar högjlutt på att så många chaufförer på de garage som kör på etanol, är sjukskrivna för lungrelaterade sjukdomar. Ättiksyra i lungorna - härliga tider, strålande tider!

Rost i bilkarosser och brokonstruktioner - tänkte inte på det! skulle Peter Dalle ha sagt.

Miljömuppar är och förblir något slags kvasireligiösa typer som bara klarar en fråga i taget. Alla som kritiserar etanol för dess mindre goda sidor är bakåtsträvare som måste oskadliggöras - så att de kan få den rätta tron. Tills nästa gång nån miljömupp lyckas föra upp en annan fråga på agendan.

Etanol har goda egenskaper - som att det är förnyelsebart bränsle i det korta perspektivet och att det kan produceras även i Sverige av våra egna råvaror. Det ger dessutom förhållandevis acceptabla avgaser.

Etanol har dåliga egenskaper - det är "frätande" på plast och gummi, äldre bilar kommer att få problem redan med den låga inblandning bensinbolagen gör redan idag (5%), med packningar och ledningar. Etanol är svårstartat i kyla. Etanol ger frätande avgaser, lungsjukdomar och rostskador vi aldrig såg med bensin eller diesel. Etanol drar mycket mer diesel vid sin produktion än vad miljömupparna vill tillstå. Etanol ger lika hög koldioxidbelastning som bensin och ännu högre än diesel för visst utfört arbete.
Etanol är inte mer förnyelsebart än sådär, dels drar det fossila bränslen vid sin tillverkning, dels tar det i vårt land rätt många år innan utsläppt koldioxid kan bli till ny etanol.

Etanol är visst bra. men ska användas med förstånd, liksom allt annat inklusive VP 8)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #12 skrivet: 04 maj 2006, 15:07:33 »
Det var ord Ã¥ inga visor det  ;D, men en del ser ut som hopblandning med metanol... Sc:,h

mvh humlan.


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Etanol är hemskt!
« Svar #13 skrivet: 04 maj 2006, 15:36:35 »
Etanol ger lika hög koldioxidbelastning som bensin och ännu högre än diesel för visst utfört arbete.

Det där kan du få förklara för mig, är det inte bara den fossila koldioxiden som är boven. I så fall kan vi ju inte bränna någonting. Är det lika illa med pellets tillexempel?

dels drar det fossila bränslen vid sin tillverkning.

Nja, man kan ju välja att köra traktorn på rapsolja eller något liknande. Eller är det något annat du syftar på som jag inte fattar?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bil med etanol i tanken
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2006, 16:06:22 »
Alla bränslen med kol i, ger ju koldioxid i sina avgaser. När mijlömupparna säger att ett visst bränsle inte ger någon koldioxidbeslastning menar dom att eftersom etanolen, i den bästa av världar kommer från sånt som vuxit det senaste århundradet, så räknas det inte liksom.... (olja kommer ju från sånt som vuxit/levt för lääänge sedan), oavsett att det spyr ut lika mycket koldioxid som om du körde på bensin.

Nu gäller det bara i den bästa av världar - inte i verkligheten, där det mesta av transporterna, traktorer, hackare, uppvärming, långtradare och båtar (från t.ex Brasilien) drivs med fossila bränslen, dom skulle kunna drivas med andra bränslen, men gör inte det i någon större omfattning.

Pellets är en restprodukt, eller har varit det åtminstone, flisoch spån som blev över vid avverkning och tillverkning, komprimerade man istället för att låta det ligga och ruttna. Men visst bildas det kodioxid när man bränner det? Vad trodde du?

Jag tror mycket pÃ¥ energiomställningen i Sverige, den är absolut nödvändig ur bÃ¥de nationalekonomisk och miljöhushÃ¥llningsperspektiv, men jag tycker nog att en livskraftig debatt om bÃ¥de för och nackdelar är nödvändigt, för att slippa alla dessa tramspellar som aldrig sätter sig in ordentligt i en frÃ¥ga utan bara ser den som ett medel för deras andra dolad agendor. Till det kommer vad man brukar kalla nyttiga idioter - "församlingsmedlemmar" som  aldrig skulle vÃ¥ga ifrÃ¥gasätta vad överstemiljömupparna har anbefallt denna vecka. Tror man inte pÃ¥ Darwin behöver man väl intre tro pÃ¥ att etanol kan ha skadliga bieffekter till all sin godhet heller, eller hur?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!